Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:55

Oh wat goed TS!

Ik wil en moet zonder heel veel spaargeld bijna uit mijn ouderlijk huis (geen nood heb nog uitkering voor ik eruit ga dan heb ik een maand huur in elk geval opgehoest , en dan zeer low budget in een kaal huisje en einde december krijg ik nog een extra en nog wat van de belasting terug. Dan kan het wat minder kaal :') , ach eerst maar een huisje en dan drukmaken )

Leuk en interesant topic , ik fiets al 11 km 3x per week heen en terug om op de bus te besparen . Ik heb mijn moeder zover dat ze een lijst maakt elke week en zij dus ook minder uitgeeft , ik eet alleen mega duur spelt brood..

lor1_1984

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:07

TM:
Ik zou eens kijken of je kunt besparen door dat speltbrood zelf te gaan bakken. ;)
Ik hoor dat je tegenwoordig bijna doodgegooid word op MP met broodbakmachines, dusdat kan ook al een hoop schelen met nieuw in de winkel kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:16

@lor , goed idee een recept vind je zo . Ik ga eens op onderzoek uit!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:28

@TM Heb je al eens gekeken of er een gratis/weggeefhoek is van jouw woonplaats op Facebook? Ik ben aangesloten bij een hele fijne van mijn woonplaats en daar mag je ook een oproepje plaatsen als je iets zoekt. Zo vinden mensen die iets kwijt willen en mensen die iets kunnen gebruiken elkaar. Heb er zelf al best veel weggegeven, maar ook al een aantal dingen op mogen halen. Het is fijn als je veel moet doen met weinig budget, maar sowieso vind ik het tof om anderen blij te maken met mijn spullen óf zelf erg blij te worden omdat iemand anders geen geld wil hebben voor iets wat ik goed kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:30

@alwiene , ik ben druk bezig! , had gelukkig al een gratis koelkast :) Maar zus heeft oa een stofzuiger en salontafel. En kijk elke dag overal even , eerst het huisje maar dan kan ik ook veel meer kwijt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:06

Die gratis hoekjes op Fb zijn idd ideaal. :)
Ik zit nu in een verhuizing en heb zo al wat dingen kunnen slijten die anders in de container zouden belanden (tv, dvdspeler, telescoopkrabpaal, poetsbox, plateau met stompkaarsen etc etc).

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:50

Ik moet nu gaan rondkomen van 20 euro per week, daar moet ik alles van betalen. Vind het best moeilijk. Hier eens doorlezen voor tips.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:06

Keet schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Wat ik wel is doe met verjaardagskado's als ik echt krap bij kas zit, is een nieuwe fles badschuim (of 2) uit m'n badkamer plukken, die ik zelf ooit eens voor m'n verjaardag gekregen heb.
Uiteraard afhankelijk van hoe goed je iemand kent :o

Hihi, dan is het wel handig om als je het krijgt er even een postit op te doen van wie je het hebt gekregen :) dan kan je het niet terug cadeau doen aan diegene :D

Hahah meestal onthoud ik wel van wie ik iets gekregen heb en anders is het al zo lang geleden dat diegene het ook vast niet meer weet :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:38

Dispar_Vulgo schreef:
Keet schreef:

Hihi, dan is het wel handig om als je het krijgt er even een postit op te doen van wie je het hebt gekregen :) dan kan je het niet terug cadeau doen aan diegene :D

Hahah meestal onthoud ik wel van wie ik iets gekregen heb en anders is het al zo lang geleden dat diegene het ook vast niet meer weet :+

Ik helaas niet :+ dus het is me wel eens overkomen :+ best voor banketstaaf dan hoor!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:39

Ooh dat is wel genant :oo oeps!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:04

Ik had allang een update moeten geven, die zal echt nog komen. Wil wel eventjes zeggen dat ik morgen met mijn en alle andere rijstdonaties naar de Voedselbank ga. Bovendien krijgen ze van mij een verslag over het leven van een voedselpakket.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:39

Op dit moment staat de regionale televisie in mijn huiskamer voor een interview... Ze wilden zien wat er in mijn koelkast staat nu ik met een klein budget moet leven. Nu voor de show achter de computer Even mijn ´Blog´op bokt laten zien. Ongelooflijk hoeveel aandacht er is voor mijn project :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:45

Klinkt goed hoor, al was de pers voorheen niet zo positief over je project.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:05

Ik vind het ook een hele prestatie van je! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:07

Knap hoor! Al die kritiek oo facebook moet je niks van aantrekken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:58

Ik vind het niet zo'n spetterend initiatief eigenlijk :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:12

Why not? Ben ik dan ook wel weer benieuwd naar.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:06

Ik begrijp ook niet waarom jij, Quellian, het geen goed initiatief vind? Het levert aandacht op voor mensen die er daadwerkelijk van moeten leven, vooral omdat dit redelijk onbekend is bij mensen die hier nog nooit mee te maken hebben gehad. Ik ken genoeg mensen die niet weten hoe lastig het is om van de bijstand te moeten leven gezien dat deze mensen modaal/bovenmodaal leven.

Daarnaast doet TS dit niet enkel voor de aandacht in de media dan wel voor zichzelf, maar ook voor de voedselbank zelf door rijst in te zamelen. Als je naar de voedselbanken in Nederland kijkt, dan zie je dat het aantal goederen dat in een dergelijk pakket zit steeds minder wordt. Dat er op een dergelijk manier een levensproduct wordt ingezameld dat in een x aantal pakketten komt te zitten, is aleen maar complimenteus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:33

Ik zou ook niet weten waarom het geen goed idee zou zijn. Er wordt zo makkelijk gedaan over voedsel door veel mensen.. wat ik vooral niet kan zien is dat er zo ontzettend veel wordt weggegooid. Ik vind dat zo zonde.. niet alleen bij supermarkten, maar ook zo veel mensen die gewoon te veel inkopen en vervolgens alles in de container gooien zodra het tegen de houdbaarheidsdatum loopt, of te veel eten koken en de restjes weggooien.. Veel mensen mogen best wel wat bewuster worden wat dat betreft!

Of rijst de meest handige keuze is voor mensen die niet veel te besteden hebben weet ik niet.. Het moet zo lang koken vind ik, wat weer veel stroom kost. Ik maak de laatste tijd regelmatig pasta.. 100 gram meel en een ei. Een minuutje koken en klaar :D met meel kun je zo veel doen :) ik maak brood, pasta, pizza, gebak, panneerdeeg om te frituren.. Helaas wordt meel steeds duurder heb ik gemerkt. Een paar jaar geleden haalde ik een kilo voor 27 cent, nu liggen ze voor 39 cent in de winkel :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:43

Dan is het de moeite waard om goed rond te kijken, ik haal een kilo voor 30 cent bij de supercoop van het merk oké.
Ik heb ruim een jaar geleefd van bijstandsniveau en vond dat persoonlijk niet moeilijk maar je moet wel veel laten en dat is weleens vervelend.
Ik vind dit dus ook een super initiatief.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:42

Hier kook ik rijst/pasta/quinoa allemaal door het in kokend water te doen, deksel op de pan, wekker op X minuten en gas uit. Alles is dan na de gewone tijd gaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:11

Ik vind het een hardstikke goed initiatief! :j
Wat is er mis met bewuster omgaan met geld en eten?

Ik moet zeggen dat het best lastig is om gezond te eten met een klein budget.
Het loont echt om folders door te spitten en bij verschillende winkels de aanbiedingen te halen, maar dan nog is het verse fruit- en groentegehalte bij ons te laag.
Zelfs de groenteboer aan de dijk is niet echt goedkoop, op de aardappels na.

Hoe lossen jullie dat op?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:54

Een kool voor een euro of Winterpenen zijn toch niet zo duur?
Courgettes waren dit jaar in het seizoen 15 cent, daar kan je toch geen diepvriesspul voor kopen?
Fruit is inderdaad wel duur, maar groentes uit het seizoen vind ik eigenlijk altijd wel betaalbaar, zeker als het in de aanbieding is.

Ik heb niet echt een idee wat niet verse groenten kosten overigens, zelf koop ik altijd vers. Groenten en fruit zijn zone deel van mijn eten/de boodschappen, zou echt niet weten wat te koken zonder verse groenten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:13

Ik heb het geluk een grote tuin te hebben, dus ik ben vorig jaar begonnen met een groentetuin en heb een appelboom, 2 pruimenbomen, 2 kersenbomen.. en uit de groentetuin haal ik bakjes vol aardbeien en frambozen, bloemkolen, spitskolen, broccoli, erwtjes, boontjes, peultjes, wortels, prei, komkommer, kruiden en afgelopen jaar had ik kilo's tomaten en paprika's.. Dat scheelt ook wel een hoop! Volgend jaar wil ik het nog wat gaan uitbreiden, en dan veel invriezen.. Ik ben al op zoek naar een tweede vriezer voor in de kelder.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:37

Ja, eten uit eigen tuin moet ik ook uit gaan breiden. :j
De appeloogst van 1 boom is nu op, heb nog 2 potten pruimenjam en druiven kunnen we niet meer zien...
Dat waren er veeeeeel dit jaar! De hele dijk heeft ervan gekregen, want eenmaal geplukt is het snel opeten.
Was gewoon niet meer weg te krijgen met z'n allen, dus hup! door de sapcentrifuge.

Tomaten mislukt, kruiden ook, pompoenen werden ook niets, dus ff gaan bedenken hoe ik het volgend jaar aan ga pakken. En wat ik ga planten.
Peentjes en peultjes, erwtjes en bonen vindt ik nu al een goed plan! ;)