Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:10

Om terug te komen op hydroxychloroquine, gisteren werd in de kamer ook een huisarts in Limburg besproken die dit medicijn, in combinatie met andere medicijnen, toedient (obv wat die arts in NY doet/deed?). Misschien is dit hier al voorbij gekomen.

Het schijnt dat ze gaan bekijken wat hij deed, heeft iemand dit stukje van het debat ook gezien?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:12

Femke_Tweety schreef:
Die technische briefings zijn echt wel interessant steeds.

Inderdaad! Dhr. Van Dissel legt alles heel duidelijk uit.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:12

Echwel schreef:
BregtjeK schreef:
Vandaag op het nieuws dat immuniteit wel wordt opgebouwd na overleven van zware infectie, maar onduidelijk of dat ook het geval is bij lichte besmetting.
So long voor de gewenste strategie van opbouwen groepsimmuniteit? -O-

Nee voor alle duidelijkheid, ook met lichte besmetting zijn antistoffen zijn opgebouwd...
Het is alleen nog niet duidelijk hoeveel antistoffen men opbouwt en hoelang ze een nieuwe besmetting tegen gaan, net als bij ieder ander virus.

Dus geen paniek...

Bovendien is het opbouwen van groepsimmuniteit niet de strategie, maar een neveneffect.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:40

Cer schreef:
Om terug te komen op hydroxychloroquine, gisteren werd in de kamer ook een huisarts in Limburg besproken die dit medicijn, in combinatie met andere medicijnen, toedient (obv wat die arts in NY doet/deed?). Misschien is dit hier al voorbij gekomen.

Het schijnt dat ze gaan bekijken wat hij deed, heeft iemand dit stukje van het debat ook gezien?

Negen mensen genezen
Vier dagen hydroxychloroquine, drie dagen azitromycine en vier dagen zink orotaat: na dat behandelplan zijn inmiddels negen coronapatiënten in zijn praktijk genezen, beweert de huisarts. Het gaat om 60- tot 80-plussers, onder wie mensen die kampen met verschillende ziektes. Elens zag op social media dat artsen uit onder andere Frankrijk en Amerika onderzoek hadden gedaan naar deze medicijnenmix om het coronavirus te bestrijden en maakte met zijn apotheker een eigen behandelplan.

Bron: https://www.1limburg.nl/huisarts-meijel ... namedicijn

Dus die huisarts stond in de kamer? Goed dat ze hem hebben uitgenodigd ipv verguisd. Of was het enkel “besproken”?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:44

Nee Wilders had het over hem, dat hij het absurt vond dat hij op de vingers getikt was (ik meen dat je in NL niet 'zomaar' medicijnencocktails mag proberen, en er iets met de voorraad ofzo).
Het antwoord was dat het goed was dat het controlerende orgaan zn werk deed, maar dat ze (meen ik) wel gingen informeren naar hoe of wat.

Ik denk zelf overigens dat er meer mensen/instanties zijn die dat NY verhaal volgen? Als dat inderdaad effectief blijkt te zijn, zullen ze daar vast wat mee doen. Maar de langdurige effecten zijn denk ik nog niet aangetoond enzo.. ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:44

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:45

Cer schreef:
Nee Wilders had het over hem, dat hij het absurt vond dat hij op de vingers getikt was (ik meen dat je in NL niet 'zomaar' medicijnencocktails mag proberen, en er iets met de voorraad ofzo).
Het antwoord was dat het goed was dat het controlerende orgaan zn werk deed, maar dat ze (meen ik) wel gingen informeren naar hoe of wat.

Ik denk zelf overigens dat er meer mensen/instanties zijn die dat NY verhaal volgen? Als dat inderdaad effectief blijkt te zijn, zullen ze daar vast wat mee doen. Maar de langdurige effecten zijn denk ik nog niet aangetoond enzo.. ?

Oh? Ik ben geen fan van Wilders maar hierin geef ik hem dik gelijk.

Hetzelfde moeilijke gelul als met borrelia en co-infecties :7

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:48

Hannanas schreef:
Ik verbaasde mij al hoogst bij het idee dat deze huisarts zijn goede werk mag voortzetten. Nederland is uiterst moeilijk hierin.

Inderdaad, hij is gedwongen onder boete direct te stoppen deze behandeling te geven.
https://www.ad.nl/limburg/inspectie-lim ... ~ad06aac3/

En terecht dat hij zijn werk moet stopzetten. Het experimenteren met verschillende combinaties aan medicatie lijkt mij niet heel wenselijk. Nu is het goed afgelopen, maar voor hetzelfde geld was het helemaal misgegaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:51

Ik vind dat het wat genuanceerder ligt.
Alle drie de middelen zijn niet mega heftig, plus de ic kan ook gigantisch mis gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:53

Plus, de voornaamste reden is dat er een risico bestaat op te weinig plaquenil wat ik zo lees. Mag hopen dat die fabriek in Nederland flink zijn werkzaamheden heeft opgeschroefd.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:02

Hannanas schreef:
Ik vind dat het wat genuanceerder ligt.
Alle drie de middelen zijn niet mega heftig, plus de ic kan ook gigantisch mis gaan.

Ze zijn misschien afzonderlijk niet mega heftig, maar hij heeft wel in strijd met de richtlijnen gehandeld en die zijn er niet voor niets. Op de IC zijn er artsen met betere kennis en is er betere apparatuur mocht het misgaan. De huisarts heeft het op mensen getest zonder het continue te monitoren. Althans, het lijkt me dat alle patiënten niet tijdelijk in de praktijk woonden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:11

Destination schreef:
Hannanas schreef:
Ik verbaasde mij al hoogst bij het idee dat deze huisarts zijn goede werk mag voortzetten. Nederland is uiterst moeilijk hierin.

Inderdaad, hij is gedwongen onder boete direct te stoppen deze behandeling te geven.
https://www.ad.nl/limburg/inspectie-lim ... ~ad06aac3/

En terecht dat hij zijn werk moet stopzetten. Het experimenteren met verschillende combinaties aan medicatie lijkt mij niet heel wenselijk. Nu is het goed afgelopen, maar voor hetzelfde geld was het helemaal misgegaan.

Wat een betutteling toch allemaal.
Die mensen zouden waarschijnlijk toch al doodgaan aan de corona, de huisarts wil iets proberen en die mensen zonder uitzicht willen mee werken, ze maken zelf een keuze over hun eigen lichaam... foei toch.

Hee, waar hoor je die discussie vaker??
Is dat niet toevallig de hele discussie die over bijvoorbeeld - verplicht- vaccineren en levensbeëindiging (wanneer oude mensen geen zin meer hebben) loopt?
Laten we mensen vooral niet zelf laten bepalen wat ze met hun lichaam of leven doen :(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:14

Ze waren helemaal niet anders doodgegaan, ze hadden milde klachten.

Is nog niks bewezen werkzaam, niets doen geeft dezelfde uitkomst.
Je gaat toch niet zomaar buiten de richtlijnen om schaarse medicatie geven :?

Richtlijnen zijn er niet voor niks, je moet je als huisarts aan de wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen houden.
Terecht dat je boetes krijgt als je dat niet doet.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 09-04-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:15

corine1981 schreef:
Die mensen zouden waarschijnlijk toch al doodgaan aan de corona, de huisarts wil iets proberen en die mensen zonder uitzicht willen mee werken, ze maken zelf een keuze over hun eigen lichaam... foei toch.

Hee, waar hoor je die discussie vaker??
Is dat niet toevallig de hele discussie die over bijvoorbeeld - verplicht- vaccineren en levensbeëindiging (wanneer oude mensen geen zin meer hebben) loopt?
Laten we mensen vooral niet zelf laten bepalen wat ze met hun lichaam of leven doen :(

Behalve dan dat vaccinaties en euthanasie bewezen methodes zijn. Er zijn nou eenmaal bepaalde regels in Nederland (en de hele EU trouwens) die ervoor zorgen dat er niet op los geëxperimenteerd kan worden. De methode van de huisarts is nog niet wetenschappelijk bewezen en valt daarmee niet onder de richtlijnen. Je kan het misschien betutteling vinden, maar ik vind het goed dat er duidelijke regels zijn. Die zijn er niet voor niets en dienen ook de patiënt te beschermen.

Tot slot hadden de patiënten slechts milde klachten, anders hadden ze wel op de IC gelegen en zaten niet bij de huisarts. Dus nee, ze waren niet toch doodgegaan.
Laatst bijgewerkt door Destination op 09-04-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:15

corine1981 schreef:

:')
uit het artikel:
"op het toedienen van een medicijnenmix aan patiënten met milde klachten die positief zijn getest op corona"

Nu geven we mensen met milde klachten ook maar gewoon gelijk op... -O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:16

Mensen mogen niet zelf bepalen of ze experimenteren met medicijnen omdat 'mensen' niet genoeg verstand hebben van de daadwerkelijke gevolgen ervan. Leuk dat jij dat zelf wil bepalen, maar jij weet er hoogst waarschijnlijk niet genoeg van om een afgewogen besluit te nemen over of je de eventuele gevolgen van het nemen van een ongeteste cocktail aan medicijnen kan accepteren. De medicijnen op zich zijn misschien niet heel heftig, maar gecombineerd kunnen ze een heel ander effect veroorzaken. Beetje flauw om dan gelijk betutteling te roepen.

Nobel dat die huisarts het geprobeerd heeft en ik snap dat hij zich machteloos voelt terwijl hij toekijkt hoe zijn patiënten zieker worden, daarom zal het ook zijn dat hij alleen een tik op de vingers heeft gekregen en geen serieuze gevolgen, want normaal kom je niet zo makkelijk weg met het uitproberen van ongeautoriseerde medicijnen voor specifieke ziektes.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:21

Er staat dat die mensen allemaal onderliggende klachten hadden, met alle berichtgeving rondom dit virus kun je denken dat het je nagel aan je doodskist gaat worden.
Dus ja, ik snap dat mensen uit angst dan zelf willen kiezen wat ze doen.

En ja, ik snap de huisarts dat hij iets probeert wanneer je denkt machteloos te staan, wie weet had hij al meerdere patiënten verloren.

Maar nee, laten we vooral niet hopen op dat iemand per ongeluk een remedie tegen dit virus heeft ontdekt maar laten we de verguizen en boetes geven...
Er zijn meer wetenschappers en helden in de geschiedenis die buiten de boekjes en regels durfden te denken...

BTW, lezen we dan allemaal hier overheen?
De door Elens gebruikte combinatie wordt in New York toegepast door de arts Vladimir Zelenko, die inmiddels een 100 procent-successcore rapporteert op basis van zevenhonderd patiënten.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 09-04-20 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:23

corine1981 schreef:
Er staat dat die mensen allemaal onderliggende klachten hadden, met alle berichtgeving rondom dit virus kun je denken dat het je nagel aan je doodskist gaat worden.
Dus ja, ik snap dat mensen uit angst dan zelf willen kiezen wat ze doen.

En ja, ik snap de huisarts dat hij iets probeert wanneer je denkt machteloos te staan, wie weet had hij al meerdere patiënten verloren.

Maar nee, laten we vooral niet hopen op dat iemand per ongeluk een remedie tegen dit virus heeft ontdekt maar laten we de verguizen en boetes geven...
Er zijn meer wetenschappers en helden in de geschiedenis die buiten de boekjes en regels durfden te denken...

Hij heeft dan ook geen boete gekregen, die krijgt hij alleen als hij doorgaat met deze praktijken. Het is niet aan een huisarts om te gaan experimenteren met medicatie en dat heeft een reden. En ook niet iedereen met onderliggende problemen komt te overlijden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:23

Uit angst ja. Angst is nooit een goede raadgever. Aan de huisarts de taak om de beste behandeling te kiezen. Daar past experimenteren met medicijnen niet bij.
De huisarts moet de stabiele factor zijn. Die mag niet uit angst of wat dan ook buiten de richtlijnen gaan behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:24

Daarnaast zijn mensen met onderliggende problemen ook juist nog meer geneigd om ja te zeggen tegen zo'n experimentele behandeling, je kan nooit weten of ze ja zeggen omdat ze het echt willen of omdat ze gewoon heel erg bang zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:25

Wat jullie willen, ik zou zo'n huisarts wel kunnen waarderen, zeker wanneer hij zich hierop baseert :

De door Elens gebruikte combinatie wordt in New York toegepast door de arts Vladimir Zelenko, die inmiddels een 100 procent-successcore rapporteert op basis van zevenhonderd patiënten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:26

corine1981 schreef:
Wat jullie willen, ik zou zo'n huisarts wel kunnen waarderen, zeker wanneer hij zich hierop baseert :

Ja, dat rapporteert hij. Maar ook dat wordt niet gemonitord.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:27

Angst voor het virus is wel een goede raadgever dan?? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:28

corine1981 schreef:

Juist niet, daarom zouden mensen ook niet akkoord moeten gaan met experimentele behandelingen omdat ze bang zijn om dood te gaan, al helemaal als ze milde klachten hebben. Er worden door sterke organisaties in Nederland binnen controlegroepen testen uitgevoerd met medicatie, dat betekent niet dat Jan en alleman zelf maar kan gaan aanrommelen met een combinatie van een antibioticum en wat andere zooi.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:29

corine1981 schreef:

Dat wordt gerapporteerd, maar is niet wetenschappelijk bewezen.

corine1981 schreef:

Er is toch ook al gezegd dat angst een slechte raadgever is?

In Drenthe zijn er nu zo’n 5000 mensen die een van de twee apps van de overheid gebruiken. Het heet Luscii.
https://www.dvhn.nl/drenthe/In-Drenthe- ... 45091.html