Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:57

Ik heb gister weer een portie jam gemaakt. Nog voorraad van vorig jaar over in pot en vriezer en wat extra koelkasten voor bewaren van eea staan inmiddels hier. Met mijn geoogste aardappelen heb ik het tot een week of drie geleden kunnen redden. *\o/*

Kwa bomen en struiken ben ik inmiddels aardig voorzien. Meeste natuurlijk piepjong en mijn grotere olijven hebben het zwaar helaas. -O- maar wat extra heel mini aanvulling is al gearriveerd.

Tarwe en suikerbieten staan nog op het programma als ooit zou ik graag

Van de week soep gemaakt waarvan alleen zout peper en champignons gekocht zijn, de rest vers of ingemaakte voorraad. Dat voelt stoer en fijn :D

Prairy ik ben benieuwd ruimte genoeg in ieder geval.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:23

Het is echt al een hele tijd stil hier :) en ik ben zelf echt een hele tijd niet meer actief geweest in het topic. Momenteel ben ik weer op zoek naar een koppeltje konijnen en Japanse kwartels om opnieuw op te starten. Hoe is het met iedereen?

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:29

Beestjes loos momenteel en even geen geschikte optie om dat te veranderen. Wegens groot onderhoud aan huis is "moestuintje" ook puinhoop, dus eerst maar eens zien wat er weer boven komt in het voorjaar.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:48

Beestjes loos herken ik wel, al heb ik nog wel aardig wat huisdieren lopen. 2 honden, 3 katten, Hollandse krieltjes, Hollandse kwakers, schildpadden, vissen... :+ Maar geen vlees diertjes meer. Mijn laatste bericht in het topic was ook een beetje het einde van mijn zelfvoorzienend zijn in eigen vlees.

Ik heb mijn (4) paarden ook niet meer, dus sindsdien staat de wei ook leeg. 2 stallen zijn inmiddels omgebouwd naar een stoere en moderne keet voor mijn zoon (en zijn vrienden) en ik heb nog 2 stallen over voor toekomstige dieren.

Moestuin is klaar voor gebruik, maar door een overschot aan naaktslakken afgelopen jaar, heb ik er afgelopen jaar bijna niks aan overgehouden.

Er staan wel wat fruit en notenbomen en struiken in de wei sinds oktober;
Tamme kastanje
Vijg
Peer
Rode bessenstruik
Framboos
Braam
Hazelaar

Mocht Elise_0o hier nog langskomen, klopt het dat jouw fb pagina uit de lucht is? Hopelijk niks ernstigs? :(:) En ben jij weleens een Rex konijn tegengekomen zonder staart? Ik zag er 1 te koop staan, maar ze heeft geen staart. Ik vraag mij dan af of het erfelijk is :+ (of dat een zenuwachtige mama staartjes af heeft gebeten bij de jongen).

Ik zag iemand voorbij komen op FB die haar overschot aan dwergkonijnen slacht. Ze was heel erg te spreken over de smaak. Een van jullie hier ervaring mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:27

Volgend jaar laatste jaar moestuin. Tenzij er nog wat positief uit mijn rugproblemen ga komen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:07

Hier an sich alles prima, maar het is natuurlijk winter dus alles ligt stil. Veel abrikozen en perziken gehad dit jaar, dat was super. Ik wil komend jaar weer kuikens :D
Verder heb ik een paard nu, en nog steeds een jonge hond, dus tijdgebrek zoals altijd :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:46

Marcella schreef:
Volgend jaar laatste jaar moestuin. Tenzij er nog wat positief uit mijn rugproblemen ga komen.

Dat heb ik voorbij zien komen :(:) ontzettend vervelend!

Century schreef:
Hier an sich alles prima, maar het is natuurlijk winter dus alles ligt stil. Veel abrikozen en perziken gehad dit jaar, dat was super. Ik wil komend jaar weer kuikens :D
Verder heb ik een paard nu, en nog steeds een jonge hond, dus tijdgebrek zoals altijd :')

Je hebt geen wintergroente staan? Ik zelf ook niet, maar ik wil er volgend jaar wel mee beginnen.

Leuk een paard en jonge hond! Mijn jongste hond is net 1 jaar geworden en luistert alleen nog maar als er iets lekkers te halen is _O- Ik hoop dat ze weer terug veranderd in dat hondje die ruim 11 maanden naast mijn been gelopen heeft en heel erg baasgericht was :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:05

Haha, mijn ervaring is dat de training wel weer boven komt drijven. Al heb ik sowieso wel een eigenwijs beestje. :')

Geen wintergroenten nee, wel eens gedaan maar was niet zo succesvol toen. Misschien ga ik dat nog wel eens proberen.
Voor nu is het vooral de moestuin weer in orde maken qua onkruid, bladeren etc. Dat is in de winter wel makkelijker nu alles niet meer zo begroeid is.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:09

Century schreef:
Haha, mijn ervaring is dat de training wel weer boven komt drijven. Al heb ik sowieso wel een eigenwijs beestje. :')

Geen wintergroenten nee, wel eens gedaan maar was niet zo succesvol toen. Misschien ga ik dat nog wel eens proberen.
Voor nu is het vooral de moestuin weer in orde maken qua onkruid, bladeren etc. Dat is in de winter wel makkelijker nu alles niet meer zo begroeid is.

Wat voor ras is het? :D Ik heb een perfect luisterende 10 jarige Dogo Argentino mix en een ontzettend eigenwijze Lhasa Apso van nu dus 1 jaar. Lhasa's staan er ook wel om bekend enorm eigenwijs te zijn, maar ik had echt hele goede hoop! :')

Ik heb nog wat spinazie en sla staan, maar dat staat binnen in de serre. Niet genoeg voor de hele winter in iedergeval.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:24

Ik heb een Finse Lappenhond, erg sociale maar ook wel zelfstandige honden.

Wel lekker, nog wat oogst!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:26

Mooie honden! :))

Ja dat is opzich wel even lekker :j

Ik heb weer zo'n ras uitgekozen (rex) die hier gewoon niet te krijgen zijn :+ Weet een van jullie misschien een fijne fb pagina voor konijnen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:29

Markplaats heeft aanbod van rex konijnen in alle 3 de maten. Maar ik weet niet of je in/dicht genoeg bij nederland woont?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:26

Ik heb op marktplaats gekeken, maar omdat ik echt in het puntje bovenin Nederland woon is het vaak wel 1,5-2 uur rijden. Opzich geen probleem, maar als ik kan kiezen zoek ik wel iets in de buurt :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:44

Uitgaande van een standaard fok trio voor vlees zit je aan 2 voedsters en 1 ram om te starten. Maak er paar dagjes uit van en je bent voor 2-3 jaar klaar. Vast wel een andere interessante winkel oid in de buurt waar je eerst langs wil. Maar ik zie ergens naar toe gaan voor zo iets als beetje toeristje spelen in eigen land en dan zijn afstanden iets minder een beperking.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:44

Ik krijg een flashback van die ene keer dat ik een paard op ging halen in Zeeland :+ 4,5 uur heen en 4,5 uur terug _O- nee dank je haha! Ik heb Nederland genoeg gezien en ontdekt.

Ik heb waarschijnlijk al wel iemand in de buurt gevonden via mijn kleindiervereniging **\O/**

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 09:27

Ik heb eindelijk broedeieren gevonden voor Japanse kwartels in de kleurtjes die ik graag wou :)) Cinnamon, rotkopf en misschien komt daar nog een ander leuk kleurtje bij. De volière is ook bijna klaar en mijn nieuwe broedstoof/uitkomstbak kom ook binnen over een paar weken.

Zulke leuke vooruitzichten weer <3

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:37

Leuk, ik wil ook een keer Japanse kwartels gaan uitbroeden.
Maar eerst gaan we het voorjaar kippen en eenden eieren uitbroeden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:40

Ook leuk! :))

Ik zoek ook nog Antwerpse baarkriel broedeieren in een paar specifieke kleuren, maar ik denk dat ik nog even geduld moet hebben tot de lente. Geen vleesras en ook niet geweldig veel eieren, maar ze zijn zo schattig :+