Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:19

Ik ga zo antistoffen geven. Tenminste de 1e afspraak. Dus dat zal eerst een check zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:24

Kinke schreef:
ik heb iets gemist volgens mij, een middel wat de opname korter doet zijn?

Dat ebola medicijn. Amerika heeft de volledige voorraad tot en met september productie opgekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:28

tienus63 schreef:
Ik zou wel in de toekomst willen kijken wat voor kwaliteit van leven die werkzame en actieve bevolking heeft overgehouden nadat zij zwaar getroffen zijn door corona.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Je hoort van mensen die het gehad hebben, dat ze soms maanden later nog behoorlijke restverschijnselen hebben. Zelfs al waren ze daarvoor jong en kerngezond. En zelfs al hebben ze nooit in op de IC gelegen of zelfs maar in het ziekenhuis. Zelfs al werd hun verloop bestempeld als "mild". Heel erg vermoeid blijven, reuk en smaak die maar niet terugkomen, benauwdheid, concentratieproblemen en vergeetachtigheid, pijn aan spieren en gewrichten etc. En blijven mensen bijvoorbeeld gevoeliger voor longontstekingen en andere longproblemen? We weten er nog zo weinig over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:47

raket schreef:
Ik ga zo antistoffen geven. Tenminste de 1e afspraak. Dus dat zal eerst een check zijn.

Succes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:50

Remdesivir is tijdelijk toegelaten als behandeling, het remt de ontstekingen in sommige ernstige gevallen dus wanneer je op de ic ligt aan extra zuurstof of geïntubeert. Dan kan, met nadruk op kan het gebruik van zuurstof met een aantal dagen verkorten. Het is zeker geen volledig geneesmiddel en ook niet voor algemeen gebruik . En er zijn proeven afgebroken wegens ernstige bijwerkingen. Totale testcase waarop het toestaan is gebaseerd gaat over een kleine groep patiënten . Conclusie , het kan werken maar niet bij iedereen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:53

safina schreef:
tienus63 schreef:
Ik zou wel in de toekomst willen kijken wat voor kwaliteit van leven die werkzame en actieve bevolking heeft overgehouden nadat zij zwaar getroffen zijn door corona.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Je hoort van mensen die het gehad hebben, dat ze soms maanden later nog behoorlijke restverschijnselen hebben. Zelfs al waren ze daarvoor jong en kerngezond. En zelfs al hebben ze nooit in op de IC gelegen of zelfs maar in het ziekenhuis. Zelfs al werd hun verloop bestempeld als "mild". Heel erg vermoeid blijven, reuk en smaak die maar niet terugkomen, benauwdheid, concentratieproblemen en vergeetachtigheid, pijn aan spieren en gewrichten etc. En blijven mensen bijvoorbeeld gevoeliger voor longontstekingen en andere longproblemen? We weten er nog zo weinig over.

Dat is een beetje een vergeten groep. Ik heb ook nog nooit cijfers gezien over hoeveel mensen het gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:59

Er is een besloten Facebook groep over deze vergeten groep, aantal leden , bijna 14.000.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:00

Mijn moeder heeft het mild gehad, 76 jaar. Zij heeft nog steeds last van kortademigheid en moeheid.
Niet banketstaaf bedoelt, het scheelt dat ze voorheen niet super actief was, behalve 4x per week zwemmen.
En ze maakt het beste ervan. En klaagt niet.

Mijn moeder is geloof ik lid van die Facebook groep.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:18

Karl66 schreef:
De wereld is nou eenmaal groter dan alleen Nederland en buiten Nederland gaat het op heel veel plekken niet goed. Kijk gewoon naar een land als de VS, waar het virus weer als een gek oplaait, nadat de regels versoepelt zijn. Het idee dat het gevaar geweken is en dat we ons gewone leventje weer kunnen oppakken is een gotspe. Er zit een heel groot grijs gebied tussen in bed blijven wachten tot de hemel op ons hoofd valt en proberen te vergeten dat dit jaar een pandemie uitbrak. De meeste mensen zitten gewoon ergens in dat grijze gebied en het voegt niks toe om die weg te zetten als paniekzaaiers.

Plus dat de landen waar Corona eerder was dan hier en waar de regels ook eerder dan hier weer versoepeld werden nu ook langzaam aan weer meer besmettingen krijgen.
Zal een wonder zijn het ons geen 2e keer treft.

Zou er zo van balen als dit zou gebeuren en we nog een half jaar weer moeten leven zoals een maandje terug.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:22

Ik blijf er bang voor dat ik tzt weer dicht zou moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:49

Sclimpre schreef:
Dat is een beetje een vergeten groep. Ik heb ook nog nooit cijfers gezien over hoeveel mensen het gaat.

Ik denk dat ze nog niet zoveel cijfers paraat hebben. Zo lang is het virus er nog niet. En veel mensen uit de begintijd zijn niet bewezen-positief geweest (als in 'vastgesteld door een test.'). Dus waar begin je dan? Dat maakt het lastig te onderzoeken, vermoed ik.
Ik luisterde laatst een podcast van een longarts en die onderzochten het alleen onder ex-beademingspatienten. En dat waren natuurlijk heftige gevolgen. Maar dat beademing zorgt dat je vaak langdurig moet revalideren was al bekend. Toch lees en hoor je ook veel verhalen van patiënten met relatief 'milde' klachten die er naar maanden nog steeds niet 100% bovenop waren. Net zoals de moeder van tienus.

Ik hoorde laatst ook dat de Wageningen Universiteit onderzoek doet naar reuk- en smaakverlies. Reuk en smaak verdwijnen soms ook met corona en onduidelijk is of dat bij sommige mensen wegblijft of toch nog terugkomt. Ik dacht nog: zou mij wel uitkomen als mij eten me voortaan wat minder smaakt. :+ Maar het schijnt dus knap vervelend te zijn. Je ruikt ook niet of de melk bedorven is, je kind een poepbroek heeft en of je aardappels droogkoken. En soms krijg je er akelige fantoomgeuren (geuren die niet echt zijn) voor terug die je de hele dag ruikt. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:16

raket schreef:

Ik lees toevallig net op de NOS liveblog dat ze de studie gaan stoppen met toedienen van plasma van genezen patiënten omdat het niet lijkt te werken, ze gaan nu opnieuw bekijken of het anders kan.
Is dat waar jij ook aan mee doet?
Om 12.49:
https://nos.nl/l/2339699

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:22

Marie_Anne schreef:
raket schreef:

Ik lees toevallig net op de NOS liveblog dat ze de studie gaan stoppen met toedienen van plasma van genezen patiënten omdat het niet lijkt te werken, ze gaan nu opnieuw bekijken of het anders kan.
Om 12.49:

Dat is geen goed nieuws want dat spreekt ook tegen de zin van vaccins.
De reden waarom ze dachten dit dit corona virus misschien goed op een vaccin reageerd is juist vanwege de tot nu toe aangenomen positieve effecten met serum.
Als serum niet helpt dan hoop ik dat ze extra goede veiligheidsstudies te gaan doen want corona virussen staan erom berucht dat antilichamen ook juist de boel kan laten escaleren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:28

tienus63 schreef:
Mijn moeder heeft het mild gehad, 76 jaar. Zij heeft nog steeds last van kortademigheid en moeheid.
Niet banketstaaf bedoelt, het scheelt dat ze voorheen niet super actief was, behalve 4x per week zwemmen.
En ze maakt het beste ervan. En klaagt niet.

Mijn moeder is geloof ik lid van die Facebook groep.

Ik hoop ook dat dit goed onderzocht gaat worden. Ik geloof wel dat voor een deel mensen te snel willen en conditie moeten opbouwen maar die rest klachten moeten niet vergeten.

Nu heb ik tietze dat is een ontsteking van het borstbeen die dan rood en dik wordt. Hartstikke vervelend hoor maar je gaat er niet dood van en er is ook prima mee te leven. De mensen op de fb pagina klagen steen en been, voelen zich niet begrepen en denken toch dat ze misschien een hart afwijking hebben. Daarmee wil ik zeggen dat groepen op fb denk ik niet als graad meter genomen moeten worden.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:41

Sizzle schreef:
Marie_Anne schreef:

Om 12.49:

Dat is geen goed nieuws want dat spreekt ook tegen de zin van vaccins.
De reden waarom ze dachten dit dit corona virus misschien goed op een vaccin reageerd is juist vanwege de tot nu toe aangenomen positieve effecten met serum.
Als serum niet helpt dan hoop ik dat ze extra goede veiligheidsstudies te gaan doen want corona virussen staan erom berucht dat antilichamen ook juist de boel kan laten escaleren.

Dat weten ze niet zeker. Ze nemen voor nu aan dat patienten die antistoffen kregen toegediend zelf al antistoffen hebben. Daarom gaan ze nu kijken of ze het kunnen toedienen in een eerder stadium. Op die manier kan je mogelijk wel voorkomen dat het immuunsysteem doorslaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:30

In Luxemburg is het aantal besmettingen op een paar weken tijd vertienvoudigd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:34

Pandora2 schreef:

Oh wow! Ik dacht dat ze het daar zo goed deden. En daar testen ze toch ook elk contactberoep eens in de 2 weken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:48

elnienjo schreef:
Pandora2 schreef:

Oh wow! Ik dacht dat ze het daar zo goed deden. En daar testen ze toch ook elk contactberoep eens in de 2 weken?

Nogal logisch , die zijn twee weken geleden begonnen met het testen van de totale bevolking . Dus dan vind je alles, ook mensen zonder symptomen . Mogen ze hier ook wel doen wat mij betreft,

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:30

bigone schreef:
Inmiddels gaat in Spanje een tweede regio een week op slot. Besmettingen komen zeer waarschijnlijk door opening van horeca. Dat zal dan in Engeland nog wat worden, daar buitelden ze compleet over elkaar heen gisteren ,dronken en wel. Sommige mensen kunnen de vrijheid niet aan.

Hoe kom je daar bij? De meeste besmettingen in Spanje zijn onstaan door tijdelijke arbeidskrachten die slecht gehuisvest zijn. Verder is er een uitbraak door een Spanjaard die terug kwam uit Bolivia en zich niet aan de quarantaine heeft gehouden en via hem is het ook weer bij een fruitverwerkend bedrijf terecht gekomen. Alleen in Galicia wordt de oorzaak gezocht in de horeca.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:33

Heb ik ook gewoon uit het nieuws Monique. Woordje zeer waarschijnlijk staat erbij maar fijn dat je het even aanvult.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:41

Net op het nieuws dat mensen die uit twee gebieden in Spanje en twee in Portugal terug komen, 2 weken in quarantaine moeten... maar er is toch geen hond die datcontroleert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:45

LadyMadonna schreef:
Net op het nieuws dat mensen die uit twee gebieden in Spanje en twee in Portugal terug komen, 2 weken in quarantaine moeten... maar er is toch geen hond die datcontroleert?

Nee, maar men controleert ook niet of ik niet morgen met een snotneus boodschappen ga doen.

We zijn met zn allen toch sterk afhankelijk van het verantwoordelijkheidsgevoel van onze medemens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:49

Ergens kun je wel stellen dat wij ons in zijn algemeenheid goed aan de regels hebben gehouden. Wat er nu gaat gebeuren, of besmettingen toch op gaan lopen met bijbehorende ziekenhuisopname , ik hoop dat het merendeel van de mensen gewoon hun gezonde verstand blijft gebruiken want dan kan het meevallen.
Wat betreft quarantaine van vakantiegangers uit oranje gebieden , de meesten zijn aan de hand van passagierslijsten wel te vinden dus kan er gecontroleerd worden. Wanneer je met een snotneus naar de winkel gaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:53

bigone schreef:
Ergens kun je wel stellen dat wij ons in zijn algemeenheid goed aan de regels hebben gehouden. Wat er nu gaat gebeuren, of besmettingen toch op gaan lopen met bijbehorende ziekenhuisopname , ik hoop dat het merendeel van de mensen gewoon hun gezonde verstand blijft gebruiken want dan kan het meevallen.

Ik denk dat het door de bank genomen best goed gaat. Het lijkt me ook niet nodig om alles te controleren. Je moet iets aan het verantwoordelijjheidsgevoel van mensen kunnen overlaten, anders leef je straks echt in een politiestaat.

Wat me wel zorgen baart is de bereidheid van mensen om bij lichte klachten thuis te blijven. En zich te laten testen, zodat bron en contacten kunnen worden gewaarschuwd als dat nodig is. Ik vraag me wel eens af of we ons voldoende bewust zijn van het belang daarvan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:55

De meeste mensen nog steeds niet, maar 30 % . De meeste mensen blijken bij een snotneus totaal niet aan Corona te denken.
Volgens het Corona Dashboard word er geschat dat er ongeveer 2800 besmettelijke mensen rondlopen die niet getest zijn.