Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:19

secricible schreef:
Ja maar waar houdt dat op Cer? In dat geval is alles besmetting buitenland want alles is terug te leiden naar patient X die het in het buitenland kreeg :D

Nou, precies! :')

maar dan zou je dus denken dat ze zouden kijken waar het vandaan komt. Wat ik nl altijd heel lastig vind, is dat kinderen het wel mee kunnen nemen, maar die altijd 'buiten schot' blijven en er dan heel nijdig naar thuisfeestjes, visite en daarna dus horeca etc gewezen wordt..

Maar wat je zegt, kinderen van school, kinderen spelen bij kindere, hoeven niks, testen niet etc...
Niet dat ik zeg dat je kinderen op moet sluiten, maar dan ook niet zo "AAAHHH DE THUISFEESTJES" zeg maar... dat is gewoon suf...

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:21

Met kids was natuurlijk wel lastig omdat die vaak geen symptomen hadden en daardoor misschien ook sneller over het hoofd gezien als potentiële bron?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:22

Needje schreef:
De volgende stap is ook essentiële winkels niet meer zonder prikkie of genezen.
En onbetaald thuis zitten omdat je niet mag komen werken zonder prikkie of genezen.

Tsja, dan toch maar je ''prikkie'' halen misschien? En, voordat de goegemeente weer hysterisch wordt, wel triest voor die mensen die om legitieme reden geen vaccinatie(prikkie) kunnen krijgen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:24

bigone schreef:
Weer een lockdown? 'Twee weken is echt veel te kort’
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/868746/w ... el-te-kort
#rtvnoord

Duidelijk hoe Niesters er over denkt.

Niesters heeft makkelijk praten. Die krijgt zijn salaris wel en heeft geen bedrijf dat naar de knoppen gaat.

De vergoedingen zijn niet toereikend om de kosten te dekken.

Wij hebben het geluk dat we tot een essentieel bedrijf behoren maar om mij heen hebben heel veel ondernemers veel geld verloren afgelopen jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:26

secricible schreef:
Eens pmarena, als die optie er was.
Het was ideaal geweest als bijvoorbeeld die ademtest had gewerkt. Gewoon even blazen bij binnenkomst.

Of ik het verder eens ben met 2G weet ik niet. Ik snap de redenatie wel en gevoelsmatig vind ik nu dat de horeca en ondernemers weer de hete kolen uit het vuur moeten halen en dat is niet eerlijk. Ik weet het gewoon even niet.

Ik ben al over dat punt van die worsteling heen.
Ben heel erg tegen een verplichte medische handelingen, en vaccinaties reken ik daar ook onder :j Maar deze situatie vind ik dermate uitzonderlijk, puur vanwege de ziekenhuizen die het niet meer aan dreigen te kunnen. Dat verandert voor mij alles.... :\

Nu ben ik natuurlijk nog steeds tegen dwang, maar snap ik wel dat de duimschroeven worden aangedraaid want zo kan het ook niet blijven.... dus: prima dat mensen er voor kiezen om niet te vaccineren, om welke reden dan ook :j

Maar als je zelf dan niet de prikken haalt om je risico van ziekenhuisopname te verlagen, dan zal je dat op een andere manier moeten doen en dat is door social distancing en daar kunnen we je toe dwingen door je gewoon niet meer overal toe te laten.

Héél naar dat het zo ver moet komen. Echt een grens over -O-

Maar hiermee kan je hopelijk tenminste wèl voor elkaar krijgen dat:

- bedrijven open kunnen blijven
- de economie door kan draaien
- er weer een "soort van normaal" mogelijk is voor een groot deel van de bevolking

En er wat meer druk komt om tòch te laten vaccineren. Zodat we de mensen er uit filteren die echt-echt niet gevaccineerd willen worden: die kunnen en mogen hun poot stijf houden :j Maar dat de rest het toch wel gaat doen, omdat hun afweging van mogelijke voor- en nadelen van het halen van die prikken verandert wanneer ze ineens niet meer overal naar binnen kunnen.

Ik heb er al meerdere gehoord die zeggen "ja maar ik wil wel gewoon op vakantie / dagjes weg kunnen dus dan ga ik hem toch maar halen". De echte anti's (niet per-sé hetzelfde als wappies!!) laten zich daar niet door overhalen, die moeten dan echt wat over hebben voor hun idealen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-11-21 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:26

baudyh schreef:
We zijn te soft in Nederland. Een goede lock down en daarna 2G. Elk jaar een boosterprik en hop door. Maar ja dat zeg ik maar niet hard op

:):):), je hebt het hardop geschreven zeg maar. Niks mis mee, kan er wel in mee gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:30

Ik ben ook niet voor 2G maar blijkbaar werkt de dreiging van 2G in het vooruitzicht voldoende om dan toch maar zo'n prikkie te halen, in Oostenrijk wel in ieder geval. Ik ben nu op een punt dat ik denk, nog eenmaal een lockdown en dan harde regels er maar achteraan. Wanneer mensen niet door de medische wetenschap zijn te overtuigen dan maar door ze in te perken. Hoe fout ik dat ook vind maar we kunnen niet aan de gang blijven met lief vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:31

Cer schreef:
pmarena schreef:

Het kan natuurlijk van de ene naar de andere thuissituatie gaan...?

Bvb. kind (1) pikt het op op school. (besmetting op school)
Speelt met buurmeisje (nr. 2). (besmetting in thuissituatie)
Nr. 2 gaat bij oma (nr. 3) spelen. (besmetting in thuissituatie)

Bij oma komen ook andere neefjes / nichtjes en de bijbehorende families ermee in contact.
Heb je weer een handjevol thuissituaties erbij....

Wat dat betreft was die regel vorig jaar wel goed dat je niet verschillende huishoudens tegelijk over de vloer had.

Besmetting school... tadaa..

althans, zo zie ik het.. alles erna is erna...

Die besmetting op school kwam natuurlijk ook niet spontaan uit een reservoir van dode vliegen in een wat te hoog raampje :=
Dat kind heeft het ook weer gekregen....van wellicht familie of vriendje....in een thuissituatie.

Ik kan me wel voorstellen dat je met 1 niet-thuissituatie meerdere thuissituaties kan krijgen.
Omdat die ook wat makkelijker vast te stellen zijn wellicht, dan besmetting via een ander kind in een krijspaleis, of zo'n gore vol-voor-zich-uit-hoesterd in de supermarkt en dat je dan besmet bent zonder te weten door wie :(:)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:32

Ik zit dan wel in de zorg , maar ik ben wel blij dat ik niet in een ziekenhuis werk. Heb het daar wel te doen met de medewerkers. Ik wil daarom ook geen zorgbonus hebben. Stel ik zou het wel krijgen zou ik het nog liever hebben dat een medewerker van het ziekenhuis het krijgt dan ik.

Nu lees ik hier vooral veel teleurstellingen.... Ik denk bij alles wat ik plan er is een kans dat het niet doorgaat , scheelt ook een hoop teleurstelling. Ik pin mij gewoon nergens meer op vast scheelt een hoop irritatie om het zo maar te zeggen.

Nu kan ik gelukkig nog wel aan het werk , want mijn werk kan ik thuis niet uitvoeren. Daar ben ik oprecht wel heel blij mee! Lastige vindt ik wel dat ik extreem voorzichtig moet zijn en drukke plekken zoveel mogelijk moet mijden. Ik heb hier verder ook geen problemen mee , de meeste dingen mis ik ook niet zo. Eigenlijk is er voor mij ook niet zo gek veel veranderd , plus ik kijk nog naar wat wel mogelijk is en er is nog genoeg mogelijk!

Mensen geniet ook van de kleine dingetjes in het leven! Ik heb dat vooral in deze tijd wel geleerd dat er heel veel momenten zijn waar we eerst niet meer naar keken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:40

pmarena schreef:
dan besmetting via een ander kind in een krijspaleis, of zo'n gore vol-voor-zich-uit-hoesterd in de supermarkt en dat je dan besmet bent zonder te weten door wie :(:)

..gatver echt :')

En vwb teleurstelling... voor mezelf vind ik het nog wel oke.. maar hier ook weer een kennis, restaurant net verbouwt, zou komende week opengaan... Ik hoop echt dat ie over 3 weken gewoon volle bakken open kan, anders kan hij denk ook naar t UWV ofzo ...
Mensen in de entertainment, wat moeten die nu weer? een jaar creatief iets anders bedenken gaat misschien nog, maar nu deze periode... ik kan me voorstellen dat die er moedeloos van worden..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:45

Voor de iets langere termijn denk ik dat die pillen ( Merck en Pfizer op dit moment ) tegen de ergste vormen van covid wel degelijk een heel groot nut gaan hebben om het niet meer zo uit de hand te laten lopen zoals nu weer het geval is.
Hopelijk kunnen ze ook aan iedereen die ze nodig heeft, toegediend worden en zijn er geen al te zware bijwerkingen.

Hier roept onze biostatisticus op om de kerstmarkten en lichtspektakels maar weer te annuleren dit jaar... :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:49

Cer: Zo lekker als je er dan 1 ziet die vòl zijn bacillen over de pakken koffie of WC-papier loopt te strooien :')

Die vermijd je dan maarja terwijl je een doos eieren of augurken ofzo pakt besef je ook wel dat daar misschien net zo'n viezerd heeft staan sproeien net voordat je de winkel in kwam :=

Mensen kunnen gewoon zó goor doen. Ik vermijd winkelwagentjes ook liever sinds ik iemand vol aan z'n reet zag krabben (in de onderbroek en gaan....) en daarna lekker het winkelwagentje weer vastpakte, nog even wrijven langs de duwstang met de handen.... daarna lekker een babietje dat amper rechtop kan zitten, die in elkaar gezakt de duwstang af gaat lebberen met z'n snotsmoeltje.... heerlijk allemaal jongens....brrrr :+

Nou precies, restaurants enzo.... die mensen kunnen in principe toch PRIMA doordraaien, als het risico op ziekenhuis belastende besmettingen flink verkleind wordt? Ik zou deze kans verreweg het liefst verkleind zien door geen besmette mensen binnen te laten.

Maarja gezien dat nog niet op een makkelijke en snelle manier "aan de deur" schijnt te kunnen....dan maar wat wèl kan: kans verkleinen door alleen mensen binnen te laten die naar alle waarschijnlijkheid niet meer zo snel het ZH nodig zullen hebben wanneer er toch een besmet iemand binnen is :(:)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:51

Begreep dat die pillen binnen 3 tot 5 dagen na klachten gegeven moeten worden toch?
Hoe regel je dat dan? Mensen krijgen klachten. Gaan meestal volgende dag testen. Dag erna uitslag. Dan zit je al op de 3e dag. Hoe regel je dan zo'n pil?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:52

:') :') Ik vind jullie beeldspraak over het gedrag (of wangedrag }> ) van mensen en winkelwagentjes geweldig. Mag ik dat zo zeggen ? :o
Moet er nu ook altijd aan denken als ik boodschappen doe. Gelukkig blijven we van zulke taferelen hier in mijn kleine gehuchtje op de boerenbuiten gespaard :D

Sorry, off topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:55

Pandora2 schreef:
Voor de iets langere termijn denk ik dat die pillen ( Merck en Pfizer op dit moment ) tegen de ergste vormen van covid wel degelijk een heel groot nut gaan hebben om het niet meer zo uit de hand te laten lopen zoals nu weer het geval is.
Hopelijk kunnen ze ook aan iedereen die ze nodig heeft, toegediend worden en zijn er geen al te zware bijwerkingen.

Hier roept onze biostatisticus op om de kerstmarkten en lichtspektakels maar weer te annuleren dit jaar... :

Die pillen / behandelmogelijkheden daar zit ik al sinds het begin heel erg op te wachten :j

Ik ben in principe niet zo'n voorstander van vaccineren vanwege mogelijke bijwerkingen, wij hebben altijd rare dingen (bijwerkingen) in de familie en ik ga daarom medicatie liever zoveel mogelijk uit de weg: TENZIJ het dus echt nodig is omdat je daadwerkelijk iets hebt dat aangepakt moet worden.

Maar nu duurde dat wel erg lang vond ik en het risico werd me te groot, dus toch maar voor de eerste prik ("nou alleen die dan om het risico flink te verkleinen") en later ook voor de tweede prik ("die anderhalve meter en alles er af zo eind van het jaar, echt onverantwoord") gekozen.

En ik vrees er een beetje voor inderdaad in hoeverre het echt een "game changer" zal zijn....want ook zoiets zal je liever niet onnodig willen nemen i.v.m. mogelijke bijwerkingen. Dus pas als je merkt dat het wat te heftig begint te worden. Maarja als het dan al te laat is.... dan krijg je toch weer een situatie waarin je het al bij de eerste tekenen moet gaan geven en i.m.o. had je dan eigenlijk net zo goed een vaccin kunnen nemen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:55

Needje, geen idee. Ik vermoed dat de HA en de testlocaties die pillen misschien ter beschikking krijgen.
Om uit te delen dan in case of...
Dat klinkt eigenlijk niet goed. Lijkt dan wel sinterklaas ofzo :')
Maar je begrijpt het wel.

Die van Merck zouden trouwens enkel in het ziekenhuis via infuus kunnen gegeven worden als ik het goed onthouden heb.
Dus Pfizer trekt momenteel alweer aan het langste eindje :+

Edit, sorry ik ben verkeerd. Het zijn beide pillen en je kan ze bij de apotheek halen.
Bij Merck is het Molnupiravir. Een antiviraal middel dat oorspronkelijk tegen de griep gebruikt werd.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-11-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:00

Hmm ja via infuus in ziekenhuis is ook weer wat want je wilt juist dat de mensen daar niet komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:01

Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-11-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:03

pien_2010 schreef:
Raar vind ik dat, want ik als 2x bijna 3x gevaccineerden, kan ook zonder dat ik het weet en ook al is de kans klein positief zijn. Dus die test zou ik zelf wel erin willen houden. Dan krijg je geen uitsluiting van mensen die niet willen vaccineren. Ze kunnen dan gewoon testen tot in herhaling toe.

Maar dan ga je mensen die geen invasieve test willen ondergaan uitsluiten. Ik vind de huidige manier van testen vreselijk en wil dat niet. Mijn slijmvliezen van mijn neus zijn sowieso gevoelig en ik heb makkelijk bloedneuzen en makkelijk hoofdpijn. Bloedprikken vind ik dan weer geen enkel probleem. Ik zou dan wel willen dat er meerdere opties zijn om uit te kiezen (ademtest, speekseltest, reguliere test, bloedtest mocht dit mogelijk worden). En mocht dat niet gebeuren en we moeten gewoon allemaal regulier testen, dan leg ik me daar ook bij neer hoor. Dan ga ik maar niet.

Ik denk dat de grootste gedachtegang achter de 2G is dat niet gevaccineerden met minder mensen in contact komen, dus minder besmettingsgevaar. En daarnaast zullen sommige mensen zich toch laten vaccineren, omdat ze wel naar een ´luxe´ iets heen willen.

Dat je als gevaccineerde besmet kunt zijn hoeft vaak geen probleem te zijn, omdat je beschermd bent tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopnames. Daarom hoop ik dat snel iedereen een 3e kan halen. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn die alsnog ernstig ziek worden, maar dat risico lopen ze helaas ook bij andere virussen. Dat is altijd al zo geweest.

Ik denk dat onder de niet kwetsbaren, de niet gevaccineerden van 40+ gewoon het grootste risico lopen op ziekenhuisopname. Het lijkt me wel een feit dat onder de groep niet kwetsbaren en geen onderliggend lijden het risico op ziekenhuisopname bij niet gevaccineerden hoger ligt dan bij gevaccineerden. Daarom zie ik wel iets in die 2G regel zolang de besmettingen zo hoog zijn. En iedereen testen vind ik ook helemaal prima, mits je ook kunt kiezen voor een niet invasieve testmethode.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:06

Inderdaad wat er gezegd word. Als ik het ondanks dat ik gevaccineerd ben het toch krijg en iemand die niet gevaccineerd is besmet die vervolgens heel ziek word en in het ziekenhuis komt vind ik een nare gedachten.
Als ik uit eten ga vind ik het een fijne gedachte dat iedereen gevaccineerd is of een herstel bewijs heeft.
Ik heb zelf 2 x in quarantaine gezeten. 1 x 10 dgn toen ik uit Griekenland kwam wat tijdens dat ik er was oranje werd.
En 1 x 3 weken omdat mijn 2 huisgenoten het hadden .

Daar ben ik nu wel klaar mee. Ik heb veel voor iedereen over. Maar die grens komt nu wel in het zicht dat ik dat niet meer heb.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:10

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:11

ja en paracetamol vreten ze wel na een kater :P

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:19

Ja dat vind ik zo grappig. De “ rommel “ niet willen maar wel wijntjes , biertjes, andere medicatie slikken..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:24

Zoals bij haast alles, is hier ook geen hele groep over dezelfde kam te scheren natuurlijk.
Niet iedereen die zich ( nog ) niet laat vaccineren, vreet medicijnen, laat zich volspuiten met botox en zuipt zich te pletter natuurlijk :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:25

Nouja dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op...zat mensen die gewoon graag een beetje "natuurlijk" proberen te leven en daar medicatie niet in vinden passen.

Daarom vind ik het ook altijd een beetje flauw als mensen zo chargeren van "ze willen geen vaccinaties maar willen wel door de dokter geholpen worden als het misgaat". Ja duh...want in het 2e scenario is er daadwerkelijk iets aan de hand dat aangepakt moet worden.