Het afrijstress en rijles topic 6!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:47

Nou ik vind het wel gek dat het wordt afgelast.. op bijna alle wegen kun je gewoon rijden, helemaal niet glad.. dus volgens mij (en volgens mijn instructrice) zou het gewoon door moeten kunnen gaan.. dan maar niet helemaal de woonwijken in, er zijn genoeg andere plaatsen waar je gewoon byzondere manoeuvres kunt doen..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:49

Balen! :(:)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:51

Er is nog een heel klein sprankje hoop dat ze vanmiddag wel gaan rijden.. maar ik denk van niet :(

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:52

Het "leuke" is nog dat mijn instructrice gisteren staatsexamen had met een leerling, ook in leeuwarden.. en dat meisje mocht zelf kiezen of ze wel of niet op wou.. staatsexamen staat namelijk los van cbr.. zucht

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:00

Naja mijn examens zijn al 2x afgelast en ik hoef geen bijzondere manoevres meer te doen daar heb ik mijn vrijstelling voor...Maar toch ik snap ook wel weer waarom het cbr het allemaal aflast, het gaat tenslotte nog wel allemaal over onervaren leerlingen en willen ze ongelukken toch echt vermijden...

Hier bij ons is het spek en spek glad zowel op de provinciale wegen als ook op de snelweg (A7)...M´n vriend belde me vanmorgen toen ie onderweg was naar zijn werk van dat het bijna fout was gegaan op de snelweg, het scheelde maar weinig of hij zat tegen de vangrail aan en hij heeft al genoeg ervaring op de wegen al 7 jaar zn rijbewijs en ook slipcursussen gehad, hij zag het gewoon enorm spiegelen...En vanmorgen op de provinciale weg zag ie een andere automobilist die voor het stoplicht de berm in geschoven is tegen een lantaarnpaal aan..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:01

Onervaren leerlingen.. ik rijd al die weken al met dit weer.. en daarnaast.. als ik in de zomer mijn rijbewijs had gehaald had ik nu ook een probleem? dan ging ik toch ook gewoon de weg op :P

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:03

Als het onervaren leerlingen waren geweest, hadden ze nog niet voor hun examen gemogen lijkt me :P
En idd, dit weer is al een tijdje aan de gang!

Maar wat je beschrijft over spiegelgladde wegen, dan is het inderdaad veel te gevaarlijk, dan moet niemand de weg op lijkt me..
Als de wegen gewoon begaanbaar zijn, zie ik geen probleem :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:09

Sorry hoor maar ook al heb je met dit soort weers omstandigheden al lessen gevolgd enz dan nog we hebben allemaal nog geen rijbewijs en dus ook nog echt niet voldoende rijervaring op gedaan dat krijg je pas in de lopende jaren als je je rijbewijs langer hebt dan pas bouw je meer rij ervaringen op.

Want zelfs in rijlessen iedereen maakt gewoon nog fouten de een net wat minder als de ander maar goed je maakt fouten (want niemand rijd perfect)
en je kan dus ook niet perfect foutloos rijden op je examen, want zelfs mensen met al een rijbewijs rijden niet perfect foutloos over de wegen.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:10

Natuurlijk rijd niet iedereen perfect, maar echt onervaren kan ik het niet noemen..
Bij onervaren denk ik aan iemand die misschien 3 lesjes heeft gehad, en verder nooit rijd :)
Andere opvatting van het begrip onervaren blijkbaar ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:11

Inderdaad.. zelfde hier ;)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:15

Onder onervaren versta ik ook iemand die een aantal lessen heeft gehad. Als je op mag voor je rijbewijs heeft je instructeur genoeg vertrouwen dat je je rijbewijs kan halen, dan noem ik iemand niet meer onervaren.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:23

Ja tis maar hoe iedereen er tegen aan kijkt. En tuurlijk snap ik het als iemand examen mag doen je instructeur vertrouwen erin heeft dat je hem kan halen.

Maar de grote hoeveelheid ongelukken op de weg valt het meeste onder de beginnende bestuurders.

Tis niet dat ik jullie nu allemaal slecht vind hoor dat echt niet want dan kan ik mezelf ook zo noemen haha...Maar goed ben gewoon niet goed om zoiets uit te leggen..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:24

En dan nog.. tijdens het examen zit er iemand naast je die in kan grijpen mocht er iets misgaan ;)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:29

Het is maar net hoe je het onervaren bekijkt. Iemand die net z'n rijbewijs heeft is natuurlijk meer onervaren dan iemand die z'n rijbewijs al 20 jaar heeft en elke dag op de weg zit. Maar dat is logisch.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:32

Ik vind iedereen zonder rijbewijs onervaren. Ik denk namelijk dat je na een uurtje of 150 pas ervaren te noemen bent.
Ik vind wel dat het CBR soms raar is in afzeggen van Examnes en geen eenduidig beleid voert.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:33

SuperLiesje schreef:
En dan nog.. tijdens het examen zit er iemand naast je die in kan grijpen mocht er iets misgaan ;)

en dat is nou net wat het CBR wilt voorkomen.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:35

raket schreef:
Chann schreef:
Ik hoop voor je dat het doorgaat! :oo

En ook ik spreek m'n instructeur aan met je, maar hij is ook nog best jong, jaar of 30 geloof ik. Heeft 2 jonge zoontjes en een vriendin (tenminste, volgens mij zijn ze niet getrouwd maar ik weet niet zeker eigenlijk :P) en ik heb het meestal wel gezellig met 'm, heb er überhaupt nooit aan gedacht om hem met U aan te spreken. :))

Best jong. :+ :+ :+ :+ :+
Mooi, ben nog niet afgeschreven dus, ;)
Haha ja, dat vind ik nog wel jong hoor, vooral voor 'n instructeur dan, meestal zie je echt allemaal oudere mannetjes/vrouwtjes. :D

Pluutje schreef:
Zag gister trouwens op mijn leskaart dat ik al sinds augustus bezig ben :\ Heb straks weer les, voor het eerst na de TTT. Las net ergens terug dat iemand slechter ging rijden na veel negatieve opmerkingen? Dat herken ik ook wel... Ben sowieso al erg onzeker (niet alleen met autorijden) en vorige week zag ik het even echt helemaal niet meer zitten. Heb veel moeite met kruispunten (wacht vaak te lang, stop op het fietspad, etc etc) en zie er nu al tegenop als ik dat straks moet gaan oefenen. Het is bij mij inderdaad ook deels de toon waarop iemand kritiek geeft (en mijn stemming :o ), vraag me ook weleens af waarom ze uberhaupt zo'n toon aanslaan, denk persoonlijk dat het bij de meeste mensen beter helpt om als instructeur/examinator gewoon rustig te blijven.
Dat zei ik, maar er zullen wel 'n heleboel zijn die dat hebben, dat ze slechter gaan rijden van veel kritiek. En ook bij mij ligt het eraan hoe het gezegd wordt, meestal is dat ook echt niet leuk, dus dan ga ik al snel minder goed rijden...
Ook ik heb vooral moeite met kruispunten, maar dat gaat langzamerhand steeds beter. Mag ook wel, heb inmiddels al 39 uur of zo gehad... :o Over paar weken weer examen, hoop dat ik dan wél slaag!

Overigens ben ik het aan de ene kant wél eens met 'onervaringen leerlingen'; er wordt niet voor niets gezegd dat je pas leert autorijden zodra je je rijbewijs hebt, ik ben op zich wel aardig klaar voor m'n examen maar ik zou mezelf zéker nog niet ervaren noemen, een ervaren automobilist is in mijn ogen iemand die toch al minstens wat jaartjes ervaring heeft. :)
Als het echt zo glad is, dan is het logisch dat 't CBR de examens aflast (als je in de slip raakt of zo, kan de examinator echt niet veel meer doen dan jij zelf... ;)), aan de andere kant, het is hier ook bijna niet glad meer, alleen in de wijkjes. Verder is het goed te doen als je je tempo maar aanpast en genoeg rekening houdt met andere weggebruikers. Overigens is het ook weer zo dat iedereen die nu examen heeft, toch wel zeker al 'n aantal keer met dit weer heeft gereden aangezien dat nu al 'n tijdje speelt...
Nouja, ik weet het niet. :')

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:38

Ja maar als de examinator in grijpt betekend het einde examen en dus GEZAKT!

SuperLiesje schreef:

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:38

Een ingreep betekend niet altijd dat je gezakt bent volgens mij. :n

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:40

Dat ligt er dan maar net aan hoe je zelf reageert, als je precies tegelijk reageert met je examinator hoef je niet gezakt te zijn. Vriendin van mij had dat namelijk ook, die ging daarna heel 'relaxt' rijden omdat ze dacht dat ze gezakt was en dat ging verder perfect, dus toen was ze toch geslaagd. :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:41

Nou bij ons wel hoor, weet niet in welk land jullie lessen!! Maar hier bij ons is het wel zo..Als je examen mag doen dan betekend dit dat je aan de examinator moet kunnen laten zien dat goed en zelfstandig (alleen) de weg op kan, en dus dat de examinator helemaal niet hoeft in te grijpen...

Als je wel slaagt terwijl je een ingreep hebt gehad op bijv stuur of hij/zij trapt op de rem en alsnog geslaagd bent, dan is het echt kantje boord geweest...Maar goed op zo´n manier met ingreep zou ik dus ook echt niet willen slagen want dan laat je zien dat je nog niet helemaal zelfstandig genoeg bent.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:42

Ik heb net nog gelest. Ging heel relaxed, ben blij dat ik bijna mag afrijden heb het helemaal gehad met lessen. :=

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:43

XFiemoX, je weet net zo goed dat wij ook in Nederland lessen. :') Volgens mij ligt het toch echt aan de situatie en inderdaad hoe jij zelf reageert. Als jij ook op de rem drukt, maar net iets later dan de examinator ( dan heeft ie dus wel ingegrepen ) betekend dat niet automatisch dat je gezakt bent.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:48

XFiemoX schreef:
Nou bij ons wel hoor, weet niet in welk land jullie lessen!! Maar hier bij ons is het wel zo..Als je examen mag doen dan betekend dit dat je aan de examinator moet kunnen laten zien dat goed en zelfstandig (alleen) de weg op kan, en dus dat de examinator helemaal niet hoeft in te grijpen...

Als je wel slaagt terwijl je een ingreep hebt gehad op bijv stuur of hij/zij trapt op de rem en alsnog geslaagd bent, dan is het echt kantje boord geweest...Maar goed op zo´n manier met ingreep zou ik dus ook echt niet willen slagen want dan laat je zien dat je nog niet helemaal zelfstandig genoeg bent.
Die vriendin heeft toch echt gewoon hier in Alkmaar haar examen gehaald. ;)

Overigens, als ze tegelijk met de examinator op de rem trapt omdat er ineens een onverwachte situatie ontstaat die niet te voorzien was en waar niet eerder op te reageren was omdat ie plots ontstond (zoals bij haar toen het geval was), vind ik het een heel andere kwestie dan wanneer je examinator ingrijpt op iets wat je allang aan het kunnen zien komen. :)

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:52

ik ben vandaag geslaagd! *\o/*