Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:55

XxLiEsJuHhxX schreef:
Prairy, Ik hoop dit jaar met sommige dingen ook een jaar voorraad te kunnen maken.
Kwa pressure canning. Ik kan nooit goed vinden welke pannen ze daar nu voor gebruiken :(
Sinds dit jaar wel een weckketel dus nog genoeg dingen die ik wel al echt in kan gaan maken nu en van het najaar op de rommelmarkt hier een hele doos met potten op de kop getikt dus ik kan wel het een en ander gaan maken :D

Er is in Nederland nu 1 dame die daar een bedrijfje voor opgericht heeft en een lading besteld heeft en nu een lading onderweg heeft op de boot, bij die laatste zit de mijne hopelijk ook bij. Die zou ergens half maart beschikbaar moeten zijn.

Anders kun je ze via Amazon bestellen maar dan ben je ook een bak geld kwijt aan douane kosten etc, plus reserve onderdelen is wat lastiger.

Ze gebruiken in de videos die ik nu kijk vaak een Presto 23quartz pan, of een All American. Die Presto kan 2 lagen van de kleinere potten van ca 0,5l in.

Ik zie ze ook wel een elektrische gebruiken maar ja, 110v, dat schiet hier niet op :P Zou wel leuk zijn want die is kleiner dus makkelijker even snel te pakken.

Ik ga zondag een grote voorraad potten scoren dus dan kan ik gelijk aan de slag :D Ik heb 1 kookboek al binnen, de tweede is onderweg en ik ben ook YT videos aan het opslaan waarin ze meals in a jar maken, daar wil ik het meeste van gaan maken.

Samirah, waar heb jij die pressure canner vandaan en wat heb je ervoor betaald? Welke potten gebruik je?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:34

Hier ligt alles rustig stil, de bakken zijn leeg en bedekt zodat ik niet onnodig onkruid erin krijg.
Verder zit er nog wat prei, wortel en aardpeer in de grond dat ik er een keer uit ga halen.
Knoflook en ui zit erin voor komend jaar.

Twee kippen zijn in de rui >;) en flink ook. Het was gelukkig toch de rui, en niets anders. Maar wat een timing...

Ik heb nieuw zaad besteld en ben nu even aan het genieten van rust in de tuin. Zeker al wel zin in de lente, maar even niet zoveel moeten is ook fijn. Er zijn nog wel bladeren en takken op te ruimen en onkruid weg te halen, dus ik kan wel wat doen als ik wil.

We hebben sinds een paar maanden een puppy, dus daar gaat nu veel aandacht heen. Die heeft mijn bakken al gevonden als graafplek. Dus ik heb ook wat hek besteld om te de moestuin wat meer af te schermen.

Schuur_

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:32

Ik heb hier besloten om mijn gigantische moestuin mooi in te krimpen. Naast een meer dan voltijdse baan en drukke hobby kreeg ik het gewoon niet bijgehouden en dat is zonde. Ik heb 8 bedden/kisten van 3m op 1m20. Misschien hebben jullie nog leuke ideeen hoe ik er een deel van kan inrichten dat ze functioneel zijn en ook mooi worden?

Vorig seizoen heeft me geleerd dat ik amper aardappelen eet dus ik ga geen heel bed meer aan aardappelen spenderen. Ik ben nu zo ver:

1 bed zit vol met uisoorten en knoflook
1 bed wil ik volzetten met verschillende soorten aardbeien
1 bed wordt mijn volwaardige moestuin (en dat is echt ruim voldoende voor 1 persoon)
1 bed wordt bloementuin/wildbloemen

Zijn er misschien nog mooie vullende struiken die ik er in kwijt kan? Ik heb blauwe bes maar dat blijven best ielige struikjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:40

Wat vind je lekker?

Gele en roze frambozen zou kunnen in een bed, dat helpt hopelijk ook iets tegen woekeren.

Japanse wijnbes is echt heel erg lekker en heel makkelijk qua onderhoud. Bessen kun je goed invriezen.

Je blauwe bessen hebben zure grond nodig, wellicht staan ze niet zo lekker.
Honingbes lijkt wat op blauwe bes maar produceert eerder. Wel minimaal 2 soorten ivm kruisbestuiving.

Ananas guave wordt een mooie struik, wintergroen, half winterhard. Komen wat grotere tropische vruchten aan

Chileense guave zijn kleinere struiken met kleinere besjes.

Er zijn ook moerbei struik vormen, dwergmoerbei Mulle bijvoorbeeld. Kruisbestuiving weet ik hier niet van, niet opgelet omdat ik meerdere soorten heb staan.

Vlier is er in verschillende soorten, die kun je gebruiken voor de bloesem en de bessen.

Vijg is ook mooi en goed te snoeien.

Verder zou je kunnen kijken naar hazelnoten. Of dwerg amandel.

Je kunt ook struiken of kruiden of aardbeien combineren met laagstam fruitbomen. Daarmee ga je de hoogte en een gebruik je het bed efficiënter terwijl het niet super veel extra werk op levert.

En als je nog meer opties wil dan hoor ik het wel :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:10

**\O/** *\o/*

Grote kledingkast in de slaapkamer gezet en kleedkamer grotendeels omgebouwd naar pantry. Buiten een 'werkvoorraad' in de keuken staat alles nu hier, super fijn. Eerst op verschillende plekken in huis of helemaal vol gestouwd.

Afbeelding

Afbeelding

En dit was mijn Ball potten score voor € 50 **\O/** Nieuwe potten en een paar extra dekseltjes. Nieuw kopen is dit ongeveer € 600 op dit moment. Super blij mee :D

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:49

Afbeelding
Ik wordt hier blij van.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:08

Holy smokes prairy, die hele stapel potten voor 50 euro??? Tell us your secret :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:20

Marktplaats *\o/* *\o/*

Blijkbaar had ze een webwinkel en daarmee gestopt, en dit was nog over. Minimum bod was 50€, dat geboden en gelijk verkocht. Wel even 2u enkele reis, maar was bij de Hortus in Leiden in de buurt dus daar gelijk langs gegaan.

Echt zo blij mee!!! Normaal zijn die potten iets van €6 per stuk! En ik heb nu ook veel verschillende maten, echt heel handig.

Marcella ja dat snap ik, zou ik ook worden. Ik heb van de week eieren moeten kopen -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:00

Heb nu al 4/5 eieren per dag en dan leg nog niet alles. :=

Heb er nu 73 nog in de koelkast liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:42

Zo wat een koopje zeg, heerlijk!!

En mooie maat eieren zo te zien +:)+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:21

Hier geen eieren! Zou wel willen, maar dat duurt nog wel een maandje denk ik.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:13

Prairy, wat een geweldig koopje! :D

Hier ook nog geen eieren, helaas.

Wat is jullie ervaring met extra vriezers? Ik ben mij daar heeel langzaam in aan het verdiepen maar ik wil iets wat groot genoeg is om zeg maar een halve koe op te kopen maar wat kwa energie verbruik wel nog te doen is zeg maar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:19

Zie foto, ik heb dus een hele grote vriezer (grootste die ik kon vinden met lades), een driekwartje en nog 3 kleine lades onder de koelkast in de keuken.

Ik ben echt super blij met die grote, hij is diep en breed en zo kan ik dus ook een plaat erin schuiven om dingen snel te bevriezen, er zitten bovenin 2 glazen platen, de rest zijn lades (die ook wat hoger zijn als standaard).

Maar, alles zit tot zijn strot toe vol.

Voor een '1 product ding' zou ik denk ik toch een kist kopen uiteindelijk, die schijnen economischer te zijn als een rechtopstaande.

Maar, goed labelen en een overzicht bijhouden wat erin zit :') Maar dat geldt ook voor de rest van vriezers heb ik gemerkt, dat staat nog op mijn to do lijst :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:47

Ik heb nu ook 1 grote staande, met 7 lades. Ik heb een Whiteboard waarop staat wat erin zit een in welke la. Dat helpt enorm, zowel in het zoeken als bij het zien hoeveel je nog hebt van welke producten.

In de toekomst zouden we er wel een grote kist bij willen, liefst met een scheiding in het midden, maar ik weet eigenlijk niet of dat bestaat. Zover zijn we ook nog niet, er moet eerst ruimte zijn om het neer te zetten :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:03

Trouwens wel definitieve diagnose beginnende ziekte van Bechterew.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:30

Misschien maakt dat het wel makkelijker om een uitkering te krijgen? Klote ziekte denk ik zo, maar wel fijn dat je eindelijk weet wat het is zodat je daar mee wellicht richting wat oplossingen kan werken?

Ik heb net mijn grote vriezer geïnventariseerd en opgeruimd (dat was steeds meer: iets erin of eruit en heel snel weer dicht :+).

Ik kan wel een tijdje vooruit in ieder geval, die pantry challenge ga ik ook aan mee doen vanaf deze week.

Yoghurt even zelf maken, dat is het enige waarvoor ik nog eventueel naar de supermarkt zou moeten gaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:55

Moet zeggen de medicatie werkt goed. Kom minder krom uit bed in ieder geval. Hou meer energie over en ook het idee dat bijholten rustiger zijn.

Blijven bewegen is nu ook heel belangrijk dus moestuin is nu belang gezondheid. Wil wel kijken om het makkelijker te maken. Zeker nu met eigen frees

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:59

Kun je dan niet gewoon beter overstappen naar een andere methode waarbij je niet hoeft te frezen of spitten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:00

Spitten doe ik al niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:49

Misschien grote ruggen maken waar je op kunt poten en zaaien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:07

Mijn tuin lig al hoger dan het pad. Gok dat de vereniging dan behoorlijk lastig gaat doen. Wil wel de 2 paden die het in 3 stukken deelt vast maken zodat ik alleen de zijpaden stap tegels hoef te leggen. En minder aardappelen poten kan het toch niet opeten wat ik eigenlijk heb.

Prairy heb nu WW uitkering (ziektewet), maar deze loop in april af. Zou dan eigenlijk gekeurd moeten worden, maar daar doen ze moeilijk over. Maar heb nu ook een "baan" en daar deden ze ineens ook moeilijk over. Proefplaatsing mocht weer niet en is nu werkervaring plek geworden. Met ik mag alleen werken binnen mijn mogelijkheden.

Gelukkig wel voor elkaar gekregen administratief en zelf geregeld. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 06:49

Ja het is super krom. Soms kun je maar beter niet werken als iets als je geen gezeik wil...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:34

Op aanvraag heb ik een topic over pressure canning gemaakt, voor degenen die daar ook wat mee willen gaan doen.

[VT] Pressure canning

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:38

Ach volgens Google zou je op alleen van Bechterew afgekeurd kunnen worden. Maar mankeer alleen nog veel meer. Probleem zit eigenlijk gewoon ze hebben niet genoeg artsen. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:40

Maar hoe krom ook, kun je dan niet beter tot april even niets doen, zorgen dat je een beoordeling krijgt met die ziekte en van vanuit de wia weer wat proberen op te pakken? Die hou je langer als de WW Ziektewet.