Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
verootjoo schreef:Ik ben het er wel ermee eens. Maar volgens mij willen katten wel graag buiten. Misschien is het in deze overbevolking wel niet meer van deze tijd om katten als huisdier te hebben. Alleen binnen houden vind ik ook kattenmishandeling.
Marjo schreef:En elke kat kun je als binnenkat houden, of in de tuin/op het balkon zonder dat die daar buiten gaat.
Captain schreef:Marjo schreef:En elke kat kun je als binnenkat houden, of in de tuin/op het balkon zonder dat die daar buiten gaat.
Klinkt leuk in theorie maar gaat hier niet op helaas. Wij hebben een tijdje onze tuin afgezet gehad, maar wij kregen een vreselijk ongelukkige kat terug die echt haast depressief leek. En wij hebben geen kleine tuin.
We zijn vrijwel altijd thuis dus ook aandacht genoeg. Voer in van die dingen waar ze moeite voor moeten doen, spelen met speeltjes laserlampje etc.
En toch zonderde ze zich steeds meer af, wilde geen aandacht meer van ons en liep de godganse dag te miauwen.
We hebben haar nu weer los, met bandje en belletje om, en we hebben onze gelukkige kat weer terug.
Marjo schreef:Uitzonderingen bevestigen de regel![]()
Maar, uit jouw verhaal denk ik op te maken dat jouw kat al gewend was om buiten te lopen? Want als ze dat eenmaal gewend zijn is het lastig om die vrijheid te beperken inderdaad![]()
Zou je ze van kitten af aan binnen houden, of in een beperkte buitenruimte, denk ik dat het gros gewoon een gelukkig leven heeft
verootjoo schreef:Dat denk ik niet. Katten/dieren hebben instinct en dat fok je er niet uit.
Ik vind dus dat katten als huisdier hebben voorbestemd is voor mensen op een boerderij zodat de katten daar kunnen leven zoals bedoeld is; lekker muizen vangen enzo.
Behalve sommige raskatten, die zijn geboren om lui en mooi te wezen, maar de standaard katten willen echt niet binnen en dat vind ik zielig.
verootjoo schreef:Marjo schreef:Uitzonderingen bevestigen de regel![]()
Maar, uit jouw verhaal denk ik op te maken dat jouw kat al gewend was om buiten te lopen? Want als ze dat eenmaal gewend zijn is het lastig om die vrijheid te beperken inderdaad![]()
Zou je ze van kitten af aan binnen houden, of in een beperkte buitenruimte, denk ik dat het gros gewoon een gelukkig leven heeft
Dat denk ik niet. Katten/dieren hebben instinct en dat fok je er niet uit.
Ik vind dus dat katten als huisdier hebben voorbestemd is voor mensen op een boerderij zodat de katten daar kunnen leven zoals bedoeld is; lekker muizen vangen enzo.
Behalve sommige raskatten, die zijn geboren om lui en mooi te wezen, maar de standaard katten willen echt niet binnen en dat vind ik zielig.
BaileyMix schreef:verootjoo schreef:Dat denk ik niet. Katten/dieren hebben instinct en dat fok je er niet uit.
Maar dat geldt dan toch voor alle dieren? Paarden, honden, konijnen... Die mogen toch ook niet overal vrij rondlopen? Is het dan voor een hond niet zielig om alleen met zijn baasje buiten eigen huis en tuin te komen, en voor een kat wel?
prompter schreef:Ook vast heel UO op bokt: ik vind de Mongol Derby en dat soort races helemaal niet leuk, het doet me aan de Dakar rally denken, "rijke" westerlingen die een wedstrijd aan de andere kant van de wereld gaan houden.
Sanet schreef:Mijn honden zouden het ook super leuk vinden om de hele buurt eens lekker te bekijken. En bij de buren even binnen. Ik snap nooit zo goed waarom dat met katten maar prima is en met honden echt not-done.
En dan huilie huilie want de kat is weg….
Fly_high schreef:Wat ook een UO lijkt (helaas) - konijn is net zo'n volwaardig huisdier als een kat/hond en verdient dezelfde zorg en aandacht. Je konijnen 24/7 in een hokje opsluiten is dierenmishandeling, idem voor 1 konijn zonder soortgenoten houden, nooit (preventief) naar DA brengen of uberhaupt niet de moeite nemen om het goed handelbaar te maken. Bij een hond zou niemand zoiets goedkeuren, waarom bij een ander gedomesticeerd dier dan weer wel