Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:25

MyWishMax schreef:
Maar die nieuwe vervuiler heb je wel nodig. Nieuwe generaties moeten toch komen om de economie in stand te houden, dus ook om onze uitkeringen te kunnen blijven betalen. Van pensioen tot ziekte.

Ik word er toch altijd wel sip van dat mensen blijven roepen dat zolang de ander a doet zij b niet hoeven. Bij vliegen is het gewoon bizar hoe goedkoop het is, terwijl je voor auto bijvoorbeeld aan alle kanten belastingen betaald. Dat zou al gelijker moeten zijn.

Luchthavens zijn wat dat betreft net kinderen, je hebt ze nodig voor de economie. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:26

MyWishMax schreef:
elnienjo schreef:
Of een totaalvervuilingsbudget wat je pp kan besteden, maar dan moet voortplanting wel meegenomen worden als megavervuiling. De kindvrije kan tig keer de wereld rondvliegen en daarmee minder klimaatbelastend zijn dan degene die de vervuiling in stand houdt middels een nieuwe vervuiler.

Maar die nieuwe vervuiler heb je wel nodig. Nieuwe generaties moeten toch komen om de economie in stand te houden, dus ook om onze uitkeringen te kunnen blijven betalen. Van pensioen tot ziekte.

Ik word er toch altijd wel sip van dat mensen blijven roepen dat zolang de ander a doet zij b niet hoeven. Bij vliegen is het gewoon bizar hoe goedkoop het is, terwijl je voor auto bijvoorbeeld aan alle kanten belastingen betaald. Dat zou al gelijker moeten zijn.

Niet in de hoeveelheden zoals in sommige landen. In Nederland is het geboortecijfer nu mooi, want die zit tegenwoordig onder de 2 als ik het goed heb.

Maar er zijn een heleboel landen waarin het geboortecijfer nog enorm hoog ligt en dat is wel enorm belastend voor het milieu en de aarde.

En het is natuurlijk wel zo dat als je andere keuzes maakt, waardoor je al klimaat neutraler leeft, je niet ook nog gekort zou mogen worden op andere zaken. En daarin ben ik het wel eens met een bepaald 'budget' waarin je zelf kan kiezen of je bv een kind neemt, of dat je op wereldreis zou gaan :) .

Over het algemeen mag er wel wat meer besef komen van de gevolgen van alle keuzes, inclusief het nemen van kinderen en dan met name de hoeveelheid kinderen die iemand neemt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:34

Maar dan alsnog is het niet normaal dat zoiets groots en vervuilends als vliegen buiten de belastingen en maatregelen gehouden wordt. Terwijl bijvoorbeeld de auto wel flink belast wordt.

Ik heb het over Nederland. De kinderen die in andere landen geboren worden waar het geboortecijfer hoog is zijn niet degene die met ouders ook nog gaan vliegen en die hebben al helemaal niks te maken met onze belastingen en maatregelen vanwege klimaat. In die landen is het sterftecijfer onder kinderen juist ook vaak hoog of de gemiddelde leeftijd lager. Geboortecijfer neemt meestal af als de economie in een land beter wordt.

Sanet

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:41

Ja, mijn arme auto die de afgelopen 2 jaar amper uit de garage geweest is, betaal ik braaf elke maand wegenbelasting voor.. Nu had ik hem kunnen laten schorsen natuurlijk, maar ja, die enkele keer dat je hem wel nodig hebt…

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:37

MyWishMax schreef:
Maar dan alsnog is het niet normaal dat zoiets groots en vervuilends als vliegen buiten de belastingen en maatregelen gehouden wordt. Terwijl bijvoorbeeld de auto wel flink belast wordt.

Ik heb het over Nederland. De kinderen die in andere landen geboren worden waar het geboortecijfer hoog is zijn niet degene die met ouders ook nog gaan vliegen en die hebben al helemaal niks te maken met onze belastingen en maatregelen vanwege klimaat. In die landen is het sterftecijfer onder kinderen juist ook vaak hoog of de gemiddelde leeftijd lager. Geboortecijfer neemt meestal af als de economie in een land beter wordt.

Maar zijn wellicht wél degene die bv als vluchteling naar ons land toe komen. En een wereldwijd te hoog geboortecijfer heeft ook invloed op ons land. Dus dat het in Nederland goed gaat, betekent niet dat we geen 'last' hebben van een te hoog geboortecijfer in andere landen.

En ik zeg nergens dat je gratis mag vliegen omdat je geen kinderen neemt. Ik heb eerder ook al aangegeven dat elke vlucht extra ook extra belast mag worden.

Ik vind het belachelijk dat autorijden zo ongelooflijk duur is, terwijl de auto toch een zéér belangrijk vervoersmiddel is voor veel mensen om op het werk te komen en het OV in veel gevallen of ook schandalig duur, of onbereikbaar is.

Maar ik vind wel dat een ieder zich bewust moet zijn van zijn keuzes. En in dat geval zie ik liever iemand die zegt; goh ik neem geen kinderen maar ga een keer extra op vakantie met het vliegtuig dan dat je iemand ziet die gewoon maar doorfokt en nergens rekening mee houdt.

Kinderen zijn nu eenmaal enorm belastend voor het milieu en de aarde, en ook daar mogen best consequenties aan hangen zoals bv het afschaffen van kinderbijslag en toeslagen na het tweede kind. Op die manier ontmoedig je wel dat er meer kinderen geboren worden. En dat mag op Europees niveau of zelfs wereld niveau doorgevoerd worden als je het mij vraagt.

En niemand kan beweren dat de overbevolking geen probleem is, kijk naar het enorme woningtekort dat we hebben, en de pandemie waar we nog steeds niet helemaal doorheen zijn...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:50

Zodat een groot gezin als iets luxe wordt gezien, voor de rijkere mensen.

Goed idee.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:00

Urbanus schreef:

Goed idee.

Een heleboel zaken zijn enkel voor mensen met geld. En als je het niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Of dat nu die dure auto is of kinderen.

Heel lang zijn grote gezinnen het gevolg geweest van gebrekkig anti-conceptie en active stimulatie door kerk/overheid. Dat er veel armoede was in die grote gezinnen was niet zo belangrijk, zolang er maar veel volgelingen waren.

Een groot gezien, waar ruimte is voor alle kinderen, zowel emotiolneel, financieel en praktisch is heel altijd al iets voor de rijkeren geweest. De rest werd ondersteund door kerk of overheid of het was gewoon armoede hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:02

Ik lees steeds 'kinderen zijn belastend voor het milieu' ....alsof het geen mensen zijn :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:06

Cer schreef:
Ik lees steeds 'kinderen zijn belastend voor het milieu' ....alsof het geen mensen zijn :')

Ik begrijp je punt niet helemaal denk ik. Maakt het verschil of het mensen zijn of niet? Het feit is er niet anders om. Mensen zijn belastend voor het milieu, dus kinderen ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:10

Overigens is het pakken van de auto ook echt niet een duurzaam alternatief. In je eentje naar Zuid Frankrijk rijden is ook heel erg milieubelastend.
Ik heb het deze zomer allemaal overwogen. Uiteindelijk ga ik met de trein, echt om milieukeuzes, maar WAT een drama is dat en ik zit er al weken over in de stress.

Vliegen binnen Europa even duur als naar buiten Europa ben ik het denk ik ook niet mee eens. Vliegen naar buiten Europa gaat met grotere vliegtuigen, meer uitstoot... Het mag van mij haast onbetaalbaar worden. Dat je echt lang moet sparen voor zoiets of alles ervoor opzij moet zetten. Ik zou het vooral handig vinden als er een onderscheid zou kunnen worden gemaakt tussen vakantie en familiebezoek. Voor het meeste werkbezoek heb ik al helemaal geen begrip :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:14

Marjo schreef:
Cer schreef:

Ik begrijp je punt niet helemaal denk ik. Maakt het verschil of het mensen zijn of niet? Het feit is er niet anders om. Mensen zijn belastend voor het milieu, dus kinderen ook.

Ja, mensen zijn belastend voor het milieu.. niet perse alleen kinderen, toch?
(en ja, alle kinderen zijn mensen, maar niet alle mensen zijn kinderen... )

Het was verder niet echt een punt, alleen staat het er zo apart. Dat was alles :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:16

Cer schreef:
Marjo schreef:

Ja, mensen zijn belastend voor het milieu.. niet perse alleen kinderen, toch?
(en ja, alle kinderen zijn mensen, maar niet alle mensen zijn kinderen... )

Het was verder niet echt een punt, alleen staat het er zo apart. Dat was alles :)

Het gaat erom dat als je als mens een kind neemt je dus nog vervuilender bent dan wanneer je als mens geen kind neemt. Dat is wel een wezenlijk verschil.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:16

Sheran schreef:
Overigens is het pakken van de auto ook echt niet een duurzaam alternatief. In je eentje naar Zuid Frankrijk rijden is ook heel erg milieubelastend.
Ik heb het deze zomer allemaal overwogen. Uiteindelijk ga ik met de trein, echt om milieukeuzes, maar WAT een drama is dat en ik zit er al weken over in de stress.

Vliegen binnen Europa even duur als naar buiten Europa ben ik het denk ik ook niet mee eens. Vliegen naar buiten Europa gaat met grotere vliegtuigen, meer uitstoot... Het mag van mij haast onbetaalbaar worden. Dat je echt lang moet sparen voor zoiets of alles ervoor opzij moet zetten. Ik zou het vooral handig vinden als er een onderscheid zou kunnen worden gemaakt tussen vakantie en familiebezoek. Voor het meeste werkbezoek heb ik al helemaal geen begrip :')

Nu ben ik het helemaal met je eens maar ben ik het ook eens dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen vakantie en familiebezoek. Ik vlieg eens in de 3 jaar naar China voor een familiebezoek (verder vlieg ik nooit) en dan blijf ik 6 maanden daar. Dat is wel iets anders dan "goh laat ik 2x per jaar naar Ibiza gaan en een keer naar Zuid Afrika voor vakantie".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:18

Cer schreef:

... of ook wel:'Ik heb geen kinderen en dat is dus milieuvriendelijk.'
(Waarbij soms ook gemeld wordt dat spreker v/m dus volop kan autorijden en vliegen en wat al niet.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:19

Janneke2 schreef:
(Waarbij soms ook gemeld wordt dat spreker v/m dus volop kan autorijden en vliegen en wat al niet.)

Ja, maar daar ben ik het dan wel mee eens :j
Want, nog amper vliegkms gemaakt én geen kinderen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:22

Janneke2 schreef:
Cer schreef:

Dit wordt nergens gezegd ;)
Alleen als je het hebt over een vervuilingsbudget, kan iemand zonder kinderen vaker het vliegtuig pakken dan iemand met kinderen om het even zwart/wit neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:30

Werkbezoek per vliegtuig is ook relatief. Mijn vriend moest toch echt de wereld over om zijn boot/werkplek te bereiken, en zonder zijn werk ligt er geen internetkabel of gasleiding over de zeebodem om de rest van de wereld daarvan te voorzien.

Werkbezoekjes à la even heen en weer naar New York wat ook via facetime zou kunnen is weer een ander uiterste.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:34

Varekaj schreef:
Werkbezoek per vliegtuig is ook relatief. Mijn vriend moest toch echt de wereld over om zijn boot/werkplek te bereiken, en zonder zijn werk ligt er geen internetkabel of gasleiding over de zeebodem om de rest van de wereld daarvan te voorzien.

Werkbezoekjes à la even heen en weer naar New York wat ook via facetime zou kunnen is weer een ander uiterste.

Natuurlijk is het relatief. Voor sommige dingen moet je echt op de locatie zelf zijn. Maar van die conferenties waarin fysiek bij elkaar zijn nauwelijks meerwaarde heeft... Kennis vliegt 2x per maand een eind voor werk dat écht via FaceTime zou kunnen en een andere vriend zat in een promotietraject waarbij hij jaarlijks een of meer verre conferenties had die niet zoveel met het land zelf te maken hadden. Denk dan aan Brazilië, Abu Dhabi, India... Super gaaf om heen te gaan maar verder natuurlijk wel idioot eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:35

Over vervuiling gesproken. Vrachtschepen :=.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:35

en cruiseschepen....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:36

Varekaj schreef:

Dit.. hier wordt ook te pas en te onpas binnen europa heen en weer gevlogen.. wat tijdens Covid prima op afstand ging, is blijkbaar nu ineens onmogelijk :?
Dus, de werkbezoeken gaan bij een hogere vliegtax gewoon door, en mensen die 1x in de paar jaar iets bijzonders willen zien moeten daar nog langer voor bikkelen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:37

Er zijn ook bedrijven die hun werknemers belonen als een soort bonus met de meest bizar dure reizen.

Als je dan toch veel geld over hebt als bedrijf en geen idee hebt wat je ermee moet doen, beleg het dan in een duurzaam beleggingsfonds, dan maak je pas echt verschil. Ipv je verkopers as bonus een week naar Hawaï te sturen :roll:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:39

KarenQ schreef:
Urbanus schreef:

Goed idee.

Een heleboel zaken zijn enkel voor mensen met geld. En als je het niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Of dat nu die dure auto is of kinderen.

Heel lang zijn grote gezinnen het gevolg geweest van gebrekkig anti-conceptie en active stimulatie door kerk/overheid. Dat er veel armoede was in die grote gezinnen was niet zo belangrijk, zolang er maar veel volgelingen waren.

Een groot gezien, waar ruimte is voor alle kinderen, zowel emotiolneel, financieel en praktisch is heel altijd al iets voor de rijkeren geweest. De rest werd ondersteund door kerk of overheid of het was gewoon armoede hoor.

Ik vind het een goed idee zeg ik toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:42

Ik vind grote gezinnen (meer dan 4 kinderen) sowieso niet meer van deze tijd.

Je kan hoe dan ook niet voldoende aandacht geven aan de kinderen en in de grote gezinnen die ik ken heb ik nooit een gezin gezien waarin het goed ging, enkel ellende met de kinderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:42

fokfanaat schreef:
en cruiseschepen....

True. Alleen de verhouding cruiseschepen vs. vrachtschepen, dus de binnenlandse vaart en zeevaart, is echt een groot verschil. Waar bij vrachtschepen de meeste winst te behalen is. Ze varen op stookolie, dat kost geen drol.