Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:27

Ja, dat zal flink druk geweest zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:02

Marjo schreef:
rien10 schreef:
Wat voor werk doe je, Marjo?

Ik zit op 1-4-4 als centralist. En er staan zoveel dieren in de hitte zonder schaduwplek dat daar natuurlijk massaal voor gebeld wordt.

Bij de AID werden we gebeld dat een koe niet tierig keek :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:46

Zal waarschijnlijk UO zijn op bokt :+ maar huiskatten zonder toezicht los laten lopen zou streng verboden moeten zijn met flinke boetes voor wie zich er niet aan houdt. Je kat overal en nergens rond laten zwerven en op zijn eigen houtje vermaak zoeken is net zo'n kwelling voor je medemens als voor het arme dier zelf.

Wat ook een UO lijkt (helaas) - konijn is net zo'n volwaardig huisdier als een kat/hond en verdient dezelfde zorg en aandacht. Je konijnen 24/7 in een hokje opsluiten is dierenmishandeling, idem voor 1 konijn zonder soortgenoten houden, nooit (preventief) naar DA brengen of uberhaupt niet de moeite nemen om het goed handelbaar te maken. Bij een hond zou niemand zoiets goedkeuren, waarom bij een ander gedomesticeerd dier dan weer wel :?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:53

Ik ben het met je stelling eens behalve dat katten het niet leuk vinden om alleen rond te zwerven. Als je katten de keuze geeft dan zullen meeste toch kiezen om buiten rond te zwerven

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:54

Ik ben het er wel ermee eens. Maar volgens mij willen katten wel graag buiten. Misschien is het in deze overbevolking wel niet meer van deze tijd om katten als huisdier te hebben. Alleen binnen houden vind ik ook kattenmishandeling.

Ik snap trouwens überhaupt het idee van kooidieren niet. Ik Aaron zou je een konijn/cavia/hamster/rat in een kooi willen doen := kan je beter überhaupt niet houden of in een weilandje ofzo.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:59

Mijn honden zouden het ook super leuk vinden om de hele buurt eens lekker te bekijken. En bij de buren even binnen. Ik snap nooit zo goed waarom dat met katten maar prima is en met honden echt not-done.
En dan huilie huilie want de kat is weg….

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:05

Hier dolblij met de katten ivm ratten en muizen. Wonen wel in buitengebied.
Vorige bewoners hadden geen katten maar strooiden rustig met gif overal.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:07

Ik snap dat ook niet nee, waarom het voor honden wel oké is en voor katten niet om alleen op gezette tijden, mét de baas naar buiten te gaan.

Van de week bij mijn moeder, komt die kat aan met een doodgebeten jong musje. :n En het gaat al zo lekker met het vogelbestand... En dan ook geen enkele moeite willen doen om dat soort dingen te voorkomen. Geen belletje, geen riempje, niet willen zorgen dat die kat in de tuin blijft... Kan daar erg boos van worden.

Zelf zou ik overigens ook gek worden van bezorgdheid als ik niet zou weten waar mijn dier uithangt :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:09

@Amber_anne bedoel dat ze daar dupe van zijn vanwege ziektes, gevaarlijke situaties in het verkeer, gepakt worden door een ander dier etc. Dat het dier de gevolgen niet kan overzien en ergens zelf lol in heeft ondanks het gevaar wil niet zeggen dat het goed is :o

@Sabet je gemiddelde hond vindt het zeker ook leuk om losgelaten te worden in het bos om naar zijn hartenlust te jagen :j en mijn paard zou zich waarschijnlijk ook in de berm langs een drukke weg vermaken, of midden op het lokale voetbalveld ofzo. Maar dat mag niet :+

Katten willen imo meestal zo graag naar buiten omdat men er binnen niets nuttigs mee doet en geen interessante leefomgeving aanbiedt. Als een hond niet thuis wil blijven krijgt men advies om er meer mee te gaan spelen, kunstjes aanleren etc, afleiding geven binnen en iets van gedragstraining volgen, kat moet je dan maar blijkbaar op straat dumpen :')

Edit. Ik heb veel liever rattenvallen met gif dan katten die vooral op (al dan niet bedreigde) vogels, amfibieën en reptielen jagen ipv op muizen en ratten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:18

verootjoo schreef:
Ik ben het er wel ermee eens. Maar volgens mij willen katten wel graag buiten. Misschien is het in deze overbevolking wel niet meer van deze tijd om katten als huisdier te hebben. Alleen binnen houden vind ik ook kattenmishandeling.

Ach, ik zal vast een melding gaan invullen over mijn twee poezenbeesten die op een appartement zitten. De twee voelen zich duidelijk mishandelt :(:)

Even serieus, dit is zo'n algemeen vooroordeel van mensen die nooit tevreden binnenkatten gezien hebben :')

Ik vind het ook bizar dat katten vrij rond mogen lopen in de buurt. Ze richten erg veel overlast en schade aan bij omwonenden en een groot deel wordt aangereden..
Een kat heb je voor jezelf, niet voor de buurt. En elke kat kun je als binnenkat houden, of in de tuin/op het balkon zonder dat die daar buiten gaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:25

Marjo schreef:
En elke kat kun je als binnenkat houden, of in de tuin/op het balkon zonder dat die daar buiten gaat.

Klinkt leuk in theorie maar gaat hier niet op helaas. Wij hebben een tijdje onze tuin afgezet gehad, maar wij kregen een vreselijk ongelukkige kat terug die echt haast depressief leek. En wij hebben geen kleine tuin.

We zijn vrijwel altijd thuis dus ook aandacht genoeg. Voer in van die dingen waar ze moeite voor moeten doen, spelen met speeltjes laserlampje etc.

En toch zonderde ze zich steeds meer af, wilde geen aandacht meer van ons en liep de godganse dag te miauwen.

We hebben haar nu weer los, met bandje en belletje om, en we hebben onze gelukkige kat weer terug.

We hebben overigens buiten kattenbakken staan waar ze hun behoefte op doen dus geen boze buren. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:27

Captain schreef:
Marjo schreef:
En elke kat kun je als binnenkat houden, of in de tuin/op het balkon zonder dat die daar buiten gaat.

Klinkt leuk in theorie maar gaat hier niet op helaas. Wij hebben een tijdje onze tuin afgezet gehad, maar wij kregen een vreselijk ongelukkige kat terug die echt haast depressief leek. En wij hebben geen kleine tuin.

We zijn vrijwel altijd thuis dus ook aandacht genoeg. Voer in van die dingen waar ze moeite voor moeten doen, spelen met speeltjes laserlampje etc.

En toch zonderde ze zich steeds meer af, wilde geen aandacht meer van ons en liep de godganse dag te miauwen.

We hebben haar nu weer los, met bandje en belletje om, en we hebben onze gelukkige kat weer terug.

Uitzonderingen bevestigen de regel :D

Maar, uit jouw verhaal denk ik op te maken dat jouw kat al gewend was om buiten te lopen? Want als ze dat eenmaal gewend zijn is het lastig om die vrijheid te beperken inderdaad :j
Zou je ze van kitten af aan binnen houden, of in een beperkte buitenruimte, denk ik dat het gros gewoon een gelukkig leven heeft :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:34

Ja dat klopt wel! En we hebben 2 zwervertjes uit het asiel die het binnen inderdaad ook prima vonden! :j Al gaan ze tegenwoordig ook naar buiten, zie ze amper nog. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:35

Dat was niet erg duidelijk in je bericht. Ik ben het verder met je eens hoor daar niet van.

Mijn drie katten komen alleen buiten aan een tuigje maar buiten is het zeker wel veel interessanter dan binnen. Daar is niks raars aan, buiten zijn er namelijk veel meer prikkels. Dus je kan binnen nog zo interessant maken dat compenseert niet

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:40

Captain schreef:
Ja dat klopt wel! En we hebben 2 zwervertjes uit het asiel die het binnen inderdaad ook prima vonden! :j Al gaan ze tegenwoordig ook naar buiten, zie ze amper nog. :')

Nee dan snap ik heel goed dat het bij zulke katten lastiger is om ze binnen te houden :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:46

Marjo schreef:

Maar, uit jouw verhaal denk ik op te maken dat jouw kat al gewend was om buiten te lopen? Want als ze dat eenmaal gewend zijn is het lastig om die vrijheid te beperken inderdaad :j
Zou je ze van kitten af aan binnen houden, of in een beperkte buitenruimte, denk ik dat het gros gewoon een gelukkig leven heeft :j

Dat denk ik niet. Katten/dieren hebben instinct en dat fok je er niet uit.
Ik vind dus dat katten als huisdier hebben voorbestemd is voor mensen op een boerderij zodat de katten daar kunnen leven zoals bedoeld is; lekker muizen vangen enzo.

Behalve sommige raskatten, die zijn geboren om lui en mooi te wezen, maar de standaard katten willen echt niet binnen en dat vind ik zielig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:49

Ook vast heel UO op bokt: ik vind de Mongol Derby en dat soort races helemaal niet leuk, het doet me aan de Dakar rally denken, "rijke" westerlingen die een wedstrijd aan de andere kant van de wereld gaan houden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:49

verootjoo schreef:
Ik vind dus dat katten als huisdier hebben voorbestemd is voor mensen op een boerderij zodat de katten daar kunnen leven zoals bedoeld is; lekker muizen vangen enzo.

Behalve sommige raskatten, die zijn geboren om lui en mooi te wezen, maar de standaard katten willen echt niet binnen en dat vind ik zielig.

Maar dat geldt dan toch voor alle dieren? Paarden, honden, konijnen... Die mogen toch ook niet overal vrij rondlopen? Is het dan voor een hond niet zielig om alleen met zijn baasje buiten eigen huis en tuin te komen, en voor een kat wel?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:53

Ik denk dat je een hond en kat daarin niet kunt vergelijken. Zeker een de gewone HTK katten niet.
Katten zijn veel zelfstandiger dan honden, en hebben helemaal de behoefte niet om in een roedel rond te lopen. Die doppen hun eigen boontjes wel.

Om een kat te leren aan een lijn lopen ben je veel tijd mee kwijt, kun je het beste jong mee beginnen, maar echt wandelen als met een hond zit er niet in. Ze leggen minder directe lange afstanden af, en zijn buiten vaak angstiger voor honden/auto's/voorbijgangers.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:56

verootjoo schreef:
Marjo schreef:

Ligt er maar precies aan hoe je ze opvoed en wat je ze aanleert. Geef je ze binnenshuis voldoende uitdaging, speeltjes etc om achterna te gaan hebben katten ook op een appartement een prima leven en zijn ze allesbehalve zielig. Bijna iedereen uit mijn vriendenkring heeft katten, en geen van die mensen woont op een boerderij of heeft de kat 24/7 buiten lopen. En van al die mensen, ben ik de enige met raskatten :')

Ik vind het dan ook véél te kort door de bocht om die dieren gelijk als "zielig" te bestempelen en mensen te beschuldigen van kattenmishandeling, terwijl je eigenlijk geen flauw idee hebt hoe die katten leven en hoe ze het daadwerkelijk hebben :)

BaileyMix schreef:
verootjoo schreef:

Maar dat geldt dan toch voor alle dieren? Paarden, honden, konijnen... Die mogen toch ook niet overal vrij rondlopen? Is het dan voor een hond niet zielig om alleen met zijn baasje buiten eigen huis en tuin te komen, en voor een kat wel?

En dit ook. Ik vind het vele malen zieliger dat een konijn/cavia zijn leven lang eenzaam een klein kooitje moet slijten, terwijl dit heel normaal gevonden wordt. Zelden hoor je over mensen die een mooi groot verblijf hebben voor hun konijn en daar ook een maatje bij hebben. En nog veel zeldzamer hoor je dat over cavia's bijvoorbeeld.

prompter schreef:
Ook vast heel UO op bokt: ik vind de Mongol Derby en dat soort races helemaal niet leuk, het doet me aan de Dakar rally denken, "rijke" westerlingen die een wedstrijd aan de andere kant van de wereld gaan houden.

Oh hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het ook bizar dat de Mongol Derby zo ontzettend wordt aangeprezen, maar we hier al gaan steigeren als er iemand die iets overgewicht heeft op een paard gaat zitten -O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:58

Je kunt natuurlijk pas echt zien hoe je dier het vindt als je ze meerdere opties hebt gegeven.

Zo hebben wij onze konijnen binnnen gehouden, daar leken ze prima gelukkig te zijn. Nu ze buiten zitten zie je pas het verschil en zou ik ze nooit meer naar binnen halen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:07

Sanet schreef:
Mijn honden zouden het ook super leuk vinden om de hele buurt eens lekker te bekijken. En bij de buren even binnen. Ik snap nooit zo goed waarom dat met katten maar prima is en met honden echt not-done.
En dan huilie huilie want de kat is weg….

Die van mij ook. Zopas nieuwe camper buren gekregen. Hun deur zwaaide open en meteen steekt Mila haar neus naar binnen : hoi !
(Honden mogen hier los. ).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:23

Fly_high schreef:
Wat ook een UO lijkt (helaas) - konijn is net zo'n volwaardig huisdier als een kat/hond en verdient dezelfde zorg en aandacht. Je konijnen 24/7 in een hokje opsluiten is dierenmishandeling, idem voor 1 konijn zonder soortgenoten houden, nooit (preventief) naar DA brengen of uberhaupt niet de moeite nemen om het goed handelbaar te maken. Bij een hond zou niemand zoiets goedkeuren, waarom bij een ander gedomesticeerd dier dan weer wel :?

Nee eens hoor!!! 'ja maar kost zoveel, en voor paar 10tjes heb je een nieuwe....' Dan denk ik, een kind maak je gratis maar daar heb je toch ook alles voor over?

Maar je mag kinderen nooit met dieren vergelijken vinden veel mensen. Mijn UO is dat dat wel degelijk een goede vergelijking kan zijn. Voor veel mensen zijn huisdieren net zulke volwaardige gezinsleden als kinderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:28

prompter schreef:

Ik vind het sneu voor de paarden :o.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:29

Als UO: Als diereigenaar moet je voordat je een dier aanschaft slagen voor een examen 'hoe houd en verzorg ik dit dier'. Ook met gedragsregels en al.

En honden moeten gewoon vást. Tenzij ze in een losloopgebied zijn. Helaas kom ik heel veel onopgevoede honden tegen die loslopen.