Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:12

HC, hier gaat de maskerplicht er ook af hoor! Vanaf de 26ste, zo uit mijn hoofd. Vaste land niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:18

bigone schreef:
Wat vinden jullie er nu van dat in feite alles open word gegooid met in het achterhoofd de delta variant waartegen twee prikken goed werken maar eentje blijkbaar niet daverend en dat in combinatie met 40 % volledig gevaccineerd ? Ik weet het niet, blij dat er veel kan maar toch ook een beetje bezorgd.

Ik vind het echt naar. Ik had me zo verheugd op wat dingen met meer vertrouwen te kunnen doen terwijl je weet dat er wel nog steeds afstand en dergelijke is...

Nu wordt alles zo snel gedaan dat ik er maar weer weg ga blijven. (En iedere keer weer wordt de ruimte die gemaakt wordt door de voorzichtigen, gegeven aan de mensen die alles meteen weer willen. Zo frustrerend.)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:29

Ik zit inderdaad paradijselijk hier én voor mijn gevoel veilig. En het voelt ook niet echt lekker om naar Nederland te gaan waar het minder veilig lijkt te zijn, hoewel die vaccinaties wel een goed gevoel geven. Maar wat ik me écht afvraag, is waarom Nederland echt alles open gooit ´omdat het kan´, maar zo onredelijk blijft als het gaat om veilig gevaccineerde Nederlanders die uit een veilig gebied komen. Want ja, quarantaine mag je wel overtreden als je je familie in eerste en tweede graad wil bezoeken, maar niet om boodschappen te doen bijvoorbeeld. Nou ... echt wel.

En 95 euro boete aan de grens áls de je gecontroleerd zou worden door de marechaussee, die betalen we dan wel. Is goedkoper dan hier testen laten doen voor vertrek. Ik ben niet snel ongehoorzaam, maar dit vind ik volledige flauwekul.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:32

Maar Spanje valt niet onder die hoog risico gebieden hè?

Citaat:
De quarantaineplicht geldt voor de volgende zeer hoog risicogebieden:

Argentinië;
Bahrein;
Bangladesh (vanaf 15 juni);
Bolivia;
Brazilië;
Chili;
Colombia;
Costa Rica;
Dominicaanse Republiek;
Ecuador;
Frans-Guyana;
Guyana;
India;
Kaapverdië;
Maldiven;
Myanmar (vanaf 15 juni);
Nepal (vanaf 15 juni);
Pakistan (vanaf 15 juni);
Panama;
Paraguay;
Peru;
Seychellen;
Suriname;
Uruguay;
Venezuela;
Verenigd Koninkrijk (vanaf 15 juni);
Zuid-Afrika.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aineplicht

Die negatieve test uitslag zie ik het probleem niet zo van in eerlijk gezegd.
Maar goed ik moet ook 2x per week een zelf test doen :+ maar mag wel weer zonder gedoe Duitsland in reizen want ik kom uit een provincie die zij wel weer zien als geel :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:45

Als ik de check invul, moeten we wel in thuisquarantaine omdat zowel Frankrijk (overnachtingsplaats) als Spanje nog als hoogrisicoland worden gezien.

https://reizentijdenscorona.rijksoverhe ... =frankrijk

Zelftesten worden niet geaccepteerd, moeten PCR-testen zijn uit een officieel laboratorium. Het probleem is dat je bij de meesten pas na 24 uur gegarandeerd de uitslag hebt, dus een dag van tevoren moet gaan. We hebben een rit van 20 uur en willen graag 2 keer overnachten (1 x Spanje, 1 x Frankrijk) en dan wordt het toch krap. Daarnaast kosten die testen sowieso meer dan 100 euro p.p. Voor Frankrijk is onze vaccinatie voldoende, in Nederland neem ik dan wel het risico op een boete van 95 euro.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:46

Er zit alleen een verschil tussen de verplichte en de vrijwillige thuis quarantaine.
Ik vind namelijk ook hartstikke terecht dat bovenstaande landen (uit mijn lijstje) verplicht in quarantaine moeten.
Die test tja.. dat doen nu eenmaal heel veel landen. Ik vind het vreemd dat een land wat meer besmettingen kent blijkbaar geen testen mag vragen. Vind ik juist niet, ze zitten dan dus nog niet te wachten op buitenlandse bezoekers. Dat, dat in jullie geval iets anders ligt is helaas pech.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-06-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:48

Helemaal met je eens wat betreft dat lijstje met landen.

Maar jij zegt dus dat onze quarantaine niet verplicht zou zijn? Ik kan dat niet terug vinden. Maar sowieso kan het natuurlijk in die vijf weken nog veranderen hoor. Ik kijk misschien ook wel te ver vooruit.

Edit: zo te zien heb je gelijk! Pff, dat lucht op.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:50

MoniqueT schreef:
Helemaal met je eens wat betreft dat lijstje met landen.

Maar jij zegt dus dat onze quarantaine niet verplicht zou zijn? Ik kan dat niet terug vinden. Maar sowieso kan het natuurlijk in die vijf weken nog veranderen hoor. Ik kijk misschien ook wel te ver vooruit.

Edit: zo te zien heb je gelijk! Pff, dat lucht op.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Mooi! Daar zit dus inderdaad een verschil in maar hoe de overheid communiceert is inderdaad erg onduidelijk!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:52

Ik frustreer me wel enorm hoor.
Vorige week plaatste ik hier al mijn ongenoegen over alle versoepelingen. Moeten perse vanaf 26 juni alle remmen los? En grote evenementen en vakanties etc.

Krijg je dan vandaag in de krant “nieuwe golf in najaar realistisch”. En dan denk ik echt serieus… gaan we dan lekker wachten tot de cijfers weer stijgen en dan als spuit elf achteraf weer maatregelen invoeren als mosterd na de maaltijd?

Ik ben van mening dat we veel strenger en abrupter moeten op- en afschalen. Niet zoals afgelopen jaar zo traag als dikke stront en dat we dan in oktober en november weer de ic’s hebben vol liggen door augustus/september.

Ben ik nou de enige die het leed al ziet aankomen? :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:54

Hannanas schreef:
Ik frustreer me wel enorm hoor.
Vorige week plaatste ik hier al mijn ongenoegen over alle versoepelingen. Moeten perse vanaf 26 juni alle remmen los? En grote evenementen en vakanties etc.

Krijg je dan vandaag in de krant “nieuwe golf in najaar realistisch”. En dan denk ik echt serieus… gaan we dan lekker wachten tot de cijfers weer stijgen en dan als spuit elf achteraf weer maatregelen invoeren als mosterd na de maaltijd?

Ik ben van mening dat we veel strenger en abrupter moeten op- en afschalen. Niet zoals afgelopen jaar zo traag als dikke stront en dat we dan in oktober en november weer de ic’s hebben vol liggen door augustus/september.

Ben ik nou de enige die het leed al ziet aankomen? :(

Ik denk dat die ziekenhuizen en IC’s wel meevallen. Als het goed is is het meerendeel gevaccineerd in het najaar. Ik denk zeker dat de besmettingen weer op gaan lopen na de vakantieperiode maar waarschijnlijk worden er dan wel veel minder mensen ziek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:05

Palmera schreef:
HC, hier gaat de maskerplicht er ook af hoor! Vanaf de 26ste, zo uit mijn hoofd. Vaste land niet?

Schreef ik vórige pagina al ;)
enneh, alleen in de open lucht; drukke evenementen uitgezonderd; daar wel.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:08

Ik denk inderdaad dat de grote vaccinatiebereidheid het grote verschil gaat maken dit najaar, alleen is het nu nog erg vroeg om zoveel los te laten.

Ik verheug me trouwens echt wel over de 91 procent van de 40-plussers die hier in onze deelstaat al de eerste prik hebben gehad. Dat duidt op een enorme groep die dus wel vertrouwen heeft in vaccineren. Nu snel die tweede prik erin en de overige leeftijdsgroepen prikken.

Hier afgelopen woensdag in de gemeente tweede prikronde voor 40-59 jarigen (eerste groep nieuw, tweeede herkansing). Er waren 587 afspraken gemaakt en 606 prikken gezet :-) Mijn lieve vriendin van 60 jaar jong die geen AZ durfde nemen, heeft op mijn advies gebeld en mocht alsnog komen voor Pfizer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:13

Huertecilla schreef:
Palmera schreef:

Schreef ik vórige pagina al ;)
enneh, alleen in de open lucht; drukke evenementen uitgezonderd; daar wel.

Ik sla af en toe wat over hier, het is me soms wat teveel van hetzelfde. ;)

Klopt, maar dit betekend wel dat ik na al die tijd iig weer mensen buiten kan treffen. Ik heb me namelijk 100% afgezonderd het laatste jaar, puur vanwege dat krankzinnige masker. Dus ik ben er toch blij mee. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:15

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Wat vinden jullie er nu van dat in feite alles open word gegooid met in het achterhoofd de delta variant waartegen twee prikken goed werken maar eentje blijkbaar niet daverend en dat in combinatie met 40 % volledig gevaccineerd ? Ik weet het niet, blij dat er veel kan maar toch ook een beetje bezorgd.

Ik vind het echt naar. Ik had me zo verheugd op wat dingen met meer vertrouwen te kunnen doen terwijl je weet dat er wel nog steeds afstand en dergelijke is...

Nu wordt alles zo snel gedaan dat ik er maar weer weg ga blijven. (En iedere keer weer wordt de ruimte die gemaakt wordt door de voorzichtigen, gegeven aan de mensen die alles meteen weer willen. Zo frustrerend.)

Dat laatste heb je heel mooi omschreven Shadow. Zo voelen ik en mijn kwetsbaardere vrienden het ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:55

Nou ik ben enorm opgelucht dat alles weer open gaat. Was ik aan toe. We kunnen niet altijd en steeds maar op slot blijven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:57

Voor nu ben ik blij met de versoepelingen, maar ik ben oprecht benieuwd wat het najaar gaat brengen.. Ik hoop echt dat de vaccins zo hun werk doen dat de zorg niet meer zo overbelast wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:58

Relaxed schreef:
Voor nu ben ik blij met de versoepelingen, maar ik ben oprecht benieuwd wat het najaar gaat brengen.. Ik hoop echt dat de vaccins zo hun werk doen dat de zorg niet meer zo overbelast wordt.

Ik ben er bang voor... maa denk niet dat er nog veel draagvlak is voor nog meer lockdowns.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:59

Nee, maar we hebben ook gezien wat te snel van het slot halen kan doen. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar het voelt als vlak voor de eindstreep nog even een onnodig risico nemen waardoor we weer een hoop stappen terug moeten doen straks en we er weer niet uit komen.

Kwetsbare mensen die al bijna anderhalf jaar binnen zitten en ook voorzichtige mensen zijn ook 'toe' aan even wat leuke dingen.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 19-06-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:59

MarlindeRooz schreef:
Relaxed schreef:

Ik ben er bang voor... maa denk niet dat er nog veel draagvlak is voor nog meer lockdowns.

Dat denk ik idd ook niet.. De economie gaat dat ook niet redden. Nu is er nog financiële steun, maar dat houdt hierna (eerst) ook op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:03

Sheran schreef:
Nee, maar we hebben ook gezien wat te snel van het slot halen kan doen. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar het voelt als vlak voor de eindstreep nog even een onnodig risico nemen waardoor we weer een hoop stappen terug moeten doen straks en we er weer niet uit komen.

Kwetsbare mensen die al bijna anderhalf jaar binnen zitten en ook voorzichtige mensen zijn ook 'toe' aan even wat leuke dingen.

Tja over 6 weken kunnen bijna alle kwetsbaren een vaccin hebben gehad. Het zijn niet alleen de kwetsbaren die al 1,5 jaar thuis zitten. Daarbij zag ik de afgelopen tijd ook veel kwetsbaren op drukke plekken. Iedereen mag die keuze natuurlijk zelf maken.

En er is geen eindstreep met corona. Het virus zal altijd blijven rondgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:40

Ten eerste is het nogal een selffulfilling prophecy dat corona niet weg zal gaan. Als we steeds ons uiterste best doen om mensen te infecteren tot de rand van het overbelasten van de zorg, dan klopt dat wel ja.

Ten tweede: een paar weken nog een beetje voorzichtig doen doet niemand echt kwaad. Er kan dan al heel veel... maar nog even met voorzorgsmaatregelen. Waarom zou je dat weggooien voor veel mensen goed gevaccineerd zijn?

En ik ben er ook aan toe! Ik zou zo graag weer een aantal dingen willen doen - en dat begon eindelijk weer redelijk te voelen. Maar ik ben nog niet volledig gevaccineerd en dat duurt ook nog een paar weken. Maar ondertussen wordt alle veiligheid aan de kant gegooid. Dus uiteindelijk ben ik nu slechter af - en met mij velen. De mensen die nu weer meer thuiszitten, maar ook de mensen die toch op de valreep nog ziek worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:44

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:46

Ik ben wel benieuwd wanneer jullie dan wel vinden dat het kan. Aantal besmettingen blijft steeds verder terug lopen ondanks versoepelingen. Vind het wel bijzonder dat wanneer je kritiek hebt op het OMT en RIVM hier op bepaalde punten dat echt een no go is want dan wordt je hier meteen tegen gesproken, maar wanneer ze willen versoepelen, nota bene op advies van OMT, dat ineens onverantwoord zou zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:52

Niet weggaan is niet het probleem , niet volledig gevaccineerd zijn wel. Pas na de tweede vaccinatie ben je na twee weken goed beschermd tegen ernstig ziek worden. En dat betekend voor velen nog minimaal twee tot zes weken of nog langer echt voorzichtig zijn. En ja ik ben blij met het opheffen van de regels maar dat zal inhouden dat het merendeel gewoon terug naar de normale drukte gaat. En niet stil staat bij bovenstaand feit.
En alles mag in eens open, alleen omdat er 13 miljoen prikken zijn gezet. Zo laag zijn onze cijfers echt nog niet anders stonden we voor veel landen niet op de risicolijst.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:53

SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie dan wel vinden dat het kan. Aantal besmettingen blijft steeds verder terug lopen ondanks versoepelingen. Vind het wel bijzonder dat wanneer je kritiek hebt op het OMT en RIVM hier op bepaalde punten dat echt een no go is want dan wordt je hier meteen tegen gesproken, maar wanneer ze willen versoepelen, nota bene op advies van OMT, dat ineens onverantwoord zou zijn.

Ik zou zelf vinden dat het verantwoord was als alle kwetsbaren volledig gevaccineerd zijn.
Ik zou zelf vinden dat het wenselijk was als minstens iedereen 1 prik heeft kunnen halen.
Ik zou het allerliefst zien dat het pas gebeurt als iedereen er 2 heeft kunnen halen.