Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:55

purny schreef:
Ik heb al eerder gezegd dat ik benieuwd ben wat nou minder kost. Het hele land voor een maand op slot gooien of hetgeen wat ze nu aan het doen zijn.

Omdat een maand op slot gewoon niet werkt dat is al zo vaak gezegd
Isngewoon veel te kort
En helemaal op slot werkt in de westerse wereld niet ..je blijft behouden dat essentiële beroepen en winkels open moeten blijven

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:56

Het is net als in de paardensport, als er niet expliciet staat dat iets niet mag, doen we het toch...
Zo zit de mens in elkaar..
Moet je dan alles lettertje voor lettertje schrijven?

En Purny keurig voor jou, alleen de vraag van het kabinet is thuiswerken, doe je dat dus ook?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:57

Sizzle schreef:
Ik kwam erachter dat mijn moeder tot de groep behoord die er ‚de buitenlanders‘ de schuld van geeft >;)

Dat is ook zo. Het is allemaal de schuld van de chinezen :Y)

Grapje. Uiteraard. :D

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:01

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:04

Lolaliza schreef:
purny schreef:
Ik heb al eerder gezegd dat ik benieuwd ben wat nou minder kost. Het hele land voor een maand op slot gooien of hetgeen wat ze nu aan het doen zijn.

Omdat een maand op slot gewoon niet werkt dat is al zo vaak gezegd
Isngewoon veel te kort
En helemaal op slot werkt in de westerse wereld niet ..je blijft behouden dat essentiële beroepen en winkels open moeten blijven

Het is gebleken dat de maatregelen die in maart waren wel hebben geholpen, de besmettingen en ziekenhuisopnames gingen wel degelijk naar beneden

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:06

Maar purny, mensen hielden zich toen ook veel beter aan de maatregelen. Er was geen kip op de weg die eerste weken... Nu is het nog steeds hartstikke druk terwijl je evengoed wordt verzocht om zoveel mogelijk thuis te werken/blijven.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 02-11-20 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:07

Maar wat was er in maart dan meer op slot?
En waren de mensen toen niet veel banger, plus dat we naar het mooie weer toe gingen....

Ik ga dit soort dingen niet meer geloven, virologen enz zeggen dat het niet helpt, Bokkers weten het beter

opisop_shop

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:08

Contactberoepen waren toen wel gesloten.
Mensen waren denk ik toen inderdaad banger.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:09

Purny we zijn al bij al meer dan 3 maand op slot geweest
Er is een strenge lockdown geweest van 6 week ( bij ons nog strenger dan bij jullie )
Horeca pas op 8 juni weer open ..cultuur en evenementen pas veel later of helemaal niet ..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:10

opisop_shop schreef:

En die moeten er nog van bijkomen financieel.
Als die nu moeten sluiten is het weer een aanslag op het overheid budget,, dat raakt nu ook op denk ik

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:11

Echwel schreef:
En waren de mensen toen niet veel banger, plus dat we naar het mooie weer toe gingen....

Ik ga dit soort dingen niet meer geloven, virologen enz zeggen dat het niet helpt, Bokkers weten het beter

Ja inderdaad veel meer buiten ..het was in april gewoon al volop lente ..
Als je dus mensen zag kon dat prima buiten en dus veel minder besmettingen daarom zijn de cijfers laag gebleven

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:11

Echwel schreef:

Restaurants, cafés, hotels, bibliotheken, musea, attractieparken, niet essentiële winkels, contactberoepen.

Alleen supermarkten en apotheken waren open

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:13

Nou hier waren alle winkels open hoor, als je terug leest zie je ook dat mensen gewoon voor kleding gingen winkelen...

Fitzroy

Nee hoor, alle winkels mochten open blijven. Maar sommigen gingen zelf dicht.

lenaa_tje

purny schreef:
Echwel schreef:

Restaurants, cafés, hotels, bibliotheken, musea, attractieparken, niet essentiële winkels, contactberoepen.

Alleen supermarkten en apotheken waren open

Niet essentiële winkels was vrijwillig en ook niet voor de volledige periode .. ze hoefde inderdaad niet dicht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:15

Ik lees net op nos dat er toch nog maatregelen gaan komen had het eerlijk gezegd niet zo verwacht omdat het al beter leek te gaan.

Met 2 mensen buiten begrijp ik je ziet toch teveel grote groepen nog buiten.

Maar dat musea, bioscopen en theater voor 2 weken dichtgaan had ik niet verwacht, maar het zal wel nodig zijn. Ik kom er toch nooit maar goed beter dan een volledige lockdown weer.

Eerst zei ik doe school maar dicht maar eigenlijk mogen ze van mij wel liever open blijven. Toch wel fijn als ik mijn examens op school kan afronden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:15

het punt is dat je er niet bent met een maand op slot gooien.
Ik zei het al eerder, maar een complete lockdown is een resetbutton. Een kans om de boel flink te laten dalen en dan daaruit op adem te komen met elkaar, maar vanaf het moment dat je de lockdown versoepelt gaat het virus vanzelf weer terrein winnen.

Het is dus geen kwestie van vergelijken tussen "een maand dicht" en "niet een maand dicht". Je moet het op veel langere termijn blijven bekijken. Het is niet dat je na een maand in lockdown ineens weer alles los kan gooien.

Het is een beetje als een stukje gaan lopen in de marathon. Je moet soms misschien wel, omdat je écht niet verder komt. Maar de afstand wordt er niet korter van, dus je wil het zo veel mogelijk vermijden en liever een wat langer stuk wat minder hard lopen dan meteen te gaan wandelen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:17

secricible schreef:
het punt is dat je er niet bent met een maand op slot gooien.
Ik zei het al eerder, maar een complete lockdown is een resetbutton. Een kans om de boel flink te laten dalen en dan daaruit op adem te komen met elkaar, maar vanaf het moment dat je de lockdown versoepelt gaat het virus vanzelf weer terrein winnen.

Het is dus geen kwestie van vergelijken tussen "een maand dicht" en "niet een maand dicht". Je moet het op veel langere termijn blijven bekijken. Het is niet dat je na een maand in lockdown ineens weer alles los kan gooien.

Het is een beetje als een stukje gaan lopen in de marathon. Je moet soms misschien wel, omdat je écht niet verder komt. Maar de afstand wordt er niet korter van, dus je wil het zo veel mogelijk vermijden en liever een wat langer stuk wat minder hard lopen dan meteen te gaan wandelen.

Fijne post secricible :)

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:17

Echwel schreef:
opisop_shop schreef:

En die moeten er nog van bijkomen financieel.
Als die nu moeten sluiten is het weer een aanslag op het overheid budget,, dat raakt nu ook op denk ik

En die zijn echt niet de bron van besmettingen als ik zie hoeveel inspanningen die hebben moeten leveren om veilig open te mogen openen ( lopen al sinds mei met mondmasker ,handschoenen en plexiglas tussen elke klant
Restaurants idem :mondmasker afstand en plexiglas
Kleine winkels net hetzelfde ..mondmaskers ,afstand en vaak maar 2 of 3 klanten per winkel

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:24

Ik zag gisteren ook gewoon tijdens het wandelen 5 wagens aan een klein huisje ,stopten nog 3 wagens kwamen hele familie uitgestapt met oa 3 ouderen die ondersteund dienden te worden ( zeker 85+ ) met zakken eten ,stokbroden etc ...gok dat er wel 25 man in dat huisje zat ..allemaal generaties door elkaar en ga geen kleur uitsprekennanders ben ik racist
Maar dan ben ik echt niet verbaasd dat de besmettingen blijven stijgen want die zittzn gewoon hele avond klef op elkaar gezellig te doen en gaan dan elk daarna weer naar hun thuis ( Brussel gok ik ) en begint het weer opnieuw ..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:24

Zebrastreep schreef:
Ik lees net op nos dat er toch nog maatregelen gaan komen had het eerlijk gezegd niet zo verwacht omdat het al beter leek te gaan.

Met 2 mensen buiten begrijp ik je ziet toch teveel grote groepen nog buiten.

Maar dat musea, bioscopen en theater voor 2 weken dichtgaan had ik niet verwacht, maar het zal wel nodig zijn. Ik kom er toch nooit maar goed beter dan een volledige lockdown weer.

Eerst zei ik doe school maar dicht maar eigenlijk mogen ze van mij wel liever open blijven. Toch wel fijn als ik mijn examens op school kan afronden.

Ik zou scholen dicht voor de noordelijke provincie ook niet terecht vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:26

Lolaliza schreef:
Ik zag gisteren ook gewoon tijdens het wandelen 5 wagens aan een klein huisje ,stopten nog 3 wagens kwamen hele familie uitgestapt met oa 3 ouderen die ondersteund dienden te worden ( zeker 85+ ) met zakken eten ,stokbroden etc ...gok dat er wel 25 man in dat huisje zat ..allemaal generaties door elkaar en ga geen kleur uitsprekennanders ben ik racist
Maar dan ben ik echt niet verbaasd dat de besmettingen blijven stijgen want die zittzn gewoon hele avond klef op elkaar gezellig te doen en gaan dan elk daarna weer naar hun thuis ( Brussel gok ik ) en begint het weer opnieuw ..

Nee, want door het zo te schrijven weet ook echt niemand wat je bedoelt }:0

Ik denk dat het een feit is dat er onder mensen van niet-westerse afkomst meer besmettingen zijn. Enerzijds doordat er een taalbarriére zijn, anderzijds doordat er gewoon een heel groot cultuurverschil is met ons m.b.t. ouderen e.d.
In NL is daar iig de laatste weken steeds meer aandacht voor, hoewel het ook gewoon een probleem blijft. Ik vind daar persoonlijk niks racistisch aan.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:27

Klopt inderdaad secricible..met de lockdown op 18 maart was eigenlijk pas half/ eind juni het grootste deel weer open ..dat is meer dan 3 maand en dan vind de politiek nu dat we toen te snel hebben versoepeld, dat willen ze nu vermijden -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:30

Cer, het is ook lastig.
Overigens heb ik geen oordeel over bezoek. Voor mij valt het onder gecalculeerd risico.
Iedereen die op bezoek komt is een factor in die berekening. Hoe ver mensen dat risico acceptabel vinden binnen de lijnen van de adviezen is individueel.
Maar dan moet je ook gewoon kunnen zeggen: ik neem dit risico.
Het afdoen met: ach 1 meer of minder maakt vast niet uit is struisvogel gedrag.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:34

Feit is wel dat het niet de eerste wereldwijde pandemie is en nog niet de dodelijkste ook
We zullen deze dus ook wel voor een groot deel overleven