Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:00

Een mooi (Engelstalig) artikel over aerosolen, en de kans op besmetting in verschillende situaties.
Veel lastige concepten worden hier wat mij betreft vrij helder en mooi grafisch uitgelegd.

Ik wil hem toch even delen hier!

https://english.elpais.com/society/2020 ... oqJEeUpf_s

Het gebruikte computermodel (Plus wie het ontwikkeld hebben en welke parameters gebruikt zijn) is in het artikel vernoemd, sterker nog er wordt naar gelinkt. Dus mensen die graag zelf spelen met modellen: Dat is mogelijk, je kunt allerlei parameters zelf aanpassen. Dat is wel wat pittigere kost als je er nog geen ervaring mee hebt ;)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:05

Ik woon zelf in België en deed de boodschappen vaak in Nederland (Reusel), maar daar zijn nu meer besmettingen dan in mijn woonplaats.
De hoge scores zie je vooral onder de taalgrens en in Brussel (rond de 3000 per 100.000 inwoners).

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:36

Hier is het in België net over de grens qua besmettingen vier keer zo hoog dan hier in Nederland. En 80% van de bezoekers/klanten hier komt sowieso uit België. Maar liever dit zo dan de grenzen weer dicht.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:50

Heb het in een ander topic ook geplaatst laatst
Dat werkt gewoon in 2 richtingen
We zitten op een paardenforum dus ik spreek daar even over na de lockdown van maart konden trainings( en later officiele ) wedstrijden veel eerder en toen zag je zowaar elke sportstal uit Nederland bij ons in de grensstreek komen springen ..nu zijn bij jullie wedstrijden ook al even on hold en bij ons ( nog ) niet en loopt het ook over van nederlandse stallen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:50

Femke_Tweety schreef:
Een mooi (Engelstalig) artikel over aerosolen, en de kans op besmetting in verschillende situaties.
Veel lastige concepten worden hier wat mij betreft vrij helder en mooi grafisch uitgelegd.

Het gebruikte computermodel (Plus wie het ontwikkeld hebben en welke parameters gebruikt zijn) is in het artikel vernoemd, sterker nog er wordt naar gelinkt. Dus mensen die graag zelf spelen met modellen: Dat is mogelijk, je kunt allerlei parameters zelf aanpassen. Dat is wel wat pittigere kost als je er nog geen ervaring mee hebt ;)

Dank voor het delen. Dat maakt het heel inzichtelijk. Ventileren is dus heel erg belangrijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:58

SusanH schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dank voor het delen. Dat maakt het heel inzichtelijk. Ventileren is dus heel erg belangrijk.

Jup, ventileren.

Maar veel meer natuurlijk.
Formaat ruimte
tijdsduur
rustig ademen, praten, zingen
wel geen mondkap
hoeveel mensen
hoeveel besmette mensen

En als je echt het model induikt kom je op factoren als ventilatie-rate
temperatuur
druk en
gigántisch veel andere factoren.
(Waar je dus ook zelf mee kunt "spelen" eens je het bestand opslaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:12

Idd andere factoren spelen ook mee. Die plaatjes maken het heel inzichtelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:23

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:46

Ruim 1000 minder besmettingen!
Ad.nl

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:47

purny schreef:
Ruim 1000 minder besmettingen!
Ad.nl

“Er kan sprake zijn van het weekendeffect”
Nu.nl

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:51

Maar ergens is het wel hoopvol te noemen.

Slowakije joh, wauw... 50% van het land in 1x getest. Over capaciteit gesproken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:17

secricible schreef:
Maar ergens is het wel hoopvol te noemen.

Slowakije joh, wauw... 50% van het land in 1x getest. Over capaciteit gesproken.

2.500.000 mensen getest en 25000 positief. Zo haal je de angel er wel uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:22

Waar kun je eigenlijk een kaart van België zien met besmettingen? Ben toch wel benieuwd in de grensstreek. Hier was eerst Bergeijk fiks, daarna Reusel/de Mierden samen met Bladel, dat loopt wat af en nu is Valkenswaard running op als volgende grensplaats in die regio.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:37

Op sciensano bij de dagelijkse rapporten moonlight
Grensgebieden aan Nederland zijn nog redelijk goed ..het is echt onderaan
Brussels gewest ,luik ,henegouwen ,waals brabant en nu zuid west-vlaanderen iets meer
Limburg is nog het "veiligst "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:03

Slowakije mag je officeel ook enkel de straat op met een negatief test resultaat, begreep ik van een collega. Haar man werkt daar en nu met thuiswerken zit ze ook lekker daar :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:04

Net even gekeken, maar zoveel minder is het aan de andere kant van de grens niet. Vergeleken Reusel en Bladel wel wat minder, maar vergeleken Eersel, Bergeijk en Valkenswaard niet. Heb Lommel en Hamont-Achel gekeken. Site is niet vriendelijk op mobiele telefoon.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:25

Neonlight schreef:
Waar kun je eigenlijk een kaart van België zien met besmettingen? Ben toch wel benieuwd in de grensstreek. Hier was eerst Bergeijk fiks, daarna Reusel/de Mierden samen met Bladel, dat loopt wat af en nu is Valkenswaard running op als volgende grensplaats in die regio.

Deze site heeft ook overzichtelijke kaarten : https://www.coronafacts.be/
en dan op 'arrondissementen' klikken.
Het opvallendst vind ik dat in Belgie deze 2de golf bijna het exacte spiegelbeeld is van de 1ste golf.
In maart was vooral Vlaanderen er getroffen en Limburg het allerergst.
Nu is het vooral Wallonie en Luik het allerergst.
Limburg is nu net de 'veiligste' plek.
Ik ben heel benieuwd of er misschien toch al een heel klein beetje immunitiet meespeelt.
Het kan natuurlijk zijn dat het overal nog erg wordt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:18

In Nederland is dat niet echt, nu wel meer de randstad maar wel weer Brabant, en het noorden heeft nu ook meer besmettingen maar weer minder als het zuiden.

Goed nieuws van mijn 2de moeder, gisteren heeft ze naast bed gezeten. *\o/*
Ze is bij kennis maar kan niet de hele dag zonder beademd te worden, dat wisselen ze nu af. Ze heeft een kleine 2 weken geleden ook een buisje in de keel geplaatst gekregen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:24

Oh dat is voorzichtig goed nieuws zeg :)

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:53

Neonlight schreef:
In Nederland is dat niet echt, nu wel meer de randstad maar wel weer Brabant, en het noorden heeft nu ook meer besmettingen maar weer minder als het zuiden.

Ze is bij kennis maar kan niet de hele dag zonder beademd te worden, dat wisselen ze nu af. Ze heeft een kleine 2 weken geleden ook een buisje in de keel geplaatst gekregen.

Wat fijn!!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:08

Neonlight schreef:

Wat fijn!

Ik vraag mij wel af of in het noorden echt meer besmettingen zijn. Ziekenhuisopnames etc. zijn nog lager en er werd natuurlijk eerder gewoon niet getest. Dat er eerder geen Corona was in het noorden is natuurlijk gewoon onzin .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:09

Ik heb sinds vanmiddag hoofdpijn en erg misselijk zelfs water blijft niet binnen.

Morgen einde van de ochtend een test

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:17

Eerder werd er niet getest maar het zou wel vreemd zijn geweest als er net zoveel besmettingen waren maar niemand opgenomen hoefde te worden en in het zuiden wel. Denk dat je aan de hand van die cijfers, en ook de oversterftecijfers per regio, wel kunt stellen dat er in het voorjaar ook minder besmettingen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:22

Ineke2 schreef:
Ik heb sinds vanmiddag hoofdpijn en erg misselijk zelfs water blijft niet binnen.

Morgen einde van de ochtend een test

Dat is toch geen corona klacht? Lijkt me eerder gewoon een buikgriep

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:27

Heb de Corona lijn gebeld en kon komen testen na wat vragen beantwoord te hebben. Ik denk ook niet dat ik het heb, maar wil graag de zekerheid voordat ik weer naar buiten ga ( anders dan voor de test dan)