Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:20

Ineke2 schreef:
Ik heb het niet over 5 jaar Lenaatje. Ik heb het over NU!

Nu al doen heel veel mensen alsof Corona niet meer speelt in Nederland. Dat maakt het alleen maar zorgelijker als het weer echt slecht word.

Die 17 - 20 graden met regen en wind noem ik geen herfst weer.
Tuurlijk het is geen terras weer, maar buiten lekker wandelen etc dat gaat nog prima voor de meeste mensen.

Ik stel toch ook gewoon dat we ons aan de geldende regels moeten houden. Daar moet dus (zeker bij bedrijven!) op gehandhaafd worden.

Ik word best wel boos van horeca bedrijven die mensen met 10 bij elkaar zetten. Ik kreeg de reactie dat het uit kon die boete ...
maar ondertussen zie ik mijn dansschool houder enorm zijn best doen om aan alle regels te voldoen.
Ik vind echt dat de bedrijven die zich niet aan de regels houden een middelvinger opsteken naar de anderen die zich wel aan de regels houden.

Maar daarvoor hoeft toch niet alles weer stil gelegd worden. Daar krijg je ook onrust van.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:21

Ineke2 schreef:
sureido schreef:
@inara2 wat is dan jouw oplossing? De griepprik is er toch ook gewoon terwijl griep ook zoveel versies heeft?

De griepprik is er vooral om geld mee te verdienen en een gevoel van schijnveiligheid mee te creëren.

De griepprik wordt elk jaar herzien met de varianten die op dat moment rondgaan. In 2018 was er een variant gemist en toen was er meer sterfte.

Van de site van het RIVM:
Citaat:
Griepvirussen veranderen regelmatig. Daardoor zijn er heel veel verschillende griepvirussen, die ieder winterseizoen weer anders zijn. De griepprik heeft daarom ieder jaar een andere samenstelling. Deskundigen voorspellen welke virussen zij het komende winterseizoen verwachten. Deeltjes van deze virussen komen in de griepprik. Het vaccin beschermt u alleen voor griep in dat griepseizoen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:22

De economie is al voor een groot gedeelte ingestort..

Echt doemdenken is anders als gewoon realistisch zijn en niet te denken dat nu al die versoepelingen er zijn er niks meer zal gebeuren.

Ik juich heel hard als COVID-19 kan worden gezien / behandeld als een gewone griep. En vele met mij denk ik. Daar duim ik voor.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:22

Als er weer veel besmettingen komen, denk ik gewoon dat ze kijken naar waar het mis ging. Bijvoorbeeld in de sportschool? Of teveel mensen binnen? Dan sluiten ze die sportscholen weer of laten ze weer max 30 man binnen (want er is gebleken dat hier niet de oorzaak van veel besmettingen ligt, aangezien het aantal besmettingen laag bleef). Kappers etc zie ik niet weer sluiten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:25

Ineke2 schreef:
De economie is al voor een groot gedeelte ingestort..

Echt doemdenken is anders als gewoon realistisch zijn en niet te denken dat nu al die versoepelingen er zijn er niks meer zal gebeuren.

Ik juich heel hard als COVID-19 kan worden gezien / behandeld als een gewone griep. En vele met mij denk ik. Daar duim ik voor.

En dan moet het dus nog meer instorten?
Ik ben blij dat ik berichten zie waar ze stellen dat de economie weer opkrabbelt.
Daarom is regionaal bestrijden zo belangrijk. Ipv. Je hele land plat leggen.
De besmettingen /ziekenhuisopnames zijn momenteel ook niet zo hoog dat, dat moet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:30

Nee eerlijk gezegd denk ik eerder dat de kroegen zullen moeten sluiten als de sportscholen.
Dat komt door de andere manier van omgang binnen in beide zaken.

De kroeg en alcohol zorgt voor meer intimiteit als sporten op de sportschool.

Maar dat is wat ik denk over deze 2

Waar zie je mij zeggen dat het hele land “ weer” plat moet Lenaatje?
Daar was ik sowieso al op tegen, maar ik snap dat het moest om de controle qua besmettingen terug te krijgen.

Nu is iedereen veel alerter ( hoop ik) en word er meteen ingegrepen regionaal.
Dat zorgt voor minder landelijke verspreiding áls mensen verstandig zijn en zich op zijn minst houden aan de gestelde maatregelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:31

sureido schreef:
Karl66 schreef:
Omdat je van de geschiedenis kan leren hoe pandemieën zich gedragen en het idee dat we er nu wel vanaf zijn niks meer is dan wensdenken. Je vertoont hetzelfde gedrag als Trump: "Als ik mijn ogen dichtdoe, dan is het er niet meer en als ik ze weer open moet doen, dan is er vast wel een vaccin." Maar dan heb ik slecht nieuws voor je, op die manier creëer je juist de problemen in plaats van dat je ze oplost. Er is een pandemie en die verdwijnt niet zomaar, dus moeten we regels in acht blijven nemen en op het moment dat we te achteloos over die regels worden, dan laait de pandemie weer op. Lees wat geschiedenisboeken over pandemieën en je ziet keer op keer datzelfde mechanisme.

? Wat raar dat jij me gaat vergelijken met Trump. Wat denk je wel niet. Ik zeg dat we 1.5 m moeten houden om het tegen te gaan en ik zeg ook dat we er nog niet zijn, maar ik vind voorspellingen doen onzin omdat ze toch niet kloppen en sommige mensen heel veel angst geven. En dan vergelijk jij me met Trump die zegt dat we bleekmiddel moeten drinken en geen afstand hoeven houden want het is er toch niet? Wat een rare gedachtegang van je. Bizar bijna.

Omdat Trump wel meer heeft gezegd over corona en zijn laatste uitspraken waren dat ondertussen allemaal al onder controle is en dat er binnenkort wel een vaccin zal zijn. En laat dat nou net de dingen zijn die jij ook zegt...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:31

Ineke2 schreef:
Nee eerlijk gezegd denk ik eerder dat de kroegen zullen moeten sluiten als de sportscholen.

Daar was ik sowieso al op tegen, maar ik snap dat het moest om de controle qua besmettingen terug te krijgen.

Dat zorgt voor minder landelijke verspreiding áls mensen verstandig zijn en zich op zijn minst houden aan de gestelde maatregelen.

Jij stelt letterlijk dat mensen niet uit eten moeten, niet met het ov, niet naar het theater.

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:35

Karl66, graag nu de quote waar ik zeg dat er binnenkort sowieso een vaccin is (ik zei ‘misschien’ is er zo wel een vaccin) en waar ik zeg dat het onder controle is? Ja in Nederland hebben we het nu onder controle maar we zijn er nog niet, dit is wat ik letterlijk gezegd heb.

Nu jij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:39

Je zegt het zelf in je bericht. Misschien is er wel een vaccin en hier is het onder controle. Dat is gewoon vergelijkbaar met wat Trump zei. Als jij niet met hem vergeleken wil worden, dan moet je geen vergelijkbare uitspraken doen. En als je daar boos over wordt, dan kan je beter boos op jezelf worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:41

Nou Karl, zo interpreteer ik de post van Sureido niet hoor. Ik lees het "wellicht, misschien, wie weet is er dan wel een vaccin".

Kwestie van interpretatie?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:42

Karl66 schreef:
Je zegt het zelf in je bericht. Misschien is er wel een vaccin en hier is het onder controle. Dat is gewoon vergelijkbaar met wat Trump zei. Als jij niet met hem vergeleken wil worden, dan moet je geen vergelijkbare uitspraken doen. En als je daar boos over wordt, dan kan je beter boos op jezelf worden.

Jeetje wat stel jij hier bijzondere dingen. Hoe wil jij de situatie in de vs met Nederland vergelijken?
Dan kan je Rutte ook wel met trump vergelijken hij laat deze versoepelingen toe.

Ik zou zeggen doe een rondje in je eigen dorp. Daar gaat genoeg mis als het gaat om deze maatregelen. Zijn die dan ook maar net als Trump?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:48

Karl66 schreef:

Ik weet niet zo goed of ik hierom moet lachen of huilen :') Ik ga het hierbij laten aan iemand die zo'n rare uitspraken doet wil ik geen woorden meer vuil maken.

Enn weer door! :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:53

lenaa_tje schreef:
Ineke2 schreef:

Jij stelt letterlijk dat mensen niet uit eten moeten, niet met het ov, niet naar het theater.

Nee, ik zei dat IK dat niet doe.

Omdat mij dat nou eenmaal verstandiger lijkt met het oog en kans op een besmetting.

Ik kan de rest van Nederland toch niet tegenhouden, het lukt al niet eens om mensen zich aan de geldende maatregelen te laten houden. Daarom ga IK er liever niet tussen zitten.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:54

Ineke2, dat is ook prima toch dat jij de keuze maakt om het niet op te zoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:55

sureido schreef:
Waarom meteen online klakkeloos neerzetten en een restaurant kapot maken terwijl je ook even kan bellen en ze erop kan wijzen? Jezus.

Ik heb het restaurant inderdaad gewoon een email gestuurd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:05

@ineke2 dan heb ik de verkeerde conclusie getrokken dat je dat voor heel Nederland wil. Voor jezelf is dat natuurlijk prima. Zo gaan wij ook geen dag naar Amsterdam, Den Haag of Utrecht wat we normaal wel zouden doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:19

Berdien schreef:
Wat Karl zegt :j Ik leef mijn leven gewoon door, lig niet bibberend in bed te wachten op het einde der tijden en zaai al helemaal geen paniek :D Maar ik denk wel dat het realistisch om te denken dat we hier nog láng niet vanaf zijn, en dat als het leven zich weer meer naar binnen verplaatst het helemaal niet ondenkbaar is dat het aantal besmettingen én de maatregelen weer toe gaan nemen.

De VS is een land waar het extreem niet goed gaat, maar ook de Balkan landen gaan niet echt lekker. En die zijn een stuk dichterbij huis.

Zo doen wij het ook. We zijn echt voorzichtig, althans dat proberen we, en verder leven we wel zoveel mogelijk ons leuke leven in de verwachting dat het in de herfst winter weer bal wordt en in de hoop dat we bespaard blijven van weer een echte lock down want ik vond het goed te doen, maar terugkijkend echt niet fijn.
We konden helemaal niets, 1 km rondom huis mocht met officieel papier.
De mensen in Nl en België mochten veel meer en dat maakt het minder zwaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:23

Ik denk dat ook.
Net als de gewone griep in de zomer ook minder voorkomt en in de winter weer meer toeneemt denk ik dat met de Corona ook.
Meer mensen binnen, minder de ramen open, weerstand die minder word.
Gewoon alles bij elkaar die het weer op doet laaien.
Voordeel nu is dat het herkend zal worden, maar ik kan me ook niet voorstellen dat we er vanaf zijn.
Dan had het nu uitgedoofd moeten zijn in de wereld. En dat is het niet, er gaat weer vrolijk gereisd worden, dus het blijft overal bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:24

lenaa_tje schreef:
Dat vaccin heeft tijd nodig maar dat betekend niet dat wij over 5 jaar nog persé 1,5 meter afstand moeten houden en grote groepen mensen moeten vermijden. Dat weet je gewoon niet. Dat noem ik dus wel doem denken.

We weten nu wat een virus kan doen en hoe het zich kan verspreiden. We weten ook dat dit waarschijnlijk niet het laatste virus is waar we als mensheid mee te maken krijgen. Dus ik denk dat het bewustzijn van de aanwezigheid van virussen en wat een pandemie met ons kan doen wel wat blijvende veranderingen zal geven in hoe we met elkaar omgaan. Die, afhankelijk van wat er allemaal gebeurt qua uitbraken in de wereld, opleven en minder worden. Er zullen nog wel vaker periodes komen dat we grote groepen vermijden en afstand gaan houden van elkaar.

Of dat een doemscenario is? Persoonlijk ervaar ik dat niet zo. Ik vind wat meer en vaker fysieke afstand van elkaar eigenlijk meestal juist wel relaxed. Geen handen geven ook. Grote groepen mensen hield ik toch al niet zo van. Soms is het even lastig en jammer dat iets niet kan, maar ik zie er zeker ook voordelen in. Maar dat is natuurlijk wel heel persoonlijk, hoe je zoiets ervaart. En ook afhankelijk van hoe je leeft en waar je woont op deze wereld.

Ik vind het wel een doemscenario voor mensen met een kwetsbare gezondheid, die zo sterk afhankelijk zijn van wat anderen doen en laten om dit soort virussen niet te verspreiden. En dat onze onbezorgdheid op dit terrein een dikke knauw heeft gekregen is ook niet leuk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:04

rien10 schreef:
Nou Karl, zo interpreteer ik de post van Sureido niet hoor. Ik lees het "wellicht, misschien, wie weet is er dan wel een vaccin".

Je kan toch geen beleid voeren op een vaccin dat er misschien wel komt en misschien ook wel niet komt. Er is nog geen vaccin en dus moeten je maatregelen gebaseerd zijn op dat gegeven en niet op het wensdenken dat er misschien wel een vaccin komt. Dat is gewoon een vorm van je kop in het zand steken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:07

Kalm maar. Ik baseer geen beleid op het wel of niet beschikbaar zijn van een vaccin. Ik geef een nuancering in een post van een ander dan mijzelf aan. Een mogelijk andere interpretatie.

Gelukkig hoef ik geen beleid voor NL te maken. Ik ga daar niet over. Ik ga alleen over mijn eigen gedrag en ik begeef mij niet in grote groepen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:16

Karl66 schreef:
rien10 schreef:

Je kan toch geen beleid voeren op een vaccin dat er misschien wel komt en misschien ook wel niet komt. Er is nog geen vaccin en dus moeten je maatregelen gebaseerd zijn op dat gegeven en niet op het wensdenken dat er misschien wel een vaccin komt. Dat is gewoon een vorm van je kop in het zand steken.

Dat is nu toch letterlijk wat er ook in Nederland gebeurt?
Sureido schrijft nergens dat ze de ernst van Corona ontkent of dat ze zich niet aan de nu geldende regels wil houden. Zij zegt dat ze binnen de gestelde marges zij best dingen kan ondernemen. Dat mag ze. Net als dat anderen hier ervoor mogen kiezen zelf strenger te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:09

Ik weet wel als een volgende outbreak net zo heftig is en ondanks ja dat remdevisir? de ic opname met 4 dagen lijkt te verkorten, met de kennis van nu en de middelen en behandeling van nu wil ik nog steeds niet op de buik slapen op de ic.

Ik zou wel in de toekomst willen kijken wat voor kwaliteit van leven die werkzame en actieve bevolking heeft overgehouden nadat zij zwaar getroffen zijn door corona.

Ik hoop op betere behandeling van de acute fase en natuurlijk hoop ik op een vaccin.
Maar dat duurt denk ik best lang.
Vooralsnog nog is het kwestie van pappen en nathouden als het je treft.
En hopen dat je er door komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:14

ik heb iets gemist volgens mij, een middel wat de opname korter doet zijn?