Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:34

En dan baal ik weer van zo’n zin van het RIVM dat het middel niet wetenschappelijk bewezen is...
Het RIVM zou deze acties juist moeten aanmoedigen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:36

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429707 ... corona-mix
De Limburger. Elens gaf patiënten een combinatie van hydrochloroquine, zink en azitromycine. „Dat is een heel oud malariamiddel. Dat blijkt dus effectief. Ik weet het, het waren maar acht patiënten, maar ze waren allemaal weer snel beter. Het is een veilige en goede behandeling”, zei de huisarts op de lokale tv-zender Peel en Maas.

Het is een oud beproefd malaria middel en blijkbaar daarom veilig genoeg om te geven, zeker als de huisarts het kan begeleiden.
Maar het RIVM vindt dat niet, omdat het middel niet wetenschappelijk bewezen werkt tegen Corona.

Op rlt stond een beter argument: doe deze combinatie in het ziekenhuis, zodat je de hartslag kunt bewaken.

(Er zijn geen dubbelblinde placebo gecontroleerde studies naar deze ziekte, en wetenschap is gebaseerd op onderzoek. 'Work in progress', maar graag wel zo veilig mogelijk experimenteren.)

"Dat de veiligheid niet gewaarborgd is met dubbelblinde etcetc" is een waarheid als een koe, maar geen argument.

Idd wat de bijwerkingen van hydroxychloroquine kunnen best heftig zijn
https://www.apotheek.nl/medicijnen/hydr ... jwerkingen

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:39

Coby schreef:
En dan baal ik weer van zo’n zin van het RIVM dat het middel niet wetenschappelijk bewezen is...

Tot dat het fout gaat. Zelf gaan eikelen is erg ongewenst. Iedereen wil een snelle oplossing, maar dingen doen zonder onderzoek en op eigen houtje? Ik vind het heel bijzonder dat artsen zoiets doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:39

Coby schreef:

Nee, het RIVM moet zorgen dat zulke experimenten met mensen etisch in orde zijn, de mensen goed over de gevaren geinformeerd zijn, de patienten goed gecreened zijn en onder medische controle staan.
Ook moeten de resultaten en bijwerkingen goed beschreven zijn.
Wetenschap is niet: oh ik ga eens lekker in mijn eentje de wereld redden en beroemd worden over de ruggen van wat mensen.
Als er iemand sterft is die arts hoofdelijk verantwoordelijk.

Een oom van mij is jaren geleden gestorven mede door zo‘n doe het zelf experimenten dokter die de titel niet verdiend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:41

Coby schreef:

En wie mag er voor opdraaien als het gruwelijk verkeerd gaat?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:45

Coby schreef:

Meen je dat serieus?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:45

Afbeelding

Er zijn toch echt wél bewezen redenen waarom deze actie niet gewaardeerd wordt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:46

Het zomaar lukraak invoeren moet niet de bedoeling zijn. Maar het gelijk afvlakken en afwijzen van een middel wat zou kunnen werken vind ik niet het goede.

En herstel..... dat had ik niet gezien.... :o
Dat zijn pittige bijwerkingen....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:46

"..mensen met aanvullende risicofactoren, zoals vrouw-zijn.." :') Ok bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:47

Coby schreef:
Het zomaar lukraak invoeren moet niet de bedoeling zijn. Maar het gelijk afvlakken en afwijzen van een middel wat zou kunnen werken vind ik niet het goede.

En herstel..... dat had ik niet gezien.... :o
Dat zijn pittige bijwerkingen....

Wat dan wel?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:48

veerledec schreef:

:')

Heeft het dan te maken met buikvet wat vrouwen meer hebben?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:49

Daar gaat het niet om, gaat er om dat deze arts gewoon niet voldoet aan de voorwaarden van arts zijn, hij brouwt zelf iets in elkaar en geeft dit aan acht patienten die misschien ook zonder dit beter waren geworden aangezien ze lichte verschijnselen hadden. En dan zeggen dat hij corona kan genezen. Gewoon niet goed en terecht op de vingers getikt. Dat er niet naar de middelen gekeken word, ik denk dat de hele wereld aan het kijken is naar wat zou kunnen helpen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:52

Janine1990 schreef:
veerledec schreef:

:D

Volgens mij met een mogelijk '' foutieve '' reactie van het immuunsysteem bij vrouwen.

In Belgie roepen ze genezen mannen op om bloed te doneren zodat ze dat kunnen proberen gebruiken bij erg zieke mensen. Vrouwen mogen hier ook niet aan meedoen om dezelfde reden dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:53

Pandora2 schreef:
Janine1990 schreef:

:D

Volgens mij met een mogelijk '' foutieve '' reactie van het immuunsysteem bij vrouwen.

In Belgie roepen ze genezen mannen op om bloed te doneren zodat ze dat kunnen proberen gebruiken bij erg zieke mensen. Vrouwen mogen hier ook niet aan meedoen om dezelfde reden dus.

Wat betekent dat, een foutieve reactie van het immuunsysteem?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:54

Ah bedankt Pandora :)

Scheelt maar weer dat vrouwen minder last lijken te hebben cq minder besmet lijken te raken dan mannen.
Ik meende ergens te hebben gelezen dat een groot deel van de besmette vrouwen in de zorg werkt. En om die reden ook besmet is geraakt.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:55

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:57

sureido

_Penotti

PSvanLot schreef:
_Penotti schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/318 ... -verder-af
Veel minder coronapatiënten in Brabantse ziekenhuizen, aantal nieuwe opnames neemt verder af

Ik hoop dat er in Brabant nu een positieve flow komt!

Ja ik hoop het ook. En dat de rest van Nederland snel gaat volgen.

PSvanLot

Wat me gisteren enorm verbaasde toen ik naar het naburig dorp reed, is dat er verschillende aanplakbiljetten hingen waarom stond dat er grote paasshows gegeven worden bij tuin/keukencentra etc.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:59

Janine1990 schreef:
Ah bedankt Pandora :)

Scheelt maar weer dat vrouwen minder last lijken te hebben cq minder besmet lijken te raken dan mannen.
Ik meende ergens te hebben gelezen dat een groot deel van de besmette vrouwen in de zorg werkt. En om die reden ook besmet is geraakt.

Niet minder besmet, maar wel veel minder vaak in het ziekenhuis, zo is het toch?

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:01

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020040 ... cdYMP9qq48

Het mooie is wel dat zijn methode niet onopgemerkt blijft en een intensivist contact met hem heeft opgenomen.

Van niks doen gaat dit virus ook niet uit de wereld.
En ik ben dus wel blij dat er artsen zijn die buiten de lijntjes durven te kleuren.
En als er patiënten zijn die op de risico's worden gewezen maar er aan mee willen doen, waarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:04

_Penotti schreef:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020040 ... cdYMP9qq48

Het mooie is wel dat zijn methode niet onopgemerkt blijft en een intensivist contact met hem heeft opgenomen.

Van niks doen gaat dit virus ook niet uit de wereld.
En ik ben dus wel blij dat er artsen zijn die buiten de lijntjes durven te kleuren.
En als er patiënten zijn die op de risico's worden gewezen maar er aan mee willen doen, waarom niet.

Dan moet je die patiënten wel heel duidelijk op alle risico's wijzen en om jezelf te beschermen als arts, zou ik dan maar erg deugdelijk vastleggen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:06

Is dit hier al gedeeld? In Zuid Korea zijn er goede resultaten geboekt met het toedienen van bloedplasma met antistoffen.

SEOUL (ANP) - Zuid-Koreaanse artsen melden dat twee mensen met zware klachten door het coronavirus zijn genezen nadat bloedplasma was toegediend van andere, weer herstelde coronapatiënten.
Zij beschrijven dat in een artikel in het Journal of Korean Medicine.
Het ging om een 71-jarige man en een 67 jarige vrouw die beiden aan de beademingsmachine moesten om te overleven. In beide gevallen verbeterde hun conditie na de toediening van het plasma vrij snel.
De twee patiënten kregen bloedplasma met antistoffen van mannelijke donoren van in de twintig die eerder genezen waren van het virus.
De conditie van de 71-jarige man ging volgens het verhaal van de artsen al na een dag sterk vooruit. Bij de vrouw duurde dat iets langer.
Ook in Nederland kijken artsen naar bloedplasma van genezen mensen. Het EMC in Rotterdam kondigde eind maart aan met het toedienen van bloedplasma te zullen beginnen.

Bron: liveblog van Trouw

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:08

Omdat je dan als medicus een schadeclaim van hier tot tokio aan je broek krijgt.. :Y)
de test-personen zijn dan ineens niet (bewust) akkoord gegaan met de eventuele gevolgen.
Dit moet je idd heel goed aftimmeren (en dan nog...) In nl experimenteren we niet zomaar op mensen, ook niet als ze dit zelf willen, een dokter gaat zich daar niet aan wagen. Dat zijn dan echt uitgebreide gedocumenteerde trials, en dan nog gaat het wel eens mis..