Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Saskia9 schreef:Sterker nog,ik heb een huis gekregen in een streng gereformeerd dorp. Daar wonen dus nog mensen die niet eens een tv hebben. Op zondag 3 keer lopend naar de kerk gaan,met een rok en een hoedje op.
De Zondag is voor hen een rustdag,en uit fatsoen doen de ongelovige niet op die dag buiten werkzaamheden. Puur uit respect.
Mooi natuurlijk,maar aan de andere kant denk ik,dat de ongelovige hen respecteren,maar als de gelovige de ongelovigen respecteren,dan respecteren zij ook dat zij op Zondag wel doen wat ze normaal doen.
Maar dat gebeurt dus niet. Nu is het iets minder,maar voorheen werd je op je vingers getikt als je op zondag toch iets durfde te doen...
Blue_Eyes schreef:bigone schreef:Blue_ Eyes, jammer maar ik heb in het begin van dit topic al eens gezegd dat ik ieder mens, welke kleur of geloof dan ook respecteer. Vervolgens komen er steeds meer mensen die de bijbel gaan citeren en daar staan teksten bij waar je in het NU niets mee kunt. Ik lees zeker verder dan mijn neus lang is maar ik krijg juist het gevoel dat sommige gelovigen niet verder lezen dan hun neus lang is, hoe simpel is het om je achter teksten van anderen te verschuilen. En met teksten van anderen bedoel ik diegenen die de bijbel hebben geschreven.
Dit is al geen respectvolle post. En verder - ben jij de enige persoon in dit topic op wie ik zou kunnen doelen dan?
En nu ga ik dit topic ontstippen - ik heb nog een schrijfwedstrijd te jureren.
sallandval schreef:[naam] schreef:Moeder Theresa kennen de meesten denk ik wel? en er zijn een heleboel mensen als haar die door een roeping van God naar een arm land gaan om daar te helpen.
Moeder Theresa, je bedoelt die vrouw die wel miljoenen euro's aan giften in haar stichtingen liet stoppen maar na rampen zelf nooit giften gaf maar alleen gebeden rondstrooide? Diezelfde vrouw die de armen die aan pijn en ziekte leden bemoedigend toesprak maar ze geen cent gaf? En dat terwijl haar stichtingen wel dik betaalden om haar te laten behandelen door de beste artsen toen ze ze zelf ziek was? Díe moeder Theresa? Volgens mij was dat gewoon een goede marketeer maar zeker geen heilige.
bigone schreef:Dus als ik zin in seks heb zonder dat er nog voorgeplant kan worden(vanwege leeftijd) dan ben ik bezeten door Satan en als ik voor de spiegel sta en bedenk dat ik toch lekker puh, minder rimpels heb dan mijn zus, daar zit Satan ook achter, kom nu, wie houd wie hier voor de gek. In de ogen van gelovigen ben ik dus verkeerd bezig want volgens bovenstaande zijn deze dingen afkomstig van Satans gefluister. Ik heb helemaal geen ellende, zelfs een heel leuk leven en als ik zo kijk moet ik ook niet gaan zoeken want dan krijg ik juist wel ellende, tís toch ook niet te snappen.
Sammy_xxs schreef:Nou ik ben afgelopen zondag naar de kerk geweest voor het eerst.
En echt heel toevallig had de voorganger een preek wat echt precies op ons sloeg. Kon me zo in die preek vinden. Was heel apart, want niemand wist dat wij zouden komen. En dan toch had de voorganger zo'n passende preek.
vind ik toch wel bijzonder. Inderdaad alsof God daar was om ons te overtuigen.
Blue_Eyes schreef:@Bigone: Je kan ook wel alles als een aanval zien... Wat is daar nou erg aan om te zeggen dat iemand niet overtuigd is?
Wat betreft je vraag aan mij: ik zeg niet eens 'kwetsend', ik zeg 'niet respectvol'. Daar zit een verschil tussen, weet je. Dat respectloze zit hem in je woordkeus.
Edit: nou is je bericht weg...
OsMo schreef:Nog maar een aanvulling.
Niet overtuigd zijn is gewoon niet overtuigd zijn, dat is niet slecht of zo.
Je bent alleen niet genoeg overtuigd
Jij vult zelf het waardeoordeel in als of ik jou mening slecht vind maar dat is niet zo.
Jij weet mij alleen niet te overtuigen met jou gedachte en mening over het geloof.
bigone schreef:OsMo schreef:Nog maar een aanvulling.
Niet overtuigd zijn is gewoon niet overtuigd zijn, dat is niet slecht of zo.
Je bent alleen niet genoeg overtuigd
Jij vult zelf het waardeoordeel in als of ik jou mening slecht vind maar dat is niet zo.
Jij weet mij alleen niet te overtuigen met jou gedachte en mening over het geloof.
Zie mijn bovenstaande post, ik ben niet beter of slechter dan welk mens dan ook, gelovig of niet, ik krijg alleen de indruk dat gelovige mensen een beetje medelijdend denken over ongelovigen, zo van: Och, komt wel goed , er is nog hoop als ze niet een beetje maar helemaal overtuigd zijn, Jezus red.
sallandval schreef:ik ben er van overtuigd dat iedereen gelooft wat hij beter vindt, en dat hij zijn/haar eigen mening dan dus ook beter vindt. Logisch toch? Gelovigen kijken dus een beetje op het gebrek aan vertrouwen/geloof neer terwijl ongelovigen op hun beurt weer neerkijken op het gebrek aan logisch denkvermogen/ realisme. Als een gelovige tegen een ongelovige op zou kijken zou hij/zij ook van zijn geloof vallen, of andersom.
Ik vind mezelf overigens geen atheist, ik ben alleen geen aanhanger van de verschillende stromingen en heb geen overtuiging gevonden die mij aanspreekt.
bigone schreef:Ik verdedig mij niet, zie het niet als aanval, misschien jij wel als je daar elke keer op blijft hameren dat ik mij aangevallen zou voelen. Ik ben er van overtuigd dat er geen god, jezus, duivel bestaat.
elles9 schreef:Kom even binnenvallen, om mijn verhaal hier neer te leggen.![]()
Ik geloof zeker wel dat God bestaat.
Ik ben 2 jaar geleden aan de kant gezet door mijn beste vriendin
(kwam daar elke week, meestal vaker. haar huis was mijn 2e huis net zoals haar ouders en familie)
het kwam voor mij als een klap aan en wist niet wat me over kwam.
Diezelfde tijd ben ik helaas slecht behandeld door een jongen.
En niet veel later kreeg mijn oma een hartinfarct en moest mijn dementerende opa tijdelijk bij ons komen wonen,
omdat hij niet alleen kan zijn.
Toen de tijd is het hier veranderd, er werd niet echt meer gereageerd op mij en begon me onzichtbaar te voelen.
Ik ben erg onzeker geworden en heb een hele zware tijd gehad.
Ik dacht dat ik niemand meer had, dat ik niet meer bestond en er vooral beter niet meer kon zijn..
en op het zwaarste moment voelde het ineens alsof ik een hand op mijn schouder voelde en ben toen terug gekomen bij het geloof.
(ik dwaalde juist van het geloof af omdat ik dacht dat het allemaal niet waar was)
Ik had alleen het geloof nog maar, maar dat maakte mij niet uit.
Sinds dien gaat het langzaam steeds een beetje beter.
Maar dit heeft me toch wel overtuigd dat God bestaat en er voor mij is.
pfoee heel verhaal..
Sammy_xxs schreef:Nou ik ben afgelopen zondag naar de kerk geweest voor het eerst.
En echt heel toevallig had de voorganger een preek wat echt precies op ons sloeg. Kon me zo in die preek vinden. Was heel apart, want niemand wist dat wij zouden komen. En dan toch had de voorganger zo'n passende preek.
vind ik toch wel bijzonder. Inderdaad alsof God daar was om ons te overtuigen.