Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:04

En pak daarbij dat de groep die het grootste risico liep, de grootste groep is die al volledig gevaccineerd is. Naarmate de groepen die nog gevaccineerd moeten worden, gaat het risico ook omlaag.

Het leven is gewoon niet maakbaar. We kunnen allemaal niet steriel gaan leven. Risico´s nemen, ziek worden, doodgaan ... het hoort bij het leven.

Maar mensen zijn vrij om zichzelf op te sluiten, mensen uit de deur te houden, altijd een mondmasker te dragen, geen bezoek te ontvangen. Maar laat dit een keuze zijn!!! Want heel veel mensen vinden kwantiteit niet altijd boven kwaliteit van leven gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:21

Vayo schreef:
Het lijkt mij andersom. Net zoals Susan zegt. Zoveel mensen zijn al gevaccineerd. Een hele groep al volledig. En juist die groep is de groep die het grootste risico loopt op een zieken huisopname of overlijden aan. Het zijn met name de jonge gezonde mensen die relatief weinig risico lopen die nog niet gevaccineerd zijn.

Interessante manier om het te willen zien. Feiten laten we lekker buiten beschouwing, en we houden het bij hoe je 'denkt' dat het werkt.

Maar ook voor de goede orde: jonge mensen lopen OOK risico. Minder dan oudere mensen, maar het blijft nog steeds een virus dat ook bij jongeren voor ernstige en langdurige klachten kan zorgen. We hebben de vaccins. Geef het nou gewoon nog heel even en die mensen zijn ook beschermd. Waarom willen koste wat kost nog even gauw een heleboel mensen ziek maken en de kans op mutaties en onvoorziene gevolgen vergroten?

Het is niet de keuze tussen 'altijd opsluiten' of niet, maar gewoon even wachten met sommige dingen tot iedereen netjes gevaccineerd is. Omdat het gewoon ontzettend stupide is om risico te gaan lopen dat zo eenvoudig te vermijden is.

Citaat:
Mensen die niet ziek willen worden kunnen zichzelf nog steeds beschermen om dat risico te minimaliseren.

Ja, door buiten de maatschappij te blijven. Hebben ze al die tijd de moeite gedaan om een situatie ook voor jou min of meer beheersbaar te houden door - is dit de dank. Jammer dan, leuk dat jullie er zoveel voor opgeofferd hebben, wij kunnen weer, doei! Blijf nog maar een tijdje binnen, nu wij er geen last meer van hebben. Ik vind het nogal een nare en egoistische benadering. Geen compassie met de mensen die ziek worden, geen compassie met de mensen die wel degelijk een hoog risico lopen.

Citaat:
Met de huidige besmettingen is dat goed te doen.

E-X-P-O-N-E-N-T-I-E-L-E G-R-O-E-I... Wat vandaag 1000 besmettingen is, is als we geen voorzorgen nemen volgende week aanzienlijk meer dan 1000 besmettingen.

Citaat:
En natuurlijk zijn er mensen die langdurige klachten overhouden na corona, maar laten we niet vergeten dat het overgrote deel gewoon goed hersteld.

We gingen op schoolreisje en ok, er zijn 3 kinderen verdronken maar je moet niet vergeten dat de meeste gewoon weer thuiskomen.

Citaat:
Het zou fijn zijn als we dat ook naar 0 kunnen brengen, maar dan d.m.v. vaccineren bijvoorbeeld maar niet ten koste van vrijheden.

Bijvoorbeeld door nog heel even te wachten totdat iedereen wel gevaccineerd is.

Citaat:
De maatregelen wegen in mijn ogen daar niet tegenop. Mensen moeten ook de keuze krijgen wel volop bezoek te ontvangen, een vriendin een knuffel te geven, niet krampachtig afstand in de gaten houden enz.

Mensen 'moeten' die keuze niet krijgen, maar belangrijker: doordat het sommige mensen niets interesseert welke impact hun gedrag op anderen hebben, wordt die keuze juist ontnomen omdat ze wel risico lopen en nog geen vaccin hebben kunnen krijgen. Jouw vrijheid is rechtstreeks de beperking van een ander. Maar die anderen doen er blijkbaar niet toe. Pech als ze dood gaan, maar ja, dood hoort bij het leven. Doodgaan is helemaal niet erg. Een mondkapje is pas erg. Even nog een beetje voorzzichtig zijn is erg. Maar als er her en der wat mensen ernstig ziek worden, dat doet er niet toe.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:23

Ben het helemaal met je eens Shadow.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:35

Shadow, ik sta er inderdaad totaal anders in dan jij. Ik vind dat de cijfers er prima uitzien, ik vind dat er veel mensen gevaccineerd zijn met in het bijzonder de groepen die het meest risico lopen en ik vind dat we het in perspectief moeten blijven zien en dat verreweg de meeste mensen niet erg ziek worden en prima herstellen van hun corona besmetting. En gelukkig maar. En heel verdrietig, maar een behoorlijk deel van de mensen die overleden zijn waren al op hoge leeftijd.

´Even´ nog voorzichtig doen!? We zitten al 1,5 jaar in de ellende van een hoop maatregelen. En her en der mensen die ernstig ziek worden. Dat risico zal er altijd blijven. Kijk naar de cijfers! Kijk naar de opnames! Het kan gewoon weer en laat de mensen die dit willen hier van genieten. Als je alles dan zo´n enorm risico vind, begeef je dan ook niet meer in het verkeer. Want zo kun je ook iedere verplaatsing in het verkeer zien als een potentieel dodelijke rit/verplaatsing.

Ik vind jouw kijk erop enorm negatief en ik denk dat je e.e.a. wat moet relativeren. Corona zal niet meer verdwijnen en we kunnen niet ons leven lang maatregelen blijven nemen. Maar ik denk dat wij het nooit eens zullen worden en dat is prima!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:53

Maar je sluit niet alle kinderen op en verbied schoolreisjes als er één verongelukt tijdens een schoolreisje toch? Vergelijking van niks.

Je kan als overheid ook niet eerst roepen dat we het voor de ouderen en kwetsbaren doen, als die allemaal geënt zijn roepen dat we het doen zodat de druk op de zorg afneemt, en nu dat afgenomen is weer een reden bedenken? Het waren 'noodmaatregelen' dus het lijkt me niet meer dan logisch dat die weer weg gaan als de nood er niet meer is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:00

Las iets over exponentiële groei. We zitten nu in een fase van exponentiële afname van de cijfers. Prima moment om te versoepelen dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:12

Vayo schreef:
En heel verdrietig, maar een behoorlijk deel van de mensen die overleden zijn waren al op hoge leeftijd.

Je ziet echt niet dat het raar is om enerzijds zo achteloos over mensenlevens te spreken - jammer maar ja, oud of kwetsbaar - en anderzijds het onaanvaardbaar te vinden om veel minder ingrijpende dingen dan dood nog even vol te houden.

En jawel, even. Hoewel jij 'vindt' dat het prima gaat met de vaccins, is het iets waar gewoon feiten van zijn: we gaan in een aantal weken van een situatie waar heel veel mensen nog niet gevaccineerd kunnen zijn, naar een situatie waarin iedereen die dat wil in principe wel gevaccineerd kan zijn. Dat is een vrij korte, overzichtelijke tijd. Niet jaren, niet nog een half jaar, nog maar een aantal weken tot misschien een maand of 2.

In die tijd verandert de situatie dus enorm: heel veel mensen die nu niet beschermd zijn, zijn dat dan wel. Dat is niet lang. En er kan al heel veel: het meeste is al open. Het gaat er ook niet om dat we die tijd weer in volledige lockdown moeten ofzo, helemaal niet nodig. Maar we kunnen een aantal kleine dingen nog wel even volhouden en ook als algemene regels houden.

Waarom die haast om risico's te nemen?

Citaat:
Het kan gewoon weer en laat de mensen die dit willen hier van genieten.

Voor de mensen die nog niet gevaccineerd zijn 'kan' het niet gewoon.... en die willen wellicht ook genieten. Maar dat vind je blijkbaar niet belangrijk. Als we van jou iets vragen mag het niet, maar het is wel prima om mensen die wel risico lopen of die niet ziek willen worden nog een tijdje te dwingen binnen te zitten. ("Niemand dwingt ze toch?" Nee, ze gaan hooguit dood.)

Citaat:
Als je alles dan zo´n enorm risico vind, begeef je dan ook niet meer in het verkeer. Want zo kun je ook iedere verplaatsing in het verkeer zien als een potentieel dodelijke rit/verplaatsing.

Ah, de drogreden. Dank.

Het verschil is dus: verkeer is een risico dat niet exponentieel groeit. Een virus wel. Daarnaast zijn er door het verkeer het afgelopen jaar geen 30.000 doden gevallen.

Je vindt mijn kijk negatief, maar je zou ook gewoon de cijfers erbij kunnen pakken, die netjes aangeven waarom verkeer en corona niet hetzelfde zijn.

Citaat:
Corona zal niet meer verdwijnen en we kunnen niet ons leven lang maatregelen blijven nemen.

Ik vind het storend dat je doet alsof dit het verschilpunt is. Want ik zeg niet dat we 'ons leven lang' maatregelen moeten nemen, maar dat we ze nog even zouden kunnen nemen tot iedereen gevaccineerd kan zijn, een punt dat heel dichtbij is (geen utopie, niet iets wat nog jaren ver weg is) maar waar we nu nog niet zijn. Waarom niet gewoon nog even wachten met een aantal dingen? Dan hebben we nu al aardig wat mogelijkheden - maar met een paar voorzorgen. En kunnen we over een aantal weken een hoop meer EN er zijn een boel mensen niet onnodig ziek geworden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:17

SusanH schreef:
Las iets over exponentiële groei. We zitten nu in een fase van exponentiële afname van de cijfers. Prima moment om te versoepelen dus.

Als je er naar streeft om zo maximaal mogelijk mensen ziek te laten worden is exponentiele afname een moment om gauw weer los te laten ja (vooral als er een nieuwe, besmettelijkere variant is)
Als je problemen wilt vermijden is het handiger om net iets meer tijd te nemen en die tijd te gebruiken om te zorgen dat de situatie niet weer omslaat in nieuwe groei.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:11

Vayo schreef:
Want heel veel mensen vinden kwantiteit niet altijd boven kwaliteit van leven gaan.

Tatáááá´ *\%/*

Carpe diem; pluk de dag; dúrf te leven; A3VT!! (atrevete = gá ervoor).

Kijk Shadow. Ik geniet van léven. Ik respecteer anderen. Ben vóór masker als ik verkouden oid ben, maar voor de rest definieer ik léven als erop uit gaan.
Wil jij veiligheid; welnu dan blijf jíj toch binnen en laat je de boodschappen bezorgen :)*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:24

Dat is dus niet wat shadow en ook ik zeggen. Alleen dat de afbouw van maatregelen even wat rustiger had kunnen gaan mbt de aantallen volledig gevaccineerden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:33

Daar ben ik het wel mee eens hoor, dat we best een klein beetje langzamer hadden kunnen gaan. Vooral dat volop reizen vind ik zelf nu niet heel verstandig. Maar het betoog van Shadow0 komt op mij wat krampachtig over. Alsof we pas weer 'open' kunnen als Covid de wereld uit is. Dat gaat denk ik sowieso niet gebeuren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:50

Ik vind de afbouw ook wel erg snel gaan.
Eerst het een een beetje minder, dan het andere een beetje minder en nu ineens vaarwel tegen vrijwel alle regels :=
Het vrijwel onbeperkt mogen reizen vind ik ook bizar. Ik snap dat de met name zuidelijke europese landen echt leven van het toerisme, maar dit is volgens mij echt vragen om na de zomer de Spaanse, Franse, Italiaanse variant te verwelkomen.

Ik heb ook gewoon liever nog een langere tijd met een beetje regels, dan nu helemaal vrij en in het najaar weer een strenge lockdown.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:00

En daarnaast , we zitten ondanks de fiks dalende aantal besmettingen wel nog steeds hoog tov ons omringende landen en die doen het iets kalmer aan met de versoepelingen. Daarnaast handhaven veel landen het inreisverbod uit hoog risico landen terwijl wij dat alweer toestaan , als ze maar in quarantaine gaan maar wie controleert dat ?
Ik ben zeker voor versoepelingen, maar niet alles in eens op een hoop en lang leve de lol want zo lijkt het nu wel te gaan.
Maar we zullen zien, misschien valt het dik mee en let de gemiddelde medelander nog een beetje op, wishful thinking.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:28

Iemand trouwens al de corona check app op de telefoon gezet? Ik ben heel benieuwd of er straks na de update idd te zien is dat je gevaccineerd bent. Nu kun je hem nog niet aan je DigiD koppelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:33

Ik heb hem.alvast erop staan
Ben benieuwd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:33

Ik heb de Corona app al sinds dat hij ingevoerd is. Dus dan kunnen de vaccinaties er zo bij op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:35

bigone schreef:
Ik heb de Corona app al sinds dat hij ingevoerd is. Dus dan kunnen de vaccinaties er zo bij op.

Dit is toch een andere

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:47

Ik vind alle verruimingen ook snel gaan. Het primair onderwijs gaat ook nagenoeg ‘los’.

Afbeelding

Maar dan lees je vanochtend in de LC dit:

Afbeelding

Een beetje rustig aan was naar mijn idee beter geweest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:51

Misschien is het vooral een politiek besluit. Dat zijn meestal niet de beste. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:53

Ze doen het gewoon nooit snel goed. Of het is niet streng genoeg, of ze laten de boel te snel weer los. En dan mag je ook nog het gedrag van het staatshoofd goed gaan praten. Ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:53

Dat hierboven was al eerder bekend toch Coby? Dat is sinds kinderen (ook vo) geen afstand meer hoeven houden. Wij mochten inderdaad ‘gewoon’ (je hebt wel te maken met volwassenen die 1,5 meter moeten houden en ik geloof Max 100 personen) diploma uitreikingen organiseren. Dit mochten we vorig jaar ook.
Kampen etc. Mogen bij ons, van de stichting, nog niet. Maar dag activiteiten op een andere locatie dus wel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:57

Nee basisonderwijs had nog steeds de oude regels. Al zag ik verschillende scholen zich niet meer aan die maatregelen houden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:59

Coby schreef:
Nee basisonderwijs had nog steeds de oude regels. Al zag ik verschillende scholen zich niet meer aan die maatregelen houden

Gek dat, dat voor het vo blijkbaar een aantal week terug direct weer mocht :')
Geen peil op te trekken dus.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:00

Jaaaa vonden wij ook heeeel apart :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:11

Echwel schreef:
bigone schreef:

Dit is toch een andere

Precies, de app die nu gebruikt gaat worden is Corona Check. Hier kun je met behulp van negatieve test en vanaf juli ook met vaccinatiebewijs de QR code maken om te kunnen reizen, toegang tot evenementen etc te krijgen.