Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:42

Sheran schreef:
Kan toch alleen maar denken: wat een gezegend leven moet je hebben op het moment als een mondkapje in het OV een groot probleem lijkt.

Ik ben vooral heel blij dat we weer op dit punt zijn :D Dat het enige probleem een mondkapje in het OV is, waar we nog geen 3 maanden geleden helemaal niks mochten :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:44

Sheran schreef:
Kan toch alleen maar denken: wat een gezegend leven moet je hebben op het moment als een mondkapje in het OV een groot probleem lijkt.

Misschien heb ik wel een chronisch medisch probleem waardoor ik erg veel misselijk en onwel ben en een mondkapje daarom enorm oncomfortabel is. En er tevens ook voor zorgt dat mijn hartslag omhoog knalt ik dreig flauw te vallen.

Was even vergeten dat je er altijd bij moet zeggen waarom het een probleem is.

En drie maanden geleden zat ik ook in het OV, met mondkapje, maar niet met 30 graden.

Oh, niet met het OV is voorlopig geen optie.

Oh edit: en dat ik iets vreselijk vindt betekent niet dat ik het een groot probleem vindt. Erg apart weer om het zo te stellen alsof dat het enige is waar ik mijn zorgen over heb op dit moment.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-06-21 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:51

Maar een uitzondering (waar een medisch probleem onder valt imo) moet de regel toch niet bepalen, of wel dan?

Even buiten de discussie of die regel nu goed is of moet blijven etc hoor.

SusanH schreef:
Laat ik het anders zeggen. Ondanks juist gebruik van beschermingsmiddelen hebben wij een grote corona uitbraak gehad. Voor mij voldoende bewijs dat de IIR mondkapjes die wij gebruiken volgens protocol niet werken als er veel virusload is. Dus, als iemand goed verkouden is en met een dergelijk mondkapje op gaat werken, gaat dat er niet voor zorgen dat er 0 anderen besmet worden.

En voorlopig ga ik dit topic weer even ontstippen. Merk dat ik even een pauze moet nemen.

Maar, als er in plaats van 5 maar 3 verkouden worden, juist omdat je mondkapjes draagt, is dat toch al winst gezien de dunne bezetting?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-06-21 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:53

Ik blijf het gewoon apart vinden dat je wel in een restaurant mag zitten, naar een festival mag gaan, op kantoor kan zitten, met 8 mensen in huis, pubers mogen naar school en op zuipvakanties etc maar dat een mondkapje in de trein moet. Maar goed je kan natuurlijk zelf nadenken en hem op een leeg perron / lege coupe afzetten. Ik reis om die reden graag 's avonds heel laat zodat ik alleen ben. Dan is het tevens ook minder warm dus dan trek ik het beter. Dat is mijn oplossing.

IMANDRA

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:59

Tja, er zullen vast afwegingen zijn waarom daar verschil tussen is gemaakt. Ik verwacht dat het best kan zijn dat alles gelijk trekken teveel risico op besmettingen geeft, dus dat ze daarom een voor een versoepelen (ook al is dat soms niet logisch qua gelijkwaardigheid).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:01

MarlindeRooz schreef:
Sheran schreef:

Misschien heb ik wel een chronisch medisch probleem waardoor ik erg veel misselijk en onwel ben en een mondkapje daarom enorm oncomfortabel is. En er tevens ook voor zorgt dat mijn hartslag omhoog knalt ik dreig flauw te vallen.

Was even vergeten dat je er altijd bij moet zeggen waarom het een probleem is.

En drie maanden geleden zat ik ook in het OV, met mondkapje, maar niet met 30 graden.

Oh, niet met het OV is voorlopig geen optie.

Oh edit: en dat ik iets vreselijk vindt betekent niet dat ik het een groot probleem vindt. Erg apart weer om het zo te stellen alsof dat het enige is waar ik mijn zorgen over heb op dit moment.

Dan had je gewoon een ontheffing kunnen vragen aan je arts.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:03

Ware het niet dat ik er pas echt last van begin te krijgen met die pokkehitte. Maar inderdaad als dit aan blijft houden ga ik een ontheffing regelen. Flauwvallen in de trein is niet echt iets wat ik graag (nog) eens ervaar. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:12

MarlindeRooz schreef:
Ik blijf het gewoon apart vinden dat je wel in een restaurant mag zitten, naar een festival mag gaan, op kantoor kan zitten, met 8 mensen in huis, pubers mogen naar school en op zuipvakanties etc maar dat een mondkapje in de trein moet. Maar goed je kan natuurlijk zelf nadenken en hem op een leeg perron / lege coupe afzetten. Ik reis om die reden graag 's avonds heel laat zodat ik alleen ben. Dan is het tevens ook minder warm dus dan trek ik het beter. Dat is mijn oplossing.

Ook op het perron ben je verplicht om het kapje op te zetten. En bij al die andere dingen die je opnoemt kun je afstand houden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:24

IMANDRA schreef:
SusanH schreef:
Dus, als iemand goed verkouden is en met een dergelijk mondkapje op gaat werken, gaat dat er niet voor zorgen dat er 0 anderen besmet worden.

Maar, als er in plaats van 5 maar 3 verkouden worden, juist omdat je mondkapjes draagt, is dat toch al winst gezien de dunne bezetting?

Zo is het; al zijn het er maar twee of zelfs één.
Dat geneuzel over 100% télkens :roll:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:28

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ook op het perron ben je verplicht om het kapje op te zetten. En bij al die andere dingen die je opnoemt kun je afstand houden

Onzin natuurlijk. In een klas kan je geen afstand houden en dat hoeft in het vo en po niet.
Vervolgens moet iedereen in de gangen en in contact met de docent het kapje weer op

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:14

*\%/*

vanaf 26 juni geen masker meer verplicht buiten!!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:20

Huertecilla schreef:
*\%/*

Begint al ergens op te lijken zo :D
Maar hadden jullie dan ook verplicht masker op als je gewoon over straat loopt ?

Dat hebben we hier in BE nooit gehad volgens mij. Enkel winkels, drukke winkelstraten en op plaatsen waar veel volk samenkomt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:27

Nee dat hadden we hier ook niet.

Maar ben ook blij dat dar nep ding af mag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:30

Thank god!! Vind het afgelopen dagen echt onprettig met dat benauwde weer dat ding op te hebben.
Herfst/winter geen enkel probleem.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:59

Pandora2 schreef:
Huertecilla schreef:
*\%/*

Maar hadden jullie dan ook verplicht masker op als je gewoon over straat loopt ?

Dat hebben we hier in BE nooit gehad volgens mij. Enkel winkels, drukke winkelstraten en op plaatsen waar veel volk samenkomt.

Ja, zelfs in de natuur of waar dan ook, al is er niemand in de buurt. Alleen in eigen huis/tuin niet en waar je aan tafel zit met eten of drinken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:29

Heerlijk dat de mondmaskerplicht eraf gaat!!! Laat mensen lekker zelf kiezen. Gisteren 4,5 uur met mondmasker in benauwde woningen van 30 graden stofzuigen, dweilen en bedden staan verschonen. Dat is gewoon niet om te doen en zo onhygiënisch. Ik ging er enorm van zweten en mijn kin stond vol met zweetdruppeltjes. Zonder mondkapje is het al warm zat. Gelukkig wilt de laatste cliënt niet dat ik mondkapjes draag, dus lekker zonder kunnen werken. Inmiddels draag ik bij de helft al geen mondmasker meer en na volgende week hopelijk nergens meer.

De cijfers zijn mooi. Er is wederom bevestigd dat de door de EMA toegelaten vaccins voldoende werken tegen de beta variant. Dat vakanties in het buitenland weer mogen is dan maar zo. Ze hoeven alleen straks bij mij niet meer aan te kloppen als er veel mutaties mee terug naar Nederland zijn genomen en we weer zware maatregelen moeten treffen. Dit ga ik niet meer doen.

Ik doe lekker in Nederland mijn ding. Ik houd momenteel nog afstand van cliënten, vreemden en kennissen, maar daar houdt het mee op. En ik ben natuurlijk volledig gevaccineerd. Ik heb een moeilijke tijd gehad en nu echt behoefte aan vrienden en familie om me heen zonder krampachtige afstand of aantallen te tellen. Lekker met een groepje voetbal kijken. Gewoon iemand normaal kunnen feliciteren of een knuffel als je/iemand het nodig heeft. Het vaccineren gaat zo hard en de cijfers dalen enorm. Ik merk echt dat ik de behoefte heb om niet meer bezig te zijn met corona en niet bij elk dingetje na te denken aan/over corona en de maatregelen.

En mondkapje dragen als ik verkouden ben begin ik niet aan. Of ik werk gewoon door of als ik zwaar verkouden of grieperig ben meld ik me ziek. Wat natuurlijke weerstand opbouwen is ook niet verkeerd en gelukkig kunnen kwetsbaren een griepspuit halen. Die mondkapjes vind ik ook nog eens een te grote belasting voor het milieu en daarnaast heeft het ook een keerzijde als je je altijd maar wilt beschermen tegen virussen:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/340 ... ziekenhuis

Momenteel een piek op de kinderafdeling met kleine kinderen met luchtweginfecties. Een klein stukje uit bovenstaand artikel:

´Kinderartsen in het Bravis noemen het verkoudheidsvirus rond de zomerperiode ‘bijzonder’. Het zou alles te maken hebben met de 1,5 meter afstand die mensen vanwege de coronamaatregelen hebben aangehouden. Hierdoor hebben mensen afgelopen winter geen immuniteit tegen het virus opgebouwd.

Van Bodegom: “Ook waren de kinderdagverblijven natuurlijk lange tijd dicht. Normaal gesproken zitten kinderen dan dichter op elkaar en bouwen zo meer weerstand op.”

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:31

MoniqueT schreef:
Ja, zelfs in de natuur of waar dan ook, al is er niemand in de buurt. Alleen in eigen huis/tuin niet en waar je aan tafel zit met eten of drinken.

Sinds maart vorig jaar....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:46

Vayo , vaccinaties helpen uitstekend tegen de beta variant maar tegen de delta variant minder wanneer je nog niet volledig gevaccineerd bent. Maar ik ben blij dat de kapjes weg gaan, zelf verantwoordelijk gedragen voorkomt veel.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:47

Pandora2 schreef:
Huertecilla schreef:
*\%/*

In Brussel tot voor kort wel overal buiten mondmasker op.
En de gemeente van mijn ouders had in het begin ook even een volledige mondmaskerplicht. Gelukkig is dat snel afgeschaft, het is daar totaal niet druk ofzo, niet eens een stad, laat staan een drukke winkelstraat :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:49

Citaat:
En mondkapje dragen als ik verkouden ben begin ik niet aan. Of ik werk gewoon door of als ik zwaar verkouden of grieperig ben meld ik me ziek. Wat natuurlijke weerstand opbouwen is ook niet verkeerd en gelukkig kunnen kwetsbaren een griepspuit halen. Die mondkapjes vind ik ook nog eens een te grote belasting voor het milieu en daarnaast heeft het ook een keerzijde als je je altijd maar wilt beschermen tegen virussen:

Mijn hulp hoeft niet te komen als ze verkouden is en dat weet ze ook..

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 18:18

Ik durf niet te zeggen wat ik er nu zou gebeuren als ik me ziek meld met een verkoudheid. Normaal blijf ik dan thuis, niemand heeft zin om mij met mijn snotneus in hun huis te hebben. Maar ben het afgelopen jaar niet verkouden geweest (klop ik meteen even af) dus ik zou het ook niet precies weten.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:18

Ik vind het best wel heftig dat er nu een RS virus uitbraak is, dat is echt heel link voor jonge baby’s. Normaalgesproken is dat een wintervirus maar het slaat nu hard toe omdat niemand weerstand opbouwt. Daarom ben ik er ook niet voor om met iedere snotneus thuis te blijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:25

Niwla schreef:
Ik vind het best wel heftig dat er nu een RS virus uitbraak is, dat is echt heel link voor jonge baby’s. Normaalgesproken is dat een wintervirus maar het slaat nu hard toe omdat niemand weerstand opbouwt. Daarom ben ik er ook niet voor om met iedere snotneus thuis te blijven.

Het slaat nu niet hard toe door verminderde weerstand; maar door de lockdown en scholen/kdv dicht.
Citaat:
,Het gaat om een piek die we normaal zien in januari en februari. Dat is het beeld van alle ziekenhuizen in de regio’’, zegt een woordvoerster van dit ziekenhuis. De oorzaak zou kunnen liggen in de lockdown. ,,In januari en februari waren we meer geïsoleerd. Nu is alles meer open, dat zien de kinderartsen als een verklaring.’’ Het virus duikt ieder jaar op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:32

Uiteindelijk is dat toch hetzelfde? Door de afstand, KDV dicht e.d. wordt er minder weerstand opgebouwd en dat heeft dus ook een keerzijde.
Daarom vind ik net als Niwla het onzin om voor elke snotneus of kuchje thuis te blijven. Het is ook belangrijk natuurlijke weerstand op te bouwen.

Echt heel verkouden of griep vind ik wat anders, maar wat snotterig ga ik ook niet voor thuisblijven.

Echwel, ik neem aan dat daar afspraken over gemaakt zijn en dat de medewerkster die altijd bij jou blijft dan doorbetaald kan wegblijven? Echt heel verkouden of griep vind ik wat anders, maar wat verkouden werken wij gewoon hoor. En dan houden we wat meer afstand. Andersom heb ik veel cliënten die zelf ook geregeld verkouden zijn en dan worden wij ook geacht daar te werken. Cliënten zijn bij ons ook vrij een mondmasker te dragen en dat zullen ze ook altijd blijven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:07

Ja faar zijn idd afspraken over gemaakt gelukkig
En het werkt prima