Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:15

Ik heb alle tomatenplanten eruit gehaald, vind hier en daar komkommers in het gras, heb de slag gewonnen tegen het gras en brandnetels rondom mijn bakken maar de oorlog is nog onbeslist.

Ik moet nog mais oogsten en verwerken maar mijn koelkast en vriezer zitten vol. Nog 5 courgettes raspen voor in de vriezer (gedroogd gebruik ik het niet heb ik hem gemerkt). Hazelaars rondom gras weg halen zodat ik noten kan vinden. De walnoot gaan we het niet over hebben, dat oerwoud rondom met frambozen is te groot.

Heel erg blij met mijn nieuwe keukenmachine met veel verschillende opzetstukken.

Stekken gaat wel goed :P

En vandaag aardbeien ijs (eigen aardbeien) maken en misschien citroenijs, ook met mijn keukenmachine.

Zaterdag een week naar de Morvan in Frankrijk. Ik heb er eigenlijk geen tijd voor voor mijn gevoel :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:36

Veel plezier Prairy! Hopelijk kan je er wel genieten :D

Ik heb samen met mijn man (zonder wie ik dit nooit voor elkaar had gekregen) een deel van de kippentuin overdekt (~200m2). Dit is nu de plek waar ze mogen lopen en ik hoef niet bang te zijn er eentje in stukken terug te vinden vanwege roofvogels. Het was een karwei...
De rest van de tuin kan nu stukje bij beetje volgen, maar de kippen kunnen tenminste weer los.

Afbeelding

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 04:59

Goed bezig! Jouw kippen hebben straks de ruimte als alle kippen weer opgehokt/afgeschermd moeten omdat er vogelgriep heerst.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:59

Mag ik hier even binnen vallen en zo het topic omhoog schoppen?

Ik zag via de zoekfunctie dat er enkele in dit topic ook konijnen kweken. Hoe houden jullie je dekram?
Gewoon apart in zijn eigen hok? Een onvruchtbaar (gesteriliseerd of gecastreerd) voedster erbij? Een cavia?
Ik heb hier een hele knappe jonge man zitten, wil er ergens verantwoord mee aan de fok. Mijn 2 dames zitten in een erg ruim hok, met een buitenren aan gekoppeld. Maar de man vind ik dus zielig in zijn eentje.
Op konijnenfora wordt je uitgemaakt omdat je nog maar denkt aan fok. Op fokkersfora wordt je als gek verklaard als je ze ruimte en en sociaal leven wil geven.
Dus ik hoop ergens hier wel aan degelijke info te geraken :')
Is mijn vent gedoemd alleen te blijven leven of zijn er hier die er toch in slagen ze ergens sociaal te houden in combinatie met fok?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:12

Ik heb ze apart, wel moeders bij dochters tot volgende ronde.
Rammen die intact zijn kunnen niet samen, en hoe anderen het doen met soms een 3e konijn er bij ivm dek weet ik zo even niet. Ik weet dat er inderdaad mensen zijn die dekram + vaste voedster samen hebben, maar hoe en wat verder?
Forum over fok en vlees (engels) : https://rabbittalk.com/

Ik begrijp wel dat als je gaat fokken je al snel kritisch moet gaan kijken naar hoeveelheid ruimte en wat wel/niet qua samen, want je hebt vrij snel een aardig aantal konijntjes rondhupsen die ook nog wel eens gescheiden moeten ivm nest krijgen en territoriaal of agressief worden.

En tja de huisdier konijnen fora hebben iets erg anti fok en zeker anti opeten, alhoewel dat juist weer de hele waar gaan de fokproducten naar toe problematiek oplost. Dan nog de mythe over niet aan baby's zitten ... dus nee voor fok vragen moet je daar echt niet zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:21

En eventueel na 10 weken de jonge mannen bij de dekram? Tot de jonge mannen verkocht of geslacht zijn, zou dat werken?
Doel is verkoop, maar ik geef ze niet mee als ze hun dagen in isolement moeten doorbrengen in een hamsterkooi. Dan liever net zoals de jonge hanen hier, die eindigen ook in de diepvries. Een slecht leven gun ik ze niet.
Mijn schoonouders hebben ervaring met kweken en slachten. Die staken er een cavia bij, maar dat vind ik ook niet ideaal.

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:29

Hormonen maakt nog wel eens agressief. Je zou kunnen proberen om 2 broertjes samen te houden en 1 te castreren. Vreemde dieren (dus geen nestgenoten) samen is nog wel eens lastig en zeker met een hormoonfactor er bij qua ook concurrentie. Eerder kan het een optie zijn om er een geholpen voedster bij te zetten, maar of dat goed gaat samen met wel intact bezoek? Ook al dek je dan op neutraal terrein, ram ruikt dan wel naar ander konijn bij terugkomst.
Op jonge leeftijd gaat er veel goed, tot er gedekt is gaat er ook veel goed, daarna wordt het lastiger.

Trouwens de mens is dan wel een soms tot het plakkerige aan toe sociaal dier, andere dieren hebben daar grenzen aan. Wilde konijnen fourageren graag samen (veiligheid en per dier minder pakkans), maar wegens veiligheid en gezondheid zijn de nestholen individueel (zogende voedsters uitgezonderd), immers niet alleen is dat minder kans op ziektes, maar ook een hol waar net 1 konijn in past, kan een roofdier veel lastiger bij.
Ik zou eerder wat proberen met of geholpen voedsters of speelkwartier op neutraal terrein onder supervisie trouwens.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:35

Bij de voedsters wil ik sowieso 1 van de gecastreerde mannen/jongen houden. Zo'n trio lukt vaak wel als ze ruimte hebben, en dat hebben ze hier.
Het is enkel de dekram waar ik me schuldig bij voel als ik aan zijn isolement denk.
Onvruchtbaar vrouwtje erbij leek me leuk, maar als die ram steeds gaat dekken op een onvruchtbare dame, komt dat ook niet goed denk ik?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:48

Nee, maar of dat zo is hangt nogal van de combi af. En ik heb zo het idee dat een dekram die wel mag eerder onderscheid maakt dan een die nooit mag. Heb er wel gehad die bij nee van dame enkel knuffelig werden.
Ik heb hier ook wel zitten puzzelen met wat zou kunnen, maar herintroducties zijn onhandig, voedsters zijn territoriaal en rap al na paar uur gescheiden, dus zoonlief weg halen voor castratie = mogelijk hok uit getimmert. Koppelen in neutrale ruimte is al lastig en dan terug eigen hok in kan nog mis gaan.
Qua minder stress zitten bij mij de rammen inderdaad apart. Nu geen optie om dat anders te doen, dan zou ik een volgende ronde geheel nieuwe hokken moeten gaan bouwen en dat kan nu niet, zeker niet met het experimenteren dat daar dan bij komt en geen optie om rond te blijven schuiven met dieren.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:10

Het zal sowieso van de individuen afhangen welke situatie werkt en welke niet.
Maar ik hoopte ergens dat er een standaard was die aanvaardbaar was voor dekrammen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:29

Wat wij kennen is de huisdierstandaard en dat kan niet met fokdieren. Kijk je bij fokkers, dan heb je vaak alles apart, zoals scheiden al op 6 weken en 2 weken later is het volgende nest er bij vleesfokkers (anders zouden ze te dik worden, maar vermoed dat daar ook een factor selectie en dikke factor voeren bij zit), ras en tentoonstellingen is meer 3 nesten in 2 jaar soort van foktempo. Ik heb genoeg aan 2 nesten / voedster / jaar. Zou intensiever kunnen fokken met minder dieren, maar wil eigenlijk toe naar gesloten fokgroep en dat vraagt wat meer dieren. En vooral fijne voedsters vinden heeft zo zijn uitdaging. Dwerg rex fok neigt naar kleiner kleiner, bont, hangoren of lepeloren en ik wil aan de grote kant, normale oren en geen bont (want niet in een hoek willen fokken omdat enkel bont X bont mogelijk, wat samen gaat met darmafwijking).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:46

Mits de rammen groot genoeg gehouden worden, valt het ontzettend mee met de dekdram van hun vaste maatje. Ik heb het wel als serieuze optie bekeken namelijk en ook overlegd met fokkers die dit werkelijk ingezet hebben.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de ram bij de voedster(s) laten zitten totdat de eerste jongen 8 weken oud zijn, en dan een rustig zoontje van dit nest met de ram naar zijn eigen verblijf mee te laten verhuizen. Daar blijft de man bij totdat hij zo'n 6-7 maanden is, wanneer de ram gekoppeld wordt met de voedster(s), bij voorkeur in het hok van de ram, maar anders in een leeg hok. Koppelen in het hok van de voedster is me niet bevallen. Wel kan het zijn dat ik na een dag of 4-7 alsnog de groep naar het (schoongemaakte) voedsterverblijf zet, want dat is het hok dat het meest geschikt is voor jongen.

Op deze manier krijg je 2 tot 3 nesten kort op elkaar, maar daarna dus 4-5 maanden rust. Met voldoende brok tijdens de dracht/lactatie-periode gaat dat hier heel goed. De ram (ik heb er al verschillende gehad) is heel lief naar de jonkies en ontlast daarmee de voedster ook een stukje. Ik koppel hem aan 1 a 2 voedsters, afhankelijk van hoe de voedsters op dat moment zitten.

Een andere optie is om de ram na 7-8 weken bij een voedster (dus als de jongen 2-4 weken zijn) in een geurloos verblijf met een andere voedster te plaatsen, en dan te koppelen met een jong rammetje van zijn eerste nest na nog eens 7 weken, zodat beide (sets) voedsters maximaal 2 nesten achter elkaar krijgen. Dat heeft 2 nadelen:
- Ik verwacht dat hij alsnog lief naar het jonge rammetje is, maar daar heb ik geen ervaring mee en hij is er wel gescheiden van geweest. Dus een groter risico
- De voedsters hebben geen extra konijn beschikbaar die een oogje in het zeil op de kleintjes houdt en bij 1:1, zit de voedster na het verplaatsen van de ram zonder serieuze soortgenoot. Babies op die leeftijd bieden niet hetzelfde samen wassen, eten, slapen, spelen als dat een volwassen konijn of een baby van 8-9 weken dat doet.

Ik heb meerdere verblijven, maar over het algemeen gebruik ik 4m2 of eventueel het 6m2 verblijf om te werpen en dus om een ram met 1 of meerdere voedsters te houden. Samen met wat tunnels en huisjes heeft de voedster dus ook werkelijk de kans om de ram af te schudden. In kleine verblijven zal dat anders zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:59

Ashkerlon schreef:
Mag ik hier even binnen vallen en zo het topic omhoog schoppen?

Ik zag via de zoekfunctie dat er enkele in dit topic ook konijnen kweken. Hoe houden jullie je dekram?
Gewoon apart in zijn eigen hok? Een onvruchtbaar (gesteriliseerd of gecastreerd) voedster erbij? Een cavia?
Ik heb hier een hele knappe jonge man zitten, wil er ergens verantwoord mee aan de fok. Mijn 2 dames zitten in een erg ruim hok, met een buitenren aan gekoppeld. Maar de man vind ik dus zielig in zijn eentje.
Op konijnenfora wordt je uitgemaakt omdat je nog maar denkt aan fok. Op fokkersfora wordt je als gek verklaard als je ze ruimte en en sociaal leven wil geven.
Dus ik hoop ergens hier wel aan degelijke info te geraken :')
Is mijn vent gedoemd alleen te blijven leven of zijn er hier die er toch in slagen ze ergens sociaal te houden in combinatie met fok?

Je zou bokker utopia eens kunnen vragen. Zij fokt konijntjes als huisdier en is nogal bezig met welzijn, dus kan me bijna niet voorstellen dat ze haar rammen apart houdt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:18

Ah, bedankt voor de tip, ik zal haar eens een pb sturen!

@Mizora: je zit dan natuurlijk wel met een paar nesten kort op elkaar. Daar moet ik even over nadenken of ik dat wil. Ik had gedacht 1 nest, max 2 per jaar/voedster, toch tot ik ergens zeker ben dat ik met de fok wil doorgaan.
Ik moet nog uitzoeken of ik de jongen verkocht krijg, en zo niet, of ik het vlees op krijg. Mijn man is vegetarisch, en ik doe daar grotendeels in mee. De jonge hanen raken wel op, maar vlees komt eigenlijk maar sporadisch nog op tafel.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:51

Ik kweekte 1 nest per 3 maand per voedster. De ram ging bij een voedster en bleef daar 3 weken. Daarna ging die gewoon bij een andere ram of bij de jonge, opgroeiende konijnen. Alles zat ruim en dit gaf weinig problemen. Als er genoeg ruimte, voeder en schuilmogelijkheden zijn kan het echt prima. Wil je maar 1 echte ram houden dan zou ik kijken om een gecastreerde ram te koppelen :) De voedsters zaten altijd samen met 1 van de jongen of tussendoor ook gewoon bij elkaar.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 18:08

Hier even wat schrik. Eén van mijn kippen heeft in de nek/deel rug een grote kale plek. Verder gaaf, geen wondjes, gewoon kaal. Echt een afgebakend stuk, zeg maar.
De veren liggen in het hok, onder de stok. Iemand zoiets meegemaakt? Ik maak me wat zorgen.
Ze is niet in de rui, dat is ze al geweest. Verder ziet ze er redelijk gaaf uit qua verenkleed. Ze staat niet onderaan in de pikorde. Ze gedraagt zich normaal verder. Ze zitten in het hok vanaf schemer tot 8 uur 's ochtends. Verder scharrelen ze vrij rond op 200m2.
Er zit wel bloedluis in het hok, maar dat is wel onder controle te houden (en niet zo actief nu denk ik). Maar ik zou dan ook niet iets zo plaatselijk en alleen bij haar verwachten. Muizen misschien?
Wat zou er gebeurd kunnen zijn? :\ Groeit zoiets weer snel aan? Of pas als ze weer in de rui is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:17

Als de rui al geweest is dan volgende rui pas weer volgens mij.

Vreeken zaden is overgenomen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:10

Dierenarts denkt toch dat het de (nek)rui is, ook al is ze in augustus geweest. Het kan dat het hele bossen veren zijn (ook al heb ik dat nog nooit meegemaakt). Ik vind het spannend maar houd in de gaten of er nieuwe veren ontstaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:47

Dat zou mooi zijn, want dat groei terug.

Hier gaat het met mij niet geweldig. Zoals het er nu naar uitziet ziekte van Bechterew.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:03

Hoe gaat het hier bij iedereen?

Hier nog 4 hanen te gaan en dan is alles "klaar" voor het nieuwe seizoen. Ik wil volgend jaar de jonge hanen al redelijk snel apart gaan houden en een ander voer gaan geven om te zien of ze dan wat sneller slacht klaar zijn.

Ik ben ook mijzelf aan het orienteren op groeilampen enz voor de moestuin stekjes, word alleen nog niet echt veel wijzer ervoor met alle informatie die er is haha.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:57

Rustig op het moment! We hebben nog de laatste aardappelen in de voorraad, uien en knoflook. Verder nog genoeg ingevroren spul en genoeg jam tot de volgende oogst.

Kippen komen na de winter, het kippenhok ligt nu vol met hooi :')
Maar het hok is wel af, dus ze kunnen erin zodra het hooi eruit is.
Ik kan niet wachten tot ze er weer zijn! Gelukkig krijgen we nu heel regelmatig een doos eieren van de buren.

In de tuin staan nog wortels, maar er ligt nu een dik pak sneeuw overheen dus voorlopig kunnen we daar niet bij.

Wel zijn de nieuwe zaden voor komend jaar al binnen en zijn we al druk plannen aan het maken qua verbeteringen ten opzichte van afgelopen jaar. Met een nieuw dak op het huis komt er een nieuwe dakgoot die we koppelen aan een 5000 L watervat. Met hoogteverschil kunnen we daarmee de tuin heel mooi water gaan geven. Verder ga ik betongaas halen voor de klimmende erwten, zodat die dit jaar wel fatsoenlijk de hoogte in kunnen zonder dat de ondersteunende constructie omvalt of omwaait. Ook gaan we een bed veranderen in een koude bak, daarvoor gaan we oude kozijnen van het huis hergebruiken.
Binnen voorkweken heeft hier totaal niks opgeleverd dus dat gaan we waarschijnlijk niet weer doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:06

Heel erg druk bezig geweest met bedden maken, vullen met teelaarde, bomen, struiken en heel veel voorjaarsbollen erin, voor een nieuw stuk voedselbos.

Afbeelding

Afbeelding

Verder lekker ADHD hyper focus op filmpjes over pressure canning, in maart hoop ik die pan te kunnen kopen en komende week een grote voorraad potten om daarin te kunnen doen. Ik wil vooral richten op wat ze meals in a jar noemen, dus dat je bijv alleen nog maar rijst erbij hoeft te doen ofzo.

Ik moet nog een planning maken voor de moestuin.

Doel is om een jaar voorraad aan voedsel op te bouwen (niet alleen van hier maar qua groente liefst wel grotendeels).

Zelf kippen slachten gaat hem nog steeds niet worden. Wie weet dat ik ooit toch die drempel over kan gaan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:21

Prairy, Ik hoop dit jaar met sommige dingen ook een jaar voorraad te kunnen maken.
Kwa pressure canning. Ik kan nooit goed vinden welke pannen ze daar nu voor gebruiken :(
Sinds dit jaar wel een weckketel dus nog genoeg dingen die ik wel al echt in kan gaan maken nu en van het najaar op de rommelmarkt hier een hele doos met potten op de kop getikt dus ik kan wel het een en ander gaan maken :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:10

Mijn huis wordt te klein, maar ga nog wel even doorsparen voor als het echt niet meer kan. En nog steeds bezig om terug te verhuizen naar Alblasserdam.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:53

Mag ik ook aansluiten?

Ik hoop bij te leren vooral over het hebben van een moestuin.
Dit jaar wil ik een kleine moestuin gaan proberen.

Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen met wecken en pressure cannen. Dit na een heleboel filmpjes kijken & online informatie zoeken in coronatijd.
Intussen erg blij met zowel mijn weckketel & 23 quart Presto pressure canner.
Het idee is om dit jaar wat meer te proberen om fruit,groente en meals in a jar te maken.

Ik hoop hier veel bij te leren.