Damned schreef:Kan iemand me eens het onderwijssysteem in nederland uitleggen?

Adhv een recent topic snap ik er niks meer van, je hoeft geen middelbaar diploma hebben om een opleiding te starten? Dus veel mensen halen hun middelbaar niet? Hoezo kan je eigenlijk verder studeren voor je 18e? Dus het middelbaar stelt eigenlijk niets voor dan? Doe je dan ook meerdere opleidingen als je zo snel afgestudeerd bent? En zijn deze opleidingen dan van hetzelfde niveau als uni of hogeschool (verpleegkunde, leerkracht,..)
Zoals je ziet snap ik er niks van

Tot je 18e ben je sowieso leerplichtig. Wij hebben op he middelbaar eigenlijk 3 niveau's, VMBO HAVO en VWO (waarbij VMBO het makkelijkst is, en VWO het moeilijkst). VMBO duurt standaard 4 jaar, HAVO 5 jaar en VWO 6 jaar. Het VMBO is vooral praktijkgericht, HAVO vooral theorisch, VWO is echt voor de studiebollen zeg maar.
Hierna komt de hogeschool. Hierbij kun je kiezen uit MBO (Middelbaar beroepsonderwijs), HBO (Hogerberoepsonderwijs) of Uni. Met VMBO kun je alleen naar het MBO, met HAVO kun je naar MBO en HBO en met VWO kun je ook nog kiezen voor de Uni.
Elk opleidingsniveau heeft zo zijn eigen specialiteiten. MBO zijn vooral voor beroepen zoals; Kapper, Administratief medewerker, bakker, toerisme etc (dus vooral praktijkgericht). HBO meer theoretisch zoals; bouwkunde, psycholoog, docent/leerkracht, etc. Uni is voor beroepen als; dokter/chirurg, advocaat.