Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:52

Heb een recept van 1 liter melk, 1 kopje yoghurt en dan azijn of citroen gebruiken.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:30

Mijn kippen leggen zoveel eieren dat ik advocaat ervan wil gaan maken.
Ik ga het met de hele eieren (eiwit en eigeel) maken.
Nu zag ik verschillende recepten.
Met brandewijn en met jenever.
Maken jullie zelf advocaat? En wat doen jullie erin qua alcohol?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:38

mijn kippen leggen juist al maanden niets meer, ook niet toen het nog licht was buiten. Best heel jammer eigenlijk. De meeste kippen zijn ook al wat ouder alhoewel er ook wel minstens 3 jongere tussen lopen. Zou het kunnen zijn dat er een teveel aan hanen rondloopt? 3 van de 8 inmiddels. De hanen gaan goed samen en vechten niet, het is een rustige groep.

Succes met zelf advocaat maken. Ik heb het nog nooit gedaan. Ben benieuwd of het lukt. geen verstand van alcohol hier ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:12

Ben zelf meer fan van tokkelroom. :9

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:52

Oh ik wil ook graag zelf een keer advocaat maken! Al moeten de kippen dan inderdaad wel weer beginnen met leggen, ze hebben al even vakantie :) Maar bij nader inzien lijkt tokkelroom me nog lekkerder! Heb je daar toevallig een recept van Marcella?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:32

Ik maakte het met eigeel, wodka en vanillestokje. Vond het altijd erg lekker!

Hier heb ik één of twee kippen die leggen op het moment, dat zijn jongen hennen van dit jaar. De rest begint in februari/maart waarschijnlijk weer.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:24

Ah wodka kan dus ook...
Ik ben heel benieuwd naar jouw recept van de tokkelroom marcella

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:03

Pak er tegenwoordig gewoon 1 van internet of van wecken is hip.

En gebruik dan baileys als alcohol en gooi er vaak slagroom of kookroom bij. :9

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:34

Ik maak ook vaak tokkelroom, ik gebruik wat er in huis is. Soms witte rum, andere keren met brandewijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:00

Ik heb het 1x met een weck cursus gemaakt, met citroen brandewijn. Erg lekker, smaakte eigenlijk naar cake beslag :D

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:53

Ik heb heerlijke tokkelroom gemaakt van 10 eieren (eiwit& eigeel), wodka en suiker.

Blij met Weer een nieuw recept en manier om overtollige eieren te verwerken!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:23

Echt he? Ik vind het ook zo gruwelijk lekker, ik lust de advocaat/tokkelroom uit de supermarkt dus echt niet meer sinds ik de zelfgemaakte heb geproefd :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:37

Heb ooit 1x advocaat (supermarkt kwaliteit) op resultaat was vriendschap met de wc pot. En dat sla ik liever over. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:22

Mijn schoonmoeder maakt nogal eens advocaat, en gebruikt dan gewoon wat ze heeft staan aan alcohol. Het is eigenlijk altijd wel lekker alleen de ene keer wat sterker dan de andere keer. Ik drink nooit alcohol maar een scheutje advocaat zo af en toe vind ik wel lekker, vooral door goede vanillevla :9

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:13

Of in bokkepootjestaart!

Ik had ook weer wat. Gisteren boodschappen gedaan en met prei in mijn handen gestaan. Toch weer teruggelegd want ik heb er nu een aantal in de moestuin staan die groot genoeg zijn om te oogsten.

Alleen... Even vergeten dat er 20-30 cm sneeuw overheen ligt. Nu heb ik alsnog geen prei :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:23

Ik ga voorlopig even geen kaas maken heb een beetje veel in de koelkast nog liggen. :+

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:18

Negeert grote rode letters.. Haha oeps.

Al lang niets meer gehoord van iedereen, hoe is het met jullie? Iedereen het voorjaar kunnen overleven?.

Hier komt het inmiddels weer een beetje op de rit. Ik ben verhuisd (oke, geëmigreerd) waardoor ik eigenlijk weer vanaf 0 begin met homesteaden. Daarnaast woon ik in een appartement en hoewel mijn balkon redelijk aan de maat is, is het natuurlijk niet hetzelfde. Het voordeel is wel dat ik op een agrarisch landbouwbedrijf werk en daardoor nog dagelijks bezig ben in de kassen, op de akker en met de diere (schapen, kippen, paarden etc.).

Ik ben nu bezig met het spinnen van drie schapenvachten van mijn werk. Ook ben ik bezig met het vermeerderen van aardbeienplanten op mijn balkon voor de verkoop.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat op het moment!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:24

Ook wij zijn verhuisd, wel gewoon binnen Nederland, maar dus ook weer opbouwen vanaf 0.

Bij ons betreft het een super verwaarloosd oud boerderijtje, met een overwoekerde tuin/bos.
Inmiddels bijna een jaar verder en het huis is zo goed als af, en nu druk bezig met de aanleg van moes- en siertuin. Er was al wel een bestaand klein boomgaardje met prachtige 50 jaar oude fruitbomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:48

Hier gaat alles zijn gang zover het kan.

Loop achter met de moestuin. Soepkippen geef ik weg. Moet te lang staan met snijden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:10

Hier gaat het op zich goed!
Kippen helaas een aantal verloren, ik heb er nu nog zes. Volgend jaar weer kuikens hopelijk en de toom wat aanvullen :) Dit jaar was het me te druk.
De bijen, ik verlies tot nu toe vaak een volk in de winter, maar het andere volk doet het wel goed. Nu weer twee volken. Laatst geoogst, 10kg honing :)
Moestuin: ik ben bezig alles netjes met houtsnippers op te vullen omdat onkruid (brandnetels, hop, klimop, braam) voortdurend overal tussendoor groeit. Maar dat is een work-in-progress. Het zaaien ging echt niet dit jaar, weinig kwam op... dus heb veel planten gekocht en die doen het heel goed.
Fruitbomen: de perzik en abrikoos doen het zo fantastisch dit jaar, dat heb ik nog nooit gezien. Perzik gaat meestal niet goed met de krulziekte. Misschien vanwege het droge, warme voorjaar? Dat is mijn theorie.

Al met al niet ontevreden!

Knap hoor Matheno, binnen een jaar het huis af! Hier zijn we nog steeds niet klaar haha.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:16

Moestuin ligt hier een beetje stil. Ik heb alleen een zak aardappelen in de grond gestopt, die lijken het aardig te doen. Verder wat fruit, aardbeien, bessen, frambozen, rabarber. Dan houdt het wel op. De kersen gaan weer naar de vogels denk ik, want ik heb geen zin/tijd om een net over de bomen te doen.

Wel wat eigen eitjes in de broedmachine gehad, daar zijn nu 4 kuikens uitgekomen. Zullen wel haantjes zijn vrees ik, maar het is wel weer leuk, dat kleine spul. Ik heb nog maar 2 legkippen over, maar met z'n 2en doen ze goed hun best en hebben we genoeg eieren voor wat we gebruiken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:27

Heb een groot deel van de moestuin ingezaaid met tarwe, gerst en haver. Moet rekening houden met mijn moeder.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:13

Hoe bedoel je Marcella, dat je rekening moet houden met je moeder?
Is het graan om te oogsten?

HopeMyDay, waar ben je naartoe geëmigreerd?

Matheno, respect, in een jaar bijna klaar. Huur je mensen in of doe je alles zelf?

Hier gaat het zo zo. Veel ruzie met de vervelende wijngaardslakken, die krijgen nu samen met de enorme zwarte naaktslakken 2-3x per dag vliegles.
De kippen zijn wel goed aan de leg en met een net over de ren is niks meer gepakt door de roofvogels.

De pruimen en kersen zitten bomvol, het lijkt of ze het gebrek aan fruit van vorig jaar door de late strenge vorst willen inhalen. Dat vinden wij niet erg!

We hebben inmiddels ook een buitenkraan gemaakt dus ik kan nu makkelijker de jongere plantjes sproeien. De oudere moeten het zelf doen. Met uitzondering van de tomaten, die hebben allemaal een pot water met een veter erin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:25

Het is aflopende met mijn moeder uitgezaaide longkanker en beginnende botkanker. Levensverlengende kuren zijn 'goed' aangeslagen, maar blijft de vraag voor hoe lang.

Mijn tarwe, haver en gerst zijn weg gevreten door de kraaien ondanks net eroverheen. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:46

Bij ons gaat het om goed, voedselbos ziet er goed uit, aardbeien en vooral ook veel witte aardbeien.

Moestuin heb ik pas 2 weken geleden ingezaaid.

We hebben 2 weken geleden een tweede project gekocht, in Frankrijk, waar ik tzt wil wonen en waar we ook een voedselbos en moestuin gaan aanleggen. Wat we tzt met NL gaan doen weet ik nog niet. Zien we later.