Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:31

Het verschil is ook wel een beetje dat veel gelovigen ooit niet-gelovig zijn geweest. Er werd eerder gezegd dat 90% van de gelovigen zo opgevoed is, dat denk ik niet. Ik denk nog geen 60%, als ik zo om me heen kijk. Wij begrijpen dus prima hoe het is om niet te geloven, hoe dat voelt, met welke vragen je kunt zitten. Het verschil is dat wij antwoorden kregen die we bevredigend genoeg vonden om het ook te gaan geloven. Daarom doen de gelovigen hier zo hun best om e.e.a. duidelijk te maken, daarom ook gaan Jehovah's Getuigen langs de deuren. En omdat we daar zo ongelooflijk veel tijd in steken, terwijl we echt ook wel wat anders te doen hebben, is het zo frustrerend als dan andere (of soms dezelfde) mensen er opmerkingen tegenaan gooien waaruit blijkt dat ze eigenlijk niet eens gelezen hebben wat je geschreven hebt.

Volgens mij is het trouwens ook niet als alle mensen geloven, maar als iedereen in ieder geval het evangelie gehoord heeft en dus de kans heeft om te geloven. 'Maak mijn woorden aan alle volken bekend', zoiets staat er. Dan kunnen ze nog kiezen. Wil je? Welkom. Wil je niet? Jouw keus.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:36

Saskia9 schreef:
Sterker nog,ik heb een huis gekregen in een streng gereformeerd dorp. Daar wonen dus nog mensen die niet eens een tv hebben. Op zondag 3 keer lopend naar de kerk gaan,met een rok en een hoedje op.
De Zondag is voor hen een rustdag,en uit fatsoen doen de ongelovige niet op die dag buiten werkzaamheden. Puur uit respect.
Mooi natuurlijk,maar aan de andere kant denk ik,dat de ongelovige hen respecteren,maar als de gelovige de ongelovigen respecteren,dan respecteren zij ook dat zij op Zondag wel doen wat ze normaal doen.
Maar dat gebeurt dus niet. Nu is het iets minder,maar voorheen werd je op je vingers getikt als je op zondag toch iets durfde te doen...

heb je helemaal gelijk in :j sommige mensen die heel erg gelovig zijn vind ik ook wel een beetje streng allemaal, ook naar andere toe!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:37

Ik zie juist in mijn omgeving dat de gelovigen die ik ken, dit allemaal van huis uit al meegekregen hebben. Ik ben de enige atheïst in mijn schoonfamilie (en dat is een grote familie), zij begrijpen absoluut niet hoe het is om niet te geloven, net zoals ik niet begrijp hoe het is om wel te geloven. Het leuke is dat dit geen enkel probleem is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:11

Blue_Eyes schreef:
bigone schreef:
Blue_ Eyes, jammer maar ik heb in het begin van dit topic al eens gezegd dat ik ieder mens, welke kleur of geloof dan ook respecteer. Vervolgens komen er steeds meer mensen die de bijbel gaan citeren en daar staan teksten bij waar je in het NU niets mee kunt. Ik lees zeker verder dan mijn neus lang is maar ik krijg juist het gevoel dat sommige gelovigen niet verder lezen dan hun neus lang is, hoe simpel is het om je achter teksten van anderen te verschuilen. En met teksten van anderen bedoel ik diegenen die de bijbel hebben geschreven.

Dit is al geen respectvolle post. En verder - ben jij de enige persoon in dit topic op wie ik zou kunnen doelen dan? :roll:

En nu ga ik dit topic ontstippen - ik heb nog een schrijfwedstrijd te jureren.

Leg mij dan even uit wat er kwetsend aan is, dit meen ik echt want ik heb zelf niet de indruk dat ik iemand hier mee kwets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:32

sallandval schreef:
[naam] schreef:
Moeder Theresa kennen de meesten denk ik wel? en er zijn een heleboel mensen als haar die door een roeping van God naar een arm land gaan om daar te helpen.

Moeder Theresa, je bedoelt die vrouw die wel miljoenen euro's aan giften in haar stichtingen liet stoppen maar na rampen zelf nooit giften gaf maar alleen gebeden rondstrooide? Diezelfde vrouw die de armen die aan pijn en ziekte leden bemoedigend toesprak maar ze geen cent gaf? En dat terwijl haar stichtingen wel dik betaalden om haar te laten behandelen door de beste artsen toen ze ze zelf ziek was? Díe moeder Theresa? Volgens mij was dat gewoon een goede marketeer maar zeker geen heilige.

Ik weet alleen dat ze werkzaam was in Calcutta onder arme mensen, ze leefde daar tussen de mensen.
Overigens heb ik de verfilming van haar leven gezien maar goed die kan best geromaniseerd zijn.
Dat wat jij beschrijft is nieuw voor mij.
Ik weet niet beter dan dat ze arme mensen te eten gaf en hen verzorgde met de middelen die ze ter beschikking had.

bigone schreef:
Dus als ik zin in seks heb zonder dat er nog voorgeplant kan worden(vanwege leeftijd }> ) dan ben ik bezeten door Satan en als ik voor de spiegel sta en bedenk dat ik toch lekker puh, minder rimpels heb dan mijn zus, daar zit Satan ook achter, kom nu, wie houd wie hier voor de gek. In de ogen van gelovigen ben ik dus verkeerd bezig want volgens bovenstaande zijn deze dingen afkomstig van Satans gefluister. Ik heb helemaal geen ellende, zelfs een heel leuk leven en als ik zo kijk moet ik ook niet gaan zoeken want dan krijg ik juist wel ellende, tís toch ook niet te snappen.

Seks is niet slecht <<) *D
Een mens heeft bepaalde behoeften aan seksualiteit en intimiteit.
En je bent niet bezeten door Satan wanneer je bepaalde gevoelens hebt of uitspreekt :) .
Ik vind het gevaarlijk om zomaar uit te spreken dat iemand bezeten is.

Misschien is het handig dat ik de volgende benaming is nader uitleg zoals ik het zie (niet zoals het is).
Hebzucht = het meer willen hebben dan je nu hebt en vaak ook het meer willen hebben dan anderen hebben ten kosten van anderen. Heb zucht kan je aandrijven tot stelen....... (kan ik zeg niet dat het zo is)
Jaloezie = lijkt op hebzucht maar staat vaak aan het begin van hebzucht. Dat gene willen hebben wat de ander heeft en wensen dat diegene het niet had.
Genotzucht = verslavingen aan drank, drugs, seks etc. Verslavingen die je leven bepalen en alles daar voor moet wijken.
Hoogmoed = het uitstralen hoe goed je wel niet bent naar anderen en jezelf hoger achten dan de ander. Neer kijken op een ander.
Egoïsme = Alleen aan eigen geluk en bevrediging denken dan aan het geluk of bevrediging van anderen.
Wraakzucht = Een ander laten boeten voor wat diegene jou heeft aan gedaan.
Vraatzucht = Meer eten dan je eigenlijk nodig hebt en op kan. Wetende dat er mensen zijn die niets hebben te eten.
IJdelheid = Alleen maar met je uiterlijk bezig zijn en jezelf mooier vinden dan de ander.

Ik vind overigens niet dat je verkeerde keuzes kunt afschuiven als ja sorry de duivel heeft mij verleid.
Je kunt je er niet achter verschuilen. Je hebt een eigen verantwoordelijkheid.

Verder ter aanvulling op de verschillen tussen niet geloven of wel geloven.
Ik ben genoeg overtuigd waar door ik geloof, de bokkers die hier reageren en niet geloven zijn gewoon niet overtuigd.
That's it meer niet en minder niet.
Laten we elkaar daarin accepteren.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:41

Nou ik ben afgelopen zondag naar de kerk geweest voor het eerst.
En echt heel toevallig had de voorganger een preek wat echt precies op ons sloeg. Kon me zo in die preek vinden. Was heel apart, want niemand wist dat wij zouden komen. En dan toch had de voorganger zo'n passende preek.
vind ik toch wel bijzonder. Inderdaad alsof God daar was om ons te overtuigen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:42

Sammy_xxs schreef:
En echt heel toevallig had de voorganger een preek wat echt precies op ons sloeg. Kon me zo in die preek vinden. Was heel apart, want niemand wist dat wij zouden komen. En dan toch had de voorganger zo'n passende preek.

super moooi :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:08

@Bigone: Je kan ook wel alles als een aanval zien... Wat is daar nou erg aan om te zeggen dat iemand niet overtuigd is?

Wat betreft je vraag aan mij: ik zeg niet eens 'kwetsend', ik zeg 'niet respectvol'. Daar zit een verschil tussen, weet je. Dat respectloze zit hem in je woordkeus.

Edit: nou is je bericht weg...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:30

@Osmo,

Jouw omschrijvingen zijn ook zoals ik ze zie, jij vind ze in het geloof, ik heb ze in mijn opvoeding van mijn ouders meegekregen.
Echter, jouw zin" Ik ben genoeg overtuigd waar door ik geloof, de bokkers die hier reageren en niet geloven zijn gewoon niet overtuigd" die valt dan wel weer verkeerd bij mij want hieruit blijkt dat je niet gelovige mensen beschouwd als mensen die nog niet overtuigd zijn en dus hun mening niet respecteert.
Maw dat begrip komt nog wel als ze wel overtuigd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:31

Nog maar een aanvulling :o .
Niet overtuigd zijn is gewoon niet overtuigd zijn, dat is niet slecht of zo.
Je bent alleen niet genoeg overtuigd :j
Jij vult zelf het waardeoordeel in als of ik jou mening slecht vind maar dat is niet zo.
Jij weet mij alleen niet te overtuigen met jou gedachte en mening over het geloof.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:36

Blue_Eyes schreef:
@Bigone: Je kan ook wel alles als een aanval zien... Wat is daar nou erg aan om te zeggen dat iemand niet overtuigd is?

Wat betreft je vraag aan mij: ik zeg niet eens 'kwetsend', ik zeg 'niet respectvol'. Daar zit een verschil tussen, weet je. Dat respectloze zit hem in je woordkeus.

Edit: nou is je bericht weg...

Waarom moet ik overtuigd worden, leg mij dat eens uit. Ben ik een beter mens als ik geloof, ik probeer ook niet om hier mensen te overtuigen dat het geloof allemaal niet waar is, ik denk dat mensen die een houvast in hun leven hebben door te geloven in een almachtige die hun door het leven zal leiden met als beloning opname in de hemel daar heel veel steun aan kunnen ontlenen. Dat geeft hun echter niet het recht om mij of andere ongelovige (in god) bokkers af te schilderen als mensen die nog niet overtuigt zijn. Dus zijn wij niet gelijk aan gelovigen en dat is pas respectloos.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:38

OsMo schreef:
Jij vult zelf het waardeoordeel in als of ik jou mening slecht vind maar dat is niet zo.
Jij weet mij alleen niet te overtuigen met jou gedachte en mening over het geloof.

Zie mijn bovenstaande post, ik ben niet beter of slechter dan welk mens dan ook, gelovig of niet, ik krijg alleen de indruk dat gelovige mensen een beetje medelijdend denken over ongelovigen, zo van: Och, komt wel goed , er is nog hoop als ze niet een beetje maar helemaal overtuigd zijn, Jezus red.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:39

bigone schreef:
OsMo schreef:

Zie mijn bovenstaande post, ik ben niet beter of slechter dan welk mens dan ook, gelovig of niet, ik krijg alleen de indruk dat gelovige mensen een beetje medelijdend denken over ongelovigen, zo van: Och, komt wel goed , er is nog hoop als ze niet een beetje maar helemaal overtuigd zijn, Jezus red.

haha dat heb ik echt nog nooit gehoord :P heb het iig zelf nog nooit gedacht!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:23

Overtuigd zijn kun je op twee manieren lezen. Je kunt het lezen als dat iemand jou overtuigd heeft, je kunt het ook lezen als 'ik ben ervan overtuigd dat' - met andere woorden, je gelooft erin. Zoals ik al zei - je kunt wel alles als een aanval oppakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:19

Ik verdedig mij niet, zie het niet als aanval, misschien jij wel als je daar elke keer op blijft hameren dat ik mij aangevallen zou voelen. Ik ben er van overtuigd dat er geen god, jezus, duivel bestaat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:40

ik ben er van overtuigd dat iedereen gelooft wat hij beter vindt, en dat hij zijn/haar eigen mening dan dus ook beter vindt. Logisch toch? Gelovigen kijken dus een beetje op het gebrek aan vertrouwen/geloof neer terwijl ongelovigen op hun beurt weer neerkijken op het gebrek aan logisch denkvermogen/ realisme. Als een gelovige tegen een ongelovige op zou kijken zou hij/zij ook van zijn geloof vallen, of andersom.

Ik vind mezelf overigens geen atheist, ik ben alleen geen aanhanger van de verschillende stromingen en heb geen overtuiging gevonden die mij aanspreekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:52

sallandval, ik kijk op niemand neer of tegen iemand op. Natuurlijk kan ik bewondering hebben voor sommige mensen voor wat ze zijn of doen. Nergens word er trouwens afbreuk gedaan aan het logisch denkvermogen/realisme van gelovigen, als ik in een zwaar gelovig gezin was opgevoed dan was ik waarschijnlijk ook gelovig. Alhoewel een vriendin van onze zoon ooit zei: Ik heb achttien jaar als een kip zonder kop achter mijn ouders en dominee aangelopen maar sinds ik er zelf over nadenk zie ik sommige dingen toch heel anders. De relatie heeft geen stand gehouden maar zij heeft zich altijd thuis gevoeld in ons niet gelovig gezin. Het gaat niet om wel/niet gelovig zijn, het gaat om respect en juist daarom schiet een zin waarin word gesteld dat ik niet GENOEG overtuigd zou zijn mij in het verkeerde keelgat. Als of er nog steeds wat kan gebeuren waardoor ik wel overtuigd raak en mij bekeer tot het geloof, dus niet.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:54

sallandval schreef:
ik ben er van overtuigd dat iedereen gelooft wat hij beter vindt, en dat hij zijn/haar eigen mening dan dus ook beter vindt. Logisch toch? Gelovigen kijken dus een beetje op het gebrek aan vertrouwen/geloof neer terwijl ongelovigen op hun beurt weer neerkijken op het gebrek aan logisch denkvermogen/ realisme. Als een gelovige tegen een ongelovige op zou kijken zou hij/zij ook van zijn geloof vallen, of andersom.

Ik vind mezelf overigens geen atheist, ik ben alleen geen aanhanger van de verschillende stromingen en heb geen overtuiging gevonden die mij aanspreekt.

en daar begint het 'probleem' net volgens mij.. want mijn geloof is beter dan het jouwe -> kruistochten van Christenen of hedendaags de Jihad (heilige oorlog) van Moslims. En ga zo maar door. Israel is het mooie voorbeeld in mijn ogen. Hoe mensen niet met elkaar overweg kunnen omwille van geloof..

In iedere godsdienst schuilt een waarheid, vele varhalen zijn vandaag nog steeds van toepassing maar je moet tussen de lijnen lezen om de diepgaande betekenis te begrijpen. Ben ik praktiserend? Neen, geloof ik in iets/iemand? ja. Maar ik kan/wil er geen naam aan vasthangen.
Ik help liever een medemens met kleine dingen dan iedere week overtuigd wekelijks naar een viering te gaan...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:00

bigone schreef:
Ik verdedig mij niet, zie het niet als aanval, misschien jij wel als je daar elke keer op blijft hameren dat ik mij aangevallen zou voelen. Ik ben er van overtuigd dat er geen god, jezus, duivel bestaat.

Wederom: het zal de woordkeus wel zijn. Je komt op mij in ieder geval niet mild over.

@sallandval: er zijn maar weinig mensen op wie ik neerkijk en de gemiddelde 'ongelovige' valt daar zeker niet onder. Dan zou ik neer moeten kijken op mijn hele familie, dat lijkt me dus niet.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:20

Best gedurfd om dit onderwerp op een -toch al kritisch- forum te plaatsen. Dit is vragen om discussie tussen mensen die het nooit met elkaar eens gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Anna_Dani op 03-09-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:28

Kom even binnenvallen, om mijn verhaal hier neer te leggen. :o

Ik geloof zeker wel dat God bestaat.
Ik ben 2 jaar geleden aan de kant gezet door mijn beste vriendin
(kwam daar elke week, meestal vaker. haar huis was mijn 2e huis net zoals haar ouders en familie)
het kwam voor mij als een klap aan en wist niet wat me over kwam.
Diezelfde tijd ben ik helaas slecht behandeld door een jongen.
En niet veel later kreeg mijn oma een hartinfarct en moest mijn dementerende opa tijdelijk bij ons komen wonen,
omdat hij niet alleen kan zijn.
Toen de tijd is het hier veranderd, er werd niet echt meer gereageerd op mij en begon me onzichtbaar te voelen.
Ik ben erg onzeker geworden en heb een hele zware tijd gehad.
Ik dacht dat ik niemand meer had, dat ik niet meer bestond en er vooral beter niet meer kon zijn..
en op het zwaarste moment voelde het ineens alsof ik een hand op mijn schouder voelde en ben toen terug gekomen bij het geloof.
(ik dwaalde juist van het geloof af omdat ik dacht dat het allemaal niet waar was)
Ik had alleen het geloof nog maar, maar dat maakte mij niet uit.
Sinds dien gaat het langzaam steeds een beetje beter.
Maar dit heeft me toch wel overtuigd dat God bestaat en er voor mij is.

pfoee heel verhaal..

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:41

elles9 schreef:
Kom even binnenvallen, om mijn verhaal hier neer te leggen. :o

Ik geloof zeker wel dat God bestaat.
Ik ben 2 jaar geleden aan de kant gezet door mijn beste vriendin
(kwam daar elke week, meestal vaker. haar huis was mijn 2e huis net zoals haar ouders en familie)
het kwam voor mij als een klap aan en wist niet wat me over kwam.
Diezelfde tijd ben ik helaas slecht behandeld door een jongen.
En niet veel later kreeg mijn oma een hartinfarct en moest mijn dementerende opa tijdelijk bij ons komen wonen,
omdat hij niet alleen kan zijn.
Toen de tijd is het hier veranderd, er werd niet echt meer gereageerd op mij en begon me onzichtbaar te voelen.
Ik ben erg onzeker geworden en heb een hele zware tijd gehad.
Ik dacht dat ik niemand meer had, dat ik niet meer bestond en er vooral beter niet meer kon zijn..
en op het zwaarste moment voelde het ineens alsof ik een hand op mijn schouder voelde en ben toen terug gekomen bij het geloof.
(ik dwaalde juist van het geloof af omdat ik dacht dat het allemaal niet waar was)
Ik had alleen het geloof nog maar, maar dat maakte mij niet uit.
Sinds dien gaat het langzaam steeds een beetje beter.
Maar dit heeft me toch wel overtuigd dat God bestaat en er voor mij is.

pfoee heel verhaal..

mooi verhaal elles :)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:42

@elles9: Als je daar je levenslust en steun uit kunt halen, is dat heel mooi.
Persoonlijk zou ik naar een psych gaan als ik me zo rot zou voelen. Die heeft zichzelf ook bewezen en geloof in zijn manier van werken dmv therapie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:45

Sammy_xxs schreef:

Mooi! Ik geloof ook inderdaad dat God door andere mensen heen kan spreken. Ik heb soms ook met preken dat ik denk; dat is precies voor mij! Maar soms ook niet, dan is het meer voor andere mensen denk ik.
Naar wat voor soort kerk ben je geweest?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:46

De Dode Zeerollen - Drents Museum

Van 9 juli 2013 t/m 5 januari 2014 laat het Drents Museum opnieuw een uniek archeologisch fenomeen van wereldformaat zien met een grote tentoonstelling over de befaamde Dode Zeerollen.

Te zien zijn originele Bijbelse manuscripten en objecten uit de 2de eeuw voor Chr. tot de 1ste eeuw na Chr. en alternatieve teksten die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen. De teksten op deze wereldberoemde rollen geven ons onschatbare informatie over de geschiedenis en cultuur uit de periode waarin belangrijke kenmerken van het jodendom en christendom gevormd werden. Verder worden er objecten getoond uit het oude Judea, uit de nederzetting van Qumran (de plaats waar de rollen gevonden zijn) en uit Jeruzalem. De Dode Zeerollen worden samen met het grafcomplex van Toetanchamon in Egypte en het Chinese Terracotta Leger in Xi’an als één van de grootste archeologische ontdekkingen van de 20ste eeuw gezien. De tentoonstelling wordt samengesteld in nauwe samenwerking met het Qumran Instituut in Groningen en de Israel Antiquities Authority.

Hier ben zaterdag 31-08-13 heen geweest

Kan iedereen zeggen dat dit echt iets bijzonder is