Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:11

Indy_Mouse_9 schreef:
Silenna schreef:
Ik heb enorm vaak tijdens het rijden (na 30/45 minuten) dat de buitenkant van mijn voeten gaan "slapen" :+
Dus ik krijg een gevoelloze kleine teen etc. Erg vervelend want daardoor heb ik soms geen lekkere stijgbeugeldruk. Ik heb dit op meerdere paarden en meerdere zadels..
Hoe kan dit?

Kan het zijn dat je schoen/laars te strak zit?
Het klinkt me bekend, ik had zoiets bij het skien, dacht elke keer dat mijn sok tussen mijn tenen was komen te zitten. Daar bleek mijn skischoenen dus te strak te zitten. Binding een tandje losser en het was opgelost.

Hmm ik denk het niet eigenlijk.. Ik heb jodhpurs en caps en die zitten eigenlijk wel perfect. Soms heb ik wel een "rand" in mn been staan van mijn sok onder mijn rijbroek, maar het lijkt me sterk dat die (een deel van) de bloedtoevoer naar mijn voet kunnen blokkeren? :')

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:43

Silenna schreef:
Silenna schreef:
Ik heb enorm vaak tijdens het rijden (na 30/45 minuten) dat de buitenkant van mijn voeten gaan "slapen" :+
Dus ik krijg een gevoelloze kleine teen etc. Erg vervelend want daardoor heb ik soms geen lekkere stijgbeugeldruk. Ik heb dit op meerdere paarden en meerdere zadels..
Hoe kan dit?

Het klinkt me bekend, ik had zoiets bij het skien, dacht elke keer dat mijn sok tussen mijn tenen was komen te zitten. Daar bleek mijn skischoenen dus te strak te zitten. Binding een tandje losser en het was opgelost.

Hmm ik denk het niet eigenlijk.. Ik heb jodhpurs en caps en die zitten eigenlijk wel perfect. Soms heb ik wel een "rand" in mn been staan van mijn sok onder mijn rijbroek, maar het lijkt me sterk dat die (een deel van) de bloedtoevoer naar mijn voet kunnen blokkeren? :')

Kan het zijn dat je je voeten heel strak tegen je stijgbeugel drukt ipv je voeten in het midden te hebben? Dat de stijgbeugel door je schoen heen de bloedtoevoer onbedoeld afknelt? Heb je (onbewust te) veel druk op je stijgbeugels? En je hebt het op meerdere paarden?

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:39

Waarom heet het duivenmelken?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:44

Het woord duivenmelker komt van geitenmelker vandaan. Heeft niks te maken met dat de duif tijdens het verzorgen van de jongen een soort melk produceert in de krop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:48

poes schreef:
Waarom heet het duivenmelken?

J. Vercoullie (1925), Beknopt etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal, Den Haag / Gent

duivenmelker m., nabootsing van geitenmelker = die geiten kweekt om van de opbrengst te leven.

Overigens wordt het al zeker sinds het begin van de 19de eeuw zo genoemd:
Wie onder de zoogenaamde Hennenof Duivenmelkers … bekend is, weet niet, dat de Schager … Hoenders, een der bijzonderste soorten zijn, berkhey, N.H. 4, 2, 211 [1805].
Onder de duiven van mijn Papa, want hij was met al zijn verstand en bekwaamheden een duivenmelker, … was eene soort, dat hij hoogvliegers noemde, loosjes, Bronkh. 2, 82 [1806].
Gelijk de Vlaamsche duiven der Gentsche duivenmelkers zoo dikwijls doen, Het Volksbelang v. 26 Juni 1909.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:00

En nog Gents ook! Dank je wel!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 02:30

Als je online via cjib in beroep gaat voor een verkeersboete, krijg je dan een ontvangstbevestiging van officier van justitie?

Ik kan online alleen mijn bezwaar zien, maar voor de rest niks, dit was vorige week.

Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft of gehad?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:34

Silenna schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Hmm, de opmerking van Indy_Mouse is wel een goede.
Ik heb jarenlang pijn gehad in een dikke teen. Kwam ineens vanuit het niets. Een hele vervelende zeurende pijn. Voelde alsof het gekneusd was, maar het was niet blauw, dik of rood ofzo. Ben er zelfs mee bij de huisarts en een orthopeed geweest. Die konden niets vinden maar heb wel steunzolen aangemeten gekregen.

Tot op gegeven moment mijn (maatwerk) rijlaarzen versleten waren en vervangen werden door (confectie) nieuwe. De pijn verdween net zo plotseling als dat die gekomen was. En ik heb nooit weer last gehad.

Er heeft kennelijk toch een randje of stiksel bij de neus van de laars druk veroorzaakt. Maar ik heb dat nooit zo ervaren. Ik zou ook gezegd hebben dat de laarzen perfect passen.

Dus als je jodphurs hebt met een stiksel bij de neus dan zou ik eens jodphurs proberen zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:43

@Banyu, geen idee! Anders even bellen?

Silenna schreef:
Hoe kan dit?

Dit is ook iets wat wielrenners vaak hebben; ik heb het ook gehad. Ergens tussen je heupen en voet wordt inderdaad iets afgekneld. Een keer met andere schoenen/laarzen rijden?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:50

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:07

Gebruikt de hele wereld NAP (Nieuw Amsterdams Peil) als standaard voor het zeeniveau?

Steeph schreef:
Voor Nederland heb je kaarten waarop je de actuele benzine/diesel prijzen per tankstation kunt inzien (bijvoorbeeld https://directlease.nl/tankservice/benzine/ ). Zijn dit soort kaarten er ook voor België?

Voor België weet ik niet, maar voor Duitsland bestaat https://www.clever-tanken.de/
Heb jij dus niets aan, maar wellicht anderen wel :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:20

NAP is Normaal Amsterdams Peil en staat los van het zeeniveau. Het vlak wordt gemeten aan de hand van vele meetpunten door heel Nederland. Omdat de bodem beweegt, bewegen de peilpunten. Elke tien jaar wordt het vlak in kaart gebracht en wordt de hoogte van bepaalde objecten bepaald aan de hand van dat peil.
Voor het gemak wordt NAP vaak gelijkgetrokken met zeeniveau, maar dat is dus niet echt correct. Dus nee, andere landen gebruiken het NAP niet voor zeeniveau, maar wij dus eigenlijk ook niet.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:08

Duidelijk, dank je!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:39

Is er nog een supermarkt die niet mee doet aan de Oranje gekte? Dan ga ik daar de komende weken mijn boodschappen wel doen, ik ben er nu al flauw van. Hysterisch gedoe.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:53

Lalidan schreef:
Is er nog een supermarkt die niet mee doet aan de Oranje gekte? Dan ga ik daar de komende weken mijn boodschappen wel doen, ik ben er nu al flauw van. Hysterisch gedoe.

Ik vond het in mijn jumbo nog wel meevallen. Daar zijn alleen de goal zoutjes me opgevallen bij de ingang. Maar misschien zegt dat meer over mij dan over de winkel :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:04

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:06

In de winkel valt het mij inderdaad mee. Maar ik ben bang dat je overal wel EK-gekte gaat vinden...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:07

Mag je vanuit je tuin zomaar een poort maken naar openbare ruimte?

Nieuwbouw buren naast de speeltuin hebben een flinke dubbele poort in hun grensafscheiding laten zetten, die dus uitkomt in de speeltuin. Het voelt wat typisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:12

Bij mijn broer mocht dat eerder niet. Die had een hoekhuis wat uitkwam op een groenstrook van de gemeente waar struikjes stonden en hij mocht daar dus niet met de fiets uit. De gemeente heeft daar zelfs een paar prikstruiken voor de poort gezet, echt alleen maar daar -O- Hoe sneu is dat.

Maar ik zou als buren er niets van zeggen, wie heeft er last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:28

DuoPenotti schreef:
Bij mijn broer mocht dat eerder niet. Die had een hoekhuis wat uitkwam op een groenstrook van de gemeente waar struikjes stonden en hij mocht daar dus niet met de fiets uit. De gemeente heeft daar zelfs een paar prikstruiken voor de poort gezet, echt alleen maar daar -O- Hoe sneu is dat.

Maar ik zou als buren er niets van zeggen, wie heeft er last van?
Maar dan kom je uit op een groenstrook, niet direct op een plek waar je hoort te lopen of rijden, dus ik denk dat dat anders is. Ik denk dat een poort die uitkomt op een speeltuin best mag.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:31

Indy_Mouse_9 schreef:
Mag je vanuit je tuin zomaar een poort maken naar openbare ruimte?

Nieuwbouw buren naast de speeltuin hebben een flinke dubbele poort in hun grensafscheiding laten zetten, die dus uitkomt in de speeltuin. Het voelt wat typisch.

Hier hebben wij het wel, niet gemaakt. Zat er al :+
Wij gaan ook altijd achterom haha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:32

Mkango
Dat is ook weer zo :j
Maar zoals de eerste struikjes stonden liep hij alleen een meter over een stukje zand en was dan dan op het voetpad wat daar lag.
Dus maakte niets van het groen kapot zeg maar.
Maar inderdaad wel een verschil.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:56

Ik denk dat er niets is wat het kan verbieden. Er had ook totaal geen schutting/afscheiding kunnen staan, en slechts een paar paaltjes wat de erfgrens aangeeft...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:41

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:35

Hoe lang mag je niet paardrijden na het trekken van een verstandskies?