Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joman schreef:Cer schreef:Overigens, ik wist niet van dat Rotterdams verpleeghuis.. en ergens, ik weet niet wat ik daar nu van vind..
Over de NOS vragen, ik denk dat de reporter dan wil dat er gezegd wordt 'stop dan maar met verplegen'. zoiets?
Nouja, het is natuurlijk wel heel erg wat daar gebeurt. Zeker als blijkt dat de hygiëne niet op orde zou zijn.
Anderzijds zitten daar natuurlijk veel oude besjes, die ook nog eens dement zijn. Dat is natuurlijk wel een kwetsbare groep. En als ik heel eerlijk ben, zie ik liever dat soort mensen gaan, met nog weinig kwaliteit van leven, dan andere, gezond mensen. Hoewel ik me besef dat die mensen ook iemands vader/moeder zijn of althans familie/kennissen. Ik vraag me vaak af of er überhaupt nog eer valt te behalen aan hele oude en demente mensen. Zit is misschien ook een soort verlossing.
Joman schreef:Hm ja, ik zou daar eigenlijk nog wat verder in willen gaan, en dat is eigenlijk een ethisch vraagstuk waarover ik de discussie niet perse wil voeren, maar hele oude mensen, zwaar hulpbehoevend en bijv woonachtig in een verpleeghuis kosten de maatschappij handen vol met geld. Je kunt je afvragen of het dat allemaal waard is. Ookal zijn ze nog blij. Eigenlijk is het een last voor de maatschappij, maar vaak ook voor familie, zoals dat hiervoor al werd beschreven.
Wij hebben het ook aan de hand gehad binnen de familie, en we waren allemaal blij toen mijn opa vertrok.
Maargoed dit is een ander vraagstuk. Ik besef me dat het wat hard kan overkomen. Zo is het op persoonlijk vlak niet bedoeld.
Janine1990 schreef:Joman schreef:Hm ja, ik zou daar eigenlijk nog wat verder in willen gaan, en dat is eigenlijk een ethisch vraagstuk waarover ik de discussie niet perse wil voeren, maar hele oude mensen, zwaar hulpbehoevend en bijv woonachtig in een verpleeghuis kosten de maatschappij handen vol met geld. Je kunt je afvragen of het dat allemaal waard is. Ookal zijn ze nog blij. Eigenlijk is het een last voor de maatschappij, maar vaak ook voor familie, zoals dat hiervoor al werd beschreven.
Wij hebben het ook aan de hand gehad binnen de familie, en we waren allemaal blij toen mijn opa vertrok.
Maargoed dit is een ander vraagstuk. Ik besef me dat het wat hard kan overkomen. Zo is het op persoonlijk vlak niet bedoeld.
Vergeet niet dat heel veel van die mensen ook een enorme bijdrage aan de maatschappij hebben gedaan waardoor we zo welvarend zijn met z'n allen. Dus je mag echt wel wat terug doen. Alleen bestaat er veel meer dan de fysieke persoon.
Ik denk dat je dergelijke dingen niet in geld moet uitdrukken. Maar in emotionele pijn van naasten.
Hoeveel moeten die verdragen om het fysieke lichaam van persoon X te laten aftakelen tot het hart er echt mee stopt.
Genoeg 90 jarigen die weliswaar hulpbehoevend zijn maar wel bij de tijd.
Joman schreef:_Penotti schreef:dan doen de kranten loze uitspraken, ik zou ze aanklagen
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag? Lijkt me een stuk makkelijker. Niet meteen op je teentjes getrapt zijn, als iemand kritisch kijkt naar je uitspraak. Lijkt me geen reden toe
Overigens ben ik zeer benieuwd naar de krant waarin die vergelijking wordt gedaan waarnaar je refereert in je berichten. Kun je een link plaatsen naar het artikel?
_Penotti schreef:Inderdaad suzanne,
Het geld wat ze kosten vind ik niet dat ooit een reden mag zijn. We noemen ons een beschaafd land, nou dan niet meer.
En wat gaat dan de volgende stap zijn? Iedereen boven modaal een kans en daaronder niet?
Dat er gekeken word naar menswaardig is wel goed vind ik.
maar ook zo simpel is dat niet. Geldt dat alleen bij oudjes, of ook bij baby's die al met een hoop problemen geboren worden.
Precies wat Cer zegt, daar kom je nooit uit.
Joman schreef:Ik heb het over oude mensen en zwaar hulpbehoevend. Deze mensen hebben imo geen kwaliteit meer van leven. Maar hee, ik heb het niet voor het zeggen.
En ik begrijp heel goed, dat deze mensen de gehele fundering voor de huidige maatschappij hebben gelegd. Maar er moet nog wel een kwaliteit van leven te behalen zijn. Juist dat ben je heb verschuldigd.
Joman schreef:_Penotti schreef:Inderdaad suzanne,
Het geld wat ze kosten vind ik niet dat ooit een reden mag zijn. We noemen ons een beschaafd land, nou dan niet meer.
En wat gaat dan de volgende stap zijn? Iedereen boven modaal een kans en daaronder niet?
Dat er gekeken word naar menswaardig is wel goed vind ik.
maar ook zo simpel is dat niet. Geldt dat alleen bij oudjes, of ook bij baby's die al met een hoop problemen geboren worden.
Precies wat Cer zegt, daar kom je nooit uit.
Jeetje mina. Overdrijven is ook een vak hè. Lezen blijkbaar ook. Wat een rare conclusies trek je. Totaal niet nodig!
Het gaat mij erom als deze mensen ziek worden en bijvoorbeeld Corona krijgen. Nu niet ineens allerlei zaken uit z’n verband trekken hè. Dit is een Corona topic. Geen huis tuin en keuken topic waarin ik een algemene stelling poneer.
Jessix schreef:Joman schreef:Ik heb het over oude mensen en zwaar hulpbehoevend. Deze mensen hebben imo geen kwaliteit meer van leven. Maar hee, ik heb het niet voor het zeggen.
En ik begrijp heel goed, dat deze mensen de gehele fundering voor de huidige maatschappij hebben gelegd. Maar er moet nog wel een kwaliteit van leven te behalen zijn. Juist dat ben je heb verschuldigd.
Maar jij kan hun kwaliteit van leven niet inschatten. Mijn oma van 97 jaar is zeker hulpbehoevend en leid een leven wat ik de moeite inderdaad niet waard vind. Maar zij leeft nog steeds heel graag. Zij is nog blij met heel veel dingen. En zo zijn er wel meer.
En wat is dan het verschil met een zwaar gehandicapt persoon die nog niet bejaard is?
Goed dat er euthanasie is en hopelijk versoepeld dat ook meer zodat steeds meer mensen er zelf voor kunnen kiezen of hun leven nog de moeite waard is. Maar is denk niet dat er iemand anders is die dat kan en mag bepalen.
Joman schreef:Janine1990 schreef:Vergeet niet dat heel veel van die mensen ook een enorme bijdrage aan de maatschappij hebben gedaan waardoor we zo welvarend zijn met z'n allen. Dus je mag echt wel wat terug doen. Alleen bestaat er veel meer dan de fysieke persoon.
Ik denk dat je dergelijke dingen niet in geld moet uitdrukken. Maar in emotionele pijn van naasten.
Hoeveel moeten die verdragen om het fysieke lichaam van persoon X te laten aftakelen tot het hart er echt mee stopt.
Genoeg 90 jarigen die weliswaar hulpbehoevend zijn maar wel bij de tijd.
Ik heb het over oude mensen en zwaar hulpbehoevend. Deze mensen hebben imo geen kwaliteit meer van leven. Maar hee, ik heb het niet voor het zeggen.
_Penotti schreef:Joman schreef:
Jeetje mina. Overdrijven is ook een vak hè. Lezen blijkbaar ook. Wat een rare conclusies trek je. Totaal niet nodig!
Het gaat mij erom als deze mensen ziek worden en bijvoorbeeld Corona krijgen. Nu niet ineens allerlei zaken uit z’n verband trekken hè. Dit is een Corona topic. Geen huis tuin en keuken topic waarin ik een algemene stelling poneer.
Jeetje mina wat ben jij altijd zo prettig aanwezig.
Corona of niet, geld mag naar mijn idee nooit de drijfveer zijn.
Want ja als we dat toelaten wat komt er dan daarna?
Dat is een hele geldige aanvulling op jou bericht al denk jij er anders over.
En nu worden de oudjes met zoveel onderliggend lijden al niet naar een ic overgeplaatst en gaan er daarom al zoveel dood in de verpleeghuizen.
Dus eigenlijk is je vraag niet eens echt relevant.
Daarom hebben we hier minder ic capaciteit dan in Italie, omdat we hier al eerder mensen laten overlijden ipv dan er mee door blijven gaan.
Dus wederom je vraag is in dit topic al 100 keer beantwoord.
Janine1990 schreef:Joman schreef:
Ik heb het over oude mensen en zwaar hulpbehoevend. Deze mensen hebben imo geen kwaliteit meer van leven. Maar hee, ik heb het niet voor het zeggen.
Volgens mij is een goede mentale gesteldheid voldoende om zwaar hulpbehoevenden te blijven steunen.
Ik had vroeger een vriendinnetje die in het weekend de zorg van een gehandicapt kindje op zich namen. Twee meiden van rond de 16, die niet kunnen lopen, niet kunnen eten, niet kunnen praten etc. Beter kwijlen dan een Deense dog.
Maar die allebei volkomen gelukkig leken. Boefjes als we daar op zaterdagavond zaten en ze moesten slapen. Maar dat heus niet gingen doen. Schaterlachen als ze bozig toegesproken werden.
Maar wel zeer zwaar gehandicapt. Contact helaas verloren dus of beide meiden nog leven weet ik niet. Maar dergelijke mate van hulpbehoevendheid zegt echt helemaal niks over kwaliteit van leven. Op welke leeftijd dan ook.
Ja het is zwaar als naaste, maar als er nog zoveel geluksmomenten zijn dan kan je dat beide partijen niet ontnemen.
Hier is gewoon geen algemeenheid over uit te spreken. Kwaliteit van leven is niet in getallen uit te drukken, dat is een gevoel dat alleen persoon x en naaste kan hebben.
Hulpbehoevendheid is geen indicator voor levenskwaliteit.
Joman schreef:Suzanne F. schreef:Tja dat is met gehandicapten ook. Als we zo gaan redeneren dan gaan we behoorlijk terug in de tijd. Zeg maar rond 1940.
Hoezo is dat mensen gehandicapten ook? Dat lijkt me totaal niet zo.
Suzanne F. schreef:Joman schreef:
Hoezo is dat mensen gehandicapten ook? Dat lijkt me totaal niet zo.
Gehandicapten kosten de staat ook veel geld. Al die PGB budgetten en uitkeringen. Ze kosten geld en leveren niks op. Ze dragen niet bij aan de economie. De zwaar gehandicapten kunnen hun hele leven alleen maar in een rolstoel hangen en moeten gevoerd en verzorgd worden. Ze geven druk op de zorg die al overbelast is.