Ooit een gevangene geschreven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:57

Magrathea schreef:
Heb de docu gekeken. Heel interessant om te zien! Is de volgende al beschikbaar?

Wel apart dat ze daar katten mogen hebben. En wat is nou precies het verschil met degenen die op een zaal slapen en degenen die in een hokje zitten (per één of per twee?) Want die ene had drie mensen vermoord maar lag wel op zo'n grote zaal, die zou je juist eerder geïsoleerde cel zetten toch..?

De terdoodveroordeelden zaten in elk geval alleen (maar hebben wel érg grote cellen incl. TV, gamecomputer etc). De trustees (gevangenen die zich uitzonderlijk goed gedragen en die daarmee privileges verwerven) zaten met twee op een (grote) cel, op een speciale afdeling. Degenen die zich bezighouden met gang activity e.d. zaten alleen. De rest op zaal.

Yep, hier is episode 2:

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:55

Isegrim schreef:
Magrathea schreef:
Heb de docu gekeken. Heel interessant om te zien! Is de volgende al beschikbaar?

Wel apart dat ze daar katten mogen hebben. En wat is nou precies het verschil met degenen die op een zaal slapen en degenen die in een hokje zitten (per één of per twee?) Want die ene had drie mensen vermoord maar lag wel op zo'n grote zaal, die zou je juist eerder geïsoleerde cel zetten toch..?

De terdoodveroordeelden zaten in elk geval alleen (maar hebben wel érg grote cellen incl. TV, gamecomputer etc). De trustees (gevangenen die zich uitzonderlijk goed gedragen en die daarmee privileges verwerven) zaten met twee op een (grote) cel, op een speciale afdeling. Degenen die zich bezighouden met gang activity e.d. zaten alleen. De rest op zaal.

Yep, hier is episode 2:

[videoooo.]http://youtu.be/tE3Y7kzDymo[/video]

Heb hem helemaal bekeken, interessant programma..
Vraag me alleen zo af wat er met de katjes gebeurd nadat die mensen geëxecuteerd worden..

SteffiiY

Re: Ooit een gevangenen geschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:38

ja ik dacht precies hetzelfde! misschien gaan die dan naar iemand anders?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:31

Dat denk ik inderdaad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:44

Ze zullen er zelf wel iets voor hebben bedacht :) net als met hun andere spullen.
Lijkt me ook wel zwaar, dat je dan iets hebt van iemand die al geëxecuteerd is.

@Isegrim, ja wat jij zegt klinkt wel logisch, mbt die zalen. Maar die man die er vanaf zijn 15e zat, die lijkt me nou niet staatsgevaarlijk oid. Ik googelde hem en kwam al tig organisaties tegen die hem willen bevrijden... Maar anyway, ik vind het apart dat hij in een kleine cel zit en iemand die als volwassene 3 mensen heeft vermoord dan wel weer op een zaal mag.
Die zaal zag er trouwens wel prima uit. Volgens mij zit Joanna ook op zo'n zaal. Als ik het goed zie hebben ze altijd toegang tot sportapparaten, tv enzo? Het zal wel niet veel zijn op zoveel mensen, maar je kunt je in elk geval een soort van vrij gedragen.
En die kapperszaak, dat was echt mooi! Zo vreemd om te zien dat die man blijkbaar zo erg wordt vertrouwd maar toch vast zit. Heel vreemd.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:04

Heb ook alle 2 de afleveringen gekeken, heel erg interessant!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:23

Ik heb net ook even de tweede aflevering gekeken. Mooie docu, jammer dat het tweede deel ook het laatste was.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:03

Interessante blog met een analyse van de laatste woorden van Texaanse geëxecuteerden: http://jonmillward.com/blog/psychologic ... prisoners/

(Als je het trouwens interessant vindt om op de hoogte te blijven van nieuws rondom de doodstraf in Texas en de rest van de VS, zou je op Twitter @AbolitionTX kunnen volgen. Die account wordt door mij bijgehouden en ik zet er dagelijks allerlei interessante nieuws-items op, maar ook docu's zoals die hierboven en blogjes enzo.)
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 28-01-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:05

Een tijdje terug stond er ook in de Quest een woordweb met een analyse van de laatste woorden van DR'ers (zonder I, the, and etc ) . Zo'n web waarin de meest gebruikte woorden groot waren gedrukt. Hieruit kon je opmaken dat de meest gebruikte zin waarschijnlijk iets de trant was van 'I want my family to know that I love them'.
Woorden als God en Jesus kwamen ook vaak terug. Zal eens kijken of ik hem kan terugvinden, was interessant om te zien.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:07

Magrathea schreef:
Een tijdje terug stond er ook in de Quest een woordweb met een analyse van de laatste woorden van DR'ers (zonder I, the, and etc ) . Zo'n web waarin de meest gebruikte woorden groot waren gedrukt. Hieruit kon je opmaken dat de meest gebruikte zin waarschijnlijk iets de trant was van 'I want my family to know that I love them'.
Woorden als God en Jesus kwamen ook vaak terug. Zal eens kijken of ik hem kan terugvinden, was interessant om te zien.

Misschien wel met als basis dit blog; dateert uit april vorig jaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:32

Ja, toen ik het blog bekeek leek het er inderdaad wel op :+ Haha.

Zo, vind nu wel een mooi tijdstip om het tweede deel van de docu te kijken. Heb toch verder niks te doen. (Eigenlijk wel, iets met studeren, maar dat gaat me niet meer lukken helaas :) )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:21

Ghehe, die ene man in de kapperszaak die de bewaker bijscheert :+
Hij scheert 't niet zoals die man het wil maar zoals zijn vrouw het wil _O-

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:59

Nou en hij ként dus de vrouw van die bewaker. Zoiets is in Texas echt ondenkbaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:03

Jup, ik zag 't. Heel surrealistisch.
Heb hem nog niet helemaal af (laden gaat niet zo hard), maar het is wel indrukwekkend zeg. Ook die man die in feite die mensen vermoordt.

Ik weet nou eigenlijk niet of ik tegen de doodstraf ben of voor. Mensen als Robert M mogen van mij echt de doodstraf krijgen (het idee dat ik belasting betaal voor zijn onderhoud...), aan de andere kant zadel je mensen op met het werk om dit te doen. Ik zou echt niet kunnen slapen 's nachts.

Begrijp ik nou goed dat die excecuties 's nachts plaatsvinden? Is dat vanwege de protesten of iets dergelijks?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:07

De doodstraf is (in elk geval in de VS) duurder dan een levenslange gevangenisstraf! Ik ben tegen de doodstraf in alle gevallen, en zéker in gevallen waar er niemand is vermoord (zoals bij Robert M.). Ik ben tegen de doodstraf voor Robert M. ik ben tegen de doodstraf voor Marc Dutroux, ik ben tegen de doodstraf voor Adolf Hitler. Door de doodstraf verlaag je jezelf tot het niveau van degene die je verafschuwt. Ik heb er geen problemen mee om belasting te betalen voor het vasthouden van Robert M. Ik zou er wél moeite mee hebben om medeplichtig te zijn aan de moord op Robert M. (en dat zou het geval zijn als ik mijn overheid het recht zou geven om te doden).

In Texas vonden de executies voorheen om middernacht plaats. Ik weet niet waarom precies. Nu vinden ze om 18:00 plaats. Vermoedelijk omdat er tegenwoordig getuigen bij mogen zijn, dat is niet altijd zo geweest.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:10

Pfft, nou ik weet het niet. Gelukkig beslis ik niet over dat soort dingen, dan maakt het ook niet uit wat ik vind :)

Denk dat ik vooral tegen de idiote straffen ben die in Amerika worden gegeven. 170 jaar aan een 15 jarige, serieus, wie verzint dat? :\

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:11

In de VS speelt vergelding een veel belangrijkere rol dan bij ons. Rehabilitatie is bij ons belangrijker dan vergelding.

Dat, en het probleem van de juryrechtspraak en gekozen openbaar aanklagers die 'tough on crime' moeten zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:45

Volgens mij gaat het wel heel offtopic :o

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:40

ik vind van niet, denk dat je hier echt pas off topc gaat als je het over het weer buiten gaat hbben :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:45

Discussies over doodstraf zijn andere topics voor.
Ik haak iig af bij deze.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:32

Ach. Ben ik het niet mee eens, dat het offtopic is. Bovendien hebben we het er nu enkele posts lang over, dat valt nauwelijks offtopic gaan te noemen :P ikzelf ben erg geïnteresseerd in het Amerikaanse gevangeniswezen, omdat ik benieuwd ben naar hoe Joanna leeft, of iemand anders, op Death Row.

Dus nee, ik vind het niet offtopic :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:39

Daarom zeg ik........... ik haak wel af in dit topic. Ik stoor me al een tijdje, dus als anderen het wel boeiend vinden dan moet je vooral verder kletsen en hoop ik dat jullie veel leuke brieven zullen ontvangen.

:evaw:

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:02

Het was niet mijn bedoeling om mensen weg te jagen. :P Ik nam aan dat iedereen die met Amerikaanse gevangenen schrijft ook wel geïnteresseerd is in alles daaromheen.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:25

even een stipje om te volgen,
vind het heel speciaal dat jullie dat doen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:26

Isegrim schreef:
Het was niet mijn bedoeling om mensen weg te jagen. :P Ik nam aan dat iedereen die met Amerikaanse gevangenen schrijft ook wel geïnteresseerd is in alles daaromheen.

Hier één :)