Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:27

Oh ik dacht dat ze altijd vroegen of het langer dan 5 jaar geleden was dat je m gehaald had.
Maar 10 kan ook. Het is al weer even geleden.
(Dus zal m sowieso weer moeten als er wat gebeurd. haha)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:28

Popstra schreef:
Er is naar mijn weten nog nergens gezegd of beweert dat je na 1 volledige vaccinatie tegen corona voor altijd beschermt zou zijn

Ook niet dat je binnen een paar maanden moest boosteren.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:30

Dat boosteren was vanaf juni al duidelijk, echter moet hoe weer gewacht worden op advies van advies van advies.

Muze

Eerlijk? Ik had na m’n twee prikken wel verwacht er langere tijd vanaf te zijn. En gehoopt, wellicht naïef, dat “ we” er zo toch enigzins vanaf zouden komen.
Ik wil me best weer prikken, geen moeite mee. Maar begin wel moeite te krijgen met het gezanik en gejank van sommige mensen.. zelfde als wat Cer post.

Pandora2

Omdat het simpelweg niet geweten was en nog steeds niet is hoe lang welk covid-vaccin precies welke beschermingsgraad kan bieden.
Moesten ze het vooraf geweten hebben, waren er overal in Europa toch al veel langer 3e vaccins voorzien zodat ze nu niet weer in deze situatie zouden zitten lijkt me.
En dan zeker voor de ouderen en risicopatienten die in februari al gevaccineerd werden.

Cer

Needje schreef:
Die volgens eerder zeggen klaar was daarmee....

iets heel vaak herhalen,maakt t niet perse waar...

Citaat:
Overigens snap ik niet waarom mensen op mij afgeven.
Ik heb de prik en ik doe niet moeilijk over prikken. :')

ja, omdat jij dit soort dingen blijft plaatsen... ? Dan vind je er misschien toch wat van :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:31

Ik heb een beetje het idee dat we aan het vechten zijn tegen een vijand met ons allen waar we nooit tegen gaan winnen.
Ik denk dat we jaarlijks veel corona gaan krijgen in vooral de winter en ik denk niet dat hier iemand denkt dat jaarlijks alle horeca om 18.00 sluiten etc nu echt gaat helpen. Het enige wat misschien echt besmettingen omlaag haalt is scholen dicht en vooral snotterkinderscholen maar dat gebeurt niet meer.

Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat de ic capaciteit ver omhoog gaat zodat je dit jaarlijks kan opvangen. Het is er nu eenmaal, mensen gaan elk jaar ziek worden, je gaat geen 100% vaccinatiegraad halen dus ga daar op focussen ipv lockdowns die toch niet helpen. Ik vraag me echt af wanneer het kwartje gaat vallen. Die steun aan horeca etc kan je beter daarin steken.

Ik zelf ben in de afgelopen 2 jaar een stuk ouder geworden want stappen boeit mij eigenlijk ook een heel stuk minder dan voorheen (of zou dat aan een relatie krijgen liggen :+) en ben pas twee keer geweest sinds het open is, maar ik vind het wel een beetje uitzichtloos worden eerlijk gezegd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:32

Needje schreef:
Oh ik dacht dat ze altijd vroegen of het langer dan 5 jaar geleden was dat je m gehaald had.
Maar 10 kan ook. Het is al weer even geleden.
(Dus zal m sowieso weer moeten als er wat gebeurd. haha)

In Frankrijk hanteren ze voor Tetanus zelfs 20 jaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:36

Needje schreef:
Popstra schreef:
Er is naar mijn weten nog nergens gezegd of beweert dat je na 1 volledige vaccinatie tegen corona voor altijd beschermt zou zijn

Ook niet dat je binnen een paar maanden moest boosteren.

Needje, deze pandemie en alles wat daar bij komt kijken is nieuw voor iedereen. Ook voor geleerden..de overheid (heel lastig hoor 17 miljoen mensen tevreden houden)..iedereen.
En nogmaals, taak van de overheid is de volksgezondheid te beschermen!! Ook die van jou. Wees blij dat dit kan

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:39

Cer schreef:
ja, omdat jij dit soort dingen blijft plaatsen... ? Dan vind je er misschien toch wat van :+

Omdat ik graag kritisch blijf ja. En dus vragen blijf stellen bij alles.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:39

Ik denk dat ze zich hebben verkeken op de groepsimmuniteit, blijkbaar is dat met corona niet mogelijk. Hopelijk wordt er nu inderdaad vlot ingezet op boosteren van kwetsbare groepen. Ik ben vanaf het begin geen voorstander geweest van het inenten van de hele bevolking, vooral de kinderen niet, maar wel van risicogroepen. We weten nu wie die risicogroepen zijn, laat ze die mensen beter beschermen! Ik ken mensen waarvan ik denk: lieve help, als ik in jouw schoenen stond wist ik het wel. Ik ben niet gevaccineerd omdat het voor mij stuivertje wisselen is waar ik meer problemen van ga ondervinden, het vaccin of corona, ik zit niet in een risicogroep. Ik hoop dat voor mensen zoals ik wel een uitzondering komt als ze 2g willen inzetten. Ik heb er best veel stress van en twijfel om me te laten inenten, maar dan doe ik het wel voor de verkeerde reden en als het mis gaat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:40

In Oostenrijk hebben zich na de 2G “ dreiging” ipv dik 100.000 per week ruim 450.000 mensen laten vaccineren . Snel invoeren hier , mensen zien het vaccinatie beleid toch al als drang/dwang dus maak er gebruik van .
En dan hoop ik dat mensen die geen andere reden aanvoeren zoals even wachten, geen zin in alsnog die prik halen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:42

bigone schreef:
In Oostenrijk hebben zich na de 2G “ dreiging” ipv dik 100.000 per week ruim 450.000 mensen laten vaccineren . Snel invoeren hier , mensen zien het vaccinatie beleid toch al als drang/dwang dus maak er gebruik van .
En dan hoop ik dat mensen die geen andere reden aanvoeren zoals even wachten, geen zin in alsnog die prik halen.

Maar ondertussen wel die bewijzen verlengen naar een jaar… vriendin is anti vax en in november liep het herstelbewijs af maar nu is ze blij en mag ze nog een half jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:43

sureido schreef:
Ik heb een beetje het idee dat we aan het vechten zijn tegen een vijand met ons allen waar we nooit tegen gaan winnen.
Ik denk dat we jaarlijks veel corona gaan krijgen in vooral de winter en ik denk niet dat hier iemand denkt dat jaarlijks alle horeca om 18.00 sluiten etc nu echt gaat helpen. Het enige wat misschien echt besmettingen omlaag haalt is scholen dicht en vooral snotterkinderscholen maar dat gebeurt niet meer.

Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat de ic capaciteit ver omhoog gaat zodat je dit jaarlijks kan opvangen. Het is er nu eenmaal, mensen gaan elk jaar ziek worden, je gaat geen 100% vaccinatiegraad halen dus ga daar op focussen ipv lockdowns die toch niet helpen. Ik vraag me echt af wanneer het kwartje gaat vallen. Die steun aan horeca etc kan je beter daarin steken.

Ik zelf ben in de afgelopen 2 jaar een stuk ouder geworden want stappen boeit mij eigenlijk ook een heel stuk minder dan voorheen (of zou dat aan een relatie krijgen liggen :+) en ben pas twee keer geweest sinds het open is, maar ik vind het wel een beetje uitzichtloos worden eerlijk gezegd.

Dus dit... De horeca zorgt maar voor 3% ofzo? Van de besmettingen. De snotterkinderen hebben het grootste aandeel. Maar wee gebeente als die thuis onderwijs moeten volgen...

Dan blijft het dweilen met de kraan open.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:45

De horeca dicht om 19.00 ... ik snap daar echt niks van... maar gewoon niet... :n

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:45

Als je thuis onderwijs invoert is ook meteen een groot deel gedwongen om thuis te werken, twee vliegen in één klap. Maar staat natuurlijk wel echt een dilemma tegenover. Het lost uiteindelijk ook niet het echte probleem op denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:46

Needje schreef:
Cer schreef:

Omdat ik graag kritisch blijf ja. En dus vragen blijf stellen bij alles.

ik ben ook kritisch... maar blijven hameren op 'ze zeiden dat het met 1 vaccinatie klaar was' is niet meer 'kritisch zijn'... dat is water onder de brug en oud nieuws...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:50

sureido schreef:
Als je thuis onderwijs invoert is ook meteen een groot deel gedwongen om thuis te werken, twee vliegen in één klap. Maar staat natuurlijk wel echt een dilemma tegenover. Het lost uiteindelijk ook niet het echte probleem op denk ik.

Maar je haalt met scholen twee weken dicht en thuiswerken en geen tot weinig bezoek thuis echt de angel uit de berg besmettingen. Snap niet dat ze dit niet zien, kort en krachtig en daarna testen en handhaven en niet meteen alles weer op een grote bult.
Van alle contactonderzoek wat nog gedaan kan worden blijkt 50 % terug te voeren op visite en familie.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-11-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:51

sureido schreef:

Nee misschien niet maar op dit moment gaan veel snotterkinderen gewoon overal heen ze lopen in de winkel. Zitten overal aan! Gaan op visite bij opa en oma en steken zo de zwakkeren weer aan.

Maar evengoed volwassenen. Er zitten overal op kantoren hordes volwassenen die verkouden zijn ''maar denk dat het geen corona is''

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:52

sureido schreef:

:j :j :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:56

ik denk ook dat thuis werken en scholen even dicht werkt, maar zouden we nu niet herfstvakantie effect moeten zien?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:58

Needje schreef:
Vayo schreef:
Ook weet ik dat een grote groep corona patiënten op de IC niet gevaccineerd is. Is dit nog steeds het overgrote deel? Mocht minimaal de helft of meer uit niet gevaccineerden bestaan, dan lijkt me dat het niet anders kan dan dat het OMT-advies van het 2G beleid aangenomen wordt en direct na deze lock down of liever eerder wordt ingezet.

Want anders kun je het in mijn ogen niet meer rechtvaardigen naar alle gevaccineerden als het OMT advies waarbij iedereen ´gepakt´ wordt wel wordt aangenomen, maar het 2G advies van het OMT wordt verworpen. Juist die 2G regel kan ervoor zorgen dat niet gevaccineerden op minder plaatsen komen en minder snel besmet worden. Zij zijn immers niet beschermd tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname. En ik denk ook dat dit vooral ervoor gaat zorgen dat mensen zich toch laten vaccineren.

Ik weet wel dat wanneer het advies voor de 2G regel niet wordt overgenomen, ik ook geen enkele motivatie meer voel om me nog bezig te houden met corona en de maatregelen.

Nu zijn veel van de maatregelen zodanig dat je niet anders kunt dan je er aan houden als het gaat om horeca of winkels die eerder dicht moeten, evenementen die niet meer mogen enz.

Ik trek wel echt de streep wel bij wat er privé achter mijn voordeur gebeurd. Dat is mijn zaak en daar laat ik me niet meer in beperken. Toevallig precies in de komende weken een feestje met de hele familie gepland staan, wat vorig jaar ook al niet door ´mocht´ gaan. Vorig jaar heb ik het niet door laten gaan, maar dit jaar laat ik me er niet door beperken. Net als afstand houden van familie en vrienden. Wij zijn allemaal al gevaccineerd en gezond en de kans dat wij de zorg belasten is enorm klein.

Een derde vaccinatie halen wil ik direct doen om mijn bijdrage te leveren. Boosteren en inzetten op iedereen gevaccineerd krijgen en kwetsbaren individueel beschermen lijkt me echt het meest effectief. En zorgen dat er streng gehandhaafd gaat worden op die 2G zolang besmettingen hoog zijn.

Nou het aandeel gevaccineerden in het ziekenhuis loopt ondertussen wel op.
Ja tuurlijk is het % gezien nog steeds voornamelijk ongevaccineerden, maar juist omdat je als gevaccineerde dus toch wel in het ziekenhuis lijkt te kunnen komen is het juist imo niet echt meer echt te rechtvaardigen de ongevaccineerden daar voor te laten boeten met 2G.
Daarbij vind ik het opvallend dat er gewezen wordt naar die ongevaccineerden terwijl jij hier al weer een duidelijk voorbeeld laat zien van gevaccineerden die schijt hebben aan de regels "omdat".
Als jij met je vingertje wil wijzen dan zal ik me gewoon aan de regels houden. Anders kan je wat mij betreft naar de 3 vingers kijken die terug naar jou wijzen.

Ja, maar zover ik het begrijp zijn dit dan al mensen met onderliggend lijden. Deze mensen, en eigenlijk iedereen, moeten gewoon zo snel mogelijk een derde vaccinatie krijgen. En we kunnen deze mensen individueel beschermen i.p.v. een hele maatschappij langdurig maatregels op te leggen vind ik. Op verpleegafdelingen gaat het vaak ook om mensen op hoge leeftijd. Deze mensen moeten verzorgd, behandeld en comfortabel gehouden worden, maar we moeten ook accepteren dat het leven niet voor eeuwig is. We kunnen deze mensen beschermen door er niet verkouden heen te gaan, goed handen te wassen enz. en desnoods van te voren een zelftest te doen. Maar je kunt niet een volledige maatschappij

Ik vraag me af hoe groot het aandeel gewoon gezonde 20-70 jarigen is die volledig zijn gevaccineerd. En dan met name op de IC, omdat dat het grootste probleem is momenteel. Volgens mij kom je dan toch snel weer uit bij een hoog aandeel ongevaccineerden. Deze berichten hoor je namelijk van diverse intensivisten uit diverse ziekenhuizen.
Ik hoop wel dat hier nog meer duidelijkheid en transparantie in komt. Want op het moment dat de helft van de coronapatienten of meer op de IC niet gevaccineerd zijn, dan lijkt me toch duidelijk dat daar het probleem in zit.

Het OMT advies van een lock down overnemen, maar vervolgens het advies van 2G afketsen kun je dan niet meer rechtvaardigen vind ik. Dat 2G advies vanuit het OMT is ook echt ergens op gebaseerd natuurlijk.

En ik wijs naar niemand specifiek. Het is dat dit (na bijna 2 jaar en vaccinaties) niet haalbaar lijkt, maar wat mij betreft mogen ze de zorg opschalen, iedereen een derde vaccinatie geven en alles opengooien. Van mij hoeven die maatregelen allemaal niet meer. En als ze er toch komen voor de gehele maatschappij, dan moet het wel noodzakelijk zijn voor de hele maatschappij. En daar heb ik sterk mijn twijfels bij. Bij gewoon gezonde mensen zonder onderliggend lijden en niet op hoge leeftijd werkt vaccineren volgens mij nog steeds prima tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname.
Ik heb sterk het gevoel dat als de groep niet gevaccineerden die nu zorg nodig hebben zich wel had laten vaccineren, het niet zo uit de hand gelopen was. Ik krijg ook het gevoel dat er nu van iedereen verlangd wordt zich aan maatregelen te houden om ongevaccineerden te beschermen tegen besmetting en zo ziekenhuisopnames tegen te gaan.
En als dat zo is, dan vind ik dat niet meer oké. En al helemaal niet als het 2G advies niet overgenomen wordt. Ik zie dan meer in mensen zsm mogelijk een derde vaccinatie geven en 2G.

Ik houd me echt wel aan een deel van te maatregelen, maar enkele maatregelen of adviezen dus niet. Wat een ander doet met de maatregelen maakt mij echt niets uit. Ik respecteer iedereen daarin. Ik kan me niet druk maken om wat een ander doet, tenzij bepaalde individuele beslissingen grote invloed hebben op de gehele bevolking en dus ook op mij. En dan nog wijs ik vooral naar het demissionaire kabinet, omdat ik het dan niet terecht vind de gehele bevolking maatregelen opgelegd krijgt. Het maakt mij echt niet uit als mensen zich niet laten vaccineren, zolang dit maar geen grote nadelige invloed op andere mensen heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:06

Voor de lange termijn lijkt het mij dat we zullen moeten naar:

- helaas periodiek vaccineren, tot er wellicht een langduriger werkend vaccin op de markt komt...?
- medicatie die ervoor zorgt dat een besmetting niet meer zo uit de hand loopt
- een slimme opschaling van de zorg zodat we pieken beter op kunnen vangen
- betere controle mogelijkheden / deurbeleid

Want eigenlijk is het niet helemaal fair om als deurbeleid te hanteren "ben je gevaccineerd / besmet geweest" en mensen die daar "nee" op moeten antwoorden buiten de deur te houden, terwijl het eigenlijk misschien wel logischer is om juist degenen buiten de deur te houden die daadwerkelijk besmettelijk zijn!

Er moet toch iets te bedenken zijn waarmee je aan de deur snel even ergens in moet ademen ofzo, en dan een groen of een rood lampje krijgt.... dan haal je gericht de echte risico's er uit in plaats van zoals nu.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:13

sureido schreef:

Ik vind eigenlijk dat ze van (jonge) kinderen af moeten blijven qua maatregelen, helemaal als het om onderwijs gaat. Ik zie bij mijn kinderen en bij kinderen om mij heen dat de corona periode en thuis onderwijs periode vaker een negatief gevolg had dan een positief. Kinderen hebben juist dat sociale nodig en veel kinderen leren veel beter in een groep op school dan alleen thuis vanachter een beeldscherm. Mijn dochter durfde bijv. ineens niets meer te vragen en is behoorlijk achteruit gegaan met haar punten.

Daarnaast is dit juist de groep die er het minst ziek van is en dan vind ik een dergelijke maatregel ook niet op zijn plek. Ik kan echt niet thuiswerken en het voelt voor mij niet fijn om mijn kinderen maar hele dagen alleen thuis te laten. Ik zou dan wel betaald verlof willen krijgen wat niet van mijn vakantiedagen af gaat. Of nog liever, vervangend werk wat ik wel thuis kan uitvoeren.

Maar ik snap wel dat dit een moeilijk is, want ik zie ook wel dat er regelmatig een leerling besmet is op school. Gelukkig blijft het bij ons vaak maar om 1 of 2 uit een klas.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:14

sureido schreef:
ik denk ook dat thuis werken en scholen even dicht werkt, maar zouden we nu niet herfstvakantie effect moeten zien?

Dit werkt alleen als mensen elkaar verder niet ontmoeten. Dat is gewoon niet het geval.

Moet zeggen onder leerlingen hebben wij momenteel nauwelijks Corona. Klop het heel hard af. Onder personeel wel een aantal besmettingen.