Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2152
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:14

De kiwi met stoppels ( :') ) was inderdaad een Zespri gold. De 'gewone' zespri kiwi was duidelijk hariger, maar nog steeds niet zo harig als ik me herinner van vroeger.

Ik denk dat ik een foto heb gemaakt, ik ga even zoeken.

Afbeelding

Anomien

Berichten: 7440
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:05

casperzazoe schreef:
Ik vraag me af wat een algemeen bloedonderzoek voor een paard ongeveer zal kosten? Paard is al oud en wil graag meer weten over hoe het er van binnen aan toe gaat. Ja ik bel morgen de DA maar ben benieuwd :+



Max honderd euro. Uitgaande dat je DA enigszins in de buurt zit om te prikken.

Maar dit is telefonisch zo makkelijk op te vragen bij een DA, naast dat mijn antwoord een schatting is, zou ik zeggen... bel hem op!

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:23

even een soortgelijke vraag waarvan ik het antwoord niet krijg bij mijn DA of bij een van de andere bedrijven aangezien ze er een belang bij hebben :') Van beide hoor ik... ja beter hier en niet zelf ontwormen zonder onderzoek.
En via bokt en google heb ik geen antwoord op mijn specifieke vraag.

Mest onderzoek... even een vraag nav een besmet paard op stal met bloedworm (minimale besmetting en staat niet op hetzelfde land als de mijne).
Wormenkuur krijg je nu niet meer zonder onderzoek, maar ik weet ook dat je niet alles terug ziet in het onderzoek, dus dat er nog een kans op besmetting zal blijven.
Bij mijn DA is het veel duurder dan bij een online bedrijf zoals VPL 't Woud of HIPPOSUPPORT waar je ook een kuur krijgt wanneer ze wat vinden. Ook bij allen kan je aanvullend onderzoek naar lintworm, leverbot, bloedworm e.d. laten doen dmv extra mest onderzoek of onderzoek van het speeksel.
Ook kan ik zelf gewoon aan alle kuren komen, dus ik zou het ook zonder onderzoek kunnen geven... al wil ik dit liever niet. Maar wil natuurlijk ook niet met een negatieve uitslag uit de bus komen en dat er wel iets blijkt te zitten. En daarbij scheelt het enorm veel geld :') Wat dan weer niet af weegt tegen de gezondheid van mijn paard of het voorkomen van resistentie.
maargoed...

Heeft mestonderzoek eigenlijk wel zin, en maakt het dan nog uit waar?
Of zouden jullie er gewoon een spuit in jassen _O-

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:33

Vorig jaar zo iets soortgelijks bij de hand gehad. Paard stond alleen wel bij mijne in de wei. Da wilde mestonderzoek en dan kijken of het nu nodig was of bij de gewone ronde 2 maanden later. (En dan weer mestonderzoek eerst).
Nu ben ik helemaal niet van het mestonderzoek, dus heb er gewoon een spuit in geduwd. In overleg met m'n stalhouder die dat ook verstandiger vond.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:42

Zolang er geen klinische tekenen van besmetting zijn, er geen logische redenen zijn voor een besmetting (in jouw geval is er geen contact, direct of redelijkerwijs indirect, met het besmette paard), en de wormeitelling (mestonderzoek) negatief is, zou ik niet ontwormen.

Het is niet alleen resistentie (wat je kan voorkomen door je paard eens te wegen, daar 20% bovenop te doen en te zorgen dat hij de hele kuur binnen krijgt/houdt en niet extreem vaak te ontwormen), maar ook darmbelasting en milieubelasting.

Mijn dieren zijn mee-ontwormt toen we een dier in de groep bleken te hebben met ernstige spoelwormen en later nog een keer toen er een tijdelijke pony ernstig bloedworm bleek te hebben. Bij een lichte besmetting weet ik niet of ik het had gedaan, is ook afhankelijk van de gezondheid van mijn paard (toen was het een paard dat herstellende was van broodmager zijn door tandproblemen en daardoor darmschade).

De shetten (staan gescheiden) zijn wel eens ontwormd omdat ik vanwege klinische symptomen begon te twijfelen. In dit geval had ik een idee van het type worm, anders zou ik wel een mestonderzoek doen om de meest geschikte kuur te kunnen gebruiken (ivermectine/moxidectine bestrijden geen aarsmaden of spoelwormen, dus dan moet je een andere kuur gebruiken).

Verder laten wij 2x per jaar, april/mei en juli/augustus, de mest controleren voor de zekerheid (tot nu toe altijd vrij geweest indien onverdacht) en ontwormen we in november/december met equimax (paarden geschat onder de 250kg, dus ivermectine + praziquantel) of equest pramox (vanaf 250kg, gedoseerd op 1.1x geschat lichaamsgewicht) "preventief". Hiermee worden de lintwormen bestreden en ook eventueel gemiste (waarschijnlijk lichte) bloedwormbesmettingen. De shetten worden bij twijfel in februari extra met panacur, omdat zij gevoelig zijn voor aarsmaden (i.i.g. die van ons, maar ik hoor het wel erg vaak bij shetten).

Ik zou dus een mestonderzoek doen in dit geval.

fohadie
Berichten: 4353
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:50

Jolien87 schreef:
fohadie schreef:
Of je hebt geen kiwi, maar een zespri gezien?


Bedoel je een Kiwi gold?

Ik denk dat ze de kiwi's epileren.


Zespri en kiwi gold is toch hetzelfde?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:19

Hoe kan ik bij Netflix zien waar een film/serie over gaat? Er is iets veranderd in de app en ik weet niet meer hoe ik bij die info kom :=


Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:21

op het rondje met de i erin (rechts naast afspelen) klikken. :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:24

Dan krijg ik geen info. Alleen wat steekwoorden.


Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:29

Vreemd, bij mij km ik via dat info-symbooltje op een beschrijving uit ipv steekwoorden.
Maar ik mis de optie om naar 'film' etc te gaan. :+

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:11

fohadie schreef:
Zespri en kiwi gold is toch hetzelfde?

Nope...
Zespri is een kiwi "merk".
Je hebt zespri green... de gewone kiwi en zespri gold... dat gele geval.
En die zijn inderdaad wat haarlozer... al denk ik niet dat ze ze epileren :')

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:16

Misschien is dat omdat hij al in jouw lijst staat. Dan gaat netflix er van uit dat je al weet waar de film over gaat omdat je hem hebt toegevoegd.

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:17

c_alsemgeest schreef:
fohadie schreef:
Zespri en kiwi gold is toch hetzelfde?

Nope...
Zespri is een kiwi "merk".
Je hebt zespri green... de gewone kiwi en zespri gold... dat gele geval.
En die zijn inderdaad wat haarlozer... al denk ik niet dat ze ze epileren :')


Nu foto's maken en kijken of ze in de winter hariger zijn. In dat geval is het gewoon een verschil tussen de zomer- en wintervacht :Y)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 02:32

Is voltige niet slecht voor het lichaam/rug van het paard?

Kunnen dieren ook stress/emotie eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:37

MoriMann schreef:
Nu foto's maken en kijken of ze in de winter hariger zijn. In dat geval is het gewoon een verschil tussen de zomer- en wintervacht :Y)

Wellicht is dat nog waar ook! :D Op de website van Zespri staat dat deze kiwi's staat dat ze van mei-november uit plantages op het zuidelijk halfrond komen, en van december tot mei uit de mediterrane landen. Misschien zijn die andere omstandigheden ook wel wat van invloed op de haardos van de Zespri? :Y)

theadora99

Berichten: 3645
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:27

Er lagen in de supermarkt hier zespri gold en normale zespri naast elkaar en de normale waren jarig, de gold niet.

Steeph

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:48

theadora99 schreef:
Er lagen in de supermarkt hier zespri gold en normale zespri naast elkaar en de normale waren jarig, de gold niet.

Heb je ze netjes gefeliciteerd? :)F

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:54

Indy_Mouse_9 schreef:
Worden kiwi’s (het fruit, niet de vogels) tegenwoordig geschoren? Ik herinner ze me veel hariger dan ik ze nu in de winkel tegenkom...
Of zijn het nu minder harige rassen dan +/-20 jaar geleden?

Ik dacht ook eerst dat het met de cultivar of de groeiomstandigheden te maken had, maar enig uitzoekwerk leverde op dat ze dus daadwerkelijk geschoren worden.
Afbeelding

theadora99

Berichten: 3645
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:55

Steeph schreef:
theadora99 schreef:
Er lagen in de supermarkt hier zespri gold en normale zespri naast elkaar en de normale waren jarig, de gold niet.

Heb je ze netjes gefeliciteerd? :)F

Heb zelfs een liedje voor ze gezongen :+ harig bedoelde ik hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:44

oomens schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Worden kiwi’s (het fruit, niet de vogels) tegenwoordig geschoren? Ik herinner ze me veel hariger dan ik ze nu in de winkel tegenkom...
Of zijn het nu minder harige rassen dan +/-20 jaar geleden?

Ik dacht ook eerst dat het met de cultivar of de groeiomstandigheden te maken had, maar enig uitzoekwerk leverde op dat ze dus daadwerkelijk geschoren worden.
[ Afbeelding ]

Oh neeee! ;( :=

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:26

oomens schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Worden kiwi’s (het fruit, niet de vogels) tegenwoordig geschoren? Ik herinner ze me veel hariger dan ik ze nu in de winkel tegenkom...
Of zijn het nu minder harige rassen dan +/-20 jaar geleden?

Ik dacht ook eerst dat het met de cultivar of de groeiomstandigheden te maken had, maar enig uitzoekwerk leverde op dat ze dus daadwerkelijk geschoren worden.
[ Afbeelding ]

... :oo Ik eet nooit meer kiwi :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:07

SavannahNx schreef:
Is voltige niet slecht voor het lichaam/rug van het paard?

Kunnen dieren ook stress/emotie eten?


Honden stoppen meestal met eten als ze stress hebben. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er dieren zijn die gaan eten als ze stress hebben, het zou niet functioneel zijn voor hun overleving en het is wellicht ook niet altijd voorhanden.
Daarnaast is het weer wel zo dat eten voor sommige dieren ontspannend kan werken (zoals bij paarden)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:08

Chasingmood schreef:
Misschien is dat omdat hij al in jouw lijst staat. Dan gaat netflix er van uit dat je al weet waar de film over gaat omdat je hem hebt toegevoegd.


Ik kan helaas bij geen enkele film of serie nog de beschrijving/informatie lezen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:12

Nikass schreef:
SavannahNx schreef:
Is voltige niet slecht voor het lichaam/rug van het paard?

Kunnen dieren ook stress/emotie eten?


Honden stoppen meestal met eten als ze stress hebben. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er dieren zijn die gaan eten als ze stress hebben, het zou niet functioneel zijn voor hun overleving en het is wellicht ook niet altijd voorhanden.
Daarnaast is het weer wel zo dat eten voor sommige dieren ontspannend kan werken (zoals bij paarden)



Aah ik vroeg het me af omdat mn kat echt eet eet eet eet eet en eet. Non stop. En soms ook als het heel druk in huis is of iets dacht ik van misschien is het net als bij mensen dat ze emoties weg eten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:35

En hoe is zijn gewicht? Wordt hij dikker, valt hij af of blijft hij op gewicht?
Is het een actieve (buiten) kat?