Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:13

Als mondkapjes en bubbels werkte zaten ze niet zo in de problemen op de winterspelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:14

Die mensen bestaan al wel wat langer hoor Shadow0.
Ik verbaas me ook nog steeds over de verhalen van ouders die verhaal gaan halen op school bv omdat hun kind straf heeft gekregen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:23

Mondkapjes kunnen niet én niet werken én de ademhaling bemoeilijken. Luchtdeeltjes zijn namelijk vele malen kleiner

Uit een eerder topic gekopieerd:
Mizora schreef:
Daarnaast valt er ook te beredeneren dat het moet helpen.

De (kinetische) diameters van de verschillende luchtdeeltjes:
H2O: 265pm = 2.65 *10^–10m
CO2: 330pm = 3.30 *10^–10m
O2: 346pm = 3.46 *10^–10m
N2: 364pm = 3.64 *10^–10m

En wat er voor het virus toe doet aan diameters:
Sars-Cov-2: 0.1μm = 1.0 *10^-7m (puur het virus)
Gem. aerosol: 1μm = 1.0 * 10^-6m (bij hoesten)
Gem. droplet: 100μm = 1.0 *10^-4m (bij niesen)

De ademhaling wordt geremd, gaat zwaarder, door de verschillende mondneusmaskers.
De virusdeeltjes reizen in principe via vochtdruppels, danwel via areosolen, danwel via droplets.
Een gemiddelde aerosol-druppel is meer dan 1.000x zo groot als een luchtdeeltje.
De luchtdeeltjes worden dusdanig geremd dat het merkbaar is en je geen kaars meer kan uitblazen door een mondneusmasker.
Maar zelfs het pure virus is nog 300x zo groot als de luchtdeeltjes.

Dan is het toch duidelijk dat mondneusmaskers helpen? Je kunt niet én onderbouwd geloven dat het de ademhaling belemmerd/zwaarder maakt én onderbouwd geloven dat het niets doet tegen de virusverspreiding.

Het is alsof je zegt dat een olifant door de deur past, maar een muis of een kat niet. Andersom kan dus overigens wel, een mondkapje dat de ademhaling (eigenlijk) niet belemmert, kan mogelijk wel het virus tegenhouden. Immers kan de muis/kat (de luchtdeeltjes) prima door een opening waar geen olifant (virus, al dan niet aan een waterdruppel/aerosol) doorheen past.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:24

Ik geloof echt wel dat er meer plekken zijn waar mensen geen kapjes dragen, waar het wel zou moeten. Ik maak me er niet druk om. Ik ben nog steeds niet overtuigd van de werking, op de manier waarop het merendeel van de Nederlanders ze gebruikt draagt het imo weinig bij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:25

Wat zeggen ze dan? Mevrouw u heeft geen mondkapje op? Denk dat de persoon dat zelf wel weet.
Vooral wanneer je weet dat wanneer iemand om medische redenen geen masker mag dragen lijkt me dat zeer aanmatigend. En aangezien nog een kassière of een personeelslid een medische opleiding heeft, is dit zelfs aanzetten tot mishandeling. Kunnen leuke aanklachten worden.:-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:28

Aanzetten tot mishandeling? Hoe dan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:29

Mijn fysio, iemand die geleerd heeft en meer weet dan ik.
Zegt dat juist door het dragen van een kapje je ademhaling spieren sterker worden gemaakt en het dus een positief effect kan hebben

Maar ja

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:30

Needje schreef:
Ja want die personen die binnen zonder mondkapje aan het sporten zijn voelen zich enorm ongemakkelijk door mij als ik zonder mondkapje binnenkom. :')
Denk dat je als je bang bent voor andermans adem je überhaupt beter niet naar de sportschool kan gaan.
Ik draag hem in principe overal waar dat moet, alleen de sportschool vind ik echt mega onzinnig.

Dat inderdaad
Bij ons ook bij het betreden van horeca , soms moet je daarbij amper 5 meter doen voor je aan tafel bent..en dan weer af als je zit , ga je naar toilet weer op
Ik vind het zoooo belachelijk maar bij ons verplicht dus dan moet het maar :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:31

purny schreef:
bigone schreef:
Net alsof mensen dat ding voor hun plezier dragen. Het is een kleine moeite om dit voor je medemens over te hebben.

Ook ooit wel eens bij nagedacht dat er ook mensen zijn die heel veel moeite hebben met het dragen van een mondkapje? Wegens gezondheidsproblemen?
Dus voor sommige mensen is dit helemaal geen kleine moeite

Voor gezonde mensen Purny , dacht dat het wel duidelijk is dat we juist voor die mensen die al ernstige problemen hebben dat kapje dragen .

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:31

Als iemand om medische reden geen mondkapje kan dragen zal deze persoon vast iets meehebben om dat aan te tonen en zal die persoon dat gewoon laten zien, gezien die weet dat het verplicht is om er een te dragen. Beetje overdreven om dat aanzetten tot mishandeling te noemen. :roll:
Iemand die doet alsof zou zich idd wel aangevallen voelen. :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:32

Wanneer je bijvoorbeeld astma of copd hebt, of wat dan ook aan je longen, dan mag een niet medisch persoon degene niet vertellen of eisen of bevelen, dat degene een mondkapje moet dragen. Doe je dat wel dan ben je als persoon, niet als personeelslid, aansprakelijk voor de gevolgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:32

SusanH schreef:
Ik geloof echt wel dat er meer plekken zijn waar mensen geen kapjes dragen, waar het wel zou moeten. Ik maak me er niet druk om. Ik ben nog steeds niet overtuigd van de werking, op de manier waarop het merendeel van de Nederlanders ze gebruikt draagt het imo weinig bij.

Vooral dat ja... In de zak, uit de zak, onder de neus op de neus, op de kin. En de mooiste die ik heb gezien...

Man zit in tram en moet niesen. Man doet kapje naar beneden, niest vervolgens en doet het kapje weer op... :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:33

Needje schreef:
Ik verbaas me ook nog steeds over de verhalen van ouders die verhaal gaan halen op school bv omdat hun kind straf heeft gekregen.

Ik geloof toch niet dat er toen voortdurend mensen stonden te schreeuwen tegen winkelmedewerkers en McDonalds-medewerkers. Het is veel breder geworden, en het krijgt ook veel meer goedkeuring van allerlei mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:34

Dinopino schreef:
Wanneer je bijvoorbeeld astma of copd hebt, of wat dan ook aan je longen, dan mag een niet medisch persoon degene niet vertellen of eisen of bevelen, dat degene een mondkapje moet dragen. Doe je dat wel dan ben je als persoon, niet als personeelslid, aansprakelijk voor de gevolgen.

Je kijkt teveel tv. Dat soort regelgeving hebben we hier helemaal niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:38

Shadow0 schreef:
Needje schreef:

Ik geloof toch niet dat er toen voortdurend mensen stonden te schreeuwen tegen winkelmedewerkers en McDonalds-medewerkers. Het is veel breder geworden, en het krijgt ook veel meer goedkeuring van allerlei mensen.

Eerder waren er misschien niet zoveel dingen waarbij je door andere burgers aangesproken werd.
Maar iemand aanspreken is al jaren een probleem.
De politie heeft er al last van. Laat staan iemand die in de ander z'n ogen helemaal geen autoriteit heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:39

Ik vind dat echt veel te ver gaan. Die mensen doen gewoon hun werk. En hebben de regels ook niet verzonnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:42

Needje schreef:
Eerder waren er misschien niet zoveel dingen waarbij je door andere burgers aangesproken werd.
Maar iemand aanspreken is al jaren een probleem.
De politie heeft er al last van. Laat staan iemand die in de ander z'n ogen helemaal geen autoriteit heeft.

Natuurlijk is dat er altijd in enige mate geweest maar wat ik de laatste 2 jaar heb zien ontstaan is toch totaal anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:45

Je hoeft er ook helemaal niet ingewikkeld over te doen. Ik vraag het tientallen keren op een dag, maar werk op een vaccinatielocatie, dus niet in een supermarkt.

"Goedendag, graag even een mondkapje op doen." en dan komen ze vanzelf met dat ze een ontheffing hebben, of ze zetten hem op. Je weet ze er overigens zo uit te vissen die met een banketstaaf-verhaal komen en wie werkelijk geen mondkapje kunnen dragen. Die laatste groep probeert het vaak overigens toch wel, zelfs zonder het vragen. Regelmatig bieden we hen juist de korte route aan zodat ze het kapje niet langer op hoeven.
En voor de personen die het kapje niet goed op hebben, onder de neus of zelfs op de kin, werkt de tekst "graag ook uw neus in uw mondkapje, dank u wel." prima. Door niet de tekst "mondkapje goed doen" te gebruiken, gedragen mensen zich minder aangevallen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:57

Ik heb mijzelf maar voorgenomen om te denken bij mensen waar niks medisch aan mankeert maar weigeren een mondkapje te dragen. Zelf weten 18 jaar geweest :') Ik denk dat overigens bij heel veel dingen

Ik denk als iemand graag corona wil oplopen lekker helemaal zelf weten. Mij heb je er niet mee.

Laatst ook 2 midden in het gangpad zonder mondkapje ben er gewoon vlakbij langs gelopen. Klaar met daar soort mensen ik hou er geen rekening meer mee.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:02

Needje schreef:
Ja want die personen die binnen zonder mondkapje aan het sporten zijn voelen zich enorm ongemakkelijk door mij als ik zonder mondkapje binnenkom. :')
Denk dat je als je bang bent voor andermans adem je überhaupt beter niet naar de sportschool kan gaan.
Ik draag hem in principe overal waar dat moet, alleen de sportschool vind ik echt mega onzinnig.

Ja dit geld voor mij dus ook. Ik ben echt niet perse trots op mezelf, vind mezelf ook niet stoer en als iemand aangeeft dat ie het prettig vind als ik wel een kapje draag doe ik er gelijk 1 op, heb er ook altijd 1 bij. En ik zal er dus uit mezelf altijd bij voorbaat al 1 opzetten op plekken waar het verwacht wordt. Maar in de sportschool... ik ga geen 1,5 uur sporten met een kapje continu op. En dat op en af zetten de hele tijd, waar laat je die dan zonder dat het vies word? Had het wel gemoeten had ik m wel gewoon continu in/uit m’n zakken gefrummeld oid. En misschien denk ik ook teveel in problemen. Ik vind het niet erg en de andere mensen in de sportschool blijkbaar ook niet. Zou het idd wel vervelend vinden als er nu dus mensen zijn die zich niet meer veilig voelen in die sportschool maar wat ga ik daar in mijn eentje aan doen als blijkbaar al het personeel daar anders over denkt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:38

Iemand de ijshockey wedstrijd van Canada tegen ROC gezien? Testuitslagen van de Russische dames waren er nog niet, en ze zijn met mondkapjes begonnen. Bij de 3de kwart waren de uitslagen binnen, de Russische dames gaan zonder mondkapjes verder, de Canadese dames spelen de hele wedstrijd uit met mondkapjes.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:51

Sheran schreef:
Zijn jullie nu trots op jezelf ofzo? Ik snap het niet hoor, mondkapje is zo'n kleine moeite en je zorgt ervoor dat anderen zich veiliger voelen. Waarom zou je dat nou weer niet doen.

Veilig voelen? Hou toch op ze hebben
3 prikken gehad toch, die werken toch zo goed?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:03

Oh ik voel mij zeker veilig met mijn 3 prikken hoor. Werken prima

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:07

Dinopino schreef:

Als dit nou echt een probleem zou zijn zou dit een terechte reden zijn maar ook met heftige astma kan je prima een mondkapje dragen.
En zeker voor een rondje winkel.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:08

Shadow0 schreef:

Misschien dan toch wel een goed idee zo'n digitaal controle systeem. Dan krijg je minpunten voor dit soort gedrag en leer je het misschien af als je dan bv geen geld meer mag opnemen of geen vakantie meer omdat je teveel geschreeuwd hebt tegen anderen.