Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:08

Hier zouden ze daar toch ook al mee begonnen zijn? Hoe zou dat gaan.

Ann

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:10

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:11

veerledec schreef:
Janine1990 schreef:
Ah bedankt Pandora :)

Scheelt maar weer dat vrouwen minder last lijken te hebben cq minder besmet lijken te raken dan mannen.
Ik meende ergens te hebben gelezen dat een groot deel van de besmette vrouwen in de zorg werkt. En om die reden ook besmet is geraakt.

Niet minder besmet, maar wel veel minder vaak in het ziekenhuis, zo is het toch?

Oh dat zou ook kunnen. Ik weet het niet meer...

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:12

_Penotti schreef:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020040 ... cdYMP9qq48

Het mooie is wel dat zijn methode niet onopgemerkt blijft en een intensivist contact met hem heeft opgenomen.

Van niks doen gaat dit virus ook niet uit de wereld.
En ik ben dus wel blij dat er artsen zijn die buiten de lijntjes durven te kleuren.
En als er patiënten zijn die op de risico's worden gewezen maar er aan mee willen doen, waarom niet.

Omdat deze manier van testen neigt naar mensen als proefpersonen gebruiken (binnen een niet opgezette studie welteverstaan). In dit geval is de arts de enige voorlichter, en kan het verhaal ontzettend mooi maken. Mensen vertrouwen op het oordeel van een arts, als de arts zegt het is veilig zullen er genoeg mensen zijn die dit aannemen. En dat kun je van dit medicijn niet zeggen.

Verder kan er een schaarste op de markt bestaan betreffende medicatie. Daarom zijn er vanuit het RIVM richtlijnen opgesteld, en is het beleid momenteel zolang we niet zeker weten of het werkt (lees wetenschappelijk bewezen op een grote onderzoeksgroep), dan is gebruik van medicatie enkel toegestaan onder voorwaarden A, B, en C. Waaronder dus dat de medicatie enkel in het ziekenhuis toegedient mag worden om patiënten beter te monitoren.

Hoe ga je het straks uitleggen dat iemand sterft aan complicaties van medicatie? In het ziekenhuis wordt dit misschien nog tijdig opgemerkt, thuis is de opvolging alweer een stuk lastiger

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:13

PSvanLot schreef:
Wat me gisteren enorm verbaasde toen ik naar het naburig dorp reed, is dat er verschillende aanplakbiljetten hingen waarom stond dat er grote paasshows gegeven worden bij tuin/keukencentra etc.

Een meubel huis bij mij in de buurt heeft het er ook druk mee. Belachelijke aanbiedingen met een paar 100 euro korting...

Ik begrijp dat ze het zwaar hebben, maar jeetje... Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:20

Die winkels open met Pasen is echt niet slim. Gaan normaal al hordes mensen heen.

Ik heb eindelijk iemand gevonden die precies verwoord hoe ik er in sta:
https://www.volkskrant.nl/cs-b70b08df

Kan het niet zo goed samenvatten maar is een filosofe met een interessante kijk op alles wat nu gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:23

SusanH schreef:
Die winkels open met Pasen is echt niet slim. Gaan normaal al hordes mensen heen.

Kan het niet zo goed samenvatten maar is een filosofe met een interessante kijk op alles wat nu gebeurt.

Interessant artikel van deze mevrouw. Beseft ze ook, dat er zonder enige maatregelen alleen in NL al tienduizenden doden zouden vallen? Is het dan nog steeds oke?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:32

Nederland is 1 van de landen waar we juist veel rekening houden met de economie en niet in totale lock down zijn gegaan ondanks veel protest van buurlanden.
Daarnaast zijn veel van de oudste sterfgevallen niet eens op de ic geweest.

Veel blabla in het artikel terwijl ze eigenlijk onderschrijft waar Nederland als land al meer rekening mee houdt tov veel andere landen.

Een overbelaste zorg is onze grootste angst, als alle doden binnen 24 uur na besmetting zouden sterven zouden er mogelijk veel minder maatregelen getroffen zijn. Wie zal het met zekerheid kunnen zeggen wat de werkelijke “prijs” van andere scenario’s zou zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:36

Sizzle schreef:
Coby schreef:
En dan baal ik weer van zo’n zin van het RIVM dat het middel niet wetenschappelijk bewezen is...
Het RIVM zou deze acties juist moeten aanmoedigen!

Nee, het RIVM moet zorgen dat zulke experimenten met mensen etisch in orde zijn, de mensen goed over de gevaren geinformeerd zijn, de patienten goed gecreened zijn en onder medische controle staan.
Ook moeten de resultaten en bijwerkingen goed beschreven zijn.
Wetenschap is niet: oh ik ga eens lekker in mijn eentje de wereld redden en beroemd worden over de ruggen van wat mensen.
Als er iemand sterft is die arts hoofdelijk verantwoordelijk.

Een oom van mij is jaren geleden gestorven mede door zo‘n doe het zelf experimenten dokter die de titel niet verdiend.

Het dreigt een vals dilemma te worden.

Qua ethiek is deze huisarts te kort door de bocht: graag patiënt (annex proefpersoon) in het ziekenhuis ivm veiligheid.

De verschillende bijwerkingen van de medicijnen zijn al jaren bekend. Dus raar dat hij de patiënt met recept naar huis stuurt.

En een veilige farmacotherapie tegen covid 19, meerdere keren dubbelblinde placebo gecontroleerde studies - is helaas niet voorhanden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:36

SusanH schreef:

Bij sommige punten zet ik vraagtekens, maar met deze aanbeveling ben ik het helemaal eens:
'Daarnaast raad ik ouderen aan om met vrienden of kinderen het gesprek aan te gaan over wat goed sterven is.’

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:37

_Penotti schreef:
Ja ik hoop het ook. En dat de rest van Nederland snel gaat volgen.

Hoezo? De situatie is in Brabant nog steeds extremer dan in de rest van Nederland.
Groningse ziekenhuis wilde gewone zorg al weer wat gaan opstarten.

DVHN had wel een artikel dat het ook in ons nadeel kan zijn dat de noordelijke provincies achter blijven met veel zieken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:42

Groningen is de rest van Nederland?

De piek is in Noord en zuid Holland later verwacht dan in Brabant. Daar zijn zelfs een paar dagen terug meer ziekenhuisopnamen geweest dan in Brabant.
Brabant lijkt er nu over ( afwachtend wat pasen weer gaat doen) terwijl dat juist in het westen nog niet zo is. En ja ik hoop dat daar ook snel een daling te zien is.

lenaa_tje schreef:
Hoezo? De situatie is in Brabant nog steeds extremer dan in de rest van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:43

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:44

Wie wil nou niet dat er structureel meer patiënten levend het ziekenhuis mag verlaten dan dat er aan nieuwe opnames binnenkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:44

Janneke, die studie hoeft ook nog niet voorhanden te zijn die kan hij namelijk zelf starten als hij dat leik vind. Maar door zulke doe het zelf praktijkjes komt die studie er ook niet. Niemand heeft wat aan een ongecontrolleerde, ongemonitorde n= 8. Ook een huisartspraktijk kan gewoon zich aan fatsoenlijk GCL houden. Als 1 van deze patienten over een week opgenomen wordt vanwege een hersenbloeding gaat niemand meer de link leggen met de therapie. Dat gebeurd in een fatsoenlijke opzet wel.

Er zijn ook van die doe het zelf artsen die wat experimenteren met vloeibaarstikstof tegen kaalheid of teken wegbranden met vloeibaar stikstof of nog erger: brandwonden behandelen met ongeschikte pleisters. Ben je dan nog steeds zo blij met hun ‚out of the box‘ praktijken?

Edit: paasspellingsprobleem (ei)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-04-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:45

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:50

_Penotti schreef:
Groningen is de rest van Nederland?

De piek is in Noord en zuid Holland later verwacht dan in Brabant. Daar zijn zelfs een paar dagen terug meer ziekenhuisopnamen geweest dan in Brabant.
Brabant lijkt er nu over ( afwachtend wat pasen weer gaat doen) terwijl dat juist in het westen nog niet zo is. En ja ik hoop dat daar ook snel een daling te zien is.

lenaa_tje schreef:

Ik sprak (zoals het dvhn) over het noorden (Groningen, Drenthe, Friesland ) met als vb. Groningse ziekenhuis dat is een universitair ziekenhuis.

Kan de vraag ook terug spelen is noord zuid Holland de rest van Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:51

_Penotti schreef:
Joman schreef:
Over? Bekijk dit kaartje: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel en do the math...

Ja.over de piek, er is een lichte daling in Brabant. Er verlaten nu meer mensen het ziekenhuis dan er in komen.

Heb jij het over een aantal per 100.000 inwoners of een absoluut aantal in je berichten? Dat maakt nogal een verschil namelijk. Zeker wanneer je Brabant wenst te vergelijken met bijvoorbeeld Noord en Zuid Holland.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:52

Dat van het DVHN had je er eerder niet bij staan.

En nee alleen zuid en noord Holland is ook niet de rest, ik bedoel gewoon echt heel Nederland. Niet alleen Groningen die goed weg zijn gekomen (gelukkig).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:54

_Penotti schreef:
Dat van het DVHN had je er eerder niet bij staan.

En nee alleen zuid en noord Holland is ook niet de rest, ik bedoel gewoon echt heel Nederland. Niet alleen Groningen die goed weg zijn gekomen (gelukkig).

Sorry maar dat van zorg opstarten kwam uit dvhn Overige noordelijke provincies zijn ook goed weg gekomen inderdaad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:56

sorry voor verkloot de kwoot hieronder aan, maar hoop dat het duidelijk is.

Joman schreef:
Heb jij het over een aantal per 100.000 inwoners of een absoluut aantal in je berichten? Dat maakt nogal een verschil namelijk. Zeker wanneer je Brabant wenst te vergelijken met bijvoorbeeld Noord en Zuid Holland.

Ik heb het over de kranten artikelen die aangeven dat er een daling is in Brabant.
Waar uiteindelijk de quote waar Lenaa het over had, maar niet mee quote over ging. En zij even persoonlijk Groningen betrok.

PSvanLot schreef:
_Penotti schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/318 ... -verder-af
Veel minder coronapatiënten in Brabantse ziekenhuizen, aantal nieuwe opnames neemt verder af

Ik hoop dat er in Brabant nu een positieve flow komt!

Citaat:
Ja ik hoop het ook. En dat de rest van Nederland snel gaat volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:59

Jij hebt het over meer ziekenhuisopnames in noord en zuid Holland tov. Brabant. En ik vraag me af of jij dit hebt afgezet tegen het aantal inwoners in de provincies. Want zo niet, is het een loze uitspraak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:02

Sizzle schreef:
Janneke, die studie hoeft ook nog niet voorhanden te zijn die kan hij namelijk zelf starten als hij dat leik vind. Maar door zulke doe het zelf praktijkjes komt die studie er ook niet. Niemand heeft wat aan een ongecontrolleerde, ongemonitorde n= 8. Ook een huisartspraktijk kan gewoon zich aan fatsoenlijk GCL houden. Als 1 van deze patienten over een week opgenomen wordt vanwege een hersenbloeding gaat niemand meer de link leggen met de therapie. Dat gebeurd in een fatsoenlijke opzet wel.

Er zijn ook van die doe het zelf artsen die wat experimenteren met vloeibaarstikstof tegen kaalheid of teken wegbranden met vloeibaar stikstof of nog erger: brandwonden behandelen met ongeschikte pleisters. Ben je dan nog steeds zo blij met hun ‚out of the box‘ praktijken?

Edit: paasspellingsprobleem (ei)

Roerend mee eens.

(Al kan ik blij worden van 'out of the box', zo komen nieuwe inzichten tot stand. Maar een inzicht, een idee is een eerste stap, hier kwam wel erg vlot een onderzoeksfase bij, nota bene ééntje die qua veiligheid rammelt.
En ik ben het als wetenschapper volledig eens met 'de gouden standaard is dubbelblind placebo gecontroleerde studie, liefst met duplicaties' - maar ik heb wel begrip voor het standpunt van de arts als genezer: de helft van je mensen krijgt een placebo, dat is matig.)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:04

dan doen de kranten loze uitspraken, ik zou ze aanklagen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:06

_Penotti schreef:
dan doen de kranten loze uitspraken, ik zou ze aanklagen :+

Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag? Lijkt me een stuk makkelijker. Niet meteen op je teentjes getrapt zijn, als iemand kritisch kijkt naar je uitspraak. Lijkt me geen reden toe :)
Overigens ben ik zeer benieuwd naar de krant waarin die vergelijking wordt gedaan waarnaar je refereert in je berichten. Kun je een link plaatsen naar het artikel?