Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:01

Cer schreef:
Arabesk schreef:
De WHO hijst de stormbal voor Europa.

Deze ben ik even kwijt...

Ik vond wel een artikel van 11 oktober waarin de WHO waarschuwt voor (tegen?) een economische lockdown..

https://nypost.com/2020/10/11/who-warns ... ic-damage/

Korte samenvatting:
een (econmische) lockdown moet kort zijn en alleen om te regroeperen en bijv zorg even lucht te geven, maar daarnaast zorgt zo'n lockdown dat de armen nog armer worden, en dat moet voorkomen worden..

Blijft echt een lastig dilemma -O-

Ik denk dat we zelfs onder de streep goedkoper uit kunnen zijn wanneer we miljarden in de zorg pompen waarbij ons land dan door kan gaan. Dan nu dat er bijna geen extra in de zorg geïnvesteerd wordt met als gevolg een lockdown. Sterker nog een lockdown kan er zelfs voor zorgen dat we de huidige kwaliteit van de zorg niet meer kunnen betalen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:06

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:06

tienus63 schreef:
Jazeker wel.
Een hagelverse N95 zelfs.
Desalniettemin is kans op quarantaine dan erg groot als ik positief blijk te zijn.

Oh dat vind ik dan weer vreemd, aangezien zorgpersoneel geacht wordt om gewoon door te werken als ze besmet zijn. Dus dat vinden de zorgwerkgevers blijkbaar geen risico? Hopelijk ben je niet besmet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:07

Karin schreef:
De variant die nu over Europa raast is 20A.EU1 genoemd en heeft zijn oorsprong in het noorden van Spanje, voor het eerst aangetroffen in juni. De onderzoeksresultaten zijn gisteren (voor)gepubliceerd. Er moet nog wel peer review plaatsvinden, begreep ik uit de berichtgeving.

The Financial Times kwam ermee. Ik las het bij The Guardian en Die Kleine Zeitung. Dit vond ik er vooralsnog in het Nederlands over:

https://businessam.be/nieuwe-variant-va ... er-europa/

Citaat:
Uit het onderzoek blijkt dat de nieuwe variant goed is voor 80 procent van alle nieuwe besmettingen in het VK en Spanje, 60 procent in Ierland en tot 40 procent in Zwitserland en Frankrijk. Strenge lockdowns eerder dit jaar hebben de eerste golf van het coronavirus onder controle gebracht. De voorbije weken is sprake van een nieuwe golf die zich razendsnel over Europa heeft verspreid.
vandaar wss de besmettingshaarden hier in de hoofdsteden afgelopen zomer. Toeristen enzo..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:19

Kaja schreef:
Maar dat is voor landgenoten.

Voor iedereen; mensen die zich verplaatsen zijn een risico :)*

Komt voor mensen uit het buitenland als éxtra bij dat regionale authoriteiten extra eisen moegen en zullen stellen zoals een kakelverse negatieve test.

Er zijn controles op de wegen. Niet alleen bij landsgrens-posten. Ook op snelwegen, uitvalswegen en zomaar tussen gemeentes.

Maar even; waarom zou je jezelf en anderen!!! het risico van reizen zonder dringende reden willen laten lopen.
De beperkende regels zijn er om HEEL goede redenen, waarom altijd dat eronderuit willen kunnen komen, de kantjes eraf moeten lopen.
Werk toch gewoon mee! Draag je verantwoordelijkheid en doe wat je kan om de risicos van verspreidng te voorkomen.
Hoe verantwoordelijker iedereen zich gedraagt, hoe minder beperkingen er nodig zijn, hoe beter de economie kan blijven draaien. Wat is daar toch zo moeilijk aan?!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:21

Echwel schreef:
Lees trouwens dat sommige politieke partijen een vuurwerk verbod willen om de zorg niet nog meer te belasten

Wat een goed idee, ook minder reden om de straat op te gaan en daar te klitten aan elkaar en goed O&N te wensen.

Mijn buurvrouw zou volgende week haar nier doneren aan een andere (onbekende) vrouw. Vandaag helaas afgebeld. Zijn toch 2 potentiele IC plaatsen. Echt afschuwelijk, doorlopen samen al maandenlang een traject en nu dit. Hopen dat mevrouw na deze golf nog goed genoeg is deze nier te mogen ontvangen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:23

elnienjo schreef:
tienus63 schreef:
Dat hoop ik ook!
Vooral omdat er anders door mijn bezoek een afdeling in quarantaine zou moeten.
Wil er niet aan denken.

Droeg je geen mondkapje dan?

Die zijn ook niet heilig helaas. Het kan wellicht de kans wat verkleinen. Maar neemt het risico niet weg.

Ik kwam dit model tegen:
https://english.elpais.com/society/2020 ... e-air.html

Niet te lang in 1 ruimte, met masker en doorlichten. Dat verkleind wel de kans volgens deze site. Alleen afstand in gesloten ruimtes niet. Afstand en maskers ook niet super veel als je langdurig bij elkaar bent.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 30-10-20 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:23

secricible schreef:
Echwel schreef:
Lees trouwens dat sommige politieke partijen een vuurwerk verbod willen om de zorg niet nog meer te belasten

Wat een goed idee, ook minder reden om de straat op te gaan en daar te klitten aan elkaar en goed O&N te wensen.

Mijn buurvrouw zou volgende week haar nier doneren aan een andere (onbekende) vrouw. Vandaag helaas afgebeld. Zijn toch 2 potentiele IC plaatsen. Echt afschuwelijk, doorlopen samen al maandenlang een traject en nu dit. Hopen dat mevrouw na deze golf nog goed genoeg is deze nier te mogen ontvangen.

En dat terwijl je hier leest dat de zorg het helemaal niet druk heeft :n

Heftig hoor! Idd hopen dat het straks nog kan en dat niet alle onderzoeken weer opnieuw hoeven..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:25

secricible schreef:
Echwel schreef:

-O- wat erg!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:26

secricible schreef:
Echwel schreef:

Vind ik ook best schadelijk.

Had zelfs ergens gelezen dat iemand met een aneurysma in het hoofd de operatie van was afgezegd onder het mom van: geen noodzakelijk operatie.

De kans dat deze meneer blijft leven totdat de zorg weer op orde is, was nihil.

Waarom is het leven van een coronapatient belangrijker dan van een patiënt met hart/vaat ziekte / andere levensbedreigende aandoening? Dat moet toch niet uitmaken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:30

secricible schreef:

Wanner die vrouw zou overlijden, is dat geen Covid19 gerelateerde dood doch met andere nier zou ze niet gestorven zijn.
Een treffend voorbeeld van de verdergaande problemen van de pandemie.
Ook een voorbeeld van waarom er een groter verschil is tussen de sterftecijfers nu en normaal dan Covid19 gerelateerd.

Hier een engelse buurvrouw die enorm klaagt over de beperkingen hier want ´tis niet dat er zoveel mensen aan dood gaan hier´.
Ze mag niet buiten de gementegrens paardrijden en dat zint haar niet. Staat er niet bij stil dat als ze van het paard valt en wat breekt of erger, ze minder snel geholpen kan worden, een lagere prioriteit heeft en hoogstwaarschijnlijk geen UCI plek heeft als het onverhoopt serieus is.
Kortzichtigheid geillustreerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:32

Het leven van een coronapatient is niet belangrijker. Als jij straks wordt binnengereden met een hartstilstand dan heeft een coronapatient geen voorrang op jou ofzo.

Maar tussen Coronapatient die zeker doodgaat zonder IC hulp
En Aneurysmapatient die het mogelijk overleefd zonder IC hulp
Is de werkelijkheid nu gewoon zo dat die eerste patient op de IC komt en die tweede niet.

En dat hebben we aan niemand te danken, behalve aan onszelf. Er is geen plek meer om vooruit te kijken en verantwoorde zorg te leveren. We kunnen nog spoedzorg leveren aan die mensen die nu direct ter plekke een plekje nodig hebben. En de rest moet wachten, ook al levert dat mogelijk in de toekomst meer ellende op.

Een beetje als iemand met geldproblemen, die veel beter een multipack shampoo kan kopen in de aanbieding. Maar daar is geen geld voor, dus zo iemand blijft 1 pak (relatief gezien veel duurdere) shampoo per keer kopen. En nee, dat is in the end minder voordelig, maar een andere optie is er niet meer.

Wat wij kunnen doen voor de buurvrouw, haar ontvanger en jou aneurysmapatient is binnen blijven en die golf stoppen. Maar de zorg kan niks meer betekenen als er geen directe spoed is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-10-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:33

mvdende schreef:
[
Waarom is het leven van een coronapatient belangrijker dan van een patiënt met hart/vaat ziekte / andere levensbedreigende aandoening? Dat moet toch niet uitmaken?

Snap je nú waarom we met zijn allen moeten doen wat we kunnen?!
Niet de grenzen op moeten zoeken van wat mag maar het max doen wat je kan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:34

Ben benieuwd wat België gaat doen, vanavond aankondiging, wellicht ook gehele lockdown.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:36

Huertecilla schreef:
Kaja schreef:
Maar dat is voor landgenoten.

Voor iedereen; mensen die zich verplaatsen zijn een risico :)*

Komt voor mensen uit het buitenland als éxtra bij dat regionale authoriteiten extra eisen moegen en zullen stellen zoals een kakelverse negatieve test.

Er zijn controles op de wegen. Niet alleen bij landsgrens-posten. Ook op snelwegen, uitvalswegen en zomaar tussen gemeentes.

Maar even; waarom zou je jezelf en anderen!!! het risico van reizen zonder dringende reden willen laten lopen.
De beperkende regels zijn er om HEEL goede redenen, waarom altijd dat eronderuit willen kunnen komen, de kantjes eraf moeten lopen.
Werk toch gewoon mee! Draag je verantwoordelijkheid en doe wat je kan om de risicos van verspreidng te voorkomen.
Hoe verantwoordelijker iedereen zich gedraagt, hoe minder beperkingen er nodig zijn, hoe beter de economie kan blijven draaien. Wat is daar toch zo moeilijk aan?!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen enkele intentie een dergelijke reis te ondernemen. Maar het zijn wel zaken die mij bezig houden. Net zoals mensen praten over het al dan niet gebruiken van een mondkapje of de vrees van mensen of de scholen open blijven omdat zij het niet zien zitten hun kinderen te onderwijzen of vermaken.

Zie je, Duitsland heeft ook al eens eerder dergelijke maatregelen gehad met beperkingen. Maar toch bleek de grens oversteken van NL naar DLD en andersom geen enkel probleem. Terwijl media toch echt anders berichtten.

Ik vraag me dan gewoon af hoe het komt dat de overheid zo streng is voor hun eigen volk maar tegelijkertijd wel de grenzen open laten voor mensen van buitenaf, zonder enige vorm van restricties.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:46

mvdende schreef:
secricible schreef:

Vind ik ook best schadelijk.

Had zelfs ergens gelezen dat iemand met een aneurysma in het hoofd de operatie van was afgezegd onder het mom van: geen noodzakelijk operatie.

De kans dat deze meneer blijft leven totdat de zorg weer op orde is, was nihil.

Aan een aneurysma ga je niet dood. Pas als deze scheurt of gaat lekken is er sprake van een levensbedreigende situatie en wordt deze mevrouw gewoon geopereerd.
Patiënten met aneurysma's worden goed gecontroleerd, dus dit zal een afgewogen beslissing zijn.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:46

Iemand deelde hier een tijdje terug hoe een overlijdensakte ingevuld wordt tegen dat banketstaaf dat iedereen nu zou sterven aan corona. Kan iemand die terugvinden voor mij?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:47

Kaja schreef:
Ik vraag me dan gewoon af hoe het komt dat de overheid zo streng is voor hun eigen volk maar tegelijkertijd wel de grenzen open laten voor mensen van buitenaf, zonder enige vorm van restricties.

Economische belangen.

Neem de relatief open grens van NL via Schiphol terwijl luchtreizen een ENORM risico zijn.

Zo ook de Canarische eilanden. Door locale beperkingen heel laag Corona risico. Dus open voor toeristen uit buitenland. Ook met de eis van kakelverse Covid test garandeert het import van nieuwe gevallen en verspreiding.
Het is en blijft allemaal héél moeilijke en vloeibare keuzs tussen economie en volksgezondheid.

Nogmaals; als iedereen zich verantwoorelijker zou gedragen was het een stúk minder allemaal.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:48

Sorry dat gezeg, maar iemand die even naar Duitsland rijdt en weer terug zonder contacten met anderen zie ik niet als een gevaar.

Gezinnen met schoolgaande kinderen is doorgaans een veel grotere risco voor de maatschappij. Mondkapjes helpen hier in niet.
Het enige reden om dit te verplichten is puur om de emotioneel paniekerig mensen te gerust te stellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:53

Ik zie echt niks in een vuurwerkverbod. Hoeveel illegaal vuurwerk en agressie tegen de hulpverleners ga je daar wel niet mee krijgen? Dan liever gewoon zoals altijd.
Al ga ik met oud en nieuw toch niet naar buiten gezien mijn longen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:00

Blussem schreef:
Sorry dat gezeg, maar iemand die even naar Duitsland rijdt en weer terug zonder contacten met anderen zie ik niet als een gevaar.

Gezinnen met schoolgaande kinderen is doorgaans een veel grotere risco voor de maatschappij. Mondkapjes helpen hier in niet.
Het enige reden om dit te verplichten is puur om de emotioneel paniekerig mensen te gerust te stellen.

Een illusie, een ontkenning en vingerwijzen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:22

11.141 besmettingen. Beh weer stijging.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:24

Bloodymary schreef:
11.141 besmettingen. Beh weer stijging.

Maar wel minder stijging in de ziekenhuizen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:26

Ja maar jammer dat er nooit bij staat hoeveel er in en er uit zijn gegaan, alleen de stijging per saldo. Die 88 overledenen zitten daar voor een deel ook bij.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:33

tienus63 schreef:
Ben ook bang dat uitslag langer duurt.
In augustus na duidelijke klachten laten testen.
Binnen half uur kon ik al terecht. Uitslag zou binnen 24 uur zijn. Was ook na 1,5 à 2 dagen.
Toen gelukkig negatief.

Een vriendin zondag getest
Maandagochtend uitslag
Midden brabant dus druk