Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:15

Ik zou vooral haar ook sterkte wensen vandaag.
Om te reageren dat het leven voor jou door gaat, vind ik ongepast richting zijn zus. Voor haar is dit natuurlijk wel veel heftiger.

-
Is een Designer outlet als Roosendaal of Roermond de moeite waard? Ik moet vooral schoenen hebben. Kleding koop ik eigenlijk nooit van merken..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:17

Dank voor jullie reacties en tips, kon daardoor iets passends schrijven. En eens Nyaleti dat zou naar haar toe niet OK zijn geweest.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:00

Ik heb nog 4 eskadron dekjes, waarvan 1 nog nieuw met kaartje eraan , die ik weg wil doen, daarnaast nog een micklem competition is gebruikte staat, en nog 1 ander dekje. Waar kan ik dit nou het beste verkopen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:16

Maddy_Paola schreef:
Ik heb nog 4 eskadron dekjes, waarvan 1 nog nieuw met kaartje eraan , die ik weg wil doen, daarnaast nog een micklem competition is gebruikte staat, en nog 1 ander dekje. Waar kan ik dit nou het beste verkopen?

Ik verkoop het beste gewoon op marktplaats.nl
Facebook market place kan ook, maar daar kan ik momenteel niet op, dus ik koop en verkoop alleen nog via marktplaats.nl dus.
Heb je toevallig een brilliant te koop? hihi :D

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 21:53

Dabo schreef:
Maddy_Paola schreef:

Ik verkoop het beste gewoon op marktplaats.nl
Facebook market place kan ook, maar daar kan ik momenteel niet op, dus ik koop en verkoop alleen nog via marktplaats.nl dus.
Heb je toevallig een brilliant te koop? hihi :D

Hmm, lastig.
Nee geen brilliant, de polo pad, een zwart met hartjes op klittenband en 2 witte, waarvan 1 nieuwe. Oudere collecties wel

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:44

Arjen Lubach had toch voor de zomer aangekondigd met de avondshow te stoppen en met iets heel anders terug te komen, maar ik zie precies hetzelfde format nu terug? Heb ik iets gemist?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 22:48

Lubach zegt wel vaker dingen die niet kloppen :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:01

Haha, zeker. Ik vroeg me eens af hoe lang ze het nog zouden rekken, dus begreep de aankondiging volledig. Zie ik het op de socials een recent onderwerp voorbij komen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:07

F_Orumster schreef:
Arjen Lubach had toch voor de zomer aangekondigd met de avondshow te stoppen en met iets heel anders terug te komen, maar ik zie precies hetzelfde format nu terug? Heb ik iets gemist?

Dit is het laatste seizoen, dat is eerder dit jaar bekend gemaakt :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 23:08

c_alsemgeest schreef:

:+ Wordt een beetje Lubach moe van zijn eeuwige azijnpisserij eerlijk gezegd. Zo’n stuurman aan wal…

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:00

paars schreef:
c_alsemgeest schreef:

:+ Wordt een beetje Lubach moe van zijn eeuwige azijnpisserij eerlijk gezegd. Zo’n stuurman aan wal…

Nou ik zag hem nu voorbij komen over erfbelasting.. daar slaat ie de plank toch wel behoorlijk mis idd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:11

Ik ben sowieso nooit zo'n fan van Lubach. Vaak is het toch wel heel simpel uitgewerkt hoor, lekker iets belachelijk maken zonder veel verdieping. Erg popie-jopie stuurman aan wal typetje inderdaad. Soms wel goede punten, maar de uitwerking dan vaak zo onsympathiek..... zo goedkoop scoren....

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:56

Ik ben normaal gesproken wel fan van Lubach, vind dat hij meestal goed de vinger op de zere plek weet te leggen qua hoe onwijs krom de maatschappij kan zijn en hoe het toch altijd weer neerkomt op 'de rijken beschermen de rijken en de rest kan erin stikken' (in de breedste zin van het woord). Maar dit seizoen vind ik hem inderdaad ook minder sterk. Oppervlakkiger en meer cheap shots. Of iets een beetje te kakken zetten wat ikzelf juist een heel goede ontwikkeling vind, zoals dat journaal in makkelijke taal. Ik ben daar juist enorm fan van omdat ik het belangrijk vind dat iedereen zich moet kunnen informeren als die dat wil. Dus deze ontwikkelingen vind ik ook zonde, want zo gaan mensen dus inderdaad niet meer naar je luisteren. Het format is duidelijk op z'n eind.

@Chickyy, waar slaat hij de plank mis met de erfbelasting volgens jou? Ik weet er zelf weinig van moet ik zeggen, maar mijn beste vriend zit heel diep in die materie en financiën überhaupt (rijkeluiskindje die zich heel erg bewust is van zijn privileges) en hij vond Lubach's standpunt en stuk daarover helemaal terecht.

Edit: vond het wel erg tof dat hij door Schiphol schoonmakers in de spotlight zette in zijn studio!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 11:38

Chickyy schreef:
Nou ik zag hem nu voorbij komen over erfbelasting.. daar slaat ie de plank toch wel behoorlijk mis idd..

Alles qua financiële zaken, ook knippen en plakken zijn team stukken zodat het lijkt dat er iets gezegd is terwijl het tegenovergestelde bedoeld werd. Want de uitleg die daarna komt waarin wordt uitgelegd dat het anders is of het zo niet werkt knippen ze er af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:37

Ik ben het meestal wel met Lubach eens. Kan er vaak ook enorm om lachen. Maar idd met de erfbelasting ben ik het echt niet met hem eens.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:20

Vuurvleugels, over vermogen van ouders is al belasting betaalt, deels al via de inkomsten, maar ook via vermogensbelasting.. vervolgens bij overlijden moet er door de kinderen weer belasting over worden betaalt in de vorm van erfbelasting. Hij praat het alleen goed door te zeggen dat de belasting niet allemaal via het inkomen is betaald, maar dat het komt door de waardestijging van het onroerend goed, maar daar wordt dus wel gewoon vermogensbelasting over betaalt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:16

Oké, dank je! Wat is jouw/jullie kijk op wat hij zei over dat inkomen véél zwaarder wordt belast dan een erfenis, dus dat het een beetje krom is dat mensen daarover vallen terwijl het in principe maar een 'klein' percentage is?

Hij had wel gelijk in dat het echt een 'rijke' mensen iets is. In de zin van, de rijkeluiskinderen erven vreselijk veel - en weten dus ook de trucjes te vinden om er onderuit te komen - terwijl de kinderen van ouders zonder vermogen met lege handen staan. En in dure huurhuizen wonen waarvan de kinderen van de rijke ouders dan weer de eigenaar zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:31

Ik vind 45% erfbelasting echt belachelijk veel, dat is dus tweede lijn of verder. Dus geen ouders. Slaat nergens op dat de fiscus daar bijna de helft van wil hebben.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:49

Die 45% is dan wel weer alleen voor erfenissen vanaf 152k..

Dat zijn erfenissen waar Jan Modaal vaak niet eens iets van mee krijgt.

Ik vind daarom het gedoe over erfbelasting wel interessant, omdat de groep die er het hardst over schreeuwt vaak niet eens aanspraak maakt op erfenissen van zulke bedragen.

Ik denk dat er voor die groep (minima en middeninkomens) veel schrijnendere problemen zijn dan erfbelasting en dat dat hoge percentage misschien onbewust wel bij de groep terecht komt waar veel van deze mensen juist willen dat dit terecht komt - de (super)rijken. Ik deel die mening in ieder geval wel.

Ik ben het er dus ook mee eens dat we in NL veel meer zouden moeten protesteren tegen o.a. dat absurd zwaar belaste inkomen dan tegen het percentage erfbelasting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:02

Mja erfbelasting voelt gewoon direct oneerlijk. Omdat het vaak van iemand kwam die er hard voor gewerkt heeft. Er al belasting over betaald heeft en het je heel graag gunde. Dan is het best zuur als er zoveel vanaf gaat.

Aan de andere kant is er ook wel weer voor te pleiten dat het eigenlijk best fair is als het bij de ontvanger gezien wordt als inkomsten van diegene, waar je altijd belasting over af dient te dragen.

Persoonlijk vind ik het vooral heel onrechtvaardig aanvoelen wanneer het om een huis of iets gaat, dat in de familie zat en iemand graag na wilde laten aan partner / kinderen voor henzelf om er in te gaan wonen. Als dat vanwege belasting niet kan....dat deugt niet vind ik. Maak het dan zo dat je ervende familie pas bij verkoop / verhuur (dus niet meer eigen gebruik) moet betalen :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:33

pmarena schreef:
Mja erfbelasting voelt gewoon direct oneerlijk. Omdat het vaak van iemand kwam die er hard voor gewerkt heeft. Er al belasting over betaald heeft en het je heel graag gunde. Dan is het best zuur als er zoveel vanaf gaat.

Aan de andere kant is er ook wel weer voor te pleiten dat het eigenlijk best fair is als het bij de ontvanger gezien wordt als inkomsten van diegene, waar je altijd belasting over af dient te dragen.

Persoonlijk vind ik het vooral heel onrechtvaardig aanvoelen wanneer het om een huis of iets gaat, dat in de familie zat en iemand graag na wilde laten aan partner / kinderen voor henzelf om er in te gaan wonen. Als dat vanwege belasting niet kan....dat deugt niet vind ik. Maak het dan zo dat je ervende familie pas bij verkoop / verhuur (dus niet meer eigen gebruik) moet betalen :j

"Omdat het vaak van iemand kwam die er hard voor gewerkt heeft." Denk dat hier wel een belangrijk iets zit. Want is dat wel zo? Natuurlijk, de generatie na de oorlog heeft hard gewerkt. Maar hard genoeg om tonnen of soms zelfs miljoenen mee te verklaren? Of komt dat in veel gevallen toch meer door de waarde van hun vastgoed die vanzelf gestegen is, zonder dat ze daar ook maar iets voor hoefden te doen behalve af en toe een lik verf en stuc om het overeind te houden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:54

Vanaf maandag kan er gecontroleerd worden bij de Duitse grens,maar moet ik dan ook het hondenpaspoort van mijn hond meenemen,hij gaat altijd met mij mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:59

Dat moet officieel sowieso, inclusief geldige rabies-vaccinatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 23:21

VuurVleugels schreef:
pmarena schreef:

"Omdat het vaak van iemand kwam die er hard voor gewerkt heeft." Denk dat hier wel een belangrijk iets zit. Want is dat wel zo? Natuurlijk, de generatie na de oorlog heeft hard gewerkt. Maar hard genoeg om tonnen of soms zelfs miljoenen mee te verklaren? Of komt dat in veel gevallen toch meer door de waarde van hun vastgoed die vanzelf gestegen is, zonder dat ze daar ook maar iets voor hoefden te doen behalve af en toe een lik verf en stuc om het overeind te houden?

Zowel mijn ouders als wijzelf hebben onze huizen op de buitenmuren na (nouja zelfs dat eigenlijk niet eens helemaal) helemaal opnieuw opgebouwd. Met ons eigen bloed, zweet en tranen. Steeds een poosje sparen van wat we bij elkaar werkten, en dan weer het volgende stuk aanpakken. In de vakanties en weekenden, terwijl anderen hetzelfde geld verbrassen aan bvb. leuke uitjes of mooie spullen.

Ik vind het niet helemaal fair, wanneer een gezin bijna al hun geld in het renoveren en verduurzamen van hun huis steekt dat vervolgens hun kind bij het erven nog een flink bedrag moet betalen en daardoor misschien niet eens in zijn eigen ouderlijk huis kan blijven wonen als de ouders morgen doodgereden worden door 1 of andere eikel..... ik kan best zeggen dat zowel ik als kind, als onze jongen nu, al genoeg ingeleverd hebben doordat we bezig waren met klussen aan dat huis :j

Dus hij heeft er ook een deel van zijn leven in geïnvesteerd. Ik vind het te bizar voor woorden als zo'n kind dan niet eens in dat huis kan blijven wonen. Daar zit voor mij echt het verschil met een groot bedrag erven en op de bank krijgen.

Bij vrienden van mijn ouders zie ik dat gebeuren. Die zijn zelf nu wat ouder en hebben natuurlijk ouders en wat ooms / tantes in de familie die zelf geen kinderen hadden, die links en rechts omvallen en waar zij dan huizen, grond en erfenissen van krijgen. Zelf gewoon werkvolk van vieze handen in loondienst.

Zij hebben een mooi eigen huis met een heel leuk perceel. Ik vind het niet raar dat die erfenissen dan als inkomsten belast worden, dat geld is alleen maar extra, ze hebben het niet nodig zeg maar. En dan krijgen hun kinderen daar ook weer leuke bedragen van, dat kunnen ze dan weer wegschenken.

Ja dan denk ik ook wel eens: dat is wel makkelijk verdiend voor die kinderen.... die hoeven geen tweedehands koekblikje te kopen.... niet erg eerlijk dat hun buren niet zo'n mazzeltje krijgen. Maarja verschil hou je toch. Ze hebben gewoon een mazzeltje hiermee en ik misgun het ze niet :)

Maar ik vind het dus best wel dubbel. Op 1 of andere manier ligt voor mij de grens dus bij er zelf hard voor gewerkt en veel voor gelaten hebben. Dat je je kind dan goed verzorgd met een fijn huis achter moet kunnen laten. Dat die niet uit zijn eigen huis weg hoeft na al ouders kwijt te zijn geraakt -O-

Ik weet alleen niet goed hoe je dat netjes in kan bouwen in het hele klasse-verschil idee zeg maar van de 1 in de nieuwe generatie krijgt dingen in de schoot geworpen en de ander niet. Ik vind het sneu als iemand zonder ouders-die-iets-opgebouwd-hebben alles zelf moet doen en minder kansen heeft.

Maar vind ook dat het wel moet lonen om iets op te bouwen om je kind na te laten.... vind het ergens niet okee dat je dan al heel gewiekst jaren van te voren moet beginnen met schenkingen en belastingtruukjes enzo.

Overigens als je een poosje een eigen huis hebt dan kom je er vrij snel achter dat je dat geen meerdere decennia up-to-date houdt met een lik verf en wat stuc :=

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:32

Mooi uitgebreid antwoord, en het snijdt ook voor mij wel hout. De verf en stuc was even héél kort door de bocht natuurlijk, maar wel geïnspireerd door mensen die ik ken en die gevallen erken jij ook. Ik ken bijvoorbeeld een stel wat net een zoveelste huis heeft gekocht, binnenstad Utrecht, 2 miljoen. Nog een paar ton extra ertegenaan gegooid voor een grootschalige verbouwing waar ze niks zelf aan hebben gedaan, alles is voor ze gedaan. Waarvoor? Zodat ze ergens comfortabel kunnen verblijven voor die X aantal keer per jaar dat ze in Utrecht zijn 8)7 Die kinderen hebben op financieel vlak absoluut niks te klagen hoor, nu niet en ook ten tijde van de erfenis niet! Dus ja, ik heb diezelfde struggle als jij ook een beetje. Is het allemaal eerlijk, nee. Gaat het ooit eerlijk worden, nee. Maar ja, wat dan wel... Het ligt ook aan je eigen positie natuurlijk. Voer je deze discussie vanaf je woonboerderij in Blaricum of vanaf je sociale huurwoning in een tochtige jaren '80 flat?

Nou ja, interessante discussie in ieder geval!