Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:44

Andante, 'eist' of verwacht God dan dat je hem dankbaar bent?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:46

Kinke schreef:
Ik zal wel te nuchter zijn Verootjoo, ik denk dat ik na een keer of 10 bedanken zoiets zou hebben van, je weet het nu wel. Helemaal als je God bent, want die weet alles ;)
Waarom zeg je dan niet: God, ik wil je ff laten weten dat ik gelukkig ben en bedank je jezelf voor het eten ;)

Hij heeft het toch niet aan zichzelf gegeven?

Als ik elke dag hetzelfde oude dametje de bus in help vind ik het toch fijn als ze elke dag dank je wel tegen me zegt. Ik zou het niet leuk vinden als ze zegt: bedankt voor alle keren dat je me helpt van nu tot ik er niet meer ben en dan vervolgens de keren erna niks meer zou zeggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:46

verootjoo schreef:
Tuurlijk weet God alles. Maar net als met vrienden is het zo dat het wel leuk is als ze je belangrijke dingen zelf komen vertellen.
Als je alles op hyves zou moeten lezen van je beste vrienden zou je het ook niet leuk vinden ;) Persoonlijker contact is veel leuker.

Nu komt mijn nuchterheid weer om de hoek kijken....dan heeft ie het echt beredruk, al die miljoenen mensen die constant danken voor alles en nog wat. Stel je eens voor, alleen al in Nederland...tussen 5 en 6 zal het dan spitsuur zijn voor hem als we aan de aardappels gaan en allemaal danken. Hij mag wel uitkijken dat ie geen burnout krijgt :D ;)

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:47

Zooist schreef:
Kinke schreef:
Ik zal wel te nuchter zijn Verootjoo, ik denk dat ik na een keer of 10 bedanken zoiets zou hebben van, je weet het nu wel. Helemaal als je God bent, want die weet alles ;)
Waarom zeg je dan niet: God, ik wil je ff laten weten dat ik gelukkig ben en bedank je jezelf voor het eten ;)

Hij heeft het toch niet aan zichzelf gegeven?

Als ik elke dag hetzelfde oude dametje de bus in help vind ik het toch fijn als ze elke dag dank je wel tegen me zegt. Ik zou het niet leuk vinden als ze zegt: bedankt voor alle keren dat je me helpt van nu tot ik er niet meer ben en dan vervolgens de keren erna niks meer zou zeggen.

Inderdaad, mooi voorbeeld :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:47

tja, ik zou het prima vinden als ze me niet blijft bedanken, ik zou haar gewoon helpen omdat ik vind dat dit zo hoort en omdat ik het fijn vind om haar te helpen. Daar hoef ik echt geen bedankje voor.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:48

Ingmar_ schreef:
Over dat danken..

Ik heb God zovaak bedankt voor vanalles. Ik heb 'm zovaak iets gevraagd. Ik heb het echt niet gekregen en in die periode zat ik nog serieus in de kerk en geloofde ik echt! Ik heb één keer gevraagd of ik wat van hem mocht voelen en toen voelde ik vlak daarna een soort blijheidsstoot in me ofzo? Ik weet alleen niet zo goed wat ik daar van moet denken..

Ik zou zeggen: hallo!!!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:48

Het geloof toetsen/straffen is een goed voorbeeld van hoe verschillende kerken cq. stromingen tegen hetzelfde aankijken!

Andante, over jouw rijtje bezochte kerken, de RK kerk valt redelijk uit de toon. Vanwaar deze sprong?

Kinke, dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd, maar in principe 'horen' we niet te gissen over hoe het is bij God, want God is zoveel groter dan de mens. Ik denk dat dat ook niet te vergelijken is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:49

ik zou zeggen: je wilt graag iets voelen dus voelde je iets.

Kinke

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:49

da's me dan weer te gemakkelijk Mo, dat we niet horen te gissen :)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:50

Kinke schreef:
ik zou zeggen: je wilt graag iets voelen dus voelde je iets.

Dat denk ik dus ook ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:50

Kinke schreef:
tja, ik zou het prima vinden als ze me niet blijft bedanken, ik zou haar gewoon helpen omdat ik vind dat dit zo hoort en omdat ik het fijn vind om haar te helpen. Daar hoef ik echt geen bedankje voor.

Dan hebben wij verschillende normen en waarden meegekregen.

Geeft niks, ik dacht het zo te verduidelijken.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:51

Geen van beide, God wil het graag - dat je gelukkig wordt en Hem daarin ziet. Zoals je binnen een relatie wil dat je partner gelukkig is, zo wil God dat wij dat ook zijn. Hij wil bovenal dat wij weten dat wij altijd naar Hem toe kunnen, kunnen staan op Zijn grondvesting, en dat dat ook is wat Hij wil. Dat is immers wat God wil, dat wij naar hem toe komen, zodat hij ons kan steunen, helpen en leiden.

RK is niet vaak geweest hoor, maar heb wat kenissen die ernaar toe gaan, en als we daar zijn, ga ik graag mee. Gods kerk is immers overal, die is niet aan een type kerk gebonden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:53

Ingmar, Er is een plaatje van een huis met de deur aan de buitenkant zonder klink met doornstruiken waar God aan de deur klopt.
Ofwel, God laat weten dat hij er is en dat hij ook aan jou denkt. Je zal zelf de deur open moeten zetten (ofwel er open voor staan)!

Adante, Ik vind toch wel een groot verschil tussen PKN (en andere protestante stromingen) en de de RK kerk, maar je hebt gelijk, het uiteindelijke doel is hetzelfde.

Uitleg was voor Ingmar ipv Kinke
Laatst bijgewerkt door Mootje op 06-05-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:55

daarin verschillen we dan zeker van mening Mo. God heeft nog nooit bij mij aan de deur geklopt of laten weten dat hij aan mij denkt. Mocht dat gebeuren dan ben ik de eerste die het zal melden hier, ik ben nl. van pas als ik bewijs heb dan wil ik het aannemen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:56

Kinke, Hij was bedoelt voor Ingmar! Het gaat ook zo snel hier :)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:57

mo_van_dijk schreef:
Kinke, Hij was bedoelt voor Ingmar! Het gaat ook zo snel hier :)

Welke was voor mij bedoeld?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:57

:D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:58

Ingmar:

Er is een plaatje van een huis met de deur aan de buitenkant zonder klink met doornstruiken waar God aan de deur klopt.
Ofwel, God laat weten dat hij er is en dat hij ook aan jou denkt. Je zal zelf de deur open moeten zetten (ofwel er open voor staan)!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:02

mo_van_dijk schreef:
Ingmar:

Er is een plaatje van een huis met de deur aan de buitenkant zonder klink met doornstruiken waar God aan de deur klopt.

Oh oké, dankje :)

Ik ben nu terug aan het denken, want het is al behoorlijk lang geleden. Ik weet niet meer zo goed wat ik er nou van moest denken. Volgens mij was ik eerst heel blij en daarna vond ik het al behoorlijk snel helemaal niets meer. Ik was toen al in m'n "overgangsfase" geloof ik en ik wilde het gewoon zekerheid. Ik denk dan dat ik me er gewoon niet voor open heb gesteld ofzo. In ieder geval heb ik er nu eigenlijk helemaal niets meer mee.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:30

Nee geloof er niet in, Me ouders geloven ook niet dus ben ook niet gelovig op gevoed maar ben wel naar een school gegaan waar ze bidden enzo. Maar moet zeggen dat ik het alleen toen maar dom vond :P Ik geloof niet omdat ik het klin klare onzin vind .. ik ga niet in iets geloven wat "waarschijnlijk" nooit bestaan heeft. Dusja en dat die de wereld heeft gemaakt tsja ik weet niet hoor ;) maar dat geloof ik dus echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:16

Kinke schreef:
daarin verschillen we dan zeker van mening Mo. God heeft nog nooit bij mij aan de deur geklopt of laten weten dat hij aan mij denkt. Mocht dat gebeuren dan ben ik de eerste die het zal melden hier, ik ben nl. van pas als ik bewijs heb dan wil ik het aannemen.

het feit dat je in deze discussie zit en hier te landen bent gekomen, zie ik al als een roep van God :) nou klopt hij aan jou deur, en hij hoopt dat jij hem open doet! dat jij na zal ga denken over het geloof en over een relatie hem Hem :)!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:18

Spruitje, dat hoeft niet persé. Ik ben met de alpha begonnen, omdat mijn toemalige vriend 'zwaar' gelovig was en ik er meer van wilde weten, omdat het geloof een groot deel van zijn leven uitmaakte. Pas ver na de alpha heb ik God op mijn deur horen kloppen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:20

Spruitjee schreef:
Kinke schreef:

het feit dat je in deze discussie zit en hier te landen bent gekomen, zie ik al als een roep van God :) nou klopt hij aan jou deur, en hij hoopt dat jij hem open doet! dat jij na zal ga denken over het geloof en over een relatie hem Hem :)!

Amen!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:30

Ik geloof niet. Ben ook niet gelovig opgevoed en ook niet gedoopt. Mijn ouders hebben allebei een ander geloof, vandaar. En zo zou ik zelf kunnen kiezen, ooit.

Wel ben ik er in geinteresseerd geweest en ben ook bezig geweest met de bijbel te lezen, ik zat altijd in de bus met streng gereformeerden. Die zondags drie keer gaan en soms had ik in de bus wel eens een gesprek met een persoon, maar volgens die personen zou ik naar de hel gaan omdat ik niet geloof en hun naar de hemel. Kijk prima, dat is hun waarheid en mijn waarheid is dat er geen hemel en hel is.

Maar goed.. als je dan hoort wat er binnen die deuren gebeurd, tot en met een aangepraat schuldgevoel door de kerk waardoor die persoon uiteindelijk zelfmoord pleegt, nee sorry.. dat gaat er bij mij niet in. Zeker niet als het om een ongeluk gaat.

Nee ik ben blij dat ik kan geloven wat ik wil, mijn eigen waarheden kan hebben. Kan doen wat ik wil en niet omdat ik eens een half uur te laat thuis ben op zaterdag een zondig mens zou zijn, want dat ben ik niet. Natuurlijk maak ik mijn fouten, maar ik probeer wel mensen te helpen waar ik kan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:53

Even losstaand van dit al. Wat ik eigenlijk doodzonde vind, is de trieste manier van hoe veel gelovigen bij ons hun geloof uitten. Soberheid staat centraal! Ik vind het goed om stil te staan bij mensen die het minder hebben en dat je met eenvoud tevreden bent, MAAR we hebben het hier goed, moet je hem dan niet wat vrolijker bedanken? Vind hij, stel dat hij bestaat, het ook niet tergend om steeds de grafstemming in onze kerken gade te moeten slaan?

Als de kerk hier net zo gezellig was als in zuid amerika, waar het een groot feestje is, dan zou de kerk hier ook niet zo vergrijzen en afstotelijk zijn.