Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:02

269_life schreef:
Er zijn kortgeleden beelden opgedoken uit een slachterij. Dit geeft misschien antwoord op de vraag van TS. (LET OP: schokkende beelden)

http://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016/ ... slachthuis

Frapant dat dit blijkbaar een 'biologisch' abbatoir is. Altijd gedacht dat daar de beesten zonder stress werden geslacht en dat ze het praktisch niet door hebben dat hun einde nabij is?

Dit soort opmerkingen doet impliceren dat dit een standaard is in slachthuizen. Dat is absolúút niet waar. Hele vervelende post, dit.

269_life schreef:
Wat is het toch toevallig dat jij altijd op de plekken komt waar het 'er echt niet zo slecht aan toe gaat'. :)

Ik kom ook op de plekken waar het er absoluut niet zo aan toe gaat (o.a. alle vestigingen van Vion, het vroegere Weyl in NL en DL, maar ook kleinere slachthuizen), dus ik vind dat ik uit mijn ervaring wel mag zeggen dat het getoonde filmpje géén standaard is.

Kinke

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:13

Dat mag niet San87, want tegenwoordig weten diegenen die er nog nooit geweest zijn het veel beter, net als de dagelijkse omgang met vee.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:17

Kinke schreef:
Dat mag niet San87, want tegenwoordig weten diegenen die er nog nooit geweest zijn het veel beter, net als de dagelijkse omgang met vee.

_/-\o_ _/-\o_ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:30

Kinke schreef:

Nee, dit soort posts zijn wel fijn zeker. :roll:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:51

jep, moge duidelijk zijn…ben er zo klaar mee, dat betweterige gedoe. En al die berichten in de media, bomvol leugens.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:58

[***] schreef:
Kinke schreef:

Nee, dit soort posts zijn wel fijn zeker. :roll:

Als je tarwe zaait, kun je niet verwachten maïs te oogsten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:16

Kinke schreef:
jep, moge duidelijk zijn…ben er zo klaar mee, dat betweterige gedoe. En al die berichten in de media, bomvol leugens.

Alhoewel ik weet dat wat in dat filmpje geen standaard is is het ook geen leugen, het gebeurd wel degelijk.
Heb ook met eigen ogen gezien hoe een stier plat ging op de gladdere ondergrond en die letterlijk omhoog getrapt werd. Naast andere zeer ruwe behandelingen van dieren.

Dat is een misstand en geen regel, maar die komen vaker voor dan iedereen lief is. Tijd is immers geld, dieren die niet meewerken worden soms vrij ruw behandeld. Stroomstokken om ze vooruit te krijgen is vrij normaal zelfs.

Gelukkig hebben we hier in Nederland een vrij strakke controle waardoor het soort misstanden zoals in dat filmpje geen grote gewoonte zijn, maar je ogen sluiten voor het feit dat alles snel snel moet en dat dat misstanden in de hand werkt is ook niet goed.

Het tijd is geld principe, zoveel dieren die erdoor gehaald moeten worden is vragen om problemen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:01

Bowen schreef:
Alhoewel ik weet dat wat in dat filmpje geen standaard is is het ook geen leugen, het gebeurd wel degelijk.
Heb ook met eigen ogen gezien hoe een stier plat ging op de gladdere ondergrond en die letterlijk omhoog getrapt werd. Naast andere zeer ruwe behandelingen van dieren.

Dat is een misstand en geen regel, maar die komen vaker voor dan iedereen lief is. Tijd is immers geld, dieren die niet meewerken worden soms vrij ruw behandeld. Stroomstokken om ze vooruit te krijgen is vrij normaal zelfs.

Gelukkig hebben we hier in Nederland een vrij strakke controle waardoor het soort misstanden zoals in dat filmpje geen grote gewoonte zijn, maar je ogen sluiten voor het feit dat alles snel snel moet en dat dat misstanden in de hand werkt is ook niet goed.

Het tijd is geld principe, zoveel dieren die erdoor gehaald moeten worden is vragen om problemen.

Hoe wilde je een stier anders weer in de benen krijgen? Met lieve woordjes? Stieren zijn ontzettende lompe beesten, als die onderuit gaan moeten ze gewoon weer opstaan, ook om te kijken of ze niks hebben (zo ja, mogen ze ook niet geslacht worden), dus meteen weer in de benen en ja, dat gaat ruw.

Zelf ken ik alleen de paddles om de dieren vooruit te sturen, daar staat geen stroom op en zijn gewoon van plastic.

Het gaat er meer om dat 269_life het filmpje brengt als zijnde een standaard in slachthuizen. En dat is gewoon niet waar.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:06

Ik heb een tijdje in een varkenshouderij gewerkt, ik hielp mee biggen laden voor naar de mester toe. Ging er normaal aan toe, geen stroomdingen of wat dan ook. Wel peddels om ze aan te sturen/tikken. Maar toen moest het ook snel want er staat een mannetje die wat doet, weet even de naam ervan niet meer, maar die vent koste 75,- in het kwartier! en ik denk dat het fout gaat bij die kleine dingen. Alles moet snel snel en snel. Als de boeren nou eens meer tijd kregen, en beter worden betaalt, ga je denk ik al erg wat leed zien verminderen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:12

Kinke schreef:

Hoe kan je dit als leugens en betweterig gedoe afdoen? Je ziet toch met je eigen ogen wat er gebeurt? Het is vast een incident, dat geloof ik graag, maar die incidenten komen wel vaker voor dan iedereen lief is.

Ik ben er klaar mee dat mensen het doden van een ander levend wezen goed praten. Het argument 'ja maar in Nederland gaat het anders, je mag pas oordelen als je er zelf geweest bent' heeft daar helemaal niets mee te maken. Al zou het vee van tevoren een cocktail van het huis, een rugmassage en een kusje krijgen, het dier wordt doodgemaakt om de doodsimpele reden dat er zo veel mensen zijn die alleen met hun smaakpapillen denken óf ergens het bizarre idee hebben opgedaan dat wij het recht hebben om te beslissen over het leven van een ander. En dan ben ik de betweter die niet mag oordelen? Kromme wereld leven we in.

-:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:14

Dan moet al het vee maar weer los , gaan we gezellig met pijl en boog weer jagen , ja want de mens heeft altijd vlees gegeten . Niet perse elke dag maar het was jaagbaar , de manier is hooguit veranderd

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:16

We hebben helemaal geen vlees nodig. Het feit dat we altijd vlees hebben gegeten is geen argument om dat te blijven doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:17

269_life schreef:
Wat is het toch toevallig dat jij altijd op de plekken komt waar het 'er echt niet zo slecht aan toe gaat'. :)

ik denk echt dat je getoonde filmpje een standaard is voor hoe slachthuizen werken :j :j

het ziet er namelijk zo razend effectief uit ook, zoals die man met de schapen omgaat..
ze gaan lekker vlotjes richting de slacht, en ook zo stressloos.. dus het zal goed smaken dat vlees.
en natuurlijk werken ze allemaal op een dusdanig manier dat zodra er gefilmd wordt ze de deuren kunnen sluiten..

ik denk dus dat je met dat filmpje een exces laat zien en niet de vraag van ts beantwoord.

269, het gaat er niet om wie waarom welke keuzes maakt, het is de toon waarop je je punten probeert over te brengen.. getuigd niet echt van respect voor mensen die andere keuzes maken, of bepaalde beroepsgroepen. Hoe denk je dan hier een discussie te kunnen voeren. want de basis van een discussie is dat je respect kunt opbrengen voor het feit dat iemand andere keuzes maakt, of anders over dingen denkt. uit je toon is het overduidelijk dat je geen respect hebt voor een deel van de standpunten in deze discussie, maar nog erger niet voor de mensen aan de andere kant van het scherm.. ik denk niet dat je nog veel waardevolle responses zult krijgen, of dat je mensen 'over zult halen' om het vanuit jouw standpunt te willen bekijken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:18

269_life schreef:
We hebben helemaal geen vlees nodig. Het feit dat we altijd vlees hebben gegeten is geen argument om dat te blijven doen.

Vertel dat mijn vriendin ook even. Die wordt doodziek als ze stopt met vlees eten.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:21

Rebecca schreef:
Dan moet al het vee maar weer los , gaan we gezellig met pijl en boog weer jagen , ja want de mens heeft altijd vlees gegeten . Niet perse elke dag maar het was jaagbaar , de manier is hooguit veranderd

mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:22

Ik heb een allergie voor vegetariers :(

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:29

Spoiler:
269_life schreef:
Kinke schreef:

Hoe kan je dit als leugens en betweterig gedoe afdoen? Je ziet toch met je eigen ogen wat er gebeurt? Het is vast een incident, dat geloof ik graag, maar die incidenten komen wel vaker voor dan iedereen lief is.

Ik ben er klaar mee dat mensen het doden van een ander levend wezen goed praten. Het argument 'ja maar in Nederland gaat het anders, je mag pas oordelen als je er zelf geweest bent' heeft daar helemaal niets mee te maken. Al zou het vee van tevoren een cocktail van het huis, een rugmassage en een kusje krijgen, het dier wordt doodgemaakt om de doodsimpele reden dat er zo veel mensen zijn die alleen met hun smaakpapillen denken óf ergens het bizarre idee hebben opgedaan dat wij het recht hebben om te beslissen over het leven van een ander. En dan ben ik de betweter die niet mag oordelen? Kromme wereld leven we in.

-:(-

Volledig met je eens!! Ik vraag me enkel af wat het verschil is met een paard een hond een koe een kip of een varken. Wie kan het mij zeggen?? Zal ik het jullie zeggen, niks! Allemaal dieren met een eigen wil en intelligentie en wij hebben niet het recht om hun leven af te nemen! We zijn hier op de wereld om samen te leven en niet om ons als mens beter te voelen!!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:34

elenaMM77 schreef:
269, het gaat er niet om wie waarom welke keuzes maakt, het is de toon waarop je je punten probeert over te brengen.. getuigd niet echt van respect voor mensen die andere keuzes maken, of bepaalde beroepsgroepen. Hoe denk je dan hier een discussie te kunnen voeren. want de basis van een discussie is dat je respect kunt opbrengen voor het feit dat iemand andere keuzes maakt, of anders over dingen denkt. uit je toon is het overduidelijk dat je geen respect hebt voor een deel van de standpunten in deze discussie, maar nog erger niet voor de mensen aan de andere kant van het scherm.. ik denk niet dat je nog veel waardevolle responses zult krijgen, of dat je mensen 'over zult halen' om het vanuit jouw standpunt te willen bekijken.

Ik vind het tekenend dat er wel wordt gereageerd op 'hoe ik het zeg', maar dat niemand ingaat op het punt wat ik eigenlijk maak. Hoe kom je er daarom bij dat ik geen respect heb voor personen, beroepsgroepen of andere keuzes? Ik val niemand persoonlijk aan. Ik heb alleen een probleem met dieren houden/slachten/opeten, dat is uiteindelijk het hele punt van de discussie.

_San87_ schreef:
Vertel dat mijn vriendin ook even. Die wordt doodziek als ze stopt met vlees eten.

Wat haalt ze dan uit vlees wat ze niet uit plantaardig voedsel kan halen? (hoop dat dat niet aanvallend overkwam, oprecht benieuwd :j )

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:39

Eerlijk, ze heeft het me wel uitgelegd maar ik weet het niet precies. Had iig ook te maken met de opname van vitamine B12.

Ik zal het eens navragen.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:39

269_life mag ik er vanuit gaan dat je een veganist bent vanwege cijfer 269?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:43

_San87_ schreef:
Eerlijk, ze heeft het me wel uitgelegd maar ik weet het niet precies. Had iig ook te maken met de opname van vitamine B12.

Graag! B12 kan als supplement worden genomen, maar dat weet ze dan vast ook wel :)

@Tessaaaaaaa(a)

Dat klopt inderdaad :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:44

Citaat:
Ik vind het tekenend dat er wel wordt gereageerd op 'hoe ik het zeg', maar dat niemand ingaat op het punt wat ik eigenlijk maak.
Ach, dat ben ik al helemaal gewend op bokt.. Als mensen geen inhoudelijke reacties meer weten te geven dan gaan ze het op de man spelen of op de spelling of compleet offtopic berichten plaatsen.

Niet zonder vlees kunnen daar geloof ik overigens al lang niet meer in. Dan moet er wel iets enorm mis met je zijn..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:54

269_life schreef:
_San87_ schreef:

Graag! B12 kan als supplement worden genomen, maar dat weet ze dan vast ook wel :)

@Tessaaaaaaa(a)

Dat klopt inderdaad :j
Die nam ze ook, zij was namelijk ook vegetariër. In de opname ging er iig wat mis. Like I said, even navragen, het is járen geleden dat ik haar erover sprak (is ook meer ex-vriendin :o).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:56

Rebecca schreef:
Ik heb een allergie voor vegetariers :(

En ik heb een allergie voor mensen zoals jij.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:23

Ik werd ook heel ziek toen ik stopte met drugs, dus daarom ben ik er maar weer aan begonnen!!

:\