Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:13

Ik heb een hele stengel brandnetel uit mijn zak spinazie gevist, moet ik nu bang zijn dat die brandhaarden door m'n spinazie zijn gaan zwerven of kan ik dit gewoon eten? Ik was van plan het te gaan roerbakken voor door de pasta...

Afbeelding

Mizora

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:21

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:32

Zouden jullie op het moment liever een (voordelig) energiecontract afsluiten van 1 jaar of 3 jaar?

Het contract van 3 jaar dat ik heb gezien is 2334 euro voor die 3 jaar (dat ligt dan vast) maar die van 1 jaar is 1899 euro voor 3 jaar, maar niet zeker of je het voor die prijs na 1 jaar kan voortzetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:36

Ik heb 1 jaar gedaan. Geen idee of het wijs was. Dat weet je pas over een jaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:40

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:42

Suzanne F. schreef:
Ik heb 1 jaar gedaan. Geen idee of het wijs was. Dat weet je pas over een jaar.

Ja, op google word ik ook niet veel wijzer, ze zeggen dat de energiekosten volgend jaar iets kunnen stijgen maar dalen kan ook..

ik was erg blij dat ik de afgelopen 3 jaar een vast contract had ivm de torenhoge energieprijzen in 2022, maar nu loopt dat contract af.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:53

Ik heb gekeken naar het aanbod, naar de kosten in de afgelopen vijf jaar en heb voor drie jaar vastgelegd. Ik denk niet dat de prijs gaat zakken onder het niveau van vier jaar geleden gaat zakken en dat was wel ons aanbod. Geen idee hoe dat met jouw offertes zit…

Brandnetel is lekker! Wel bakken of koken inderdaad.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:42

Mijn vriend en ik willen graag een kat adopteren/overnemen/herplaatsen (niet kopen bij een fokker). Nu kwam ik een leuke kat tegen, alleen blijkt deze bijna dagelijks in huis te poepen/plassen (sinds deze met andere katten zit). De kat is al bij de dierenarts geweest, dus een medisch probleem is uitgesloten.

Hoe groot is de kans dat dit in een nieuw huis ook gebeurt en een blijvend probleem is? Wij hebben geen andere huisdieren.
(Of is deze vraag een nieuw topic waard?)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:09

Vaak doen ze dit door stres of te weinig kattenbakken.
Hoe meer katten. Hoe meer kattenbakken nodig zijn

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:12

Vaak idd door stress, veranderingen of doordat ze de bak te vies vinden. Het is lastig te zeggen, het kan dat ze het bij jullie niet doet, maar de verhuizing brengt natuurlijk ook stress met zich mee.

Heb je ervaring met katten? Want dan zou ik het er wel op durven gokken, als het je eerste kat is zou ik denk ik verder kijken.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:50

Ik heb zelf nooit katten gehad (mijn vriend vroeger wel), wel op katten gepast. Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn algemene dierenkennis/kattenkennis best up to date is!

Ik zelf durf de gok wel aan, omdat ik denk dat de kat in huis plast/poept door de andere katten + medisch is uitgesloten. Ik was vooral benieuwd hoe andere kattenkenners er tegen aan kijken!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:58

Ik heb een kat geadopteerd die ook door stress buiten de bak poepte. Bij mij was hij de enige kat en we hebben er nooit last van gehad. Dus als het stress is van andere katten en hij komt alleen bij jullie, dan zou ik het aandurven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:01

Ik zou wel vragen hoelang de kat dit al doet. Het komt inderdaad vanuit stress (zoals ik het lees: stress door meerdere huisdieren) maar uiteindelijk kan het uit gewoonte wel vast gedrag worden.
In het begin zou ik er rekening mee houden dat hij het blijft doen, toch ook weer stress door een nieuwe omgeving.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:13

Maar als je deze kat adopteert, zou ik hem wel de tijd geven om te wennen ook. Wellicht dat hij het de eerste tijd van de stress van de verhuizing/nieuwe omgeving wel even blijft doen en als hij meer gewend is, dat het ophoudt.
En ik zou een Feliway stekker ophangen.

Edit: oeps, over de laatste zin van Nyaleti heen gelezen, excuus.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:36

Ja absoluut! De dierenarts had gezegd dat ze het waarschijnlijk de eerste tijd bij een nieuwe baas ook zal doen (weer stress vanwege verhuizing natuurlijk). De kat doet het sinds er andere katten zijn, ik weet niet hoelang ze daar al zit.

Ik was vooral benieuwd of het ook voorkomt dat dit blijvend gedrag is (maar lijkt me dat het dan een medisch probleem is of een andere stress factor). Bedankt voor jullie antwoorden!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:12

deksel schreef:
Ja absoluut! De dierenarts had gezegd dat ze het waarschijnlijk de eerste tijd bij een nieuwe baas ook zal doen (weer stress vanwege verhuizing natuurlijk). De kat doet het sinds er andere katten zijn, ik weet niet hoelang ze daar al zit.

Ik was vooral benieuwd of het ook voorkomt dat dit blijvend gedrag is (maar lijkt me dat het dan een medisch probleem is of een andere stress factor). Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar heb idd ooit een kat gehad die in huis poepte. Was als (veel te jong) kitten gevonden en met de fles groot gebracht door mijn nicht. Met drie maanden naar ons gegaan, maar begon dus in huis te poepen. Uiteindelijk is ze terug naar nicht gegaan, na enkele weken omdat het dus echt niet meer ging. Daar deed ze het ook, tot ze een kamer had uitzocht waar ze dit altijd deed. Dat was een veredelde ‘meterkast’ (ruimte was groter maar weer te klein om echt een kamer te noemen). Die ruimte hebben ze zeil in gelegd en kattegrit, en sindsdien was ze zindelijk.

Daarna is het nog veel beter gegaan, want tja, het gaf dit beestje ook stress dat het blijkbaar niet goed was wat ze hiervoor deed. Dus ik geloof ook dat dit goed zou kunnen komen wanneer de kat eenmaal gewend is en niet meer de stress van andere katten heeft?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:19

Feliway lijkt me een goede tip!
Hou er rekening mee dat langdurig stress ook blaasproblemen kan veroorzaken. De eigenaar zal dit vast al onderzocht hebben maar als ze langdurig met stress lopen kan er dus later alsnog een blaasontsteking vormen.
Mocht het buiten de bak poepen stoppen maar het plassen niet, is dat iets om in je achterhoofd te houden.

-
Hoe krijg ik, low budget, een kamer warmer? Ik wil een kantoortje in richten maar die kamer is echt stervens koud. Ik heb een los kacheltje maar vind het zonde om die telkens aan te zetten en dan duurt het nog best lang.

Het heeft enkel glas en dat raam sluit niet meer helemaal lekker. :=
Nu zit er wel een muggen hor voor en zit ik te denken om daar iets van folie tegen te plakken. Iemand een idee? Wil niet die hor kapot maken met het verwijderen van de folie en het moet ook heel dun zijn dat het nog kan oprollen. Ik denk dat het vastmaken met ducttape al te dik is.
Zo'n folie tegen het raam en kozijn wil ik niet, raam moet open kunnen af en toe.

Er ligt ook laminaat in. Zal het een voelbaar verschil maken als ik er een heel groot vloerkleed in leg?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:24

Om in ieder geval jezelf warm te houden kun je kijken naar warmtekussens/matjes/dekentjes met/zonder snoer. Je hebt zelfs voetenwarmers. Ik zweer er bij <3

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:30

Daar heb ik al een flinke collectie van :+
Maar koude neus en handen zijn alsnog kakkkkk!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:53

Ik ben een paar weken geleden van mijn paard gevallen en ben daarbij vooral op mijn onderrug en kont gevallen. Mijn rug was twee weken pijnlijk - met name spierpijn - maar het was daarna wel over. Ik heb nu in principe nergens meer last van, maar heel soms, bij bepaalde strek-beweging, heb ik nog een hele scherpe pijn in mijn linkerbil. Ik kan het niet goed plaatsen en weet ook niet precies wat voor beweging ik moet maken ervoor. Het is ook echt heel pijnlijk en ook zo weer weg.
Iemand enig idee wat ik geblesseerd heb en hoe ik dit beter kan krijgen? Want het is wel irritant.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 01:14

Nyaleti schreef:
Feliway lijkt me een goede tip!
Hou er rekening mee dat langdurig stress ook blaasproblemen kan veroorzaken. De eigenaar zal dit vast al onderzocht hebben maar als ze langdurig met stress lopen kan er dus later alsnog een blaasontsteking vormen.
Mocht het buiten de bak poepen stoppen maar het plassen niet, is dat iets om in je achterhoofd te houden.

-
Hoe krijg ik, low budget, een kamer warmer? Ik wil een kantoortje in richten maar die kamer is echt stervens koud. Ik heb een los kacheltje maar vind het zonde om die telkens aan te zetten en dan duurt het nog best lang.

Het heeft enkel glas en dat raam sluit niet meer helemaal lekker. :=
Nu zit er wel een muggen hor voor en zit ik te denken om daar iets van folie tegen te plakken. Iemand een idee? Wil niet die hor kapot maken met het verwijderen van de folie en het moet ook heel dun zijn dat het nog kan oprollen. Ik denk dat het vastmaken met ducttape al te dik is.
Zo'n folie tegen het raam en kozijn wil ik niet, raam moet open kunnen af en toe.

Er ligt ook laminaat in. Zal het een voelbaar verschil maken als ik er een heel groot vloerkleed in leg?

Een heel klein kamertje zou in theorie snel moeten opwarmen. Zijn er veel kieren? Die kun je dichtkitten. Een dik gordijn voor het raam doet wonderen. En wat zit er onder de vloer? Alsdat de kelder is helpt een dik vloerkleed zeker!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 07:22

Deksel: Als je de kat graag wilt zou ik er alles aan doen om gelijk vanaf de nieuwe start bij jullie, het beestje op de bak te laten gaan. Want elke keer dat 'ie het niet op de bak doet maakt het lastiger....

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar kan je het beestje wellicht een paar dagen in een klein kamertje houden...? Met alleen eten en drinken, en dan 3 kattenbakken (iets dat je als kattenbak kan gebruiken) op een rijtje met daarin 3 verschillende soorten kattenbakvulling?

En liefst ook geen andere zachte dingen zoals een mandje of dekentje of iets anders waar in gekrabbeld kan worden.

Is dan wel even een beetje Spartaans maar als er een paar keer wat op de bak gedaan is, elke keer schoonmaken, belonen en na een aantal keren kan je dan een kleedje of mandje toevoegen en steeds iets uitbreiden. Iets meer ruimte geven naarmate kat vaker op de bak is geweest. Zodat eerst echt heel goed de gewoonte van op de bak gaan er in slijt en je het risico super laag houdt dat kat toch weer een keer ergens anders gaat zitten :(:)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:04

Century schreef:
Ik ben een paar weken geleden van mijn paard gevallen en ben daarbij vooral op mijn onderrug en kont gevallen. Mijn rug was twee weken pijnlijk - met name spierpijn - maar het was daarna wel over. Ik heb nu in principe nergens meer last van, maar heel soms, bij bepaalde strek-beweging, heb ik nog een hele scherpe pijn in mijn linkerbil. Ik kan het niet goed plaatsen en weet ook niet precies wat voor beweging ik moet maken ervoor. Het is ook echt heel pijnlijk en ook zo weer weg.
Iemand enig idee wat ik geblesseerd heb en hoe ik dit beter kan krijgen? Want het is wel irritant.

Ik zou een keer langs een osteopaat gaan

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:33

Weet iemand of er een coördinerend bedrijf is dat zakken dierenvoeding naar het middenoosten stuurt? En zonder onderscheid te maken tussen in welk land de dieren zich bevinden?

Ik wil heel graag een financiele bijdrage doen. :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:38