[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:12

Dank Sanso en Prairy :) Dat is fijn, ik wist dat het onder de 30 problematisch was maar het gebied tussen 30 en 35 is nog wat grijs voor me. Fijn om jullie positieve verhalen te horen.

Nog een vraag over sterilisatie: Hebben jullie vrije dagen hiervoor opgenomen, of ziekmelding in overleg met werk? Wat vond werkgever?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:18

wittepit schreef:
Denk dat een muilkorf je hond gewoon lekker veel ruimte geeft.

ja, inderdaad! Goed aangeleerd en een goede muilkorf (dus geen snuitje maar een lederen korf of een baskerville) is totaal geen probleem voor een hond, ze kunnen gewoon ademen, drinken en zelfs snoep aanpakken, maar ze hebben wel direct meer ruimte van mensen (met als gevolg dat de mijne niet meer direct geconfronteerd wordt, zelf ook veel relaxter is, ik relaxter ben omdat ik weet dat er niks kan gebeuren en zelf dus minder stress/gespannen ben en ze daardoor een stuk minder gaat uitvallen.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:32

Mews schreef:
Dank Sanso en Prairy :) Dat is fijn, ik wist dat het onder de 30 problematisch was maar het gebied tussen 30 en 35 is nog wat grijs voor me. Fijn om jullie positieve verhalen te horen.

Nog een vraag over sterilisatie: Hebben jullie vrije dagen hiervoor opgenomen, of ziekmelding in overleg met werk? Wat vond werkgever?

Aangezien een zwangere werknemer veel meer kost lijkt me dat een sterilisatie vanuit het bedrijf toegejuicht zou worden en zeker geen vrije dagen mag kosten. Ziek melden dus, dat doen zwangeren tenslotte ook en dan voor veel langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:40

Duhelo schreef:
wittepit schreef:
Denk dat een muilkorf je hond gewoon lekker veel ruimte geeft.

ja, inderdaad! Goed aangeleerd en een goede muilkorf (dus geen snuitje maar een lederen korf of een baskerville) is totaal geen probleem voor een hond, ze kunnen gewoon ademen, drinken en zelfs snoep aanpakken, maar ze hebben wel direct meer ruimte van mensen (met als gevolg dat de mijne niet meer direct geconfronteerd wordt, zelf ook veel relaxter is, ik relaxter ben omdat ik weet dat er niks kan gebeuren en zelf dus minder stress/gespannen ben en ze daardoor een stuk minder gaat uitvallen.)

Uitvallen naar honden is er inmiddels af. Maar hoevaak er geen honden op hun afvliegen. En merk aan ze dat ze het gewoon stress geeft.

Dus ga er naar de verhuizing eens voor kijken :D

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:03

elnienjo schreef:
Aangezien een zwangere werknemer veel meer kost lijkt me dat een sterilisatie vanuit het bedrijf toegejuicht zou worden en zeker geen vrije dagen mag kosten. Ziek melden dus, dat doen zwangeren tenslotte ook en dan voor veel langer.

Dit is inderdaad ook mijn eigen gedachtegang. Ik ben benieuwd wat de ervaringen met werkgevers hierover zijn en of ze die mening delen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:11

Als je naar het ziekenhuis gaat hoef je in principe toch niet je werknemer in te lichten over de oorzaak? De arts geeft je na de OP gewoon een brief mee met hoe lang je iets niet mag.
Het ziekenhuisbezoek/OP zelf zou ik persoonlijk van mijn overuren doen net als normale dokter en tandarts afspraken.
Zo ga ik in mijn vrije tijd naar de kaakchirurg, maar als ik dan daarna niet kan werken meld ik me daar ziek voor.
Kijk ook goed in je arbeidsvoorwaarden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:15

Mews schreef:

Of een zwangerschap meer kost heeft hier uiteraard niets mee te maken. Maar het is een medische ingreep en daarvoor heb je gewoon recht op ziekteverlof.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:18

elnienjo schreef:
Mews schreef:

Uhhh ik heb me nooit ziekgemeld hoor? En zwangerschapsverlof word door het uwv betaald...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:23

Bloodymary schreef:
Of een zwangerschap meer kost heeft hier uiteraard niets mee te maken. Maar het is een medische ingreep en daarvoor heb je gewoon recht op ziekteverlof.

Wat interessant; ook als je er zelf voor kiest de ingreep te ondergaan geldt dat, dus?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:30

Mews schreef:

Ik weet niet meer wat ik toen gedaan heb, maar als jij aangeeft dat je voor een ingreep naar het ziekenhuis moet en daardoor een paar dagen afwezig zult zijn, mogen zij in principe geen vragen stellen.

Qimm

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:36

Je werkgever heeft inderdaad niets te maken met de reden van je ingreep.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:02

Dat weet ik niet zo zeker hoor, als je voor niet-noodzakelijke plastische chirurgie gaat bijvoorbeeld hoeft dat niet per se van ziekteverlof te zijn

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:19

Nou ja, je werkgever mag iig niet je arts vragen waarom je onder het mes gaat :P

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:21

Nee, dat mogen ze niet, en als je je er bezwaard door voelt mag je van mij de vergelijking met de kosten van een zwangere maken: die kiest er tenslotte ook zelf voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:47

quera schreef:
Uhhh ik heb me nooit ziekgemeld hoor? En zwangerschapsverlof word door het uwv betaald...

Dat maakt niet uit, maar een werkgever heeft er evengoed last van want moet een dure zzp-er/uitzendkracht als vervanging inhuren tijdens al die maanden zwangerschapsverlof.

En in de meeste CAO's heb je voor allerhande doktersafspraken recht op 2 doorbetaalde vrije uren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:02

Bij ons komt er een flexer of lossen het in het team op. En die flexer is goedkoper als dat ik ben ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:08

quera schreef:
Bij ons komt er een flexer of lossen het in het team op. En die flexer is goedkoper als dat ik ben ;)

Met in het team oplossen hebben je collega's er dus last van.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:30

elnienjo schreef:
quera schreef:

Met in het team oplossen hebben je collega's er dus last van.

Jij hebt het erover dat zwangere mensen duur zijn voor de werkgevers.. en dat is dus niet zo ;)
En hoezo last van? Als mijn collega’s op vakantie gaan nemen wij ook taken over, net als bij ziektes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:34

Op vakantie gaan doen we volgens mij allemaal gelijkmatig. Ziek worden kies je niet voor. Zwanger worden vind ik niet te vergelijken, sorry :o En zeker in jouw vakgebied zou een flexkracht toch niet te verkiezen moeten zijn boven een werknemer met ervaring, ook al is ie dan goedkoper...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:43

Scheelt dat wij flexers hebben zoals oud stagiaires, en mensen die al heel lang bij ons flexen op regelmatige basis. Dus geen mensen die maar eens in de zoveel tijd er zijn. ;)
Onze flexers zijn er zo 2-3 keer per week.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:47

Op mijn werk worden personen in zwangerschapsverlof niet eens vervangen :/ Er is dan gewoon meer werk voor minder mensen. Maaruuh ik ga echt niet harder werker omdat iemand zo nodig zes maanden wil thuis blijven met haar kind. Daarvoor word ik echt niet genoeg betaald.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:55

wittepit schreef:
Prairy schreef:
Ik moest van de gyn eerst naar de psych om te kijken of ik echt geen kinderen wilde (lees: of ik gek was) en pas toen wilde hij wel doen. Schijnbaar was ik wel zeer overtuigend want hij stelde zelfs voor om mijn complete eileiders weg te halen omdat ik ze toch niet wilde. Dit verkleinde de kans op kanker schijnbaar. Weg ermee dus.

Hé, dus dat is wel degelijk een reden! Hoorde laatst van één van onze gynaecologen dat ze het vermoeden hebben dat eierstokkanker van de eileiders uitgaat en vaak niet van de eierstokken. Vond het toen wat raar om te zeggen “als je onderzoek wil doen mag je die van mij wel hebben” maar misschien is dat toch niet zo raar.

Dit zei mijn gyn ook. Waarom laten zitten en afbinden als je ze ook kunt verwijderen en een kans op kanker verkleint. :)
En alles functioneerd gewoon normaal.

En als zelfstandige heb ik mijn zaak twee dagen dicht gedaan en daarna al het til en ander zwaarder werk aan collega overgelaten.
En als zelfstandige neem ik ook geen vrouwen in de vruchtbare leeftijd aan.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 00:59

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:42

Die zag ik gisteren ook en ik moest meteen aan dit topic denken :')

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:05