Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:59

Mijn spaarrente is momenteel 0.2% :')

Gelukkig ben ik maar een arme sloeber en heb jijje schuld magrathea :D

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:02

kimberly1995 schreef:
Tyrcanol schreef:
Maar met het geld uit je oude sok kun je weer geen huis kopen..

* Daaag dromen ...*

Maar wel meubels. :')

Je krijgt wel een hele 35000 in je eentje te leen hoor :') daar kun je echr een dik huis van kopen 70 jaar geleden

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:08

:wow: Dan kan ik wel een heul groot huis kopen van €60000 !!

Sorry we dwalen af met onze positiviteit. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:13

:') ik heb nooit gestudeerd dus geen flauw idee ervan :')

Ouderlijk huis was ooit iets van 79,000 gulden dus opzich met je 60.000 euro ben je dichtbij :') . (ouders wonen er nog en opa heeft toendertijd het huis grotendeels betaald zonder dat oma dat wist :') )

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:16

Tyrcanol schreef:
:wow: Dan kan ik wel een heul groot huis kopen van €60000 !!

Sorry we dwalen af met onze positiviteit. :')

Inderdaad :D mijn oma haar huis kostte vroeger 18000 euro vertelde ze.

ik ben zelf heel erg teleurgesteld vorig jaar toen onverwachts geen hypotheek kreeg. Terwijl het bedrag van die hypotheek maandelijks lager lag dan mijn huur momenteel. Vind die regels erachter dieptriest.

Dus nu maar verder sparen voor een dubbel zo duur huurhuis, om toch een beetje meer comfort te krijgen thuis.

Overigens was een van de redenen ook de studielening van m'n vriend, dus hou daar wel rekening mee als je besluit te gaan lenen bij duo. Hij wordt zeker wel meegenomen in je maandlasten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:21

Hier idem ditto. En heb je een schuld, of een schuld gehad, kun je het helemaal schudden.
Het is niet voor niets dat bijna alle boerderijen hier in de buurt met "oud" geld betaald zijn.

Wij huren ons huis nu voor een redelijk bedrag maar kopen zou goedkoper zijn, maarja dat vinden de banken niet goed :+ (de verhuurder wel :\ )
Tegenwoordig kan men het niet meer zo gemakkelijk ophoesten.

Baal er zo van, want we kunnen er zo iets prachtigs van maken, maar zolang we gehuurd zitten gaan we natuurlijk geen gortige dingen doen..

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:26

Inderdaad, Tyrcanol. Maar de volgende crisis komt vast heel snel weer zodra de huizenmarkt helemaal instort, omdat niemand meer een lening krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:31

Zwijg me van huurhuizen en koophuizen. Ik betaalde 650 huur voor een slecht geïsoleerde en verouderde rijwoning, had 1 paard, normale vaste lasten en spaarde elke maand wel wat maar ik kon geen lening krijgen. Ik kon volgens de bank nooit €500/maand aan hypotheeklening aflossen met mijn loon...
Heb dan maar half jaar later een stuk weiland gekocht met mijn spaarcenten :')

Ik snap niet waarom mensen gaan roepen dat én studie én voltijdse baan niet mogelijk is. Kan je in NL niet studeren via afstandsonderwijs dan? Op die manier zijn er veel studenten die gezin, voltijdse baan en zelfs voltijdse studie combineren, en met succes hun diploma halen. Niemand zegt dat het makkelijk is, maar het kan wel.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:08

Wildgirl schreef:
Pardon?
Puur om je vaste kosten te verdienen moet je dus omgerekend 6,7 uur per week werken.
Dat is nog geen 2 shifts in een callcenter.
Ik sta echt te kijken van de mentaliteit van sommige studenten....toen ik 10 jaar geleden nog studeerde had ik een inkomen van een dikke 15k per jaar.

Kwestie van prioriteiten stellen, vrije weken goed veel uren maken,slim studeren, ieder jaar een weekje op vakantie en niet 3 avonden per week in de kroeg.
Overigens, als je naast je studie structureel niet kunt werken dan studeer je boven je niveau, niet erg slim want daar zul je dan in je latere arbeidsleven ook tegenaan gaan lopen.
*knip*

Mijn beurt.. Pardon?
Ik werk ong. 5 u in de week. 1 ochtend, want zowel studie als verdiepende cursus hebben een variabel rooster, waar mijn werk graag een vast rooster heeft. Met als gevolg dat ik alleen in het weekend in te plannen ben. (oh ja, zonder cursus had ik niet meer kunnen werken want de tijd die ik in mijn cursus steek gaat meer af van de tijd van mijn studie dan mijn 'vrije' tijd. Plus de cursus geeft mij een streepje voor op de rest later dus meer kans op een baan, ik weeg mijn voordeel op tegen de nadelen). Daarnaast beginnen de avond uren daar om 5 en eindigt school soms om 6 dus ook dat geen optie om standaard in te plannen. En dan kan je zeggen zoek een andere baan maar mijn uurloon is hier goed in vergelijking met elders en met mijn bijna 18 vorig jaar (ja, als 18 jarige wordt je te oud voor een bijbaantje), amper ervaring en vele sollicitatiebrieven verder was ik al heel blij dat ik uberhaupt een baantje kreeg.
Als je graag wil weten wat ik heb verdiend in 1 jaar tijd: grofweg tussen 1000 en 1500 euro. Voor 15k had ik ~47 uur per week moeten werken. En nee mijn loon is écht niet laag.

Om dan te zeggen dat ik boven mijn niveau studeer.. Dat had je niet fouter kunnen hebben. Ik heb mn P in 1 jaar gehaald zonder een herkansing nodig te hebben en doe nu de cursus juist omdat ik wat meer uitdaging zoek. Maar je hebt wel gelijk, ondanks dat ik met een 7 gemiddeld en weinig werk havo heb gehaald, als ik toen voor MBO had gekozen had ik veeel meer tijd over gehad om te werken. Maar dan had ik me ook flink stierlijk verveeld op school, laat staan met de baan die ik erna kreeg. Nog beter volgens die logica: geen studie! Kan je full-time gaan werken, en je betaald geen collegegeld. :roll: Inderdaad wat je zegt; prioriteiten stellen.

Resistance: Ik ga hooguit 1x in de maand op stap, doe 1x in de maand iets leuks (bios oid). Alles daarvan en boodschappen en kleren gaan van mijn loon en deels van de aanvullende beurs, huur van kamer (= immers ook voor school) en collegegeld gaan van mijn geleende geld. Leen sowieso meer dan ik nodig heb om mijn collegegeld in 1x te kunnen betalen volgend jaar (vind per maand betalen vervelend) en te sparen voor buitenlandse stage. Wat ik over hou eind vd maand gaat naar spaarrekening en probeer zelf een beetje in de gaten te houden hoeveel op de spaarrekening geleend geld en hoeveel gespaard geld is. Kijk ook even naar hoeveel je ouders verdienen en of een aanvullende beurs bij jou ook mogelijk is.
Je kan idd eerst een tussenjaar nemen om te gaan werken, maar dan moet je dat wel kunnen. Ik had na 1 jaar werken waarschijnlijk niet meer zo makkelijk aan deze studie kunnen beginnen (kennis weggezakt, minder motivatie om studie te beginnen enz). Zoals ik het nu heb werkt voor mij het beste.

Varekaj: moet je wel net het geluk hebben dat dit mogelijk is voor de studie die je wil doen. Zover ik weet van mijn omgeving zijn er maar weinig studies die dat hier doen, of iig via reguliere hogescholen. Voor de meeste geldt helaas wel dat een voltijdse baan en een studie echt niet mogelijk is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:21

laraxXxemma schreef:
Wildgirl schreef:
Pardon?
Puur om je vaste kosten te verdienen moet je dus omgerekend 6,7 uur per week werken.
Dat is nog geen 2 shifts in een callcenter.
Ik sta echt te kijken van de mentaliteit van sommige studenten....toen ik 10 jaar geleden nog studeerde had ik een inkomen van een dikke 15k per jaar.

Kwestie van prioriteiten stellen, vrije weken goed veel uren maken,slim studeren, ieder jaar een weekje op vakantie en niet 3 avonden per week in de kroeg.
Overigens, als je naast je studie structureel niet kunt werken dan studeer je boven je niveau, niet erg slim want daar zul je dan in je latere arbeidsleven ook tegenaan gaan lopen.
*knip*

Mijn beurt.. Pardon?
Ik werk ong. 5 u in de week. 1 ochtend, want zowel studie als verdiepende cursus hebben een variabel rooster, waar mijn werk graag een vast rooster heeft. Met als gevolg dat ik alleen in het weekend in te plannen ben. (oh ja, zonder cursus had ik niet meer kunnen werken want de tijd die ik in mijn cursus steek gaat meer af van de tijd van mijn studie dan mijn 'vrije' tijd. Plus de cursus geeft mij een streepje voor op de rest later dus meer kans op een baan, ik weeg mijn voordeel op tegen de nadelen). Daarnaast beginnen de avond uren daar om 5 en eindigt school soms om 6 dus ook dat geen optie om standaard in te plannen. En dan kan je zeggen zoek een andere baan maar mijn uurloon is hier goed in vergelijking met elders en met mijn bijna 18 vorig jaar (ja, als 18 jarige wordt je te oud voor een bijbaantje), amper ervaring en vele sollicitatiebrieven verder was ik al heel blij dat ik uberhaupt een baantje kreeg.
Als je graag wil weten wat ik heb verdiend in 1 jaar tijd: grofweg tussen 1000 en 1500 euro. Voor 15k had ik ~47 uur per week moeten werken. En nee mijn loon is écht niet laag.

Om dan te zeggen dat ik boven mijn niveau studeer.. Dat had je niet fouter kunnen hebben. Ik heb mn P in 1 jaar gehaald zonder een herkansing nodig te hebben en doe nu de cursus juist omdat ik wat meer uitdaging zoek. Maar je hebt wel gelijk, ondanks dat ik met een 7 gemiddeld en weinig werk havo heb gehaald, als ik toen voor MBO had gekozen had ik veeel meer tijd over gehad om te werken. Maar dan had ik me ook flink stierlijk verveeld op school, laat staan met de baan die ik erna kreeg. Nog beter volgens die logica: geen studie! Kan je full-time gaan werken, en je betaald geen collegegeld. :roll: Inderdaad wat je zegt; prioriteiten stellen.

Resistance: Ik ga hooguit 1x in de maand op stap, doe 1x in de maand iets leuks (bios oid). Alles daarvan en boodschappen en kleren gaan van mijn loon en deels van de aanvullende beurs, huur van kamer (= immers ook voor school) en collegegeld gaan van mijn geleende geld. Leen sowieso meer dan ik nodig heb om mijn collegegeld in 1x te kunnen betalen volgend jaar (vind per maand betalen vervelend) en te sparen voor buitenlandse stage. Wat ik over hou eind vd maand gaat naar spaarrekening en probeer zelf een beetje in de gaten te houden hoeveel op de spaarrekening geleend geld en hoeveel gespaard geld is. Kijk ook even naar hoeveel je ouders verdienen en of een aanvullende beurs bij jou ook mogelijk is.
Je kan idd eerst een tussenjaar nemen om te gaan werken, maar dan moet je dat wel kunnen. Ik had na 1 jaar werken waarschijnlijk niet meer zo makkelijk aan deze studie kunnen beginnen (kennis weggezakt, minder motivatie om studie te beginnen enz). Zoals ik het nu heb werkt voor mij het beste.

Varekaj: moet je wel net het geluk hebben dat dit mogelijk is voor de studie die je wil doen. Zover ik weet van mijn omgeving zijn er maar weinig studies die dat hier doen, of iig via reguliere hogescholen. Voor de meeste geldt helaas wel dat een voltijdse baan en een studie echt niet mogelijk is.

Het feit dat je nu een cursus naast je studie doet is een keuze.
Die tijd had je ook in een extra baantje kunnen steken.
Het feit dat je zonder kleerscheuren je P hebt behaald geeft aan dat je het niveau dus goed kunt hebben en er dus prima een 16 tot 20 uur gemiddeld per week naast kunt werken. Het feit dat je een cursus gaat doen om meer uitdaging te krijgen naast je studie bevestigd dat alleen maar.
Geen probleem overigens hoor, goed dat je investeert in je toekomst.

Echter, mijn broek zakt af als ik hbo communicatie studenten of pabo-gangers hier in Groningen hoor zuchten en steunen dat het zó zwaar is en werken echt niet meer lukt.
En, geloof me, er zijn er veel die zo in elkaar zitten. Ik vraag me dan oprecht af....wat doen die dan in hun zomervakantie? Ik was 6 weken 40 u pw aan het werk voor een tientje per uur, dat was 2400 euro...genoeg voor collegegeld en een weekje vakantie....

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:29

(los van dat je niet mijn hele post hebt gelezen blijkbaar)
10 euro per uur verdien je echt niet meer deze tijd, lang niet meer. Als je 6 euro per uur verdient als 18 jarige ben je heel blij. Sowieso een bijbaantje als 18 jarige ben je al heel blij mee. Je moet echt snappen dat er veel verandert is in 10 jaar tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:31

Echt wildgirl, ik ben tien jaar geleden met mijn eerste HBO begonnen en er direct achter aan een tweede gedaan. En ja, het studeren is in die acht jaar enorm veranderd. Alleen al het collegegeld wat ik van 1100 tot 1900 heb zien verhogen.. De situatie van tien jaar terug is niet meer actueel, echt niet.

En echt, de ene studie vergt veel meer contact of zelfstudie uren dan de andere. Appels met peren vergelijken gaat niet.

Dat neemt niet weg dat een baantje niet mogelijk is, ik heb dus twee HBO studies gedaan. Eigen keuze maar de tweede wel zonder stufi of gratis ov gedaan. Er naast nog tot 40 uur gewerkt als ik kon om een buffer op te bouwen voor de tijdsarme periodes.

Maar echt, wees voorzichtig met het 'vroeger' stukje. Voor je het weet ben je 80 en reken je nog om naar guldens. (sarcasme) Tijden veranderen en dan klopt je mening niet altijd meer.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:35

Ik moet niks ;)
Echter kom ik door mijn netwerk toch dagelijks werkgevers én studenten tegen die allemaal zo rond die 10 euro per uur zitten. En dan heb ik het nog niet eens over zwarte bijbaantjes waar je met bijvoorbeeld schoonmaken met gemak 12.50 of 15 euro kunt verdienen...
Dat was 10 jaar geleden zelfs nog iets minder kan ik je vertellen...
Dus ja, tijden veranderen absoluut maar voor iemand die wíl werken is er praktisch altijd iets te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:01

Iedereen moet dat lekker zelf weten Wildgirl. Ik ben ook opgevoed met het idee dat werken net zo belangrijk is als je studie. Elke zaterdag moest ik gewoon werken en vond het maar vreemd als vriendinnen dat niet deden. Maar nu kon ik de zaterdag ruilen voor de dinsdag en wat een opluchting zeg! Nu zit ik ook aan het eind van mijn mbo studie en zat er de laatste paar maanden wat druk achter. Maar ik vond het dan wel even lekker die zaterdag vrij of ik ging het weekend met school bezig.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:00

Varekaj schreef:
Zwijg me van huurhuizen en koophuizen. Ik betaalde 650 huur voor een slecht geïsoleerde en verouderde rijwoning, had 1 paard, normale vaste lasten en spaarde elke maand wel wat maar ik kon geen lening krijgen. Ik kon volgens de bank nooit €500/maand aan hypotheeklening aflossen met mijn loon...
Heb dan maar half jaar later een stuk weiland gekocht met mijn spaarcenten :')

Ik snap niet waarom mensen gaan roepen dat én studie én voltijdse baan niet mogelijk is. Kan je in NL niet studeren via afstandsonderwijs dan? Op die manier zijn er veel studenten die gezin, voltijdse baan en zelfs voltijdse studie combineren, en met succes hun diploma halen. Niemand zegt dat het makkelijk is, maar het kan wel.

Je hebt hier wel deeltijdonderwijs, maar dat kost meestal het instellingscollegegeld en dat is 10k per jaar. Er zijn ook studies met zeer zeer weinig contacturen, dan zou het inderdaad kunnen, mits je die tijd dus ook niet nodig hebt (wat het idee van de studie dan wel weer wegneemt) Maar 40 uur werken + 40 uur studeren, mwoah, dat lijkt me wat extreem.

En @de vorige pagina, waar krijg je op dit moment 1% rente op de spaar? Ik krijg 0,3 ofzo, misschien zelf maar 0,2. Ze weten het altijd zo leuk te brengen :').

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:15

Ik heb op dit moment 0,5% rente op mijn spaarrekening (vrij opneembaar). Heb in februari de helft vastgezet voor 1,05%, waar ik tot feb2019 niet bij kan komen.
Daarnaast heb ik wat geld geïnvesteerd met crowdfunding. Dit is niet zonder risico natuurlijk, maar daar hou ik rekening mee door er niet teveel in te stoppen.
Laatst bijgewerkt door jooproo op 19-04-17 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:17

Bij afstandsonderwijs studeer je alles zelfstandig, je komt alleen naar school om examens te maken en in het begin van het academiejaar om de cursussen op te pikken. Bij onze opleiding verpleegkunde hadden die mensen 1x/week of 1x/2weken een halve dag praktijkles. De rest ging via het schoolplatform van de opleiding. Voor stage was er een speciale regeling mogelijk waarbij ze hun stage-uren in het weekend of in vakantie presteerden. Hiervoor konden ze elk jaar een aantal dagen extra educatief verlof aanvragen enzo.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:35

Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie, gaf werk zelfs regelmatig voorrang. Dat vind ik achteraf zonde omdat ik bij het behalen van mijn bachelor geen trots voelde. Ik heb het wel gehaald maar nooit écht mijn best gedaan.

Natuurlijk heeft het "moeten" werken te maken gehad met mijn uitgavenpatroon (eigen paard met name) maar ik heb nu ook vrijwel geen studieschuld omdat ik bijna niet bij heb hoeven lenen.

Bij mijn pre-master ging het "fout". Vlak na de start kreeg ik een fulltime baan aangeboden. Deze wilde ik niet laten schieten, en omdat de pre-master vakken aanbood in de avond heb ik geprobeerd het te combineren. Je zou zeggen financieel geen probleem. Op zich niet nee, maar al het geld wat ik verdiende ging naar de noodzakelijke uitgaven. Twee of drie avonden in de week tot 21.00 naar school. Ik trok het echt niet. Had er geen lol meer in. Halve inzet op school, warrig op werk, geen zin meer om paard te rijden. Had het idee voor niets te werken en had nergens tijd voor.

Pre-master nu dus aan de kant gezet. Als ik straks meer financiële ruimte heb en wat minder kan gaan werken zie ik wel verder. Nu wil ik gewoon flink sparen voor een eigen huis :P want van huren ben ik strontziek :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:04

Zolang er nog studenten zijn die een eigen paard hebben of elke week uitgaan heb ik nog niet zoveel medelijden. ;)

Ik had vorige periode een vak extra (hoera Windesheim) waardoor ik alleen op de zaterdag kon werken. Deze periode werk ik extra op de vrijdag wanneer ze me nodig hebben. (200-300 euro per maand). Mijn loon spaar ik op! Maar toch leen ik maximaal bij! Met een minimumloon van 6,84 schiet het niet op. Maar ik vind mijn werk wel enorm leuk en dat is ook belangrijk!

Ik doe een opleiding met een hoge baankans en zicht op een goed salaris. Dus ik maak me niet echt druk. Ga niet 4 jaar krom liggen terwijl ik die schuld straks makkelijk af kan lossen.

Heb berekenend dat ik 20 uur per week extra moet werken om rond te komen. Dit is 30 uur per week... met 2 lesdagen tot half 6 en 2 stagedagen tot vaak ook 18:00 is dat gewoon onmogelijk. Tel daar een sociaal leven en een vriendje die 50 uur per week werkt en 70km verderop woont bij en de situatie wordt lastig. :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:23

Ik heb nooit gewerkt of extra geleend tijdens mijn studie tijd. Maar ik heb er dan ook bewust voor gekozen om toen thuis te blijven wonen. Had gelukkig hele lieve ouders die dat ook prima vonden, maar dat heeft me wel een hoop gescheeld toen ik besloot uiteindelijk mijn studie niet af te maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:25

Maar wie betaalden dan je kleren, hobby's enzo? :wow:

Mijn ouders kunnen me makkelijk onderhouden maar ik moest als 15 jarige toch echt gaan werken. :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:33

Ja allemaal leuk en aardig, horecabaantjes enzo, maar als je eruit wordt geknikkerd omdat je na 3 dagen van 12 uur niet meer op je benen kan staan en je geen vrij durfde te vragen vanwege je tentamen van de week erna (die ik overigens niet gehaald heb, dit is 3 jaar geleden en heb eergisteren weer een herkansing gehad, is inmiddels de tiende poging) dan ben je er snel klaar mee hoor.

Ik heb nu een baantje waarin ik in collegeweken ongeveer 50 euro per week bijverdien. Dus niet in vakanties of tentamenperiodes. Ik zou meer kunnen werken maar ik moet mijn studie gewoon prioriteit geven. Zit per week al gauw aan de 50-60 uur studiegerelateerd, dus zelfstudie en colleges. Oh ik zou zeker meer kunnen werken ernaast, dan heb ik nooit meer tijd voor een sociaal leven of voor triviale zaken als het schoonhouden van mijn huis. Bovendien steek ik ook nog wel eens wat tijd in mijn vereniging, iets wat over het algemeen erg goed staat op je CV. Oja en ik ben uit huis gegaan omdat de spanning in het ouderlijk huis echt te erg werd. Als ik thuis was blijven wonen was dat zeer spoedig ontploft en dat was nou ook niet goed geweest voor mijn studie denk ik.

Wat mijn punt is, de ene situatie is niet te vergelijken met de andere. Het is heel makkelijk om te zeggen dat studenten maar meer moeten gaan werken, maar kijk aub ook even naar de specifieke situatie. Een oud klasgenoot van me die geschiedenis studeerde aan de UU had inderdaad 4 contacturen per week en schreef elke week een essay van 1000 woorden en dat was het. (En die krijgt dan onder de streep hetzelfde aantal punten als ik... Ofwel, een gelijkwaardige studielast. Juistem :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:36

Maar ook dat is weer persoonsgebonden. Als iemand voor die essay van 1000 woorden super veel onderzoek moet doen en er moeite mee heeft kan ik begrijpen dat je dat er niet zomaar uit ramt.

Ik heb dit blok een wisselend rooster en moet ook nog interviews afnemen, filmen, leeswerk bijhouden en onderzoek doen. Dan is werken ernaast toch wel erg lastig. En ja, ik zou in het weekend best wat kunnen werken maar ik vind het ook belangrijk dat ik een sociaal leven heb en enige flexibiliteit als het gaat om die interviews etc. In veel gevallen is het een keuze, maar er zijn wel degelijk situaties waarin het heel moeilijk wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:39

Emmaa_ schreef:
Maar ook dat is weer persoonsgebonden. Als iemand voor die essay van 1000 woorden super veel onderzoek moet doen en er moeite mee heeft kan ik begrijpen dat je dat er niet zomaar uit ramt.

De klasgenoot in kwestie sprak ik destijds erg vaak via MSN, middenin de nacht, omdat hij WoW zat te spelen. Dat essay kreeg hij op woensdag en vrijdag was het af :+
Is inderdaad relevant haha

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:43

Over de bankrekening van je kind (paar blz terug alweer, sorry):
Ja, als je kind jonger dan 18 is telt dit mee voor jouw vermogen. Ook als de rekening op naam van het kind staat. Tenminste, zo was het in 2016 en daarvoor. Ik denk niet dat dat inmiddels anders is.