Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:58

Dit weer is echt wel heftig hoor zo! Al een aantal dagen storm en regen en onweer en hagel. toch stiekem wel blij als de zon komt! Hier bliksemde het ook nog ‘s avonds wel.

Maar waar is jolien?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:10

Jo is gestopt met bokt. Misschien voor altijd. Misschien niet. Maar die kan je nog gewoon volgen via haar FB pagina. :j

zigranta

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:20

Joolien gestopt met bokt? Die had ik niet zien aankomen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:10

Voor de mensen die het interessant vinden, ik heb gelezen dat de tornado in de buurt van Aachen een EF-2 was. De schaal gaat van 0 tot 5. Ongeveer vanaf 3 begint het echt menens te worden, maar een EF-2 kan al behoorlijk wat doen. Zo heeft deze lantaarnpalen omgebogen, ramen laten sneuvelen door drukverschillen en zijn daken zwaar vernield.

De regio van Aachen is trouwens één van de gebieden in Europa waar veel te doen is op 't gebied van extreem weer. Zo is het de stad met de meeste onweersbuien en zijn er in de omgeving meerdere tornados geweest de afgelopen 50 jaar.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:14

Interessante informatie Hiraeth bedankt voor het delen!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:53

Jaaa zeker interessant! Thanks voor het delen

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:33

Graag gedaan! :D Voor de mensen die trouwens met dit weer lekker op de bank willen zitten en TV willen kijken, hier nog even een stapeltje met linkjes:

Inside The Mega Twister
Een documentaire van National Geographic over de El Reno tornado. Deze tornado zorgt voor kippenvel op de armen van de meeste stormjagers. De tornado was 4,2 meter breed, bewoog snel en veranderde zowel van richting als van grootte. Daarnaast is het de tornado die gerespecteerde onderzoeker Tim Samaras en zijn crew het leven koste.

Er zijn nog veel meer video's over deze tornado (die ook iets minder sensatiebewust en iets meer informatief zin), maar deze documentaire laat duidelijk de stipjes zien van waar elke chaser zich bevond. Mocht je deze documentaire interessant vinden raad ik zeker Skip Talbot's video aan waarin hij nog meer uitleg geeft.

Daarnaast heb je nog twee YouTube kanalen die op dit moment bezig zijn met het uploaden van een oudere serie genaamd 'Storm Stories'. Het zijn afleveringen van ongeveer 20 minuten die ingaan op de verhalen van mensen die te maken hebben gehad met tornado's. Persoonlijk vind ik ze interessant omdat ze ook over de 'kleinere' tornado's gaan. Gisteren keek ik een aflevering van een EF-2 tornado waarvan je normaal gesproken misschien denkt: "Joh, wat een ukkie", maar die toch een leven heeft gekost.
Kanaal 1: https://www.youtube.com/channel/UCXzTIW ... Oba-drDptQ
Kanaal 2: https://www.youtube.com/channel/UCDtyN4 ... 8WRTXs4Gtg

Als je echt wil meekijken met chasers zijn er een paar die er met kop en schouders bovenuit steken. Pecos Hank is mijn favoriet (en die van Jolien ook, volgens mij :D). Hij is enorm droog, stapt de auto uit om wilde dieren te redden en bovenal is hij een prettig persoon om te volgen. In plaats van een lading geschreeuw geeft hij gewoon rustig commentaar. Deze video geeft wel een beetje aan waarom hij geweldig is: https://www.youtube.com/watch?v=078Ma-KJ--w&t=251s

Daniel Shaw vind ik ook de moeite waard. Hij is een Australische chaser en gelijk merk je dat al aan hoe relaxed hij is. :+ Zijn video's zijn heel relaxed om op de achtergrond aan te hebben en heel informatief. In een video zoals deze zie jij ook nog eens waarom chasers zo belangrijk zijn in de US. Zo hoor je hem en anderen informatie doorgeven over de locatie en grootte van de tornado en zie je hem op een gegeven moment de chase staken om mensen te helpen. https://www.youtube.com/watch?v=HSo2dtXLuiY&t=483s

Skip Talbot zit qua video's tussen Pecos Hank en Daniel Shaw in: https://www.youtube.com/user/SkipTalbot

Ik heb nog een hele lading met linkjes, maar ik hou het eerst hier even bij. :o

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:53

Pecos Hank vind ik geweldig. En fantastische edits ook, die kerel hoop ik stiekem eens te ontmoeten :=
Ik ga trouwens een maand stormjagen in de VS in mei :)

Mooie post Hiraeth :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:17

Duuuude, fantastisch! Dat is mijn grote droom eigenlijk, maar mijn concerthobby zorgt er voor dat ik niet echt genoeg geld heb om even naar de VS te vliegen. :') Hou ons vooral op de hoogte! Ik heb het idee dat dit jaar nog wel eens een bijzonder jaar kan gaan worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:22

Hiraeth schreef:
Graag gedaan! :D Voor de mensen die trouwens met dit weer lekker op de bank willen zitten en TV willen kijken, hier nog even een stapeltje met linkjes:

Inside The Mega Twister
Een documentaire van National Geographic over de El Reno tornado. Deze tornado zorgt voor kippenvel op de armen van de meeste stormjagers. De tornado was 4,2 meter breed...

Top, ik weet wat ik vanavond ga doen als gerard sporten is..
Maar een tornado van 4,2 meter.. }> :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:23

Will do!! heb er echt zin in. Nu nog even verstand op nul en hard werken :j
Moest ik het niet redden qua geld (hotel auto enz) is mijn chase vriend/collega zo lief om het voor te schieten <3
maar het komt wel goed :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:23

Meter krijg je als je 'miles' en 'kilometer' door de war gooit. _O-

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:24

Mariska_28 schreef:
Hiraeth schreef:

Inside The Mega Twister
Een documentaire van National Geographic over de El Reno tornado. Deze tornado zorgt voor kippenvel op de armen van de meeste stormjagers. De tornado was 4,2 meter breed...

Top, ik weet wat ik vanavond ga doen als gerard sporten is..
Maar een tornado van 4,2 meter.. }> :D

Onlangs nog het filmpje van Hank gekeken over El Reno.. moest wenen :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:25

Super interessant!
Ik ben nu die docu aan het kijken. Heb gelijk ook geabonneerd op het kanaal van Pecos Hank! Nog even een vraagje. Er was vorig jaar een site waarbij je live mee kon kijken bij de stormchasers. Die is volgens mij offline gehaald. Hebben jullie nog sites waar je mee kan kijken?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:26

Oeioei.. ik denk dat dat pas duidelijk gaat worden als het chase seizoen echt van start gaat. Momenteel geen idee eigenlijk!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:30

Je hebt sowieso nog severestudios: https://www.severestudios.com/livechase/

Daarnaast kan je, als je bijvoorbeeld op twitter zit, ook de hashtags in de gaten houden. Je moet dan even zoeken op de afkorting van de staat waarin op dat moment slecht weer wordt verwacht met wx erachter. Bijvoorbeeld: alwx, okwx, nmwx.

Tegenwoordig heb je veel chasers die gewoon zelf via hun eigen social media streamen, dus die kom je dan wel vaak tegen in dat soort hashtags.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:38

Ah superbedankt!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:44

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:40

Dit komt nu op ons af, behoorlijk snel en wordr groter en groterAfbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:16

Een ruimteschip :oo

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:18

Mooi! Ik zou gelijk naar buiten rennen. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:19

rayoow schreef:
Dit komt nu op ons af, behoorlijk snel en wordr groter en groter[ [url=m/sc0FWw.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo
Waar woon jij ? :brr: :D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:22

Ik woon bij maastricht de grens over naar belgie,
Was helaas binnen een paar munuten al over ons heen getrokken
Nu vooral donkere wolkendek en regen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:24

Ah da's een eindje uit mijn buurt. Woon in het midden ongeveer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:24