zonnebloem18 schreef:Geen idee welk traject, maar ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ze in Zwolle het laatste treinstel eraf halen terwijl het ene overgebleven treinstel dat nog wel naar Groningen gaat dan van voor tot achter helemaal vol staat. Er zal vast wel een idee achter zitten, maar erg prettig reizen is het niet.
Niet dat het het beter maakt, maar mocht je intresse hebben:
De randstad is nog drukker en die treinen zijn daar nodig dus die moeten naar het zuiden en westen, waar het vanaf Zwolle omhoog wel een stuk rustiger wordt (enkel niet zo rustig dat een enkele trein niet overvol is). Zwolle is ook het knooppunt sinds een paar jaar, dus alle lijnen worden vanuit dar berekend. Daardoor zal daar dus ook relatief veel afgesplitst worden omdat het snel de andere lijn op kan.
Zeker de lijn intercity Zwolle-Groningen en intercity Zwolle-Leeuwaarden zijn gelinkt aan de lijn intercity Zwolle-Rotterdam (langs Utrecht) en de lijn intercity Zwolle-Den Haag (langs Amsterdam en Schiphol). Beide rijden om het uur door om directe treinen te hebben door het hele land, en daardoor om het half uur met overstap op Zwolle. Dus die gaan er vaak af en met de eerstvolgende trein terug naar de randstad (of op rancheer om later ingevoegd te worden terwijl ze anders niet optijd beschikbaar zouden zijn voor die lijnen).
Als iemand die van het noorden naar het westen is verhuist en regelmatig langs Zwolle komt snap ik hem. Als die treinen naar het noorden gaan wordt het echt gekenwerk in het westen, nu al bomvol. Maar eigenlijk moet NS gewoon meer treinen kopen zodat ze genoeg hebben voor overal. Maarja, dan hebben ze te veel materiaal over buiten de spits en betalen die extra treinen zich nouwlijks tot niet terug dus is dit financieel aantrekkelijker.