Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:41

Destination schreef:
Blussum, misschien moet je wat meer over het SARS-CoV-2 en Covid-19 lezen voordat je hier allemaal onwaarheden verkondigt :o

Inderdaad, zoveel fake news... Ik ga temmen, dit kan zo niet :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:42

Joman schreef:
Dan heb je niet naar Van Dissel geluisterd. De kans dat je bij beperkte symptomen immuun bent, is totaal onzeker.
Zojuist in de liveblog: er zijn ongeveer 50.000 besmettingen op 3 miljoen inwoners in Wuhan. Er is daar dus bij lange na niet iedereen besmet.

Geluiden over herbesmettingen zijn toch ook al eerder gehoord uit China.

Babootje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:45

Babootje schreef:
Joman schreef:
Dan heb je niet naar Van Dissel geluisterd. De kans dat je bij beperkte symptomen immuun bent, is totaal onzeker.
Zojuist in de liveblog: er zijn ongeveer 50.000 besmettingen op 3 miljoen inwoners in Wuhan. Er is daar dus bij lange na niet iedereen besmet.

Geluiden over herbesmettingen zijn toch ook al eerder gehoord uit China.

Ja klopt. Maar eerlijk gezegd neem ik alle berichtgeving uit China niet (meer) serieus.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:56

Blussem schreef:
Over app gesproken.

Het grootste probleem is dat waarschijnlijk alle keihard werkende mensen zoals in zorg, winkels, voedsel, onderwijs allemaal als verdacht worden gemerkt en niks meer mogen.

Terwijl ander dat alleen thuis werkt of thuis zit die van een uitkering zitten te genieten alles mogen doen en vakantie gaan vieren.

Ik denk dat het alleen gaat werken is wanneer je de mensen uitsluit die nu het land draaiende houden. Want als deze mensen zeggen bekijk het maar dan hebben we een veel groter probleem.

SusanH schreef:
Ja dat bedacht ik me ook. Werk in de zorg. Kans dat ik positief geteste personen tegenkom is dus sowieso al groter.

Dat is nu toch ook al zo. Voor zorgpersoneel gelden andere regels, die meer belastend kunnen zijn.
Iedereen met een snotneus moet thuisblijven, behalve wanneer je in de zorg werkt.
Veel zorgmedewerkers moeten zichzelf 2x daags tempen.
Veel zorgmedewerkers worden extra ingezet, terwijl een groot deel van de inwoners zich nu al verveelt.

Ik werk met positief getesten en ben ondanks gebruik van PBM op mijn werk heel streng voor mezelf qua contacten. Rutte zou trots op me kunnen zijn. ;) Maar ik doe dat vooral omdat ik geen besmettingen op mijn geweten wil hebben. Een deel van mijn omgeving (ouders) snapt mijn strenge houding niet echt, maar die maken ook niet mee wat ik wel zie op mijn werk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:02

MarliesR schreef:
De correspondent van NOS is nu live aan het uitzenden vanuit Wuhan en beantwoord vragen.

Ben ik de enige die regelmatig haar wenkbrauwen fronst als er weer eens een correspondent ergens voor een ziekenhuis (in de meeste gevallen in NL, maar toch) een riedeltje af staat te draaien, waarbij je je afvraagt waarom dat in hemelsnaam perse moet moet het Erasmusziekenhuis (of iets anders) op de achtergrond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:05

Oscar schreef:
MarliesR schreef:
De correspondent van NOS is nu live aan het uitzenden vanuit Wuhan en beantwoord vragen.

Ben ik de enige die regelmatig haar wenkbrauwen fronst als er weer eens een correspondent ergens voor een ziekenhuis (in de meeste gevallen in NL, maar toch) een riedeltje af staat te draaien, waarbij je je afvraagt waarom dat in hemelsnaam perse moet moet het Erasmusziekenhuis (of iets anders) op de achtergrond?

Zeker niet :+ dat kan prima ergens anders anders lijkt me.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:11

Ah fijn, een medestander :))

Dan staan ze heel hard "BLIJF THUIS!!!" te verkondigen, en zelf reizen ze van hot naar her om maar een plaatje van een ziekenhuis op de achtergrond te hebben. Heel bizar :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:14

Oscar schreef:

Dan staan ze heel hard "BLIJF THUIS!!!" te verkondigen, en zelf reizen ze van hot naar her om maar een plaatje van een ziekenhuis op de achtergrond te hebben. Heel bizar :D

Zal dat niet gewoon een greenscreen zijn?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:15

Jolliegirl schreef:
Oscar schreef:

Zal dat niet gewoon een greenscreen zijn?

Inclusief wind en storingen? :+

Ik stoor me er ook aan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:17

Ja geen idee hoe dat werkt hoor...

Ik vind het ook belachelijk, daar niet van.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:19

Oscar schreef:
MarliesR schreef:

Nee hoor, ben je niet de enige in. Incl. al die microfoons die hier en daar maar gewoon onder de neus gedrukt worden... (nu dan leuk met een lange buis er aan...).

Al moet ik dan wel weer toegeven dat ik zo een live beeld beeld uit Wuhan wel heel interessant vond om te zien hoe het er daar nu aan toe gaat (en de antwoorden op de vragen waren ook interessant).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:22

Wuhan kan ik me ergens nog wat bij voorstellen. Maar een ziekenhuis in Nederland? Plak het er gewoon als plaatje achter voor de beeldvorming en klaar. Geen onnodig risico en geen storingen :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:25

Volgens mij word in het Erasmus mc elke dag de update verzorgt over Corona voor de pers dus misschien logisch ? Dat dat vandaar uit gedeeld word?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:40

Oscar schreef:

Hetzelfde voor de correspondenten die in New York op straat moeten staan. Blijf in je hok!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:41

Toch kan het wel wat toevoegen. Ik vond de updates van Mustafa uit Italie heel fijn, omdat het een goed beeld gaf van de situatie daar.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:48

Klopt, soms voegt het wel wat toe.
Maar die verslagen met een willekeurig ziekenhuis op de achtergrond..... nou nee.
Wat Bigone zegt zou natuurlijk wel kunnen, dat ze daar toch al zijn voor een andere reden (waarom??? zo'n briefing kan toch ook online?).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:02

Joman schreef:
Ik zit die liveblog te kijken. Men mag in de ziekenhuizen nog steeds niet met de media praten en als men wel met de media praat, mag men geen uitspraken doen over de serieuze corona aantallen etc. Ik geloof dus echt niks van de cijfers die China heeft gepubliceerd. Dat is toch belachelijk? Zij helpen een virus de wereld in. Miljoenen besmettingen, tienduizenden doden. En dan nog geen openheid geven? In het begin is pijnlijk duidelijk geworden wat dat heeft gedaan: een maand in de doofpot en heel de wereld is naar de filistijnen.

Ik denk dat de cijfers nu veel hoger zijn dan China aangeeft (nieuwe gevallen en sterfte )

Herbesmetting, dat hadden ze toch getest bij chimpansees?
Dat wanneer ze nog niet 100% genezen waren ze wel weer opnieuw het virus kregen, maar indien wel 100% genezen had herbesmetting geen gevolgen.
Zal eens zoeken of ik die bron terug kan vinden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:12

Femke_Tweety schreef:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101 ... 13.990226v
17-3-2020
Allereerste wetenschappelijke onderzoeken (op apen)naar herbesmetting, laten zien dat hereinfectie na een volledig uitgeziekte Covid19 besmetting niet voorkomt.
Voorlopige conclusie (ook bij de mens) is dus dat herbesmetting niet mogelijk is.

Helaas werkt de link naar de website niet meer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:15

Citaat:

?
De NOS houdt zich aan de afspraken, maar 'blijf thuis' is de oproep van de regering.
Wat mij betreft mag journalistiek gelden als een vitaal beroep.

Niet alle journalisten wonen in Hilversum en het Erasmus MC is de plek waar dagelijks persconferenties worden gehouden.

En die hengel komt af en toe subtiel in beeld:'wij interviewen op 2 meter afstand'.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:20

Journalisten/communicatie is ook als vitaal aangemerkt dacht ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:28

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429707 ... corona-mix
De Limburger. Elens gaf patiënten een combinatie van hydrochloroquine, zink en azitromycine. „Dat is een heel oud malariamiddel. Dat blijkt dus effectief. Ik weet het, het waren maar acht patiënten, maar ze waren allemaal weer snel beter. Het is een veilige en goede behandeling”, zei de huisarts op de lokale tv-zender Peel en Maas.

Het is een oud beproefd malaria middel en blijkbaar daarom veilig genoeg om te geven, zeker als de huisarts het kan begeleiden.
Maar het RIVM vindt dat niet, omdat het middel niet wetenschappelijk bewezen werkt tegen Corona.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:28

Blussem schreef:
Btw, ook verwacht ik minder erge zieke doordat mensen gezonder zijn gaan leven nu zo bekend is van Corona.
Kijk eens wat de combinatie doet met Corona, veel achol zuipen, slecht slapen en ongezond eten.

BTW, ik wordt zelf van zo leefstijl al erg ziek zonder Corona:=

Minder ziek van corona door deze manier van leven of minder ziek in het algemeen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:30

Er zijn nog meer redenen dat het niet zomaar veilig is om te geven. Je mag het niet aan iedereen geven en zeker niet zonder goed monitoren. Een vriendin van mij is in het ziekenhuis beland door bijwerkingen van dat middel en die was gewoon gezond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:31

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429707 ... corona-mix
De Limburger. Elens gaf patiënten een combinatie van hydrochloroquine, zink en azitromycine. „Dat is een heel oud malariamiddel. Dat blijkt dus effectief. Ik weet het, het waren maar acht patiënten, maar ze waren allemaal weer snel beter. Het is een veilige en goede behandeling”, zei de huisarts op de lokale tv-zender Peel en Maas.

Het is een oud beproefd malaria middel en blijkbaar daarom veilig genoeg om te geven, zeker als de huisarts het kan begeleiden.
Maar het RIVM vindt dat niet, omdat het middel niet wetenschappelijk bewezen werkt tegen Corona.

Op rlt stond een beter argument: doe deze combinatie in het ziekenhuis, zodat je de hartslag kunt bewaken.

(Er zijn geen dubbelblinde placebo gecontroleerde studies naar deze ziekte, en wetenschap is gebaseerd op onderzoek. 'Work in progress', maar graag wel zo veilig mogelijk experimenteren.)

"Dat de veiligheid niet gewaarborgd is met dubbelblinde etcetc" is een waarheid als een koe, maar geen argument.