Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:27

Magrathea schreef:
Offtopic: vanwaar de advertentie onder dit topic voor 'De Grote Bijbelquiz' ? :')

Overigens neemt men in de wetenschap een hoop voor waar aan, terwijl je eigenlijk nooit 100% zeker kan zijn van iets. Er zal altijd wel een zwak diertje zijn dat zich toch voortplant... Dus ja :) Wat dat betreft moet je op een gegeven moment gewoon zeggen 'Ja hoor eens, in 99,9% van de gevallen gaat het zus en zo dus het is waar ' . En daarom is evolutie zo mooi, het is complete logica die altijd toepasbaar is :)

Dat hangt er natuurlijk wel vanaf op welk niveau je dat neemt. Een wetenschapper zal misschien bepaalde aannames maken, maar dat betekend niet direct dat "de wetenschap" aannames maakt. Het is misschien ook niet nuttig dat een bouwkundige gaat twijfelen aan het bestaan van zwaartekracht bijv, terwijl er vast wel een theoretisch natuurkundige mee bezig is.

Magrathea

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 02:01

Toevallig ken ik inderdaad iemand die rekent aan het al dan niet bestaan van zwaartekracht :) Maar technisch gezien (haha leuke woordspeling) is een bouwkundige dan ook geen wetenschapper, maar een ingenieur :j (wat voor één laat ik in het midden, dat is iets om te bespreken op de faculteit lucht & ruimtevaarttechniek :o )

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 02:23

sallandval schreef:
Mijn opmerking sloeg op een vaak aangehaald feit dat Alexander Graham Bell door mede wetenschappers werd uitgelachen om zijn uitvinding; de telefoon, aangezien dat wetenschappelijk gezien volgens hen niet mogelijk was. Tot hij er daadwerkelijk één maakte, toen was men uitgepraat en maakten mensen er gewoon gebruik van.

Zo zie je maar, het is maar goed dat er ook mensen zijn die verder kijken dat de wetenschappelijke neus lang is. Het probleem met de wetenschap is dat het alleen kan onderzoeken wat er al is.

Maar er zijn nog veel meer dingen niet wetenschappelijk aantoonbaar hoor. Neem nou bijvoorbeeld het feit dat sommige liedjes een hit worden en andere niet; daar is geen wetenschappelijke formule voor. Er zijn wel notenschema's die het goed doen, maar dat is wat anders en het gaat ook niet altijd op. Voor de planeten en manen zijn ook nog geen wetenschappelijke verklaringen. En neem onverklaarbare ziektes. Of de zwaartekracht, die is ook niet aantoonbaar bewezen. Hoe tijd precies werkt, weten we ook niet. De wetenschap is een verzameling theorieën die we samen aannemen om wat we denken te zien. Maar als je in de kwantummechanica duikt leer je dat het observeren van een deeltje maakt dat het gedrag van het deeltje verandert: observatie beïnvloed de werkelijkheid (lees bijv. dit oude artikel http://www.sciencedaily.com/releases/1998/02/980227055013.htm)

Boeiend he? Ik ben blij dat ik niet gehinderd wordt door te veel kennis, want aan nieuwsgierigheid naar wat we allemaal nog niet weten heb ik volgens mij veel meer :) .

Ha ha na het maken van de eerste telefoon was men juist niet uitgepraat....lol...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:15

papagroom schreef:
Ha ha na het maken van de eerste telefoon was men juist niet uitgepraat....lol...

Oh ja LOL

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:34

De 'wereldschokkende' ontdekking die Marsrobot Curiosity gedaan heeft, zou alles te maken hebben met de vondst van organische moleculen: de bouwsteentjes voor leven.

En zo begon ooit ook het leven op aarde...............................

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:40

Blijft het nog wel interessant waarom hier wel en daar niet. Zijn natuurlijk zat theorieën over, maar welke is er het meest juist? Planeten lijken ogenschijnlijk veel op elkaar, op o.a. de grote en samenstelling dampkring na.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:01

Ik vind trouwens die hele telefoon analogie een nogal zwakke in dit verband.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:10

Sammie schreef:
Blijft het nog wel interessant waarom hier wel en daar niet. Zijn natuurlijk zat theorieën over, maar welke is er het meest juist? Planeten lijken ogenschijnlijk veel op elkaar, op o.a. de grote en samenstelling dampkring na.

Omdat de voorwaarde voor het leven hier nu eenmaal gunstiger zijn. Is er (voldoende) zuurstof in te atmosfeer op Mars?

En wie zegt dat het ook zo is: hier wel en daar niet? Misschien staat Mars nog maar aan het (relatieve)begin van het onstaan van leven...
en is er over 20 miljoen jaar daar een levendige flora en fauna.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:13

NatasjavE schreef:
Sammie schreef:

Omdat de voorwaarde voor het leven hier nu eenmaal gunstiger zijn. Is er (voldoende) zuurstof in te atmosfeer op Mars?

En wie zegt dat het ook zo is: hier wel en daar niet? Misschien staat Mars nog maar aan het (relatieve)begin van het onstaan van leven...

Nee, dat is omgekeerd, de planeet mars is al te veel afgekoeld, en is in principe dood. In het verleden is er vloeibaar water geweest, en het zou kunnen dat er in die tijd leven is ontstaan (waarvan heel misschien nog wat taaie overblijfselen ergens overleven).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:40

Kuggur schreef:
Nee, dat is omgekeerd, de planeet mars is al te veel afgekoeld, en is in principe dood. In het verleden is er vloeibaar water geweest, en het zou kunnen dat er in die tijd leven is ontstaan (waarvan heel misschien nog wat taaie overblijfselen ergens overleven).

Ja dat is natuurliijk ook zo. :) Ik liet mijn fantasie even gaan....maar ik heb weinig verstand van de planeten. :) :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:43

NatasjavE schreef:
Sammie schreef:

en is er over 20 miljoen jaar daar een levendige flora en fauna.....

Voor leven is in principe geen zuurstof nodig,ook hier op aarde ,kennen we vele anaerobe bacterien,,,,de vraag is dan echter wel,waar moeten die dan weer van leven,want zonder zuurstof ontstaat geen bio massa,waar deze bacterien in de regel weer van leven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:48

"It's life Jim, but not as we know it"

Zou best kunnen zijn dat anaerobe bacteriën kunnen leven van stikstofverbindingen (om maar eens iets te noemen :+ ). Punt is natuurlijk dat wij als mens al heel snel denken in ons eigen referentiekader (daarom zijn veel ufo's ook afgebeeld als mensachtigen met armen en een hoofd). Zou echter zomaar kunnen zijn dat er leven is dat er heel anders uit ziet en heel andere voorwaarden nodig heeft om te overleven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:09

Kuggur schreef:

Dat zeg je alleen maar omdat je hem niet snapte :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:18

als eerste, lees al een tijdje mee, interessante discussie, sommige standpunten zijn wat shocking := maar hey, to each his own probeer ik soms maar te denken ...

Punt twee....
Apple schreef:

dankjewel Appe -O- >;)

http://youtu.be/FCARADb9asE

:') hier zit ik de rest van de dag/week mee in mijn hoofd :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:19

:))

En ja, sinds ik dat postte zit ik er zelf ook mee in mn hoofd ^)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:44

sallandval schreef:
Kuggur schreef:

Dat zeg je alleen maar omdat je hem niet snapte :P

Ik snapte je punt inderdaad niet, daarom vroeg ik om verheldering. Toen ik die kreeg trok ik de conclusie dat de analogie zoals je hem bedoeld had nogal zwak was.
Als je interesse hebt waaróm ben ik wel bereid je dat uit te leggen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:50

Apple schreef:

Zou best kunnen zijn dat anaerobe bacteriën kunnen leven van stikstofverbindingen (om maar eens iets te noemen :+ ). Punt is natuurlijk dat wij als mens al heel snel denken in ons eigen referentiekader (daarom zijn veel ufo's ook afgebeeld als mensachtigen met armen en een hoofd). Zou echter zomaar kunnen zijn dat er leven is dat er heel anders uit ziet en heel andere voorwaarden nodig heeft om te overleven.

Bedankt, nu loop ik de rest van de dag met die song in m´n hoofd... :D
Er is natuurlijk zonder één enkel voorbeeld van buitenaards leven weinig zinnigs over te zeggen. Er zijn redenen aan te nemen dat water en koolstof door unieke chemische eigenschappen hebben, speciaal geschikt zijn om als basis te dienen voor wat wij als leven definieren (ja, voorzichtig verwoordt...), maar wie weet....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:50

Sonja_vR schreef:
als eerste, lees al een tijdje mee, interessante discussie, sommige standpunten zijn wat shocking := maar hey, to each his own probeer ik soms maar te denken ...

Punt twee....
Apple schreef:

dankjewel Appe -O- >;)

http://youtu.be/FCARADb9asE

:') hier zit ik de rest van de dag/week mee in mijn hoofd :')

En jij ook bedankt...kon hem redelijk uit mijn hoofd houden....en ik dan toch aanklikken he :o?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:57

Een mooi voorbeeld van evolutie,en zelfs van de mogelijkheid van buitenaards leven,zijn extremofielen,die niet alleen uitzonderlijke omstandigheden trotseren,maar deze zelfs voor hun voortbestaan nodig hebben.
Er zitten er zelfs bij die bij gebrek aan de juiste omstandigheden duizenden jaren in een soort van winterslaap kunnen verkeren,om in eens, onder de juiste omstandig heden, volledig tot leven te komen,er wordt ook aan genomen dat er soorten zouden kunnen zijn die op een meteoor of meteoriet zouden kunnen overleven.....dit verhaal is iets te groot om hier volledig neer te zetten,maar gelukig komt wikipedia me te hulp,alwaar een welliswaar niet helemaal volledig,maar wel lezenswaard artikel staat.....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Extremofiel

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 02:04

papagroom schreef:
Een mooi voorbeeld van evolutie,en zelfs van de mogelijkheid van buitenaards leven,zijn extremofielen,die niet alleen uitzonderlijke omstandigheden trotseren,maar deze zelfs voor hun voortbestaan nodig hebben.
Er zitten er zelfs bij die bij gebrek aan de juiste omstandigheden duizenden jaren in een soort van winterslaap kunnen verkeren,om in eens, onder de juiste omstandig heden, volledig tot leven te komen,er wordt ook aan genomen dat er soorten zouden kunnen zijn die op een meteoor of meteoriet zouden kunnen overleven.....dit verhaal is iets te groot om hier volledig neer te zetten,maar gelukig komt wikipedia me te hulp,alwaar een welliswaar niet helemaal volledig,maar wel lezenswaard artikel staat.....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Extremofiel

Interessant onderwerp! :j

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 04:09

Waarschijnlijk is het allemaal begonnen in hydrothermal vents ja :D .

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:14

oke heb de eerste 31 pagina's gelezen, maar kan even geen letter meer zien :+
ik heb eigenlijk een vraag die mij al een lange tijd bezig houdt. het kan goed zijn dat achter 2000 jaar de mensen denken dat sprookjes (van grimm) echt hebben bestaan, waarom kan dit niet het geval zijn bij de bijbel, dat dat toen +/-2000 jaar geleden een sprookje was voor de kinderen, en toen omgevormd werd door mensen. en denken de gelovige ook dat de kerk vroeger misbruik maakte van de bijbel om mensen 'rustig' en eigenlijk ietwat dom te houden (niet op jullie bedoeld)maar vroeger werd de bijbel gebruikt zodat mensen geen eigen mening vormde en dat de priesters en dominees en... alle macht hadden van het boerenvolk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:29

Die opmerking verraad eigenlijk al dat je vrij weinig weet van en over de Bijbel en haar ontstaansgeschiedenis :D Overig is je laatste ‘theorie’ voor wat betreft de Rooms katholieke kerk die de kerk als staatsgeloof bracht een mogelijkheid (maar dan wel een stuk ingewikkelder dan dat jij het zegt- want dat is echt heel erg té simpel bedacht) En als je de brieven van het NT leest is de verspreiding van het verhaal van Jezus/ God NIET zo gegaan.. Maar de Bijbel is veel ouder dan 2000 jaar, of tenminste de verhalen die in het Oude Testament voorkomen. Het Nieuwe Testament is wel inmiddels 2000 jaar oud. Alle andere verhalen zijn tussen de circa 6.000 en 2.500 jaar oud.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:06

papagroom schreef:
Voor leven is in principe geen zuurstof nodig,ook hier op aarde ,kennen we vele anaerobe bacterien,,,,de vraag is dan echter wel,waar moeten die dan weer van leven,want zonder zuurstof ontstaat geen bio massa,waar deze bacterien in de regel weer van leven.

Er zijn anaerobe bacterieen die op biomassa leven, maar er zijn ook bacterieen die bijvoorbeeld lithotroof zijn, en anorganische verbindingen gebruiken om energie uit te halen. Er zijn allerlei mogelijkheden wat dit betreft.
Maar er is eigenlijk weinig reden moeilijke hypotheses op te stellen voor het ontstaan van leven zonder een of ander basis ingredient uit de "recepten" die we kennen.
De elementen waar onze planeet uit is opgebouwd zijn overal in het heelal aanwezig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:09

Waarom de bijbelstudie niet in een apart topic doen? Het heeft niets te maken met het onderwerp hier, de evolutietheorie.