[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:47

Haha, ik moest even kijken welk topic dit ook weer was. Maar gelukkig door de laatste regel van Aria weet ik het weer. Ik dacht een typtopic? Huh?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:51

elnienjo schreef:
Citaat:
De gemeten typesnelheid is 380 apm en 96% was foutloos.

Elke foute aanslag verlaagt je netto typesnelheid met 5 apm.
Jouw netto typesnelheid is derhalve 308 apm zonder typefouten, oftewel 61.6 woorden per minuut.

Leuk testje!De gemeten typesnelheid is 414 apm en 97% was foutloos.

Jouw netto typesnelheid is derhalve 356 apm zonder typefouten, oftewel 71.2 woorden per minuut.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 00:24

De gemeten typesnelheid is 489 apm en 99% was foutloos.
Jouw netto typesnelheid is derhalve 455 apm zonder typefouten, oftewel 91 woorden per minuut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:43

Ik ga dat niet testen op mobiel :+

Gisteren bevestigd gehad dat ik blijvend mag opschalen van 20u/week naar 30u. Ik ga wekelijks 10u ingepland worden in de zorg als mobiele verpleegkundige naast mijn werk als sociaal verpleegkundige.

Werkgever helemaal blij dat ze iemand extra hebben en dat ik vooral steeds op woensdag ingepland kan worden want geen kinderen. En ook helemaal blij dat ik lekker flexibel ook avonddienst of gesplitste diensten kan/wil doen want geen kinderen.

Blijkbaar is een kindvriendelijk uurrooster een verschrikkelijke eis aan het worden bij aanwervingen. Niemand wil nog werken op woensdag, beperkt in weekends of diensten buiten dagdienst en in schoolvakanties is het helemaal een ramp. En dan nog allemaal deeltijds ook.
Waar is de tijd gebleven dat je überhaupt blij was met een job en met de extra inkomsten uit al die onregelmatige uren?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:51

Niobe schreef:
De gemeten typesnelheid is 489 apm en 99% was foutloos.
Jouw netto typesnelheid is derhalve 455 apm zonder typefouten, oftewel 91 woorden per minuut.

Wow, da's echt supersnel!!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:17

Fijn Varekaj! Wat mij betreft mogen ze kinderbijslag afschaffen en dat geld steken in opvang zodat moeders gewoon kunnen en moeten werken. Toch idioot om kennis en ervaring de afvoerput in te gooien na het baren? Exit met die gouden standaard van het thuiszitten voor de kinderen, 1950 is zeventig jaar geleden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:26

Ik vind het vooral bijzonder dat je zo'n dingen wil als je verpleging studeert of gestudeerd hebt. Iedereen weet toch dat dat een job is met onregelmatige uren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:21

Wij hadden gewoon oppas toen mijn moeder onregelmatig werkte.

Maar in België kennen ze part time niet echt toch?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:25

Hoezo kennen ze dat in België niet. Hier heb je allerlei systemen. Parttime (1/2), 3/4 (3 weken werken, 1 week thuis), 4/5 (4 dagen werken 1 thuis of 4 weken werken, 1 week thuis) etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:30

Mijn moeder heeft een goede opleiding gedaan maar is bewust thuis gebleven voor ons. Of met name mijn broertje. Dat heeft haar haar carrière gekost, maar is voor hem wel essentieel geweest.

Collega werkt fulltime, thuis een huis vol kleine kinderen. Die is constant aan het balanceren, regelen, oppas regelen, familie en oh jee, dan is er eentje ziek. Je kunt wel zeggen dat moeders moeten werken, maar wie zorgt er dan voor die kinderen? Als beide ouders werken dan moet er toch iemand op Vlindertje passen. Om kinderen te fokken en ze vervolgens tot ze naar de basisschool in de opfok opvang te stoppen is ook zo wat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:37

Zoe_97 schreef:
Hoezo kennen ze dat in België niet. Hier heb je allerlei systemen. Parttime (1/2), 3/4 (3 weken werken, 1 week thuis), 4/5 (4 dagen werken 1 thuis of 4 weken werken, 1 week thuis) etc.

Dat is in ieder geval anders dan bij ons.

Ik ben ook bewust thuis, ben wel wat freelance aan het oppakken maar geen 9 tot 5 baan. Ik vind het voor nu fijn om veel bij ze te zijn maar kijk ook wel uit naar studeren weer.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:40

Toen ik nog werkte ( ook onregelmatig). Had ik elke dag wel iemand voor de kinderen. Mijn man werkt regelmatig dus die is sowieso avonden en weekenden thuis.
Voordat wij aan kinderen begonnen gaven beide oma’s aan 1 dag te willen oppassen.
Dus ons schema was:
Ma: oma 1
Di: ml thuis
Woe: oma 2
Do: gastouder
Vrij: ik thuis
Weekend: ml thuis.

Omdat ik onregelmatig werkte was ik ook doordeweeks vaak vrij.

Op dit moment werk ik niet( ziek) en werkt ml 3 dagen. Daarvan heb ik 1 dag de kinderen, oma 2 1 dag en de gastouder 1 dag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:45

Hier kennen we idd erg veel systemen, ik heb jaren bewust 32 uur gewerkt ipv 38. Beviel me prima.
Nu werk ik fulltime, maar dat is vooral omdat het financieel gezien interessant is (maakt het toch iets gemakkelijker om een koophuis en paarden te hebben :P )

Je kan hier ook je ouderschapsverlof opnemen zoals je wil, je hebt recht op 4 maand ouderschapsverlof dat je in de eerste 12 jaar moet opnemen. Je kan kiezen om 4 maand fulltime thuis te zijn, of 8 maand parttime te werken en parttime thuis blijven. Maar ook om bv maar 1/5 (1 dag per week voor 20 maanden) of 1/10 op te nemen (0.5 dag per week of 1 dag om de 2 weken voor 40 maanden) voor langere periodes. Die periodes kan je dan nog eens per maand opsplitsen (dus je hoeft geen 20 maanden aan een een dag per week thuis te blijven, maar je kan het verspreiden over die 12 jaar.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:59

Enkel lezen als je de visie van een moeder wilt zien over kunnen werken met een kind.

Spoiler:
Quera: Ja maar kijk, dat lukt bij jou omdat jij nog ondersteuning hebt van grootouders en zowel jijzelf als jou man een dag thuis waren.

Hier geen grootouders of ouders die kunnen ondersteunen. Vriend begint vroeg, ik werkte onregelmatig. De dichtsbijzijnde opvang die vroeg genoeg begint is ruim 30 minuten rijden enkel. Dus ja, er kan wel moeilijk gedaan worden dat er kindvriendelijke roosters worden gemaakt, maar er zijn ook gewoon geen roostervriendelijke optie’s. Ik spreek nu voor België maar 95% van de opvangen beginnen tussen 7 en 8 en sluiten tussen 16 en 17. Hoogstens uit hier en daar 1 tot 18. Idem met voor en naschoolse opvang. Dus als je allebei om 6.00 begint bv heb je al een probleem. Er wordt veel flexibiliteit gevraagd van werknemers met kinderen maar die flexibiliteit zie je niet terug in de opvang van kinderen. En dan moeten ze maar niet voor zo een job studeren? Wij kwamen er ook pas achter toen ik pril zwanger was dat wij geen opvang vonden die zich wat kon aanpassen naar een vroege shift etc.

En nu kunnen jullie wel zeggen: Ja maar jullie kiezen voor een kind dus dat is jullie probleem. Ja klopt, dat is ons probleem. Maar zo kunnen wij ook garages gaan afschaffen bv. Want jullie auto, jullie probleem. Een groot deel van de bevolking heeft nu eenmaal kinderen maar als je geen 8-16 job hebt dan heb je het verdomd moeilijk om opvang te vinden en moet je jou in duizende bochten wringen en draaien.

Hoe wij naar de best mogelijke oplossing zijn geraakt? Vriend is van job veranderd zodat hij toch al later kan beginnen. Ik ben nu op zoek naar een job van maandag tot vrijdag en guess what? Je vindt ze nauwelijks. Overal wordt flexibiliteit verwacht.

Jou baas moet niet klagen dat er zoveel kindvriendelijke uurroosters moeten zijn. Dan moet hij ze of niet aannemen of de uurroosters niet speciaal aanpassen voor hun.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:06

DeMolenhoek schreef:
Enkel lezen als je de visie van een moeder wilt zien over kunnen werken met een kind.

Spoiler:
Quera: Ja maar kijk, dat lukt bij jou omdat jij nog ondersteuning hebt van grootouders en zowel jijzelf als jou man een dag thuis waren.

Hier geen grootouders of ouders die kunnen ondersteunen. Vriend begint vroeg, ik werkte onregelmatig. De dichtsbijzijnde opvang die vroeg genoeg begint is ruim 30 minuten rijden enkel. Dus ja, er kan wel moeilijk gedaan worden dat er kindvriendelijke roosters worden gemaakt, maar er zijn ook gewoon geen roostervriendelijke optie’s. Ik spreek nu voor België maar 95% van de opvangen beginnen tussen 7 en 8 en sluiten tussen 16 en 17. Hoogstens uit hier en daar 1 tot 18. Idem met voor en naschoolse opvang. Dus als je allebei om 6.00 begint bv heb je al een probleem. Er wordt veel flexibiliteit gevraagd van werknemers met kinderen maar die flexibiliteit zie je niet terug in de opvang van kinderen. En dan moeten ze maar niet voor zo een job studeren? Wij kwamen er ook pas achter toen ik pril zwanger was dat wij geen opvang vonden die zich wat kon aanpassen naar een vroege shift etc.

En nu kunnen jullie wel zeggen: Ja maar jullie kiezen voor een kind dus dat is jullie probleem. Ja klopt, dat is ons probleem. Maar zo kunnen wij ook garages gaan afschaffen bv. Want jullie auto, jullie probleem. Een groot deel van de bevolking heeft nu eenmaal kinderen maar als je geen 8-16 job hebt dan heb je het verdomd moeilijk om opvang te vinden en moet je jou in duizende bochten wringen en draaien.

Hoe wij naar de best mogelijke oplossing zijn geraakt? Vriend is van job veranderd zodat hij toch al later kan beginnen. Ik ben nu op zoek naar een job van maandag tot vrijdag en guess what? Je vindt ze nauwelijks. Overal wordt flexibiliteit verwacht.

Jou baas moet niet klagen dat er zoveel kindvriendelijke uurroosters moeten zijn. Dan moet hij ze of niet aannemen of de uurroosters niet speciaal aanpassen voor hun.

Ik snap dan wel waarom vrouwen nog steeds achtergesteld worden op de arbeidsmarkt. Een man zou volgens mij eerder een aupair/nanny aan huis inhuren als ie een goedbetaalde fulltime baan heeft.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:06

Ja en dus werkte ik 32 uur en mijn man ook.

Wij hebben voordat we aan kinderen begonnen overlegd met onze ouders. En anders had ik die dagen ook bij de gastouder onder moeten brengen.
Hebben ze geen gastouders in belgie? Mijn gastouder werkt sowieso vanaf 7 uur tot 18 en in overleg is er ook wat mogelijk. Ik ken ook gastouders die van 7 tot 22 ‘open’ zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:12

Dat is net het grote probleem. Ik moest de winkel om 6.00 open doen en vriend begon om 5.00. Na werkverandering is dit 6.30 voor hem geworden en toen kwamen wij in de richting van een oplossing en wij een onthaalouder (denk dat dit hetzelfde is als een gastouder?) Het is nu telkens 1.15/1.30 uur rijden om kind te brengen/halen maar goed, we kunnen ondertussen blijven werken. Of ja, vriend toch. Ik ben voorlopig zoekende :)

Elnienjo: Daar is voor gekeken. Je betaald €8 per uur. Dus als je 9 uur weg bent voor werk is dit €72 per dag. Per maand €1440 dus dan moet je al heel erg goed verdienen :D Dat doen wij helaas nog niet _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:16

Mijn baas kijkt wat mogelijk is maar de meeste worden inderdaad gewoon niet aangenomen. Het staat in de vacature, het staat in de jobomschrijving en het wordt goed aangehaald in de gesprekken.
Mijn bewoners die bedlegerig zijn of dementerend hebben ook recht op 24/7 kwalitatieve opvang en zorg.

Er is jarenlang kinderopvang georganiseerd op het werk tijdens schoolvakanties, vanaf 6u45 tot 19u. Werd amper gebruik van gemaakt, dus afgeschaft. Maar nu wel lopen zeuren "we vinden geen opvang". Tjah.

Bij beide ziekenhuizen in de stad is er voor personeel ook een opvang in de buurt voorzien buiten de normale dagdiensten, geloof van 6 tot 20u. Tijdens schooljaar tot 8 jaar geloof ik en de vakanties tot 12 jaar.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:16

Berdien schreef:
Mijn moeder heeft een goede opleiding gedaan maar is bewust thuis gebleven voor ons. Of met name mijn broertje. Dat heeft haar haar carrière gekost, maar is voor hem wel essentieel geweest.

Collega werkt fulltime, thuis een huis vol kleine kinderen. Die is constant aan het balanceren, regelen, oppas regelen, familie en oh jee, dan is er eentje ziek. Je kunt wel zeggen dat moeders moeten werken, maar wie zorgt er dan voor die kinderen? Als beide ouders werken dan moet er toch iemand op Vlindertje passen. Om kinderen te fokken en ze vervolgens tot ze naar de basisschool in de opfok opvang te stoppen is ook zo wat.

Ik denk dat veel kinderen beter af zijn qua opvoeding bij een gastouder of professionele opvang met de hedendaagse “verprins(ess)ing” van de nakomelingen. Je neemt ze voor je eigen lol, zorg dan ook dat de tijd die je met ze hebt leuk is en laat de dagelijkse sleur aan een betaalde kracht over. Je begint er toch niet aan om te stressen om ze s ochtends op tijd aangekleed te hebben, om je te ergeren aan dat ze hun bord niet leeg eten etc? Volgens mij is het leuker om in het weekend wat leuks met ze te ondernemen of ze een verhaaltje voor te lezen voor het slapengaan. Nogmaals, spoel je opleiding en ervaring niet door de afvoerput, das zonde!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:28

Ik draai het liefst avonddiensten. Zo heb ik in de ochtend tijd voor de kinderen en hoef ik niet te haasten. En korte opvangtijd bij de gastouder en scheelt dus geld. Oja en zelf verdien ik dan ook wat meer.
Zelfs nu ik ziek ben ga ik zo nu en dan naar mn werk. Ik vind mn doelgroep veel te leuk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:30

Varekaj schreef:
Mijn baas kijkt wat mogelijk is maar de meeste worden inderdaad gewoon niet aangenomen. Het staat in de vacature, het staat in de jobomschrijving en het wordt goed aangehaald in de gesprekken.
Mijn bewoners die bedlegerig zijn of dementerend hebben ook recht op 24/7 kwalitatieve opvang en zorg.

Er is jarenlang kinderopvang georganiseerd op het werk tijdens schoolvakanties, vanaf 6u45 tot 19u. Werd amper gebruik van gemaakt, dus afgeschaft. Maar nu wel lopen zeuren "we vinden geen opvang". Tjah.

Bij beide ziekenhuizen in de stad is er voor personeel ook een opvang in de buurt voorzien buiten de normale dagdiensten, geloof van 6 tot 20u. Tijdens schooljaar tot 8 jaar geloof ik en de vakanties tot 12 jaar.

Wauw, als daar geen gebruik van wordt gemaakt dan is het van niet willen inderdaad.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:55

Als ik dat zo lees ben ik wel erg zeker van mijn keuze :=
Ik zou niet weten hoe klaar te spelen, krijg onze 37m2 al nauwelijks schoon en ik werk nog niet _O-
*dat is een beetje overdreven, maar toch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:56

wittepit schreef:
Ik denk dat veel kinderen beter af zijn qua opvoeding bij een gastouder of professionele opvang met de hedendaagse “verprins(ess)ing” van de nakomelingen. Je neemt ze voor je eigen lol, zorg dan ook dat de tijd die je met ze hebt leuk is en laat de dagelijkse sleur aan een betaalde kracht over. Je begint er toch niet aan om te stressen om ze s ochtends op tijd aangekleed te hebben, om je te ergeren aan dat ze hun bord niet leeg eten etc? Volgens mij is het leuker om in het weekend wat leuks met ze te ondernemen of ze een verhaaltje voor te lezen voor het slapengaan. Nogmaals, spoel je opleiding en ervaring niet door de afvoerput, das zonde!

Dat klinkt net zo armoedig als een verzorgpaard als je boven de 30 bent.

Bovendien heb ik niet zo'n hoge pet op van kdv's. Dus ik doe het lekker zelf. En ik kom uit het onderwijs, mocht ik ooit wanhopig worden dan kan ik zo terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:05

Hoe het op andere plekken gaat weet ik niet, hier in de buurt is toch best opvang te vinden tot 18u hoor. Ook op de school om de hoek kunnen kinderen tot 18u opgehaald worden en ik geloof vanaf 7u afgezet. Tuurlijk is 7u kak als je om dat uur ook moet beginnen of al naar je werk op weg moet zijn.

En weet je... er gaan zoveel verhalen rond over lange wachttijden voor opvang, dat je al plek moet hebben voor je zwanger bent etc. Als je weet dat je een job gaat doen met onregelmatige uren of die al hebt, waarom begin je dan eerst niet met uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn? Zeker als je geen (groot) netwerk hebt? Kan je niks vinden binnen je mogelijkheden, dan kan je alsnog rondkijken voor een soortgelijke job met uren waarbij het wel te combineren valt. Maar ga dan niet solliciteren op die ene functie waarbij het vanaf de eerste letter al staat aangegeven. Of informeer eerst in hoeverre er flexibiliteit mogelijk is.
Mijn collega heeft nu haar privélege van altijd thuis op woensdagmiddag, maar dat is heel klaar en duidelijk dat dat enkel kan zolang ik akkoord ben. Stel dat ik binnenkort aangeef "ik wil ook om de week woensdagmiddag vrij" dan zal ze verdorie toch moeten plooien.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:13

Achja woensdagen, praat me er niet over.
We hadden een nieuwe vacature en ik had maar 1 eis: de nieuwe MOET op woensdag komen, al is het alleen maar de middag.

Wat denk je? Gewoon niet te vinden. Ben ik nog steeds de klos in mn eentje op de woensdag *grrr*