Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:30

Janneke2 schreef:
of bij het koken zie je bellen- dat is de zuurstof die ontwijkt.)
De bellen die ontstaan bij het koken van water zijn toch echt voornamelijk waterdamp. Veel van de opgeloste zuurstof is al ruim voor het bereiken van het kookpunt ontweken, want de zuurstofcapaciteit van water neemt behoorlijk af met het toenemen van de temperatuur.

Sokje_6 schreef:
Marrie_L schreef:
Ja, maar die zuurstof is ooit ook wel op.

Met genoeg plantjes onder water die die functie vervullen, is het wel goed vol te houden. :)
Daarom doen problemen met zuurstoftekort onder ijs zich ook vooral voor bij ondiep, stilstaand water (kleine reserve en geen verversing) met weinig groenblijvende planten (alles wat 's winters afsterft, produceert dan uiteraard geen zuurstof) en relatief veel dieren en dood organisch materiaal (rottingsprocessen gaan weliswaar langzamer in de kou, maar ze gaan wel door en verbruiken ook nog steeds wat zuurstof), helemaal wanneer er weinig licht wordt doorgelaten op de paar nog groene plantendelen (door bijvoorbeeld een laag sneeuw op het ijs).

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:30

Bijzondere scholen mogen leraren weigeren op basis van overtuigingen die niet stroken met de school. Homoseksuele leraren worden door orthodoxe scholen vaak niet aangenomen of ontslagen. Maar door het 'enkele feit principe' mag je niet ontslagen worden op basis van geaardheid. Hoe past dat allemaal samen? Openbare scholen mogen ze dan zeker niet ontslaan, maar hoe kan een orthodoxe school ze daarom toch ontslaan terwijl dat dus niet mag?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:57

Tja - een goede vraag waar meer dan honderd jaar discussie aan vooraf is gegaan.
Na heel erg veel gesteggel gedurende 50 jaar werd in 1916 grondwettelijk ingevoerd dat "bijzondere scholen" dezelfde financiëring zouden krijgen als openbare scholen- maar tegelijkertijd 'baas in eigen huis' waren, met inachtneming van ieders verantwoordelijkheid voor de wet.

Het 'enkele feit' van homoseksuele geaardheid mag geen reden voor ontslag zijn - dit is een uitwerking van verantwoordelijkheid voor de wet.
Wat een christelijke school met recht en rede mag eisen is dat met name onderwijzend personeel de christelijke principes van de school/ de richting waartoe de school zich rekent etc 'onderschrijft' (en liefst ook naar leeft).

En daar rukt en trekt het soms flink - en vergeet ook niet dat er een aantal kleine reformatorische kerken zijn die roze diensten houden en homorelaties inzegenen.
(Dat is meer dan de mainstream protestante kerk van Nederland...)

Maar een wanboffer die na een tobberig huwelijk besluit tot scheiding zou idd ontslagen kunnen worden. Gewoon omdat scheiding "niet goed ligt" in sommige christelijke kringen.
(Velen interpreteren een uitspraak van Jezus "Wat God heeft verbonden zal de mens niet scheiden" als een verbod op scheiding, hoewel scheiding in Jezus' cultuur gewoon was/is toegestaan.)

...en die scheiding hoeft niet eens over homoseksualiteit te gaan.

Storm

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:49

Wat ik me afvraag.
Waarom noemen mensen hun kat 'muis'?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:04

vanwege de kleur?

Daarnaast is "muis" vaak ook een koosnaampje (niet alleen voor katten ;) )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:08

Storm schreef:
Wat ik me afvraag.

Mijn konijn heet Muis om zijn kleur en zijn angstige, voorzichtige maar toch slimme karakter. :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:20

Storm schreef:
Wat ik me afvraag.

Onze oude kat heette Mouse, omdat hij gevonden is toen hij 2 dagen oud was (gedumpt) en mijn moeder in eerste instantie dacht dat mijn vader met een muis binnen kwam lopen. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:34

Waarom gaat kleding muf ruiken als je het schoon en droog opruimt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:36

Marrie_L schreef:
Ja, maar die zuurstof is ooit ook wel op.

Vissen verbruiken heel weinig zuurstof als het koud is. Veel minder dan de aanvoer van die planten die ook wat minder bijdragen door de kou.

Het kan wel zijn dat de vissen kapot vriezen, maar dat is niet snel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:37

germie schreef:
Waarom gaat kleding muf ruiken als je het schoon en droog opruimt.

Van oude bacterietjes die graag wonen in kleding... vooral katoen e.d. en niet allemaal dood gaan met wassen alleen... positief: even weken in azijn of klein beetje azijn erbij bij het wassen en het is opgelost :D
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 12-12-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:37

Storm schreef:
Wat ik me afvraag.

Omdat haar moeder mees heette en haar dochter muisgrijs was?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:54

Dingen die je je afvraagt... iemand die een goede winkel weet waar ik mijn telefoonscherm kan laten repareren in Den Haag? Of in Utrecht?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:01

Aryan in Utrecht in Zakkendragersteeg ben ik heel tevreden over :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:07

Kan iemand me eens het onderwijssysteem in nederland uitleggen? :) Adhv een recent topic snap ik er niks meer van, je hoeft geen middelbaar diploma hebben om een opleiding te starten? Dus veel mensen halen hun middelbaar niet? Hoezo kan je eigenlijk verder studeren voor je 18e? Dus het middelbaar stelt eigenlijk niets voor dan? Doe je dan ook meerdere opleidingen als je zo snel afgestudeerd bent? En zijn deze opleidingen dan van hetzelfde niveau als uni of hogeschool (verpleegkunde, leerkracht,..)
Zoals je ziet snap ik er niks van :+

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:08

Marrie_L schreef:
Bijzondere scholen mogen leraren weigeren op basis van overtuigingen die niet stroken met de school. Homoseksuele leraren worden door orthodoxe scholen vaak niet aangenomen of ontslagen. Maar door het 'enkele feit principe' mag je niet ontslagen worden op basis van geaardheid. Hoe past dat allemaal samen? Openbare scholen mogen ze dan zeker niet ontslaan, maar hoe kan een orthodoxe school ze daarom toch ontslaan terwijl dat dus niet mag?

Astublieft, twee afleveringen van boos over deze geweldig logische wet :')
Legt verder niks uit maar is wel leuk :+
https://www.youtube.com/watch?v=uLNS1uUfAr4
https://www.youtube.com/watch?v=2yElAr2uj7Q

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:16

Damned schreef:
Kan iemand me eens het onderwijssysteem in nederland uitleggen? :) Adhv een recent topic snap ik er niks meer van, je hoeft geen middelbaar diploma hebben om een opleiding te starten? Dus veel mensen halen hun middelbaar niet? Hoezo kan je eigenlijk verder studeren voor je 18e? Dus het middelbaar stelt eigenlijk niets voor dan? Doe je dan ook meerdere opleidingen als je zo snel afgestudeerd bent? En zijn deze opleidingen dan van hetzelfde niveau als uni of hogeschool (verpleegkunde, leerkracht,..)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs_in_Nederland Met een schema onderaan de pagina! :) Ik denk dat dat duidelijker is dan dat ik nu een heel onsamenhangend verhaal ga typen :P

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:18

Damned schreef:

Tot je 18e ben je sowieso leerplichtig. Wij hebben op he middelbaar eigenlijk 3 niveau's, VMBO HAVO en VWO (waarbij VMBO het makkelijkst is, en VWO het moeilijkst). VMBO duurt standaard 4 jaar, HAVO 5 jaar en VWO 6 jaar. Het VMBO is vooral praktijkgericht, HAVO vooral theorisch, VWO is echt voor de studiebollen zeg maar.

Hierna komt de hogeschool. Hierbij kun je kiezen uit MBO (Middelbaar beroepsonderwijs), HBO (Hogerberoepsonderwijs) of Uni. Met VMBO kun je alleen naar het MBO, met HAVO kun je naar MBO en HBO en met VWO kun je ook nog kiezen voor de Uni.

Elk opleidingsniveau heeft zo zijn eigen specialiteiten. MBO zijn vooral voor beroepen zoals; Kapper, Administratief medewerker, bakker, toerisme etc (dus vooral praktijkgericht). HBO meer theoretisch zoals; bouwkunde, psycholoog, docent/leerkracht, etc. Uni is voor beroepen als; dokter/chirurg, advocaat.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:32

iirrssjjee schreef:
Damned schreef:

Tot je 18e ben je sowieso leerplichtig. Wij hebben op he middelbaar eigenlijk 3 niveau's, VMBO HAVO en VWO (waarbij VMBO het makkelijkst is, en VWO het moeilijkst). VMBO duurt standaard 4 jaar, HAVO 5 jaar en VWO 6 jaar. Het VMBO is vooral praktijkgericht, HAVO vooral theorisch, VWO is echt voor de studiebollen zeg maar.

Hierna komt de hogeschool. Hierbij kun je kiezen uit MBO (Middelbaar beroepsonderwijs), HBO (Hogerberoepsonderwijs) of Uni. Met VMBO kun je alleen naar het MBO, met HAVO kun je naar MBO en HBO en met VWO kun je ook nog kiezen voor de Uni.

Elk opleidingsniveau heeft zo zijn eigen specialiteiten. MBO zijn vooral voor beroepen zoals; Kapper, Administratief medewerker, bakker, toerisme etc (dus vooral praktijkgericht). HBO meer theoretisch zoals; bouwkunde, psycholoog, docent/leerkracht, etc. Uni is voor beroepen als; dokter/chirurg, advocaat.

Psychologie is ook uni. Uni vooral wetenschappelijk. Maar HBO is gelijk aan de hogeschool in België en net zo uni = uni.

Een overgangsbewijs van havo 3 naar 4 is genoeg om aan het MBO te beginnen. Of er ook een regeling bestaat met een overgangsbewijs van het VWO naar het HBO is, ik geloof van niet.
Verder is het MBO nog opgesplitst in 4 niveaus, maar daar weet ik alle details niet over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:37

Chasingmood schreef:
Marrie_L schreef:

Astublieft, twee afleveringen van boos over deze geweldig logische wet :')
Legt verder niks uit maar is wel leuk :+
https://www.youtube.com/watch?v=uLNS1uUfAr4
https://www.youtube.com/watch?v=2yElAr2uj7Q

Ik heb het niet helemaal uit kunnen kijken zo onlogisch zijn deze uitzendingen. (Meteen maar dat getoeter van Floortje wil iets, iemand anders is niet accoord 'dat is discriminatie en dat mag niet' - ik vind dat errug slordig.)

(En het gaat NIET over 'de wet', maar over de grondwet. En over botsende principes van het recht.
Zo heb je als vereniging, bijvoorbeeld op christelijke grondslag maar dat hoeft niet, het recht een school te stichten 'voor jouw richting'. Als dan iemand van buiten jouw richting toch op jouw school wil - dan is dat lastig. Jij hebt toch niet voor niets al die moeite gedaan voor jouw eigen club, en dat recht heb je ook, om je eigen club inclusief school op te richten.)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:59

iirrssjjee schreef:
Damned schreef:

Thanks voor de duidelijke uitleg! Toch dan uiteindelijk niet zo verschillend als bij ons, vooral andere namen (het vmbo en mbo is bij ons gewoon samen het middelbaar beroeps of technisch onderwijs)
Maar bij havo ben je dan sneller afgestudeerd dan bij het vwo? Dus in het eerste jaar hbo kunnen dan zowel 17 jarigen (havo) als 18 jarigen zitten (vwo)
En krijg je een middelbaar diploma als mbo hebt afgerond? Maar je bent wel nog verplicht om verder te studeren dan?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:18

Damned schreef:
Thanks voor de duidelijke uitleg! Toch dan uiteindelijk niet zo verschillend als bij ons, vooral andere namen (het vmbo en mbo is bij ons gewoon samen het middelbaar beroeps of technisch onderwijs)
Maar bij havo ben je dan sneller afgestudeerd dan bij het vwo? Dus in het eerste jaar hbo kunnen dan zowel 17 jarigen (havo) als 18 jarigen zitten (vwo)
En krijg je een middelbaar diploma als mbo hebt afgerond? Maar je bent wel nog verplicht om verder te studeren dan?

Je krijgt een MBO diploma, geen middelbare school diploma. Daarna ben je niet verplicht verder te studeren.

Mensen die voor hun 18e de HAVO of het VWO diploma halen hebben ook geen leerplicht meer. Bij het VMBO geldt dit niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:10

Vissen zijn in de winter niet actief en zoeken het warmste plekje op. dit is in Nederland op de bodem, daar is het vaak 4 graden, terwijl het onder ijs kouder is. Veel vissen gaan over op een trager metabolisme en jagen en eten amper meer. Pelagische vissen gaan zelfs op de bodem liggen in de winter, evenals hun demersale soortgenoten.
In Frankrijk zie je in de winter de vissen de grotten intrekken, het water is hier jaarrond 13 graden, terwijl de rivieren 4 worden. Veel voedsel vind je ook niet in grotten en toch overleven ze het.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:15

Het ijs breken of heet water er over gooien zorgt voor een schokgolf waar je vissen dood aan kunnen gaan. Sneeuwvrij houden is het belangrijkste, in een vijver dieper dan 80cm houden ze het prima vol met ijs.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:43

(Wanneer) komt er een seizoen 5 van Penoza?

En komt er nog een seizoen van Homeland?

Iirrssjjee: psycholoog moet je universiteit voor hebben. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:49

....maar er is wel een hbo opleiding psycholoog.