Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:30

Het is zeker schrijnend wat daar is gebeurd. Ik heb respect voor de verzorgers die ondanks alles door zijn gegaan maar die krijgen hierna echt nog wel een klap. Keuzes maken waar je gewoon niet achter kan staan. Met te weinig mensen zo'n grote last dragen. (En dit is normaliter vaak al zo).
Ik hoop zo dat na Corona er eens dingen gaan veranderen... maar ik denk het niet...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:49

Mellow schreef:
Het is zeker schrijnend wat daar is gebeurd. Ik heb respect voor de verzorgers die ondanks alles door zijn gegaan maar die krijgen hierna echt nog wel een klap. Keuzes maken waar je gewoon niet achter kan staan. Met te weinig mensen zo'n grote last dragen. (En dit is normaliter vaak al zo).
Ik hoop zo dat na Corona er eens dingen gaan veranderen... maar ik denk het niet...

Ik ben ook bang dat het de zoveelste waarschuwing is. Hiervoor waren er al zoveel afschuwelijke verhalen in verpleeghuizen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:56

Mellow schreef:

Ik denk ook niet dat er dingen gaan veranderen. Misschien hier en daar een lapje tegen het bloeden, maar de hoognodige wijzigingen zullen er niet komen helaas :7

Die WZC zijn al zo duur voor de bewoners. Wordt dringend tijd dat de winst niet enkel naar de hoge pieten gaat.

Bedankt om de link naar het hele artikel te plaatsen trouwens ! +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:59

Ik heb daar ook veel moeite mee, ook hoe slecht de ouderenzorg sowieso is in Nederland. En dan gaat er zoveel miljard om KLM te redden... en daar heb ik dan echt moeite mee. Wat hadden we daarmee kunnen doen voor de ouderen en het onderwijs?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:00

@Shadow binnen sporten mag toch weer? Onze dochter heeft van de week bericht gehad dat ze bij regen ook weer de binnenbak ik mogen op de manege. Enige lastige is bij jullie het helpen met opstappen. Maar wellicht is daar een mouw aan te passen door dat door ouders of vaste verzorgers te laten doen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:01

@pandora2 dit heeft niks met Corona te maken maar gewoon interesse in het verschil tussen Nederland en België. Is er in België de mogelijkheid om mensen, ook die wel ernstig hulpbehoevend zijn thuis te verzorgen? Dus daar geld van de overheid voor te krijgen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:02

Suzanne F. schreef:
Ik heb daar ook veel moeite mee, ook hoe slecht de ouderenzorg sowieso is in Nederland. En dan gaat er zoveel miljard om KLM te redden... en daar heb ik dan echt moeite mee. Wat hadden we daarmee kunnen doen voor de ouderen en het onderwijs?

Dat levert een stuk minder op :+
Economisch gezien dan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:06

De zorg is de laatste jaren echt heel hard achteruit gegaan.
Maar de meeste mensen zien/ beseffen dat niet?
Nu word ineens Rutte geprezen voor zijn optreden met corona, maar vergeten de mensen die dat doen dan dat hij de zorg enorm heeft afgebroken?
En er daardoor tekorten zijn aan bedden en personeel?
Er geen bejaardenhuizen meer zijn en te weinig plek in verzorgingstehuizen en er structureel te kort is aan personeel. Want wie wil er nu 24/7 diensten draaien voor een hongerloontje en vooral veel administratie doen en steeds minder tijd voor de mensen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:10

_Penotti schreef:
Nu word ineens Rutte geprezen voor zijn optreden met corona, maar vergeten de mensen die dat doen dan dat hij de zorg enorm heeft afgebroken?
Er geen bejaardenhuizen meer zijn en te weinig plek in verzorgingstehuizen en er structureel te kort is aan personeel. Want wie wil er nu 24/7 diensten draaien voor een hongerloontje en vooral veel administratie doen en steeds minder tijd voor de mensen.

Ook voor Rutte was dit al aan de orde. Die grote problemen zijn echt al jaren en jaren.
Al het extra moet vrijwillig. Even koffie drinken tijdens het schoonmaken? Geen tijd meer voor. Afschuwelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:11

Vooral dat laatste _Penotti. Ik werk dan wel niet in de bejaardenzorg. Maar dat je steeds minder tijd hebt voor de clienten is het minst leuke aan mijn werk. Vroeger kon je nog met de hele woongroep op vakantie. Mocht je nog gewoon onder diensttijd kleding gaan kopen met bewoners, of ergens gezellig een bakje koffie drinken. Dat kan allemaal niet meer. Dat soort zorg is overgenomen door familie, of vrijwilligers. Als er begeleiding mee gaat kleding kopen moet de client begeleidingsuren betalen. En idd steeds meer vastleggen voor het dossier. Vroeger schreef je gewoon de overdracht in een map. Was je zo klaar mee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:14

Rutte zit er helaas ook al jaren en jaren....
Maar inderdaad daarvoor is dat ook al begonnen. Heel slecht.

En inderdaad het stikt van de vrijwilligers. Ook dat klopt niet. Ik heb regelmatig vacatures zien staan dat ik dacht lijkt me wat, zelfs voor 20! uur. Was het vrijwillig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:15

lenaa_tje schreef:
@pandora2 dit heeft niks met Corona te maken maar gewoon interesse in het verschil tussen Nederland en België. Is er in België de mogelijkheid om mensen, ook die wel ernstig hulpbehoevend zijn thuis te verzorgen? Dus daar geld van de overheid voor te krijgen?

Als mensen echt zwaar hulpbehoevend worden, is er hier in belgie eigenlijk weinig mogelijkheid om die mensen thuis te laten wonen en verzorgen.
Tenzij je het zelf doet of je iemand buiten het legale circuit laat inwonen en zorgen.
Subsidie van de overheid is er ook niet voor. Enkel een klein bedrag per maand voor mantelzorg ( 130euro ) en ik denk dat je maaltijden en wassen ook betaalt naargelang je inkomen.

Mijn vader was zwaar hulpbehoevend en is uiteindelijk ook naar een wzc moeten gaan omdat thuiszorg het niet meer zag zitten. Heel triest. Hij was daar zo ongelukkig...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:29

_Penotti schreef:
Rutte zit er helaas ook al jaren en jaren....
Maar inderdaad daarvoor is dat ook al begonnen. Heel slecht.

En inderdaad het stikt van de vrijwilligers. Ook dat klopt niet. Ik heb regelmatig vacatures zien staan dat ik dacht lijkt me wat, zelfs voor 20! uur. Was het vrijwillig.

Dat weet ik ook maar dit alles bij kabinet Rutte neerleggen is niet terecht. Ze hebben gewoon niet verandert wat toen al lang in gang was gezet.

Pandora2 schreef:
lenaa_tje schreef:

Als mensen echt zwaar hulpbehoevend worden, is er hier in belgie eigenlijk weinig mogelijkheid om die mensen thuis te laten wonen en verzorgen.
Tenzij je het zelf doet of je iemand buiten het legale circuit laat inwonen en zorgen.
Subsidie van de overheid is er ook niet voor. Enkel een klein bedrag per maand voor mantelzorg ( 130euro ) en ik denk dat je maaltijden en wassen ook betaalt naargelang je inkomen.

Mijn vader was zwaar hulpbehoevend en is uiteindelijk ook naar een wzc moeten gaan omdat thuiszorg het niet meer zag zitten. Heel triest. Hij was daar zo ongelukkig...

Vreselijk zeg :( dat lijkt in Nederland dan nog wel ‘wat’ beter geregeld. Alleen jullie mantelzorgers worden meer beloond ( als nog niks natuurlijk ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:44

Het is natuurlijk niet alleen het kabinet. Wat dacht je van al die mensen die al jaren jammeren hoe slecht ze het hier in Nederland wel niet hebben. De meeste mensen zijn ook echt niet bereid meer belasting te betalen voor de (ouderen)zorg. En dat zal wel moeten, met alleen herverdelen komen we er ook niet.
Want als men KLM niet red, wat doet dat met de economie denk je? Dat gaan we ook voelen hoor.

Ik vraag me af hoeveel mensen zelf bereid zijn iets in te leveren voor de (ouderen)zorg...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:47

Marie_Anne schreef:
Het is natuurlijk niet alleen het kabinet. Wat dacht je van al die mensen die al jaren jammeren hoe slecht ze het hier in Nederland wel niet hebben. De meeste mensen zijn ook echt niet bereid meer belasting te betalen voor de (ouderen)zorg. En dat zal wel moeten, met alleen herverdelen komen we er ook niet.
Want als men KLM niet red, wat doet dat met de economie denk je? Dat gaan we ook voelen hoor.

Ik vraag me af hoeveel mensen zelf bereid zijn iets in te leveren voor de (ouderen)zorg...

Tja... dat is wel aan het kabinet hè?
Al die mensen die zorg verlenen en hulpbehoevend zijn moeten het ook maar slikken. Moet er meer betaald worden kan dat ook geaccepteerd worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:48

lenaa_tje schreef:
_Penotti schreef:

Ook voor Rutte was dit al aan de orde. Die grote problemen zijn echt al jaren en jaren.
Al het extra moet vrijwillig. Even koffie drinken tijdens het schoonmaken? Geen tijd meer voor. Afschuwelijk.

Rutte zit er al 12 jaar en daarvoor was het echt niet zo erg hoor. Dus al die bezuinigingen in de publieke sector mag echt wel op lijstje van VVD worden bijgeschreven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:53

Nou goed dan heb ik het specifiek over de ouderen zorg :) maar de afbraak van budgetten maar ook zeker de extra zorg waren daarvoor al aan de orde.
Ik ben sinds ik 12 was mede mantelzorger geweest (met een natuurlijk groeiende zorg vraag) en dat was echt daarvoor ook al aan de orde. Dus het cda kan dat ook meenemen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:04

Ik ben nog banger om later bejaard te zijn en zo mens onwaardig behandeld te worden dan voor een Corona als ik al die ellendige verhalen zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:12

Popstra schreef:
Ik ben nog banger om later bejaard te zijn en zo mens onwaardig behandeld te worden dan voor een Corona als ik al die ellendige verhalen zo lees.

Ik ook ja, ik ben daar heel bang voor.

Ik heb met mijn moeder (zo'n 28 jaar geleden) ook vervelende dingen gezien in een verzorgingstehuis op een palliatieve afdeling. Wij konden toen ingrijpen, en haar naar een hospice brengen, maar ik ben daar erg van geschrokken. Het is dus niet nieuw hoor.

Ik heb geen kinderen, niemand om op me te letten tegen die tijd. Je bent overgeleverd aan de goedheid van de mensen ;( .

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:14

Ik heb zelf jarenlang in de ouderenzorg gewerkt en de aftakeling mee gemaakt. 3x raden. Ik werk er niet meer in... na mijn avonddienst was ik soms tot 5 uur in de nacht nog wakker, malen, het gevoel tekort te schieten, er niet achter staan hoe ik zorg kon bieden. Mijn cliënten merkten het niet want ik was altijd vrolijk naar hen toe.
Destijds had ik met alle liefde minder uurloon willen hebben als we met meer mensen de zorg zouden kunnen dragen.

In 12 jaar tijd is er zoveel veranderd in negatieve zin. Er is veel kapot gemaakt...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:27

Marie_Anne schreef:

Stoppen met AZC's en de grens sluiten voor (economische) vluchtelingen en het geld en personeel naar de ouderenzorg. Dat moet een Europees speerpunt worden dat die grenzen dicht gaan en dicht blijven voor alles zonder geldig visum en met 'n retourticket.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:35

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:

Stoppen met AZC's en de grens sluiten voor (economische) vluchtelingen en het geld en personeel naar de ouderenzorg. Dat moet een Europees speerpunt worden dat die grenzen dicht gaan en dicht blijven voor alles zonder geldig visum en met 'n retourticket.

:') en dan maar hopen dat wij nooit in oorlogssituatie terecht komen.
Fijn dat je de mensenrechten wil schenden. Sorry hoor maar dat percentage is zo klein. Ook een totaal andere discussie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:39

Een oorlogs vluchteling is natuurlijk wel wat anders dan de herrieschoppers die hier komen uit veilige landen.
Ik woon precies tussen 2 asielzoekerscentra in, als je ziet hoeveel incidenten dat er steeds weer zijn met de veiliglanders. Mensen die ze in andere landen zoals Australië dezelfde dat terug sturen.
Dan denk ik dat dit over flink wat geld gaat. Dat inderdaad heel wat beter besteed kan worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:39

Het is heel makkelijk gezegd maar er zijn nog altijd afspraken gemaakt mbt bepaalde zaken. Je kunt niet zomaar iets stoppen.
Hetzelfde als met het begrotingsoverschot. Het is allemaal heel fijn mbt roepen waar het geld heen moet gaan maar je moet een deel in de kist houden.

Wel ben ik van mening dat als jij je als vluchteling niet kan gedragen je terug gaat naar land van herkomst. Dat je onder aan de lijst komt te staan met betrekking tot een nieuwe woning. Dat je niet zomaar alles in je schoot geworpen krijgt.

En dat Nederland nu eens economische sancties op gaat leggen aan landen als Marokko waarbij het volk dat hier zonder reden zit niet terug mag komen er dan sancties volgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:46

Popstra schreef:

Hier ook. En ook geen kinderen en enkel nog verre familie.
Ik zit mij al weken te bedenken hoe ik het kan laten vastleggen dat ik nooit ofte nimmer naar een rust- of verzorgingstehuis wil.
Ga het in elk geval via de HA proberen. Misschien is via die weg nog een mogelijkheid.