Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:12

Positief geteste personen
21.762* (+1.213)
Ziekenhuisopnames
7.972 (+237)
Overleden personen
2.396** (+148)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:12

SusanH schreef:
Die winkels open met Pasen is echt niet slim. Gaan normaal al hordes mensen heen.

Ik heb eindelijk iemand gevonden die precies verwoord hoe ik er in sta:
https://www.volkskrant.nl/cs-b70b08df

Kan het niet zo goed samenvatten maar is een filosofe met een interessante kijk op alles wat nu gebeurt.

Mooi stuk ja, zet aan tot nadenken. Het is niet verkeerd om af en toe een ander geluid te laten horen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:18

Precies mijn idee. En helemaal loslaten daar ben ik ook niet voor. Maar van sommige maatregelen mogen we ons best afvragen, was/is dit nu echt nodig? Sowieso wordt imo teveel naar alleen het micro niveau gekeken van de individuele patiënt terwijl er zoveel factoren een rol spelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:22

SusanH schreef:
Die winkels open met Pasen is echt niet slim. Gaan normaal al hordes mensen heen.

Ik heb eindelijk iemand gevonden die precies verwoord hoe ik er in sta:
https://www.volkskrant.nl/cs-b70b08df

Kan het niet zo goed samenvatten maar is een filosofe met een interessante kijk op alles wat nu gebeurt.

Het probleem is dat deze mevrouw alleen maar haar eigen denkpatroon kan volgen en daardoor vergeet waar het eigenlijk om ging.

Ze begint met de vraag wat het doel van de maatregelen is, want dat is volgens haar niet duidelijk. Nou zegt de interviewer om de druk op de zorg behapbaar te houden. Wat ook heel duidelijk de reden is. Waarna ze een heel verhaal gaat houden hoe je de doden moet wegen en of je die wel kan wegen. Alleen nemen we de maatregelen niet om doden te voorkomen maar om de zorg niet te laten imploderen. Het is dus echt een onzinverhaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:23

Ik vind het een stuk met hoop mitsen en maren..
maar ik heb sowieso weinig met filosofen... ze vragen alleen maar (en dat op zich prima) maar een antwoord is niet 'hun pakkie an'... maar een beetje (imo) onrust stoken kan prima ..
ik filosofeer dan wat dat onruststoken voor invloed heeft op de maatschappij :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:24

Wanneer je druk op de zorg niet behapbaar houd vallen er zeker duizenden extra doden dus het gaat hand in hand.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:47

@susan: interessant artikel.

Excuses voor de halve essay:

Over het achteraf afvragen van of maatregelen echt nodig zijn is makkelijk om achteraf te zeggen. Het feit is dat we met iets te maken hebben waar we werkelijk niks over weten, en waar door heel rap onderzoek nu snel meer dingen duidelijk over worden (al is nog veel met vraagtekens).

De vraag is, op het moment dat iets onbekend is, maar wel desastreuze gevolgen kan hebben of je beter een te strak of een te los beleid kan voeren. Wat wisten we toen het virus in Nederland aankwam? Hoeveel mensen zouden ziek worden? hoeveel doden gingen er vallen? Hoe snel zou het spreiden? Allemaal zaken die op dat moment niet geweten waren, maar met alle onzekerheden moest er wel gehandeld worden.

Ik kan mij namelijk nog genoeg gesprekken herinneren van een x aantal weken geleden (niet perse op bokt, maar ook op andere nieuwmedia e.a.). waar mensen liever een volledige lockdown zagen waarbij mensen hun huis niet meer uitmochten, en waarbij alle grenzen dicht zouden gaan.
Nu we na x-aantal weken zien dat de sterftepercentages, hoewel hoger dan normaal, nog relatief meevallen, en vooral in de bovenste leeftijden van de samenleving liggen is het makkelijk om te zeggen: zijn/waren de maatregelen noodzakelijk?

Maar je moet de beslissingen nemen op het moment dat de onzekerheid nog heerst, wetende dat de stappen die je neemt pas na 2 a 3 weken zichtbaar zijn. Maatregelen die je neemt op basis van modellen. Want op 15 maart was de druk nog niet echt op de IC's. Dat begon een week later pas. En terwijl de druk alleen maar toeneemt weet je dat je nog ruim een week moet voordat je uberhaupt de eerste effecten van de maatregelen gaat zien. En hoop je als samenleving dat de maatregelen niet te laat zijn gekomen, en dat er doden gaan vallen omdat er onvoldoende capaciteit is.

En met die beelden in gedachten zie ik toch liever een beleid van 1 a 2 maanden afzien met z'n allen, inclusief economische gevolgen, gevolgen voor sociaal welzijn, e.d. dan dat er te los gehandeld wordt. Want hadden ze een week later maatregelen genomen dan hadden de IC's het niet gered.

Je moet niet vergeten dat elke week dat je later maatregelen invoert betekent langer met het virus zitten. En dat betekent stijging van de infectiegraad, meer kans op ziek worden, meer en langer druk op de gezondheidszorg e.d. Door de maatregelen konden we 1-2 weken geleden steeds net onder de IC capaciteit blijven, hadden we dat niet gedaan dan waren we mogelijk over die capaciteit heen gegaan, en dan? Keuzes maken. Keuzes die niemand wil maken omdat het niet eerlijk is dat opa van 80 niet behandeld kan worden. Of dat je gehandicapte kind niet naar de IC mag, omdat de kansen op winnen van gezonde levensjaren kleiner zijn. dan voor anderen.

Meerdere keren heb ik woedende berichten van mensen voorbij zien komen dat je het als welvarend land niet kan maken dergelijke mensen niet op te nemen, en hoewel het in sommige gevallen discutabel is of een IC opname voldoende herstel gaat brengen (en ik zeker voorstander ben van niet nodeloos doorgaan), vind ik het heel erg als de keuze gebaseerd zou worden op het aantal bedden, en niet de keuze van de patiënt zelf/de nabestaanden is.

En ja die scholen. Worden kinderen nu wel of niet zo ziek? het antwoord is we weten het niet. Maar er zijn ook kinderen, weliswaar weinig, die ziek worden. En ja, scholen zijn wel een mogelijke spreidingshaard, nog niet te spreken over leraren die daar ook rond lopen. Wellicht hadden we, met de scholen open ook wel een piek gezien in het aantal kinderen dat ziek werd, en had de overheid nu te horen gekregen dat het belachelijk was dat de scholen wel open bleven terwijl de rest van Nederland wel dicht ging .

Kortom, ik hou niet zo van achteraf gepraat. Het is makkelijk om een mening achteraf te hebben, en de overheid zou het nooit voor iedereen goed doen. Een overheid die moest handelen voordat het effect van hun plan duidelijk werd. Feit is dat de maatregelen voorkomen hebben dat de zorg ging overlopen, en dat was het doel. Flatten the curve. Hoe het nu straks verder gaat met exit strategiën en dergelijke gaan we wel zien. Ze zullen daar ook vast weer hele modellen voor hebben, of zoals Rutte al zei: een intelligente manier om uit de intelligente lockdown te komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:54

Wil iemand zo zeggen wat er in de perscon is gezegd die ongeveer nu is? Las ook dat ze straks weer crisisoverleg hebben en dan weer een persmoment.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:55

kiki1976 schreef:
Positief geteste personen
21.762* (+1.213)
Ziekenhuisopnames
7.972 (+237)
Overleden personen
2.396** (+148)

Misschien ben ik te vroeg...

Maar als ze vanaf maandag 4x zoveel testen en er daarmee 1200 besmettingen bij komen vind ik dat best wel positief.
Vorige week met minder testen zaten we telkens rond de 1000 toch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:55

Voor nu herhaling van dinsdag.

Vooral benadrukken dat de 1,5 m echt lang nog moet voortduren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:57

moonsparkle schreef:
Wil iemand zo zeggen wat er in de perscon is gezegd die ongeveer nu is? Las ook dat ze straks weer crisisoverleg hebben en dan weer een persmoment.

Rutte zegt kort gezegd dat er nog lang maatregelen gehanteerd zullen worden. Hij kan uiteraard nog niet zeggen welke maatregelen precies. Pas wanneer de besmetting langere tijd onder 1 persoon blijft, de ic voldoende capaciteit heeft, en er voldoende getest wordt, kan dit bijgesteld worden. Op 21 april nieuwe vooruitzichten. Hij benadrukt dat het ondenkbaar is dat op 28 april alle maatregelen vervallen.

Ook benadrukt hij weer: houd je met Pasen gedeisd.

Specifieke vraag van de nos of we in de zomer weer normaal kunnen leven, daar kan hij geen antwoord op geven.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:01

springt de persconferentie ook meerdere keren op zwart bij jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:01

friezenfan2 schreef:
springt de persconferentie ook meerdere keren op zwart bij jullie?

Nee.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:02

ik kijk via youtube

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:04

ik kijk ook via youtube, en ik erger me aan de reporter van de NOS..
Wat wíl de beste man, echt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:06

Cer schreef:
ik kijk ook via youtube, en ik erger me aan de reporter van de NOS..
Wat wíl de beste man, echt??

Ja. Elke persconferentie zitten er weer journalisten bij die zulke domme vragen stellen en blijven stellen. Daar word je echt niet goed van. Dit was idd ook weer een uitblinker.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:07

Onbeschoft he die man, pfff!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:09

België heeft wel veel doden gemeld, over de afgelopen 24u. Schrok ervan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:10

Overigens, ik wist niet van dat Rotterdams verpleeghuis.. en ergens, ik weet niet wat ik daar nu van vind..

Over de NOS vragen, ik denk dat de reporter dan wil dat er gezegd wordt 'stop dan maar met verplegen'. zoiets?

Oh en de mevrouw nu ook "wat als dit blijkt?" - ja maar dat blijkt nog niet "ja maar als het nu wel zo blijkt, wat dan" - ja maar het blijkt nu niet "maar als het dan tóch blijkt, is dat dan niet heel zuur".. Je mag niet schoppen als premier :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-04-20 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:12

Cer schreef:
Overigens, ik wist niet van dat Rotterdams verpleeghuis.. en ergens, ik weet niet wat ik daar nu van vind..

Over de NOS vragen, ik denk dat de reporter dan wil dat er gezegd wordt 'stop dan maar met verplegen'. zoiets?

Ik volg de persco niet, maar als ik dit zo lees vraag ik me af of die gasten op commissie basis werken...
Op zoek naar een geldtrekkende titel...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:13

Ik heb vanaf de bank ook regelmatig zeer de neiging die journalisten even met de koppen tegen elkaar aan te slaan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:14

Cer schreef:

Nouja, het is natuurlijk wel heel erg wat daar gebeurt. Zeker als blijkt dat de hygiëne niet op orde zou zijn.
Anderzijds zitten daar natuurlijk veel oude besjes, die ook nog eens dement zijn. Dat is natuurlijk wel een kwetsbare groep. En als ik heel eerlijk ben, zie ik liever dat soort mensen gaan, met nog weinig kwaliteit van leven, dan andere, gezond mensen. Hoewel ik me besef dat die mensen ook iemands vader/moeder zijn of althans familie/kennissen. Ik vraag me vaak af of er überhaupt nog eer valt te behalen aan hele oude en demente mensen. Zit is misschien ook een soort verlossing.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:16

Joman schreef:
België heeft wel veel doden gemeld, over de afgelopen 24u. Schrok ervan!

Komt omdat bij ons in de cijfers alle overlijdens zitten. Ook die uit alle woon-zorgcentra en de mensen die thuis overlijden.
Dat is niet zo bij onze buurlanden.
Aldus de viroloog van Volksgezondheid op het journaal van 13u.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:16

Nja precies eigenlijk dat Joman.. Iedereen heeft recht op zorg, maar als je soms hoort en ziet hoe oudere demente mensen (niet) door het leven gaan.. is het dan heel erg?
Maar één van mijn grootste angsten is dan ook alleen en dement zijn..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:17

Pas 21 april word er overleg gepleegd met alle betrokken of er een lichte versoepeling van de maatregelen kan komen. Dus pas wanneer de besmettingsgraad duidelijk onder de 1 ligt. En de IC ruim naar beneden is qua omvang. Logisch.