Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:42

Oh nou gelukkig. Wat raar zeg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:38

Ja dat staat wel een beetje maf zo. Misschien hebben ze dat expres gedaan zodat mensen dat adres ook gebruiken voor eventuele retouren :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:05

Waar kopen jullie je spulletjes om zelf kerststukjes te maken. Bakjes en/of schaaltjes heb ik wel. Heb al wat dennenappels verzameld om te spuiten in wit, goud of zilver. Takjes groen en hulst haal ik uit de tuin. Blijven over de versieringen. Vorig jaar ook niet echt kunnen vinden. ( al was ik toen wat aan de late kant ).

Het is de bedoeling stukjes te maken met kinderen van 8 en 11. Mag dus best wat over the top zijn

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:20

Ja lastig! Bij ons maken ze bakjes op school en moeten ze ook spul mee, maar ik kan het ook slecht vinden.
De bloemist heeft het, maar die snapten niet dat ze meer verdienen als ze mij die prullen los verkopen :7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:41

Ik vond een zakje van die insteek-prullaria bij de Action vorig jaar, in dat rijtje van nepbloemen enzo.
Hier maken ze op school kerststukjes en dan moet je wat versiersels en een bakje meegeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:55

thequeensmum schreef:
Waar kopen jullie je spulletjes om zelf kerststukjes te maken. Bakjes en/of schaaltjes heb ik wel. Heb al wat dennenappels verzameld om te spuiten in wit, goud of zilver. Takjes groen en hulst haal ik uit de tuin. Blijven over de versieringen. Vorig jaar ook niet echt kunnen vinden. ( al was ik toen wat aan de late kant ).

Het is de bedoeling stukjes te maken met kinderen van 8 en 11. Mag dus best wat over the top zijn

Bij Temu of AliExpress.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:14

pmarena schreef:
Ik vond een zakje van die insteek-prullaria bij de Action vorig jaar, in dat rijtje van nepbloemen enzo.
Hier maken ze op school kerststukjes en dan moet je wat versiersels en een bakje meegeven.

Oh dat is een goeie. Had wel bij Action gekeken, maar lag niet bij de kerstspullen. Zal eens kijken bij de nepbloemen

Temu of Ali had ik niet aan gedacht

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:38

Temu en Ali hebben zoveel, echt van alles. Paddestoelen, strikjes, cadeautjes, bolletjes, echt alles wat je maar zoekt om in een kerststukje te doen. Veertjes, zelfs takjes en bloemetjes.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:45

Kinderarbeid, milieuvervuiling, overconsumptie... Echt bizar wat ze daar allemaal hebben inderdaad!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:46

Oké, die was iets pinniger dan bedoeld. Ik bedoel vooral te zeggen: bezint eer ge begint. Heb je het echt nodig vanuit Temu? Of is een zakje bij de Xenos ook voldoende?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:52

VuurVleugels schreef:
Oké, die was iets pinniger dan bedoeld. Ik bedoel vooral te zeggen: bezint eer ge begint. Heb je het echt nodig vanuit Temu? Of is een zakje bij de Xenos ook voldoende?

Waar denk je dat het zakje van de Xenos vandaan komt? Heb je gekeken wat erop staat?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:12

Ik maak ook wel stukjes maar gebruik 100% composteerbare materialen. Geen chemische troep en glitters.
Na he seizoen gaat het gewoon op de composthoop.
Leuk om met de kinders eerst naar buiten te gaan en creatief om te gaan met materialen. Al die microplastics en precies zoals bovenstaand al opnoemt, vreselijke werkomstandigheden en vervuiling, bah. En dat voor een paar weekjes decoratie.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:18

Ja, uit China. Dat weet ik. Ik weet echter ook dat wat in een NLse winkel wordt verkocht aan veiligheidseisen (CE logo) moet voldoen waar zooi van Temu onderuit duikt. Het 'Chinese Export' logo lijkt verdacht veel op het CE logo wat op in Europa verkochte producten staat, zou dat toeval zijn? Of zou dat zijn om de schijn te geven dat er een veiligheidskeurmerk aanwezig is waar die eigenlijk niet is?

Afbeelding

En daarnaast weet ik ook dat je door €7,95 bij de Xenos beter nadenkt over hoeveel zakjes je nodig hebt dan door €0,33 bij Temu. De wereld is écht naar z'n grootje aan het gaan door die bizarre overconsumptie, ik snap niet hoe mensen dat niet inzien. Iedereen wijst altijd maar naar China, China, China. Maar door wie denk je dat China één grote fabriek is? Juist, door het westen en noorden van de wereld, die die gigantische vraag naar producten aandrijven.

Nog een laatste 'daarnaast': Temu maakt een spelletje van dingen kopen. Nog meer, dan nog meer punten! Nóg meer, dan nóg meer punten! Zodat je maar blijft en blijft kopen. Financieel dik verlies op de verkochte producten, maar de informatie over de westerse consument die wordt verzameld is van onschatbare waarde voor China en dat kan zich echt gigantisch hard in onze reet gaan bijten. Of die van onze kinderen.

Dus écht, bezint eer ge begint.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:29

Bij de kringloop heb ik vorig jaar ook veel diverse kerstdecoratie gevonden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:55

Tuincentrum heeft van die insteekspulletjes.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:10

Kringloop en tuincentrum had ik nog niet aan gedacht, goeie tips

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:47

Misschien walnoten verven,mandarijntjes op een stokje ,Physalis (lampionnetjes) ,gedroogde roosjes,kleine kerstballetjes (Hema) gekleurde strikjes van lint.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:57

Ja,de kringloop.Bij de kringloop waar ik woon hebben ze ieder jaar een grote kerstafdeling.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:16

Macs schreef:
Ik maak ook wel stukjes maar gebruik 100% composteerbare materialen. Geen chemische troep en glitters.
Na he seizoen gaat het gewoon op de composthoop.
Leuk om met de kinders eerst naar buiten te gaan en creatief om te gaan met materialen. Al die microplastics en precies zoals bovenstaand al opnoemt, vreselijke werkomstandigheden en vervuiling, bah. En dat voor een paar weekjes decoratie.

Wat een leuk idee dit <3

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:26

VuurVleugels schreef:
Ja, uit China. Dat weet ik. Ik weet echter ook dat wat in een NLse winkel wordt verkocht aan veiligheidseisen (CE logo) moet voldoen waar zooi van Temu onderuit duikt. Het 'Chinese Export' logo lijkt verdacht veel op het CE logo wat op in Europa verkochte producten staat, zou dat toeval zijn? Of zou dat zijn om de schijn te geven dat er een veiligheidskeurmerk aanwezig is waar die eigenlijk niet is?

[ Afbeelding ]

En daarnaast weet ik ook dat je door €7,95 bij de Xenos beter nadenkt over hoeveel zakjes je nodig hebt dan door €0,33 bij Temu. De wereld is écht naar z'n grootje aan het gaan door die bizarre overconsumptie, ik snap niet hoe mensen dat niet inzien. Iedereen wijst altijd maar naar China, China, China. Maar door wie denk je dat China één grote fabriek is? Juist, door het westen en noorden van de wereld, die die gigantische vraag naar producten aandrijven.

Nog een laatste 'daarnaast': Temu maakt een spelletje van dingen kopen. Nog meer, dan nog meer punten! Nóg meer, dan nóg meer punten! Zodat je maar blijft en blijft kopen. Financieel dik verlies op de verkochte producten, maar de informatie over de westerse consument die wordt verzameld is van onschatbare waarde voor China en dat kan zich echt gigantisch hard in onze reet gaan bijten. Of die van onze kinderen.

_/-\o_ Dingen die we ons echt af zouden móeten vragen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:58

Ik heb nog een vraag:
Net eiermie ge'kookt' en afgegoten. Maar ze slaan na het koken rood uit? Voor een deel, niet alles.
Het ongebruikte stuk uit de verpakking is niks aan te zien. De verpakking is wel rood.
Tijdens koken was er ook niks te zien. Tht datum nog een jaar.
What happened? :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:09

F_Orumster schreef:
VuurVleugels schreef:

[ Afbeelding ]

_/-\o_ Dingen die we ons echt af zouden móeten vragen.

En dan gaat het eigenlijk nog een stapje verder: China heeft jarenlang 'ontwikkelingshulp' geboden aan landen in Afrika. Daar werden dan bijvoorbeeld wegen aangelegd. Je kon dat heel mooi zien bij de oude programma's van Top Gear in Afrika waarbij ze van land naar land trokken. In land A van modderweg naar land B en een keurig aangelegde weg: made by China. Bij de overgang naar land C weer een modderweg: geen hulp van China.

In ruil daarvoor leverde China bijvoorbeeld ook textiel aan de bevolking van de landen die ze 'hielpen'. De ene hand waste de andere. Dat textiel was echter kwalitatief zo slecht dat niemand het daar wilde hebben. Dus werd 2e hands textiel van een betere kwaliteit van Europa naar Afrika exporteren interessant.

Vervolgens gaat China zooi leveren aan Europa. Dat heeft tot gevolg dat de 2e hands markt naar Afrika in elkaar klapt omdat de mensen daar nu ineens geen nieuwe Chinese troep maar 2e hands Chinese troep krijgen. Daar zit niemand op te wachten en nu kunnen we (bijvoorbeeld in NL) ons 2e hands textiel nergens meer kwijt. Gaat het alsnog de verbrander in....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:27

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:00

F_Orumster schreef:
Of erger nog dan verbranden, belanden op deze berg
https://www.businessinsider.nl/in-chili ... htbaar-is/

Dat probleem was ook al bekend vanuit Afrika: 2e hands kleding werd in balen van een paar honderd kilo in containers verscheept naar Afrika. Iedere baal bestond uit kleinere balen van zo'n 25 kilo. In Afrika werden die balen dan OF als grote baal verkocht aan grotere handelaren OF als kleine baaltjes aan kleinere handelaren (dan ging het achterop de fiets of in de kruiwagen). Het probleem was/is dat het onverkochte spul daar ook gewoon aan de kant van de weg gesmeten wordt.

25/30 jaar geleden was er een levendige handel van oude (defecte) electronische apparaten naar het voormalig Oostblok vanuit de gedachte: daar zijn ze handig genoeg om er nog iets van te maken. Dat was deels ook wel zo, maar de onbruikbare elementen eindigden daar ook in greppels en sloten.

Dus heeft de Nederlandse overheid gezegd: we controleren random ladingen van handelaren uit het voormalig Oostblok die terug naar huis gaan. Als meer dan 10% van de apparatuur defect is dan is er sprake van illegale export van afval. De leverancier van het spul (vaak een kringloopbedrijf) krijgt dan een knetterende boete. Was het meteen afgelopen met die handel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:07

VuurVleugels schreef:

<KNIP>.

NEE, dat is GEEN toeval en JA het is bedoeld om de schijn te wekken dat het een betrouwbaar, Europees gecertificeerd produkt is.

Veel sterkte met een boormachine met een China Export markering ipv een echt CE keurmerk en ook met China Export kinderspeelgoed dat bijvoorbeeld ineens idiote hoeveelheden weekmakers bevat.