Cer schreef:Oh, nu zitten we toch in díe discussie..
Pff nou. Wat een gedoe weer... Als ze ergens bovenop kunnen springen. Jeetje mina. Neem allemaal een 5 minute break en ga lekker in het zonnetje zitten.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joman schreef:Suzanne F. schreef:Gehandicapten kosten de staat ook veel geld. Al die PGB budgetten en uitkeringen. Ze kosten geld en leveren niks op. Ze dragen niet bij aan de economie. De zwaar gehandicapten kunnen hun hele leven alleen maar in een rolstoel hangen en moeten gevoerd en verzorgd worden. Ze geven druk op de zorg die al overbelast is.
Mensen mensen. Dit topic gaat over Corona en over Corona patiënten. Daarover ging mijn bericht: oud en hulpbehoevend. Als zij Corona krijgen wegen wat mij betreft die kosten niet op tegen de opbrengst.
Waarom begin jij over gehandicapten? Daar gaat het helemaal niet over en daar is dit topic niet voor bedoeld. Start een eigen topic als je daarover het gesprek wens te voeren.
Joman schreef:Wie bepaalt dat dan? Ik niet.
Geloof maar dat wanneer jouw oma ziek wordt, de kans erg groot is, dat ze in het ziekenhuis besluiten, jouw oma niet meer te behandelen. Dat bepaal je (gelukkig) niet altijd zelf.
Wanneer je oud bent, ernstig hulpbehoevend en je krijgt er zoiets als Corona overheen, dan kost je de maatschappij wat mij betreft buitensporig veel geld (en bovendien ook een schaarse ziekenhuis plek), en het is maar de vraag hoe je er weer uitkomt. Dat is precies hetzelfde met een hartstilstand op de leeftijd van je oma. Ik kan jou vast vertellen, dat ze haar omwille van de eventuele gevolgen, niet zullen reanimeren. Hoe sneu dat ook is... In Italië zie je nu op wat het allemaal uitloopt als je dit wel doet. Een totale overbelasting van de ziekenhuizen.
Wat doen gehandicapten ineens in deze discussie? Wat een rare vergelijking weer.
Janine1990 schreef:Joman schreef:
Mensen mensen. Dit topic gaat over Corona en over Corona patiënten. Daarover ging mijn bericht: oud en hulpbehoevend. Als zij Corona krijgen wegen wat mij betreft die kosten niet op tegen de opbrengst.
Waarom begin jij over gehandicapten? Daar gaat het helemaal niet over en daar is dit topic niet voor bedoeld. Start een eigen topic als je daarover het gesprek wens te voeren.
Ja je verwacht het niet he... Als je het onderwerp zo scherp aansnijdt...
Eerst denken, dan typen
Jessix schreef:Joman schreef:Wie bepaalt dat dan? Ik niet.
Geloof maar dat wanneer jouw oma ziek wordt, de kans erg groot is, dat ze in het ziekenhuis besluiten, jouw oma niet meer te behandelen. Dat bepaal je (gelukkig) niet altijd zelf.
Wanneer je oud bent, ernstig hulpbehoevend en je krijgt er zoiets als Corona overheen, dan kost je de maatschappij wat mij betreft buitensporig veel geld (en bovendien ook een schaarse ziekenhuis plek), en het is maar de vraag hoe je er weer uitkomt. Dat is precies hetzelfde met een hartstilstand op de leeftijd van je oma. Ik kan jou vast vertellen, dat ze haar omwille van de eventuele gevolgen, niet zullen reanimeren. Hoe sneu dat ook is... In Italië zie je nu op wat het allemaal uitloopt als je dit wel doet. Een totale overbelasting van de ziekenhuizen.
Wat doen gehandicapten ineens in deze discussie? Wat een rare vergelijking weer.
Dat heb je dan toch mooi mis. Reanimeren wordt gewoon gedaan tenzij je aangeeft dat niet meer te willen. Misschien zal dat anders zijn als de ziekenhuizen straks overvol zijn, maar ook dat is nu nog niet het geval.
Waarom is een zwaar gehandicapt persoon zo anders voor jou?
MarliesR schreef:Aantal coronapatiënten op de IC opnieuw toegenomen
Het aantal coronapatiënten dat op de intensive care ligt is weer iets toegenomen. Vandaag liggen er 9 mensen meer op de intensive care dan gisteren. In totaal zijn er nu 1417 bedden bezet. Dat meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Gisteren nam het aantal coronapatiënten op de IC's voor het eerst juist af: toen lagen er 16 coronapatiënten minder op de intensive care dan de dag daarvoor. Van de 1417 coronapatiënten liggen er 56 in Duitsland op een IC.
Bron: NOS liveblog
Karl66 schreef:Joman, misschien heb je het een beetje onhandig en daardoor nogal bot omschreven. Maar als je letterlijk zegt dat jij en je familie blij waren omdat je opa overleden was, vooral omdat je het in dat stuk over de economische kosten van ouderen had. Ik denk dat die manier van schrijven de reden is, waarom je deze reacties krijgt.
SusanH schreef:Dat gehandicapten niks opleveren ben ik het niet mee eens, ik werk zelf in de VG zorg en vind dat je de waarde van een mens niet alleen puur economisch kan bekijken. Maar dat is een hele andere discussie die je hier niet hoort te voeren. Iedereen heeft recht op hulp en zorg. Maar je kan je op een bepaald moment wel afvragen of de zorg die je levert nog bijdraagt aan kwaliteit van leven. In het geval van corona, ga je iemand boven een bepaalde leeftijdsgrens en onderliggende problematiek opnemen op een IC. Of richt je je op palliatieve zorg. Ook dat is goed voor iemand zorgen.
Janine1990 schreef:MarliesR schreef:Aantal coronapatiënten op de IC opnieuw toegenomen
Het aantal coronapatiënten dat op de intensive care ligt is weer iets toegenomen. Vandaag liggen er 9 mensen meer op de intensive care dan gisteren. In totaal zijn er nu 1417 bedden bezet. Dat meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Gisteren nam het aantal coronapatiënten op de IC's voor het eerst juist af: toen lagen er 16 coronapatiënten minder op de intensive care dan de dag daarvoor. Van de 1417 coronapatiënten liggen er 56 in Duitsland op een IC.
Bron: NOS liveblog
Maar eigenlijk maar 7 meer dan eergisteren... Dat vind ik toch nog redelijk stabiel te noemen, of denk ik dan helemaal verkeerd?
De afvlakking die we nu al zien in Ziekenhuisopnames is natuurlijk nog niet te verwachten op de ic.
rien10 schreef:Hoe oud ben jij Joman? Hoe lang ga jij nog bijdragen aan de economie? En hoe ga je dat oplossen als jij niet meer bijdraagt? Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.
Joman schreef:Omdat het met name gaat over de kwaliteit van leven na het krijgen van Corona en bijvoorbeeld een hartstilstand.
En volgens mij heb je daar geen gelijk. Ook wanneer de ziekenhuizen niet overvol zijn, doen de artsen aan triage. Maargoed, dat lijkt me geen interessante discussie om hier te voeren.
Een gehandicapt persoon, en ieder ander persoon, die zwaar hulpbehoevend is, en die een pak slechter (zonder kwaliteit van leven) of niet uit een Corona besmetting zou kunnen komen, zouden ze wat mij betreft na een triage, niet hoeven te behandelen.
Dat heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met enige handicap op zichzelfstaand.
Jessix schreef:Joman schreef:Omdat het met name gaat over de kwaliteit van leven na het krijgen van Corona en bijvoorbeeld een hartstilstand.
En volgens mij heb je daar geen gelijk. Ook wanneer de ziekenhuizen niet overvol zijn, doen de artsen aan triage. Maargoed, dat lijkt me geen interessante discussie om hier te voeren.
Een gehandicapt persoon, en ieder ander persoon, die zwaar hulpbehoevend is, en die een pak slechter (zonder kwaliteit van leven) of niet uit een Corona besmetting zou kunnen komen, zouden ze wat mij betreft na een triage, niet hoeven te behandelen.
Dat heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met enige handicap op zichzelfstaand.
Uit ervaring weet ik dat ik wel gelijk heb wat betreft de hartstilstand. Met Corona geen ervaring en inderdaad is het ook geen interessante discussie om hier te voeren. Prima om het niet met elkaar eens te zijn.
We hebben het toch ook helemaal niet over gehandicapt op zichzelf staand, maar juist in combinatie met Corona wel/niet behandelen?
Joman schreef:Karl66 schreef:Joman, misschien heb je het een beetje onhandig en daardoor nogal bot omschreven. Maar als je letterlijk zegt dat jij en je familie blij waren omdat je opa overleden was, vooral omdat je het in dat stuk over de economische kosten van ouderen had. Ik denk dat die manier van schrijven de reden is, waarom je deze reacties krijgt.
Dan moeten mensen dat zeggen, dat ze zich niet kunnen vinden in mijn manier van berichtgeving. De inhoud is wat mij betreft niets mis mee, en dat is volledig in lijn met de lijn die de artsen volgen.
En ja. Mijn ouders gingen ieder weekend 2 dagen op en neer naar mijn opa, 2 uur heen en 2 uur terug. Daarnaast werkten zij fulltime + en dit hebben ze 4 jaar volgehouden. Dit was inderdaad een opluchting.
Joman schreef:SusanH schreef:Dat gehandicapten niks opleveren ben ik het niet mee eens, ik werk zelf in de VG zorg en vind dat je de waarde van een mens niet alleen puur economisch kan bekijken. Maar dat is een hele andere discussie die je hier niet hoort te voeren. Iedereen heeft recht op hulp en zorg. Maar je kan je op een bepaald moment wel afvragen of de zorg die je levert nog bijdraagt aan kwaliteit van leven. In het geval van corona, ga je iemand boven een bepaalde leeftijdsgrens en onderliggende problematiek opnemen op een IC. Of richt je je op palliatieve zorg. Ook dat is goed voor iemand zorgen.
Wie zegt dat nou weer? Dat gehandicapten niks opleveren?