Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Swifter schreef:Dank je voor jou positieve bijdrage!
Swifter schreef:Ik zit al erg lang in dit topic maar ben, bewust en vanwege persoonlijke redenen, op mijn andere account anoniem gegaan. Ik ben ook veel minder actief.
Ik vind de prijzen voor een kalveropfok geen gekke prijzen, rekening houden dat wij al €1.20 per dag kwijt zijn aan brok, zonder voordroog, mais od. Wij hebben al even melkgeiten. Zij eten meer per dag voor minder melk. Een koe is op dat vlak economisch gezien interessanter. Toch voor ons als hobbyhouder momenteel. Als ik 10 geiten zou houden om aan 20 liter te komen, dan kost mij dat dubbel zo veel als 1 koe aan brok. Ruwvoer is ongeveer gelijkaardig. Maar, de hoeveelheid melk doet er voor ons eigenlijk niet toe. Het gaat vooral om het type. Mijn man eet bv al geen yoghurt van geit. Hij lust het niet. Je kunt van geit ook nauwelijks tot niet room verkrijgen of boter maken, tenzij je weer een duurder toestel koopt. Moest het ons om de hoeveelheid te doen zijn zouden wij al niet aan milksharing doen.
Deze keuze is er niet zo maar gekomen. Dit is een langzame opbouw geweest en er zijn erg veel gesprekken met erg veel mensen aan vooraf gegaan. Zowel hobbyhouders als veehouders. Bioboeren als niet bioboeren en zowat elke mogelijke manier van koe houden. Niemand viel er over dat ze anderhalf jaar zonder andere koe zou staan.
Ik ga zeker niet beweren dat het ideaal is, maar direct zo in mijn nek springen was ook niet nodig. Het enigste dat er mee is bereikt is dat ik een afkeer heb gekregen van dit topic. Ik heb het altijd als erg fijn ervaren en veel steun uit gehaald. Maar zoals ik al aangaf heb ik ook erg veel gezwegen en op mijn handen gezeten. Dit is dan ook serieus verkeerd gevallen bij mij.
Ik wens iedereen in dit topic nog veel succes. Dank je wel voor alle kennis die ik hier heb mogen op doen. Onze reis naar zelfvoorzienend zetten wij rustig voort.