Hebben jullie al plannen om de broedmachine aan te slingeren? Ik ga dinsdag hopelijk een doosje broedeieren halen Dit jaar nog niet in de stal - die staat nog steeds niet - maar ik ga morgen een grote ren halen en heb een nieuw hok gekocht (die ik later nog voor de cavia's kan gebruiken).
Ik heb 30 Barnevelder eitjes "besteld" voor begin maart om mijn hennen na aankomend seizoen te vervangen. Verder wil ik nog een laatste poging doen met araucana eitjes in de hoop nu wel een groothoender te krijgen ermee en niet weer kriel, en ik wil van extern ook nog wat cream legbar uit gaan broeden.
Verder zo gauw mijn hennen beginnen te leggen ga ik een test broedsel doen en dan ligt het eraan wanneer dat word of ik dat broedsel meteen uit broed dan of dat het enkel een test blijft (afhankelijk van de tijd die ik heb met de barnie eitjes die verzonden worden.
Hier fok ik trouwens niks op binnen, vanaf maart wil ik op zijn vroegst kuikens hebben en dan gaan ze meteen naar buiten in hun hokken en hopelijk net als vorig jaar rond 5 weken tussen de grote kippen, Afhankelijk van hoe ze in de veren zitten natuurlijk en hoe de volwassen kippen erop reageren dit jaar want ik heb natuurlijk ook een aantal jonge kippen waar ik nog niet van weet hoe ze het zullen doen met kuikens erbij. Maar normaal zullen de meeste kuikens die hier geboren worden voor de tijd dat ze bij de rest kunnen wel al verkocht en opgehaald zijn. De haan kuikens waar ik mee blijf zitten wil ik dit jaar wat anders mee proberen en ze dus meteen op een vleeskippen voer zetten om te zien of dat een beter resultaat geeft wanneer het tijd is voor wintersport voor hun.
Hier helaas nog maar 1 hen die soms wat legt, de rest doet helaas nog niks Ik hoop dat ze snel beginnen. Misschien als we ooit verhuizen dat ik zorg dat ik electra bij het kippenhok kan hebben en ze dan toch misschien vanaf begin januari ofzo bij lichten.
Century
Geplaatst: 28-01-24 11:53
Dat is altijd makkelijker een broedse hen. Hier mogen ze een weekje binnen en krijgen dan hun nieuwe, geïsoleerde hok met warmteplaat buiten (als het niet te koud is). En beetje spannend, benieuwd hoe dat gaat.
Ik heb vorig jaar geprobeerd met een kloek maar ik vond het erg tegen vallen eigenlijk. Ik had de hen 4 kuikens gegeven en daarvan is er 1 die het tot slachttijd gered heeft. 1 is denk ik door een rat in de nacht gegrepen en 2 lagen er in de ochtend dood naast de hen (ze zaten al vol in de veren enz dus niet onderkoeld geraakt ofzo). Daarnaast wilde de hen niet dat ze kuiken voer aten en ook gewoon voer liet ze vaak links liggen. Gevolg was dat het laatste kuiken bijna een halve kilo lichter was dan zijn broertjes die de 1e 5 weken in hun kuiken ren zaten met kuiken voer.
Ik denk dus niet dat ik het dit jaar weer ga doen eigenlijk
Ik vond het ook wel echt tof, het was heel leuk om te zien ook hoe de hen altijd met haar kleintjes bezig was en het laatste kuiken was eigenlijk tot zijn laatste dag altijd wel in de buurt van zijn "moeder".
lizy29
Voordeel vind ik vooral dat we er gewoon geen werk of kosten aan hebben. En uit de broedmachine hebben we uiteindelijk vaak toch nog flink verlies doordat ze geen moeder hebben die ze beschermt.
Hier gaan er vandaag enkele hanen voor het bijltje,kruising legkippen. Ik heb nog vleeshanen zitten.Die zijn binnen enkele dagen aan de beurt,kruising ross308 x poule de bresse. 2 jaar geleden heb ik enkele ross hennen gekregen die in een opfokstal achtergebleven waren.Deze heb ik niet geslacht maar gebruik ik nu om mijn eigen vleeskippen te kweken,samen met de hennen die ik er vorig jaar al uit gekweekt heb met een legkip haan. Vorig jaar een bresse haan aangeschaft voor meer vleesopbrengst,geïnvesteerd in een plukmachine en begin dit jaar aan de helft van de prijs een nieuwe weckketel met deksel en thermometer kunnen bemachtigen.Die stond praktisch verstopt ergens in een hoekje van de tuinwinkel.Stond daar waarschijnlijk al heel lang en plots viel mijn oog erop.Ik gebruik hem om de hanen onder te dompelen in heet water.
Dit jaar verwacht ik ook de eerste eitjes van mijn cream legbar x marans hennen.
Prairy
Geplaatst: 29-01-24 12:10
Hoe oud slachten jullie de hanen? Ik heb er nu 2 van 2 jaar en eentje van vorig jaar. Vooral die derde begint nu wat irritant te worden in de ochtend omdat ze tegen elkaar in gaan kraaien ofzo
We hadden het idee om die van vorig jaar met zijn (half) zusje in een nog te maken kippen tractor te doen met nog 2 hennen erbij, en dan voor de andere 2 hanen nog 1-2 hennen erbij zodat ze wat meer te verdelen hebben
Het loopt nu dus allemaal bij elkaar, dat gaat op zich prima, geen ruzie ofzo verder tussen de hanen.
Ik hik nog steeds heel erg tegen het zelf slachten aan, maar aan de andere kant wil ik ook steeds meer zelfvoorzienend worden, oa door het pressure cannen. En eigen kippenvlees zou daar prima in kunnen.
Ik,de hanen van legkippen wanneer ze hun eerste kraai willen uitbrengen. De vleeshanen wat vroeger.Naarmate deze ouder worden,verliezen ze terug gewicht.Rond een week of 12.
Hier worden hanen geslacht tussen 5 en 6 maanden. Vleesras als ross gaan met 8 tot 10 weken, anders wordt het vaak ook gewoon een marteling voor die beesten.
Merlen, hoe houdt jij de ross hennen, en hoe voorkom je dat ze te zwaar worden? Heb je een foto?
In de winter lopen ze tussen mijn leghennen.Voor de kweek zet ik ze apart met de bresse haan. Ze krijgen graan,groente- en fruitafval,etensresten en af en toe gemaaid gras net als de legkippen.
En ze worden niet te zwaar? Krijgen geen last van hun gewrichten? Beperkt voer of onbeperkt? Of geef je alleen graan en geen legkorrel of legmeel?
Sorry veel vragen Maar ik ben enorm nieuwsgierig omdat ik heb gezien hoe de ouderdieren in de vleeskuikenhouderij worden gehouden. En dat is echt niet makkelijk.
Ze zijn een pak zwaarder inderdaad maar ze lopen wel goed mee met de rest.Ik geef geen meel of legkorrel en zo goed als onbeperkt mix graan/mais.'s Avonds is dat op. Als ik merk dat ze niet meer mee kunnen met de rest dan zal ik ze slachten.Maar ik denk dat hun hart het eerder zal opgeven. Tot het zo ver is,wil ik er nog zoveel mogelijk mee kweken.