[HK] Primark deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:01

Vandaag in het Nieuwsblad, toch de moeite om eens over na te denken.

Gent - ‘Ik word er triestig van als ik die honderden mensen zie aanschuiven voor Primark’, reageert modeontwerpster Murielle Scherre op de opening van de Gentse vestiging. ‘Ik zou stuk voor stuk met hen willen gaan praten om te vertellen hoe het komt dat die kleren zo weinig kosten, en hoe ze ook goedkoop veel slimmer zouden kunnen shoppen.’
'Die ketens leggen die kleren echt niet in hun rekken om jou rijk te maken, die willen zelf rijk worden’, zegt de vrouw achter lingeriemerk La fille d’O fel. ‘Er zit een heel foute mentaliteit achter dat je kleren desnoods maar een keer hoeft te kunnen dragen, en dat je ze daarna weggooit als ze kapot zijn. Heb je dan als klant echt zo’n goede zaak gedaan? Drie T-shirts voor tien euro per stuk, waarvan je er op het einde van het jaar geen één meer draagt. Koop je dan niet beter gewoon één goed T-shirt?’
Dégoût van mode
De trend naar steeds goedkoper en steeds minder lang houdbaar doet Scherre oprecht pijn. ‘Toen ik mode ging studeren en begon te beseffen hoe veel van die mooie kleren gemaakt werden, heb ik even een dégoût van mode gekregen. Het was vreselijk om te ontdekken hoe veel van die mooie dingen werden gemaakt. De droom van de happy few, blijkt ten koste te gaan van lageloonlanden. Als jij er niet voor betaald hebt, heeft iemand anders ervoor betaald. Met veel te lange en onderbetaalde werkuren.’
‘We hebben onszelf als modeindustrie ook in een mallemolen gestoken. Een nieuwe collectie heeft een houdbaarheidsdatum van zes maanden, daarna moet het in de solden, en dan moet het weg om plaats te maken in de winkel. Klanten verwachten elke keer als ze naar de winkel gaan iets nieuws. Welke muzikant of kok aanvaardt het dat zijn werk na een half jaar gedumpt wordt?’
Met La fille d’O probeert Scherre het zelf anders te doen. ‘Ik blijf ervoor vechten om alles in België te produceren, met duurzame grondstoffen uit eigen land of de buurlanden. Maar het is soms gekkenwerk, want daar bestaat niet eens een label voor. Terwijl lokaal produceren de grootste garantie op duurzaamheid en eerlijke werkomstandigheden is. Daar zou een betrouwbaar label voor moeten komen.’

Zo shop je als je niet naar Primark wil gaan:
1. Tien stukken per jaar
Het klinkt misschien hard, maar volgens Scherre is het haalbaar voor de zelfs de grootste fashionista. ‘Koop in plaats van honderd stuks per jaar, tien stuks. Je mag het gevoel van, waaw, ik heb een nieuw kleedje niet verloren laten gaan. Wat heb je aan die massa kleren als ze daar gewoon op een hoop liggen gesmeten? We moeten terug kunnen verlangen naar iets, naar iets kostbaars.’
2. Kies wat je écht wil
‘Kies die tien stuks heel bewust uit, spaar iets langer en koop dan iets bijzonders dat misschien je hele leven zal meegaan. Denk goed na of je de H&M wil steunen, of liever Ann Demeulemeester. Net zoals met vrienden wordt het met kleren alleen maar beter als je bewust kiest waar je tijd en energie in steekt. Verspil je tijd niet aan mensen of kleren die je eigenlijk niet echt interesseren.’
3. Koop alternatief
Het heeft weinig zin om Primark te mijden en recht H&M binnen te lopen. ‘Ik kom bijna nooit in winkelstraten als de Langemunt of de Veldstraat. De grote ketens die daar heersen zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek. Op sites als rankabrand.com of schonekleren.be kan je wel al veel te weten komen over de praktijken van merken. Het beste alternatief vind ik zelf tweedehandswinkels. De kleren die daar hangen moeten al een zekere kwaliteit hebben, anders kan je ze tweedehands niet meer verkopen. Je gaat de verspilling tegen, en kan zo echt unieke dingen vinden. Ik heb vorige week nog voor tien euro een kostuumjas gevonden. Als je een tweedehandswinkel een stap te ver vindt, zijn er nog heel wat alternatieven. Ga naar closet sales (waar mensen zelf verkopen wat ze niet meer dragen), switchings (ruilbeurzen voor kleren) of koop last season (de collecties van vorig seizoen).
4. Koop zwart
En ten slotte even simpel als geniaal: ‘Draag sobere kleuren, dan past bijna alles bij elkaar, en moet je veel minder kopen. Duurzaam, en je geeft veel minder uit dan als je voor elke gele of rode jas, ook gele of rode schoenen moet kopen.’

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:09

Ik vind het nogal een kul stuk :=

Laatst was er een tv programma over de kleding industrie.
Merken als G Star, Diesel en weet ik het allemaal worden in precies dezelfde fabrieken gemaakt als van de H&M en de Primark. Ja ze gebruiken iets betere kwaliteit stof, maar daarvoor hoeft de prijs niet 10 x zo hoog te liggen :o

eenitraM

Re: [HK] Primark deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:06

Ik hou er niet van elke keer iets hetzelfde dragen :')

Ik ben trouwens eergisteren naar de Primark in Keulen geweest. Mijngodje, die was HUGE!!!!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:14

Ik was vorig jaar in Keulen..Toen was die nog niet open, geloof dat ie 2 of 3 dagen nadat ik weg ging geopend werd -O-

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:26

Xjewillemijn schreef:
weet iemand hoe primark den haag is?
ga er mogen voor het eerst naar toe :)

Den haag vind ik persoonlijk leuk. alleen omdat de winkel een hoekpand is, hebben ze het een beetje apart ingedeeld .

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:28

Ik vind Den Haag ook een hele fijne winkel !!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:34

Ik vind het ook een onzin stuk :) niet iedereen heeft geld om duurdere kleding te kopen of heeft zin om lang met 1 stuk te doen :)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:41

Tja, stille meelezer maar wil ook wel even reageren. De Primark maakt zeer weinig tot geen reclame en bespaart daar ook veel kosten op, waardoor de kleding ook goedkoper is :) Het is zeker niet alleen daardoor, maar toch. En bijvoorbeeld de Sting of G-Star zijn inderdaad net zo slecht.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:18

ik heb t geld ook om elke week te shoppen in de Only, Bershka( die overigends in mijn ogen , niet verrekt duur zijn), maar de Pri, zo groot, alles bij elkaar, jurken , portemonee, tas, make up kwast, kleding, heeerlijk!
daarbij goedkoop, ik kan bv niet tegen kleding lang dragen, het shirtje van 20euro bij de Only. gooi je minder makkelijk weg als net zo iets voor 8/9euro? dan doe je het niet weg omdat het meer kostte , maar dragen wil je het ook niet.
Dit is een persoonlijke instelling, en daarom ben ik het niet eens met het artikel.

( half uur getypt hahaha, extra lange acrylnagels is niet altijdhandig....)

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:46

Vind het artikel ook een beetje onzin eerlijk gezegd...
Ik heb broeken van de pri die al bijna 2 jaar in mijn kast liggen en die ik nog steeds draag. Het is ook maar een beetje hoe je er zelf mee omgaat denk ik?
Al mijn winter truien van vorig jaar komen van de primark en die draag ik dit jaar ook gewoon nog hoor. Zijn ze niet meer 'mooi' genoeg om mee te gaan werken, dan draag ik ze wel thuis.

Ik koop bij de primark omdat ik het fijn vind om variatie in mijn kast te kunnen hebben zonder dat ik daar een fortuin aan moet betalen :Y)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:29

Ik heb dure broeken die binnen een half jaar stuk zijn en in de €5 euro primark broeken slof ik al een jaar. ;')

Dinsdag in nijmegen geweest.
3 basic shirtjes en 3 bh's met korting :D
Laatst bijgewerkt door Saaams op 13-08-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:29

Ik snap ook niet waar dat punt vandaan komt dat je iets na één keer dragen weg moet gooien. Ik heb nog nooit kleding van de Primark weg moeten gooien omdat het kapot ging? :o?
Ik draag bijna alleen maar broeken van de Primark (voor een student zijn andere broeken ook niet te betalen...) en ze gaan tot nu toe nog steeds allemaal mee.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:08

Die vrouw vind zichzelf geloof ik een beetje zielig als ze zegt: "Welke muzikant of kok aanvaardt het dat zijn werk na een half jaar gedumpt wordt"
Je weet dat dit zo is, ga dan niet in de mode werken :')
Ik koop ook wel eens iets duurdere kleding waarvan de stof kwalitatief gezien beter aanvoelt, maar daarnaast blijf ik lekker shoppen bij Primark :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:04

Jurkjes koop ik bij Nelly of Asos, bij de Primark kan ik daar nooit voor slagen. Maar truien, vesten, ondergoedjes, shortjes zijn daar prima, doe ik ook lang mee. Ik heb nog Primark kleding die ik kocht toen ik in Londen woonde, 6 jaar geleden. Gaat langer mee dan H&M.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:41

Mijn god wat een onzin dat stuk :+ Ik heb 1 broek van de Primark weg moeten gooien omdat er een gat in zat, maar die broek droeg ik wel wekelijks. Verder is het gewoon oprecht leuke kleding voor een normale betaalbare prijs. Ik heb G Star broeken gehad van 120 euro, zat heerlijk en ging lang mee.. Maar ik geef nooit meer 120 euro uit aan een broek. Ik heb het geld er ook niet meer voor :') Ik vind het ook veel leuker om 10 kledingstukken te kopen voor 100 euro dan een merk kledingstuk van 100 euro.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:34

Ik heb ook nog maar één keer een broek van de primark weg moeten gooien, er zat een gat op de plek waar het langs het zadel van de fiets schuurt.
Had de broek overgens bijna dagelijks aan.. Voor de rest alleen mijn onesie waar een gat bij het kruis en de oksels zitten :')

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:19

Ik draag die high waisted broeken echt heerlijk zitten ze, alleen door het schuren van het zadel worden ze snel dun en ben een keer gevallen waardoor ik ze heb moeten weggooien maar verder niks mis met die broeken. Ik heb ook vaak genoeg broeken gehad van een duurder merk en die waren sneller kapot

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:52

Ik heb zelfs geen slijtplekken van het fietsen, en zit er vaak een uur per dag op! :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:54

En zo absurd goedkoop vind ik de primark ook niet meer, heb t idee dat de prijzen steeds wat hoger worden. En tja die basics zijn goedkoop maar echt niet veel goedkoper dan een Zeeman oid. Zo overtrokken weer dat stuk :=

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:48

Vind het inderdaad ook niet heel goedkoop meer, voor een vest of trui betaal je al gauw 20 euro, nou dan haal toch liever bij de new yorker voor hetzelfde geld, maar met betere pasvorm.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:54

oehh ik ga donderdag weer naar de primarkt in eindhoven :)

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:19

Primark vind ik ook steeds meer tegenvallen.. qua prijs idem..

Toch blijft het een feestje om te mogen gaan <<) , zit tussen m'n oren ofzo :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:18

Ik heb ook het idee dat het steeds een beetje duurder wordt...

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:04

Het wordt inderdaad wel duurder, maar het blijft voor mij toch wel opvallend goedkomer dan een andere winkel met dezelfde kwaliteit van kleren.
Bovendien heb ik in de primark ook veel keuze, laatst kocht ik bijvoorbeeld 2 DVD's voor €5 per stuk ('ted' en 'mamma mia'), dat vind je in een andere winkel niet. Dus ik blijf gewoon gezellig primarken! :D

Morgen ga ik een dagje naar Eindhoven met mijn vriendinnen, dus we gaan natuurlijk ook even langs de primark :) Ik wil vooral wat sportkleding kopen, maar zal vast ook weer wel wat anders leuks vinden! :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:48

Ik ben vandaag aan het fotograferen in Nijmegen, dus als ik nog tijd over heb ga ik zeker even langs. :)
Wil nog een zwarte skinny (heb nu alleen een high waisted), wat ondergoed, en een lekkere joggingbroek voor de rest maar kijken of ik iets tegenkom.