Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:42

CharleyT schreef:
Ineke2 schreef:
In de herfst gaat het naar grote vrezen weer fout...
Omdat de regels versoepeld zijn en er grote groepen mensen weer binnen in restaurants en kroegen e.d. mogen komen...

Grappig, heb je een glazen bol ofzo? Nuchter blijven prima, doemdenken liever niet. En er zijn al wat glazen bollen gesneuveld inmiddels, al die ''voorspelde'' 2e, 3e, 4e piekken zijn niet gekomen.
Kun je niet een beetje hoop en positiviteit uit putten?
was net gewoon op het journaal...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:43

De wereld is nou eenmaal groter dan alleen Nederland en buiten Nederland gaat het op heel veel plekken niet goed. Kijk gewoon naar een land als de VS, waar het virus weer als een gek oplaait, nadat de regels versoepelt zijn. Het idee dat het gevaar geweken is en dat we ons gewone leventje weer kunnen oppakken is een gotspe. Er zit een heel groot grijs gebied tussen in bed blijven wachten tot de hemel op ons hoofd valt en proberen te vergeten dat dit jaar een pandemie uitbrak. De meeste mensen zitten gewoon ergens in dat grijze gebied en het voegt niks toe om die weg te zetten als paniekzaaiers.

Berdien

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:49

Wat Karl zegt :j Ik leef mijn leven gewoon door, lig niet bibberend in bed te wachten op het einde der tijden en zaai al helemaal geen paniek :D Maar ik denk wel dat het realistisch om te denken dat we hier nog láng niet vanaf zijn, en dat als het leven zich weer meer naar binnen verplaatst het helemaal niet ondenkbaar is dat het aantal besmettingen én de maatregelen weer toe gaan nemen.

De VS is een land waar het extreem niet goed gaat, maar ook de Balkan landen gaan niet echt lekker. En die zijn een stuk dichterbij huis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:49

En toch... Ik was gister uit eten. Vooraf website van het restaurant bekeken welke maatregelen ze hadden getroffen, en dat zag er goed uit.
Echter in het restaurant diverse gezelschappen die voor mijn gevoel niet uit 1 huishouden kwamen, elleboog aan elleboog aan tafeltjes. Personeel zou volgens de site handschoenen dragen, was niet zo. De desinfectie zuil bij binnenkomst werd door de meeste mensen niet gebruikt, en gasten werden er ook niet op gewezen. Bestek zou in zakjes zitten, was niet zo. Peper en zout stelletjes zouden na gebruik schoon gemaakt worden, was niet zo...
Nu heb ik met het meeste geen moeite, maar zet het dan niet op je website...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:51

Ik vind het onnodig om constant voorspellingen te geven als nieuwszender die niet kloppen. ‘Grootste piek eind mei’ die weet ik nog heel goed. Wat een grote grap, en allemaal omdat we als bevolking ons hebben ingezet om het goed te laten gaan. Waarom moet er constant een nieuwe piek voorspelt worden? Waar komt die drang vandaan vraag ik me af? En er zit inderdaad een verschil tussen mensen die zich die angst inderdaad laten aanpraten en mensen die wel zien hoe het allemaal loopt. En we doen er helemaal niks tegen behalve 1.5 meter houden. Wil niet zeggen dat ik denk dat we er al zijn maar al die voorspellingen kloppen toch niet.

Er is nu ook al een goedgekeurd medicijn tegen Corona en misschien dat het vaccin wel snel volgt. Alleen beetje jammer dat nu er een wedstrijd komt tussen landen wie als eerste opkoopt. Verdeel het gewoon eerlijk ipv dat machtsspel. Het is echt erg dat het ene land zo egoïstisch is tegenover andere landen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:51

LadyMadonna schreef:
En toch... Ik was gister uit eten. Vooraf website van het restaurant bekeken welke maatregelen ze hadden getroffen, en dat zag er goed uit.
Echter in het restaurant diverse gezelschappen die voor mijn gevoel niet uit 1 huishouden kwamen, elleboog aan elleboog aan tafeltjes. Personeel zou volgens de site handschoenen dragen, was niet zo. De desinfectie zuil bij binnenkomst werd door de meeste mensen niet gebruikt, en gasten werden er ook niet op gewezen. Bestek zou in zakjes zitten, was niet zo. Peper en zout stelletjes zouden na gebruik schoon gemaakt worden, was niet zo...

Ik zou dit in een review zetten. Hoe meer online dit soort ervaringen worden gedeeld, hoe meer kans dat restaurants wel beter om willen gaan met de maatregelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:52

CharleyT schreef:
Ineke2 schreef:
In de herfst gaat het naar grote vrezen weer fout...
Omdat de regels versoepeld zijn en er grote groepen mensen weer binnen in restaurants en kroegen e.d. mogen komen...

Grappig, heb je een glazen bol ofzo? Nuchter blijven prima, doemdenken liever niet. En er zijn al wat glazen bollen gesneuveld inmiddels, al die ''voorspelde'' 2e, 3e, 4e piekken zijn niet gekomen.
Kun je niet een beetje hoop en positiviteit uit putten?

Nee hoor, is gewoon op het journaal te horen.
Maar een tikkie logisch nadenken mbt in de herfst meer binnen zijn dicht op elkaar ipv buiten waar je sowieso minder kans op besmetting hebt is dat toch logisch?

Ik wil het ook liever niet, maar de kans is wel groter zeker omdat er enorm veel mensen momenteel doet alsof het niet meer bestaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:52

elnienjo schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik zou dit in een review zetten. Hoe meer online dit soort ervaringen worden gedeeld, hoe meer kans dat restaurants wel beter om willen gaan met de maatregelen.

Waarom meteen online klakkeloos neerzetten en een restaurant kapot maken terwijl je ook even kan bellen en ze erop kan wijzen? Jezus.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:53

@ineke2 het is nu niet mooier weer dan met de herfst mbt binnen zitten dus over 2 weken weten we dan ook wat dat doet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:54

Grappig dat het journaal het dan blijkbaar meer als feit brengt. Dit terwijl het artikel op de nos juist zegt dat het waarschijnlijk veelal regionaal kan worden opgevangen. Met als gegeven dat mensen zich nog wel aan de regels moeten houden.
Daar is de toon dus heel anders, ook dat is media.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:55

sureido schreef:
@ineke2 het is nu niet mooier weer dan met de herfst mbt binnen zitten dus over 2 weken weten we dan ook wat dat doet.

Dit vind ik dan wel heel makkelijk gezegd. Ook jij weet niet of dat hetzelfde effect gaat hebben.
Feit is wel dat ziektes veelal vanaf september opkomen. Daar zullen ze dus best een punt hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:55

Er zijn ook mensen die gewoon heel erg bang zijn en niet altijd binnen realistische grenzen. Dan helpt het niet als er continue gepraat wordt over „wat als...“

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:56

Citaat:
Er is nu ook al een goedgekeurd medicijn tegen Corona en misschien dat het vaccin wel snel volgt. Alleen beetje jammer dat nu er een wedstrijd komt tussen landen wie als eerste opkoopt. Verdeel het gewoon eerlijk ipv dat machtsspel. Het is echt erg dat het ene land zo egoïstisch is tegenover andere landen.

Een vaccin :')
Het Corona virus muteert constant net als bij de “ gewone” griep, dus dat gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:58

Ineke2 schreef:
Citaat:

Een vaccin :')
Het Corona virus muteert constant net als bij de “ gewone” griep, dus dat gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.

En dat noem je geen doem denken?
Dus dan is deze 1,5 meter En thuis blijven volgens jou het nieuwe normaal? Ook dat lijkt mij niet haalbaar.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:59

lenaa_tje schreef:
sureido schreef:

Dit vind ik dan wel heel makkelijk gezegd. Ook jij weet niet of dat hetzelfde effect gaat hebben.
Feit is wel dat ziektes veelal vanaf september opkomen. Daar zullen ze dus best een punt hebben.

Naja, 1.5 m zal wel blijven toch, dat zal imo wel helpen ook tegen bijvoorbeeld griep enzovoorts (hoop ik)

@inara2 wat is dan jouw oplossing? De griepprik is er toch ook gewoon terwijl griep ook zoveel versies heeft?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:01

Maar dan moeten mensen zich wel aan die 1,5 meter houden en dat was dus ook de zorg van de RIVM voor een nieuwe en heftige uitbraak.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:02

sureido schreef:
Ik vind het onnodig om constant voorspellingen te geven als nieuwszender die niet kloppen. ‘Grootste piek eind mei’ die weet ik nog heel goed. Wat een grote grap, en allemaal omdat we als bevolking ons hebben ingezet om het goed te laten gaan. Waarom moet er constant een nieuwe piek voorspelt worden? Waar komt die drang vandaan vraag ik me af? En er zit inderdaad een verschil tussen mensen die zich die angst inderdaad laten aanpraten en mensen die wel zien hoe het allemaal loopt. En we doen er helemaal niks tegen behalve 1.5 meter houden. Wil niet zeggen dat ik denk dat we er al zijn maar al die voorspellingen kloppen toch niet.

Omdat je van de geschiedenis kan leren hoe pandemieën zich gedragen en het idee dat we er nu wel vanaf zijn niks meer is dan wensdenken. Je vertoont hetzelfde gedrag als Trump: "Als ik mijn ogen dichtdoe, dan is het er niet meer en als ik ze weer open moet doen, dan is er vast wel een vaccin." Maar dan heb ik slecht nieuws voor je, op die manier creëer je juist de problemen in plaats van dat je ze oplost. Er is een pandemie en die verdwijnt niet zomaar, dus moeten we regels in acht blijven nemen en op het moment dat we te achteloos over die regels worden, dan laait de pandemie weer op. Lees wat geschiedenisboeken over pandemieën en je ziet keer op keer datzelfde mechanisme.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:02

lenaa_tje schreef:
Grappig dat het journaal het dan blijkbaar meer als feit brengt. Dit terwijl het artikel op de nos juist zegt dat het waarschijnlijk veelal regionaal kan worden opgevangen. Met als gegeven dat mensen zich nog wel aan de regels moeten houden.

Maar dat gebeurd dus niet. Zie alleen maar de voorbeelden te over in restaurants.

Zelf nog niet in een restaurant geweest en dat zal voorlopig ook wel zo blijven.

@Lenaatje nee dat is geen doemdenken, dat is gewoon de waarheid zoals het is.
Een vaccin is geen heilig middel waardoor iedereen weer kan doorleven zoals vóór de Corona uitbraak.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:04

Ineke2 schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar dat gebeurd dus niet. Zie alleen maar de voorbeelden te over in restaurants.

Zelf nog niet in een restaurant geweest en dat zal voorlopig ook wel zo blijven.

@Lenaatje nee dat is geen doemdenken, dat is gewoon de waarheid zoals het is.
Een vaccin is geen heilig middel waardoor iedereen weer kan doorleven zoals vóór de Corona uitbraak.

Dat vaccin heeft tijd nodig maar dat betekend niet dat wij over 5 jaar nog persé 1,5 meter afstand moeten houden en grote groepen mensen moeten vermijden. Dat weet je gewoon niet. Dat noem ik dus wel doem denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:12

sureido schreef:
@inara2 wat is dan jouw oplossing? De griepprik is er toch ook gewoon terwijl griep ook zoveel versies heeft?

Ik neem aan dat je mij bedoeld?

De griepprik is er vooral om geld mee te verdienen en een gevoel van schijnveiligheid mee te creëren.

De oplossing? Voor mij is dat in elk geval niet binnen gaan zitten met veel onbekende mensen dicht op elkaar.

Dus helaas niet gezellig uit eten, niet naar het theater, niet met het OV reizen etc...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:13

Karl66 schreef:
sureido schreef:

Omdat je van de geschiedenis kan leren hoe pandemieën zich gedragen en het idee dat we er nu wel vanaf zijn niks meer is dan wensdenken. Je vertoont hetzelfde gedrag als Trump: "Als ik mijn ogen dichtdoe, dan is het er niet meer en als ik ze weer open moet doen, dan is er vast wel een vaccin." Maar dan heb ik slecht nieuws voor je, op die manier creëer je juist de problemen in plaats van dat je ze oplost. Er is een pandemie en die verdwijnt niet zomaar, dus moeten we regels in acht blijven nemen en op het moment dat we te achteloos over die regels worden, dan laait de pandemie weer op. Lees wat geschiedenisboeken over pandemieën en je ziet keer op keer datzelfde mechanisme.

? Wat raar dat jij me gaat vergelijken met Trump. Wat denk je wel niet. Ik zeg dat we 1.5 m moeten houden om het tegen te gaan en ik zeg ook dat we er nog niet zijn, maar ik vind voorspellingen doen onzin omdat ze toch niet kloppen en sommige mensen heel veel angst geven. En dan vergelijk jij me met Trump die zegt dat we bleekmiddel moeten drinken en geen afstand hoeven houden want het is er toch niet? Wat een rare gedachtegang van je. Bizar bijna.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:15

Ineke2 schreef:
sureido schreef:

Ik neem aan dat je mij bedoeld?

De griepprik is er vooral om geld mee te verdienen en een gevoel van schijnveiligheid mee te creëren.

De oplossing? Voor mij is dat in elk geval niet binnen gaan zitten met veel onbekende mensen dicht op elkaar.

Dus helaas niet gezellig uit eten, niet naar het theater, niet met het OV reizen etc...

En dan? Is de economie volledig ingestort.
Dit noem ik dus wel doemdenken.

Verder ben ik het niet eens met je mening over het griepvaccin. Het heeft gewoon wel effect.
Ook niet voor iedereen werken bepaalde inentingen. Ben blij dat die toch doorgezet worden ...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:16

Ik heb het niet over 5 jaar Lenaatje. Ik heb het over NU!

Nu al doen heel veel mensen alsof Corona niet meer speelt in Nederland. Dat maakt het alleen maar zorgelijker als het weer echt slecht word.

Die 17 - 20 graden met regen en wind noem ik geen herfst weer.
Tuurlijk het is geen terras weer, maar buiten lekker wandelen etc dat gaat nog prima voor de meeste mensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:18

Ik denk wel dat we sowieso goed moeten nadenken over onze toelonstige algemene omgang. Dankzij de Covid maatregelen sterven er dit jaar minder mensen aan griep. Dat zijn dus in feite ook overlijdens die we ons kunnen besparen door betere hygiene (idem voor RS, Noro, Rota etc).
In hoeverre willen we die overlijdens na een evtl covid vaccin weer als normaal accepteren?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:19

Sorry, ja ik bedoelde jou Ineke2. Ik vind niet dat je kan stellen dat dat vaccin een schijnveiligheid is.

Wanneer zie jij alles weer normaal worden dan? We hebben nu een medicijn dat de beademingsperiode korter maakt. Kan dan dadelijk als er nog een medicijn is dat zorgt dat je misschien helemaal niet op de IC komt ervoor zorgen dat we het leven weer als voorheen oppakken? Immers is het ziektebeeld dan alleen nog zoals met griep. Het is zo moeilijk, wanneer ga je het vrij geven? Wat is er voor nodig.. Ik weet het niet hoor.