Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:42

Kan het voernijd zijn?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:47

Nikass schreef:
En hoe is zijn gewicht? Wordt hij dikker, valt hij af of blijft hij op gewicht?
Is het een actieve (buiten) kat?

Hij is veelste dik. Hij is al zeker 3 jaar ongeveer hetzelfde gewicht. En ja hij is een actieve buitenkat. Veel buiten, maar zodra ie binnen is eten. En als wij eten, springt ie op tafel en wilt ie mee eten. Als er iets ritselt zoals een zak chips ofzo dan staat ie ookal voor je neus. Hij krijgt mousse in de ochtend en heeft verder brokjes de hele dag tot zijn beschikking, al eet ie die vrijwel meteen in 1 keer op. (En dan blijft mn moeder hem bijvoeren de hele dag..)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:30

Oh handig haha hij houdt gewoon van eten dus :)*
Tja het beste zou zijn als hij minder zou krijgen, maar dat zal misschien lastig worden met je moeder? En hij zal dan in eerste instantie nog harder gaan bedelen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:49

In dit geval zou ik gaan voor RC Satiety. Het wordt vaak met succes ingezet om veel te dikke binnenkatten af te laten vallen als ze onbeperkt voeren moeten blijven krijgen (om wat voor reden dan ook). Dus bij een actieve buitenkat moet dat, lijkt me, ook lukken.

Als je moeder de hele dag wil blijven bijvoeren, zou ik de geadviseerde hoeveelheid gewoon in 6 porties verdelen, dat is handiger dan zich in één keer volvreten. Katten zijn namelijk van oorsprong miniportie-eters, muizen, vogels, dat soort dieren, en dat tot 18x per dag. 1 grote maaltijd is voor een kat dus helemaal niet logisch.

Ik zou hem dus óf echt onbeperkt geven, bij voorkeur wel belemmerend, bijvoorbeeld met de catit senses 2.0 voertoren, óf zijn dagportie over zo veel mogelijk momenten over de dag verdelen (wij hebben zelf 6 eetmomenten op een dag: ontbijt, koffie, lunch, thee, avondeten, koffie. Dus dan zouden we het over 7 momenten kunnen verdelen, de laatste net voor het slapen gaan. Ik zou nooit direct na het opstaan voeren om een levende, steeds vroeger afgaande, wekker te voorkomen). Bij een kat met een streefgewicht van 4kg, is de dagportie 37-49g (begin met 46g, als hij na 4 weken nog niet is afgevallen zak je naar 37g, en als hij eenmaal op gewicht is raden ze 49g aan). Andere streefgewichten hebben uiteraard andere richtlijnen. Ik heb het bewust over RC cat Satiety Diet Weight Management; en niet over RC cat Obesity Management Diet omdat je daar flink minder van mag voeren (bij 4kg 32-42g, dus 20% minder) en flink minder vezels in zitten (geven vol gevoel). Ik ziet daar geen voordelen van.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:03

Mizora schreef:
In dit geval zou ik gaan voor RC Satiety. Het wordt vaak met succes ingezet om veel te dikke binnenkatten af te laten vallen als ze onbeperkt voeren moeten blijven krijgen (om wat voor reden dan ook). Dus bij een actieve buitenkat moet dat, lijkt me, ook lukken.

Als je moeder de hele dag wil blijven bijvoeren, zou ik de geadviseerde hoeveelheid gewoon in 6 porties verdelen, dat is handiger dan zich in één keer volvreten. Katten zijn namelijk van oorsprong miniportie-eters, muizen, vogels, dat soort dieren, en dat tot 18x per dag. 1 grote maaltijd is voor een kat dus helemaal niet logisch.

Ik zou hem dus óf echt onbeperkt geven, bij voorkeur wel belemmerend, bijvoorbeeld met de catit senses 2.0 voertoren, óf zijn dagportie over zo veel mogelijk momenten over de dag verdelen (wij hebben zelf 6 eetmomenten op een dag: ontbijt, koffie, lunch, thee, avondeten, koffie. Dus dan zouden we het over 7 momenten kunnen verdelen, de laatste net voor het slapen gaan. Ik zou nooit direct na het opstaan voeren om een levende, steeds vroeger afgaande, wekker te voorkomen). Bij een kat met een streefgewicht van 4kg, is de dagportie 37-49g (begin met 46g, als hij na 4 weken nog niet is afgevallen zak je naar 37g, en als hij eenmaal op gewicht is raden ze 49g aan). Andere streefgewichten hebben uiteraard andere richtlijnen. Ik heb het bewust over RC cat Satiety Diet Weight Management; en niet over RC cat Obesity Management Diet omdat je daar flink minder van mag voeren (bij 4kg 32-42g, dus 20% minder) en flink minder vezels in zitten (geven vol gevoel). Ik ziet daar geen voordelen van.

Bedankt voor je uigebreide antwoord/tips. Een voertoren is misschien een goed idee. Er is geen specifieke reden dat hij de hele dag door gevoerd word, alleen hij gaat vreselijk (lees: VRESELIJK) janken als ie binnenkomt en er is niks (heeft ie dan al lang op) en om dat vreselijke janken te stoppen geeft mn moeder hem dan maar weer of een beetje mousse, of wat brokjes. En zo elke keer maar weer. Ik denk dat ie zeker wel 6kg of zwaarder is. Ik blijf aangeven sowieso de mousse niet elke keer te geven maar dat doet ze alsnog :+

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:04

Nikass schreef:
Oh handig haha hij houdt gewoon van eten dus :)*
Tja het beste zou zijn als hij minder zou krijgen, maar dat zal misschien lastig worden met je moeder? En hij zal dan in eerste instantie nog harder gaan bedelen...

Eten is zijn leven i guess :+ :D heel lastig.. die blijft maar gaan.. omdat ie dus heel hard gaat janken/bedelen/in je been hangen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:15

En je hem dus zijn zin geeft waardoor die heeft geleerd dat het werkt en hij veel te dik is geworden :') hadden jullie kunnen voorkomen dus door het gedrag te negeren ipv te belonen. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:51

Ik zou zelf waarschijnlijk kiezen om hem gewoon echt onbeperkt RC Satiety te geven, maar dan in een toren. Maar dan zorgen dat er echt onbeperkt in zit, zodat hij zich nooit hoeft te melden. Mogelijk kan je dan het gedrag doorbreken. En alleen 's ochtends inderdaad mousse geven, bij voorkeur aangelengd met veel water (het is goed om extra vocht binnen te krijgen, maar natvoer is vaak vrij compact waardoor je er al snel te veel van geeft qua energie).

Vergelijk ook eens de verschillende merken en soorten binnen de merken. Het gemakkelijkste kijken waar de minste kcal/100g in zit is door voor iedere procent eiwit 1 punt te tellen en voor iedere prodent vet 2 punten (eigenlijk is het 4kcal/g eiwit en 9kcal/g vet, maar dat is lastiger rekenen). Een natvoer met 6% eiwit en 8% vet bevat dus 20% meer kcal dan een voer met 6% eiwit en 6% vet. Om daar een beeld bij te scheppen: dat is het verschil tussen 1600kcal en 2000kcal eten.

Dit verschil is dus ook wat ze met RC Satiety doen. Veel kattenvoer zit zo rond de 4000-4100kcal/kg, Satiety zit op 2921kcal/kg, dat betekent dat je kat er 35% meer van mag eten voor dezelfde hoeeveelheid kcal (of dat hij met dezelfde hoeveelheid voer 25% minder kcal binnen krijgt). Daarnaast heeft het een hoog eiwitgehalte, goed opneembare en ruim gedoseerde mineralen/vitaminen en een hoog vezelgehalte, wat allemaal meehelpt met een verminderd hongergevoel en dus verminderde opname/zeuren.

Als hij dan besluit te zeuren is het verstandigste om het gewoon te negeren, maar anders naar de toren lopen en er wat aanzitten (of even optillen en weer neerzetten), maar niet echt makkelijker maken. Dat vroeger negeren beter had geweest, ben ik het mee eens, maar daar heb je nu niets meer aan.

Er schijnt een chinees spreekwoord te zijn dat als volgt vertaalt: "het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden. Het tweede beste moment is nu."

Durf je onbeperkt voeren niet aan, dan zou ik dagelijks afwegen wat hij die dag mag en dan aangeven dat er alleen uit dat trommeltje gevoerd mag worden. Dan is het gemakkelijker om klein genoege porties te geven.

Wat voer je nu trouwens qua merk? Want soms zorgen slecht opneembare voedingsstoffen (anders dan energie) voor enorme honger. Een dier kan tegelijktijd overgewicht hebben en ondervoed zijn als het ware.

edit: wat hij nu weegt is niet interessant voor het voer, hoewel het wel verstandig is om het te weten omdat je dan zijn gewicht in de gaten kan houden (gewoon met en zonder kat achter elkaar op de weegschaal gaan staan en het verschil bepalen. Digitale weegschaal want 100g gewichtsverlies bij de kat is gelijk aan 1-1.5kg gewichtsverlies bij een (gewoon) mens, afhankelijk van wat de kat hoort te wegen. Het bepalen van hoeveel hij mag eten wordt bepaald door zijn ideaalgewicht, dus als hij niet meer te dik zou zijn.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:23

Mizora schreef:
Ik zou zelf waarschijnlijk kiezen om hem gewoon echt onbeperkt RC Satiety te geven, maar dan in een toren. Maar dan zorgen dat er echt onbeperkt in zit, zodat hij zich nooit hoeft te melden. Mogelijk kan je dan het gedrag doorbreken. En alleen 's ochtends inderdaad mousse geven, bij voorkeur aangelengd met veel water (het is goed om extra vocht binnen te krijgen, maar natvoer is vaak vrij compact waardoor je er al snel te veel van geeft qua energie).

Vergelijk ook eens de verschillende merken en soorten binnen de merken. Het gemakkelijkste kijken waar de minste kcal/100g in zit is door voor iedere procent eiwit 1 punt te tellen en voor iedere prodent vet 2 punten (eigenlijk is het 4kcal/g eiwit en 9kcal/g vet, maar dat is lastiger rekenen). Een natvoer met 6% eiwit en 8% vet bevat dus 20% meer kcal dan een voer met 6% eiwit en 6% vet. Om daar een beeld bij te scheppen: dat is het verschil tussen 1600kcal en 2000kcal eten.

Dit verschil is dus ook wat ze met RC Satiety doen. Veel kattenvoer zit zo rond de 4000-4100kcal/kg, Satiety zit op 2921kcal/kg, dat betekent dat je kat er 35% meer van mag eten voor dezelfde hoeeveelheid kcal (of dat hij met dezelfde hoeveelheid voer 25% minder kcal binnen krijgt). Daarnaast heeft het een hoog eiwitgehalte, goed opneembare en ruim gedoseerde mineralen/vitaminen en een hoog vezelgehalte, wat allemaal meehelpt met een verminderd hongergevoel en dus verminderde opname/zeuren.

Als hij dan besluit te zeuren is het verstandigste om het gewoon te negeren, maar anders naar de toren lopen en er wat aanzitten (of even optillen en weer neerzetten), maar niet echt makkelijker maken. Dat vroeger negeren beter had geweest, ben ik het mee eens, maar daar heb je nu niets meer aan.

Er schijnt een chinees spreekwoord te zijn dat als volgt vertaalt: "het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden. Het tweede beste moment is nu."

Durf je onbeperkt voeren niet aan, dan zou ik dagelijks afwegen wat hij die dag mag en dan aangeven dat er alleen uit dat trommeltje gevoerd mag worden. Dan is het gemakkelijker om klein genoege porties te geven.

Wat voer je nu trouwens qua merk? Want soms zorgen slecht opneembare voedingsstoffen (anders dan energie) voor enorme honger. Een dier kan tegelijktijd overgewicht hebben en ondervoed zijn als het ware.

edit: wat hij nu weegt is niet interessant voor het voer, hoewel het wel verstandig is om het te weten omdat je dan zijn gewicht in de gaten kan houden (gewoon met en zonder kat achter elkaar op de weegschaal gaan staan en het verschil bepalen. Digitale weegschaal want 100g gewichtsverlies bij de kat is gelijk aan 1-1.5kg gewichtsverlies bij een (gewoon) mens, afhankelijk van wat de kat hoort te wegen. Het bepalen van hoeveel hij mag eten wordt bepaald door zijn ideaalgewicht, dus als hij niet meer te dik zou zijn.

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg en tips! Kan ik wel wat mee!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:08

Gister was de maan inmens groot en rood. Maar niet vol. Ik kon nergens op internet vinden dat er een super-bloed maan zou zijn etc? Iemand dit ook gezien?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:23

Gisteren niet, maar een paar dagen terug wel. Hij stond toen ook extreem laag, alsof er een planeet langskwam.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:24

Trui schreef:
Gister was de maan inmens groot en rood. Maar niet vol. Ik kon nergens op internet vinden dat er een super-bloed maan zou zijn etc? Iemand dit ook gezien?

Ja! Hij was echt groot, heel erg mooi <3 ik zag het rond 11uur volgens mij.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:32

SavannahNx schreef:
Is voltige niet slecht voor het lichaam/rug van het paard?

Kunnen dieren ook stress/emotie eten?

Ja dieren kunnen dat. Google maar eens op oversprongsgedrag. Er zijn talloze varianten waarbij ze iets doen wat niet met eten te maken heeft,... maar er zijn gevallen dat een dier wel gaat eten.

Echter niet zo lang als wij mensen doen. Vaak is het een momentopname

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:36

oomens schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Worden kiwi’s (het fruit, niet de vogels) tegenwoordig geschoren? Ik herinner ze me veel hariger dan ik ze nu in de winkel tegenkom...
Of zijn het nu minder harige rassen dan +/-20 jaar geleden?

Ik dacht ook eerst dat het met de cultivar of de groeiomstandigheden te maken had, maar enig uitzoekwerk leverde op dat ze dus daadwerkelijk geschoren worden.
[ Afbeelding ]

_O- _O-

En die Nieuw-Zeelanders maar zeggen dat de teruglopende populatie komt door de possums en de honden. Jaja, we weten wel beter nu.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:40

Nou ja hij stond echt extreem laag, als je op de weg richting de maan reed leek t net alsof je er echt zegmaar richting reed :’)

Maar echt groot en rood en zoooo mooi!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:12

Knert schreef:
SavannahNx schreef:
Is voltige niet slecht voor het lichaam/rug van het paard?

Kunnen dieren ook stress/emotie eten?

Ja dieren kunnen dat. Google maar eens op oversprongsgedrag. Er zijn talloze varianten waarbij ze iets doen wat niet met eten te maken heeft,... maar er zijn gevallen dat een dier wel gaat eten.

Echter niet zo lang als wij mensen doen. Vaak is het een momentopname

Maar overspronggedrag is toch nooit eten? Althans, wat honden betreft zou me dat zeer verbazen.
Overspronggedrag heeft wel met spanning te maken en voor eten moet je -als hond, maar ik denk andere dieren ook - toch enigszins ontspannen zijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:35

Waar komt de "schoon" in "schoonfamilie" vandaan?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:06

Wat te doen met gewonde vleermuis? Katten hebben er 1 gevangen en die zit nu in de woonkamer. Vliegt niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:12

miss_lizje schreef:
Wat te doen met gewonde vleermuis? Katten hebben er 1 gevangen en die zit nu in de woonkamer. Vliegt niet.

Dierenambulance bellen of naar opvang brengen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:14

Eske_B schreef:
miss_lizje schreef:

Dierenambulance bellen of naar opvang brengen.

Willekeurige opvang? Ken alleen vogel opvang in Rotterdam. Heb er voor nu een bak overheen gezet en aan het zoeken op google. Zo ver ik weet zijn ze beschermd en als ik heb in de tuin loslaat denk ik niet dat hij overleeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:29

miss_lizje schreef:
Willekeurige opvang? Ken alleen vogel opvang in Rotterdam. Heb er voor nu een bak overheen gezet en aan het zoeken op google. Zo ver ik weet zijn ze beschermd en als ik heb in de tuin loslaat denk ik niet dat hij overleeft.

In ieder geval niet zonder handschoenen pakken. Je zou de opvang even kunnen bellen en anders bij de dierenambulance vragen waar hij heen kan. Is die vogelopvang ook niet voor inheemse zoogdieren?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:21

Waarom is -3 x 6/7=-2 4/7?

Ik snap t niet :z

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:28

Trui schreef:
Waarom is -3 x 6/7=-2 4/7?

Ik snap t niet :z

-3 x 6/7 = -18/7 = -2 4/7

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:52

Kunnen blikjes drinken (koolzuurhoudend), zakjes chips en bv andere verpakkingen zoals Yoghurt mee in het vliegtuig? (Binnenlandse vlucht, dus niks met importeisen enzo) m'n moeder zegt dat de kans groot is dat het ontploft door de hoge druk :+