Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:22

Waarom zou het niet mogen van de gemeente. Als je groen net neem valt het zeer waarschijnlijk weg in omgeving.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:26

Omdat ik ook een ondersteunende constructie zal moeten maken van palen. 900m2 overspan je niet zomaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:33

Wij hebben het net rond bomen gedaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:08

Eventueel meerdere netten tussen bomen spannen. Hoeft er ook geen constructie te komen.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:01

Iets heel geks, maar in een rastervorm stroomdraad trekken en stroom erop?

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:44

Wij mogen zaterdag onze eerste koe gaan halen. Het is een Jersey kalf van 4 maand. Ben ontzettend benieuwd hoe het gaat verlopen :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:11

Swifter schreef:
Wij mogen zaterdag onze eerste koe gaan halen. Het is een Jersey kalf van 4 maand. Ben ontzettend benieuwd hoe het gaat verlopen :j

wat leuk, veel succes. Ga je het kalf alleen houden? of krijgt ze een maatje?

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:05

Ze gaat voorlopig geen maatje hebben in de vorm van een ander kalf. Het is niet ideaal, maar het zal om te starten nu even zo zijn. Voor haar eerste kalf willen wij gesexst sperma gebruiken voor een koekalf dat dan al dan niet mag blijven. Hierna willen wij kruisen met Angus. Die kalveren gaan dan altijd blijven tot ongeveer 18 maand.

Ze heeft wel pony’s, schapen en geiten bij haar lopen. De geiten zijn nogal van het opvoeden net zoals 1 van de pony’s dus hoop dat die haar wel wat respect od kunnen bijbrengen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:04

Triest. Het is net zo wreed als een veulen zonder soortgenoot laten opgroeien.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:16

Dank je voor jou positieve bijdrage!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:08

Swifter schreef:
Dank je voor jou positieve bijdrage!

Ik ga niet applaudisseren voor konijnen in een kleine gaaskooi, ik ga niet jubelen over een kalf dat minimaal de eerste 2 jaar in isolement, want geen soortgenoot om zich heen, moet leven. Het is gewoon niet oke.

En voor de kosten van het kalf kan het niet zijn, want een jersey stierkalf krijg je waarschijnlijk gratis mee, mits je het op tijd aangeeft want anders zijn ze al ingeslapen bij de meeste boeren (ze zouden dat wel anders willen zien, maar er zijn geen afnemers) en als je het gedoe van castreren niet wil, dan bel je rond bij handelaren voor een klein (onder de 38 kg) zwartbont vaarskalf. Die gaan tussen de 0 en 35 euro op het moment.

Dierenwelzijn hoort er gewoon bij.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:27

Goed geschreven mizora! Ik ben het met je eens

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:32

Daarnaast is een dier waarbij die basis in orde is ook geestelijk evenwichtiger en daarmee snel een stuk veiliger in de omgang.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:43

Dit snap ik echt even niet. Zo vaak zijn er hier al dieren voorbij gekomen die onnodig lang lijden. Die zo ziek zijn en toch wordt er maar verder mee aangekloot. Vaak tot ze dood liggen. Daar kom hoegenaamd nauwelijks commentaar op. Ja, veel sterkte en that’s it.

Maar hier valt iedereen opeens over? Prima hoor. Het gaat niet enkel over de aankoop van €35 voor een stierkalf. Maar ook over 2 verplichte bloedafnames de eerste weken aan €200. De voederkost die gewoon erg hoog is. 2 kilo korrel per dag al, zonder ruwvoer. Verplichte vaccinaties. Je kunt dan zeggen: Nou, dan maar geen koe als je het eerste jaar geen 2de kalf er bij kunt houden. Ik maak die keuze niet. Ik wil vooruit in het zelfvoorzienend leven en er 100% voor gaan. Weten jullie een koeienopfok? Geef maar door! Ik heb het nog niet gevonden en de buurboeren willen het ook niet, juist door die verplichte bloednames en attesten.

Moest ze in een hokje helemaal alleen staan, dan zou ik oprecht dit gehak nog verstaan. Maar dat is het niet. Ze gaat dagelijks in de hand komen, komt van een kinderboerderij waar ze staat tussen de schapen, geiten, pony’s en paarden. Is het ideaal? Nee. Dat beweer ik niet. Maar ik zie hier nu personen spreken die hun zaakjes ook niet altijd op orde hebben. Waar ik ook gewoon netjes over heb gezwegen omdat de situatie nu soms eenmaal zo is. Moet jij mij daar voor niet meer. Prima. Ik ben trots op wat ik al heb bereikt en waar ik al sta en ik ga verder timmeren aan mijn weg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:00

Te lang doorgaan met medisch behandelen, omdat het dier er is en je lief is, is iets compleet anders dan Willens en wetens een dier aanschaffen terwijl je absoluut niet aan de basisvoorwaarden van die diersoort kan voldoen. In jouw geval niet alleen het leven met, zelfs het opgroeien bij een soortgenoot.

Nee, mijn behoefte om zelfvoorzienend te worden is niet sterker als het willen bieden van in ieder geval een 7 voor dierenwelzijn voor de diersoort in kwestie.

Gaat het wel eens mis? Uiteraard. Leven gooit soms dingen naar je waarbij de situatie compleet anders verloopt dan verwacht en de dieren de prijs betalen. Maar dat is iets wat je probeert te voorkomen, niet willens en wetens mee start, en iets dat je probeert zo snel mogelijk op te lossen, en niet wegmompelt onder "niet ideaal" en er misschien iets aan gaat doen door een kalf aan te houden na 2 jaar, misschien, want je schrijft zelf al: mogelijk ga je zelfs dat niet eens doen.

Om zelfvoorzienend te zijn hoef je geen koeien te hebben. Kan je 2 koeien niet betalen, dan neem je 2-6 melkgeiten. Heb je toch melk jaarrond (met 6 goede melkgeiten heb je evenveel melk als 1 koe), zonder dat je het dierenwelzijn naar een 3 laat zakken. Want een kalf zonder soortgenoot komt qua welzijn niet boven een 3 uit. Hoe mooi de wei ook is en hoe veel andere diersoorten er ook zijn, het is niet meer dan een doekje voor het bloeden en blijft nauwelijks beter dan datzelfde kalf, net zo eenzaam in een hokje. In de Nederlandse wet is het overigens ook verboden, kalveren moeten vanaf 8 weken in groepsverband gehuisvest worden.

Ik verkoop zelf cavia's, konijnen en periodiek ook kippen. Zeker de mannetjes zijn lastig kwijt te raken, zou ik ze in een solo-huishouden plaatsen (en dat is inclusief de huishoudens die een cavia bij een konijn willen houden. Of een haan in een wei met schapen. Dat is net zo solo), zou dat een stuk beter gaan, daarmee zou ik mijn inkomsten waarschijnlijk met 50% kunnen laten stijgen, en mijn kosten tegelijkertijd flink kunnen laten dalen omdat de dieren veel sneller weg zijn en niet tot slachtleeftijd blijven zitten. Ik mis echter liever die inkomsten dan dat ik dieren een miserabel leven laat leven.

Ik weet niet eens in welk land je woont, laat staan in welke regio je dus een kalveropfok zoekt. Je draait een maand mee in dit topic en lijkt al precies te weten hoe in dit topic gehandeld wordt, bijzonder.

Maar hier een lijstje van jongveeopfokkers, reken wel tussen de 1.75-2.50€/dag, dan zie je de zoekterm die ik gebruikt heb en de term die Google er bij plaatst.

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:15

We hebben besloten om toch een groot deel van de kippentuin te gaan overspannen. Kippen zitten nu opgesloten, want de roofvogel bleef terugkomen. Drie kippen ben ik verloren ;(
We hebben palen en net kunnen halen bij een kersenteler die er mee stopt. Gaat veel werk zijn, maar dat is even zo.

Als ik dan alles overdekt heb, zou ik ook vogels die vliegen kunnen houden, zoals fazanten. Iemand daar ervaring mee?

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:45

Ik zit al erg lang in dit topic maar ben, bewust en vanwege persoonlijke redenen, op mijn andere account anoniem gegaan. Ik ben ook veel minder actief.

Ik vind de prijzen voor een kalveropfok geen gekke prijzen, rekening houden dat wij al €1.20 per dag kwijt zijn aan brok, zonder voordroog, mais od. Wij hebben al even melkgeiten. Zij eten meer per dag voor minder melk. Een koe is op dat vlak economisch gezien interessanter. Toch voor ons als hobbyhouder momenteel. Als ik 10 geiten zou houden om aan 20 liter te komen, dan kost mij dat dubbel zo veel als 1 koe aan brok. Ruwvoer is ongeveer gelijkaardig. Maar, de hoeveelheid melk doet er voor ons eigenlijk niet toe. Het gaat vooral om het type. Mijn man eet bv al geen yoghurt van geit. Hij lust het niet. Je kunt van geit ook nauwelijks tot niet room verkrijgen of boter maken, tenzij je weer een duurder toestel koopt. Moest het ons om de hoeveelheid te doen zijn zouden wij al niet aan milksharing doen.

Deze keuze is er niet zo maar gekomen. Dit is een langzame opbouw geweest en er zijn erg veel gesprekken met erg veel mensen aan vooraf gegaan. Zowel hobbyhouders als veehouders. Bioboeren als niet bioboeren en zowat elke mogelijke manier van koe houden. Niemand viel er over dat ze anderhalf jaar zonder andere koe zou staan.

Ik ga zeker niet beweren dat het ideaal is, maar direct zo in mijn nek springen was ook niet nodig. Het enigste dat er mee is bereikt is dat ik een afkeer heb gekregen van dit topic. Ik heb het altijd als erg fijn ervaren en veel steun uit gehaald. Maar zoals ik al aangaf heb ik ook erg veel gezwegen en op mijn handen gezeten. Dit is dan ook serieus verkeerd gevallen bij mij.

Ik wens iedereen in dit topic nog veel succes. Dank je wel voor alle kennis die ik hier heb mogen op doen. Onze reis naar zelfvoorzienend zetten wij rustig voort.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:07

Ieder zijn eigen keuzes en meningen.

Heb de cream legbar haantjes voor nu even op marktplaats gezet als te koop. Verwacht eigenlijk geen enkele reactie daarop, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:35

Swifter schreef:
Ik zit al erg lang in dit topic maar ben, bewust en vanwege persoonlijke redenen, op mijn andere account anoniem gegaan. Ik ben ook veel minder actief.

Ik vind de prijzen voor een kalveropfok geen gekke prijzen, rekening houden dat wij al €1.20 per dag kwijt zijn aan brok, zonder voordroog, mais od. Wij hebben al even melkgeiten. Zij eten meer per dag voor minder melk. Een koe is op dat vlak economisch gezien interessanter. Toch voor ons als hobbyhouder momenteel. Als ik 10 geiten zou houden om aan 20 liter te komen, dan kost mij dat dubbel zo veel als 1 koe aan brok. Ruwvoer is ongeveer gelijkaardig. Maar, de hoeveelheid melk doet er voor ons eigenlijk niet toe. Het gaat vooral om het type. Mijn man eet bv al geen yoghurt van geit. Hij lust het niet. Je kunt van geit ook nauwelijks tot niet room verkrijgen of boter maken, tenzij je weer een duurder toestel koopt. Moest het ons om de hoeveelheid te doen zijn zouden wij al niet aan milksharing doen.

Deze keuze is er niet zo maar gekomen. Dit is een langzame opbouw geweest en er zijn erg veel gesprekken met erg veel mensen aan vooraf gegaan. Zowel hobbyhouders als veehouders. Bioboeren als niet bioboeren en zowat elke mogelijke manier van koe houden. Niemand viel er over dat ze anderhalf jaar zonder andere koe zou staan.

Ik ga zeker niet beweren dat het ideaal is, maar direct zo in mijn nek springen was ook niet nodig. Het enigste dat er mee is bereikt is dat ik een afkeer heb gekregen van dit topic. Ik heb het altijd als erg fijn ervaren en veel steun uit gehaald. Maar zoals ik al aangaf heb ik ook erg veel gezwegen en op mijn handen gezeten. Dit is dan ook serieus verkeerd gevallen bij mij.

Ik wens iedereen in dit topic nog veel succes. Dank je wel voor alle kennis die ik hier heb mogen op doen. Onze reis naar zelfvoorzienend zetten wij rustig voort.

Jammer dat je het zo ervaart. Volgens mij bedoelt iedereen het wel goed. :)

Omdat je het zo specifiek noemt, wil ik er nog wel even op ingaan.
Dat je zelf dingen niet gezegd hebt die je misschien wel wilde zeggen, betekent niet dat anderen dan niet mogen; het is je eigen keuze geweest iets wel of niet te zeggen. Dat staat los van wat anderen doen of het onderwerp. Iedereen mag immers zijn mening geven (en dan kan de persoon in kwestie zelf bedenken of hij er wel of niet iets mee doet). Ik probeer feedback altijd als een 'cadeautje' te zien. Dat wil natuurlijk niet altijd, maar het kan zijn dat men een punt heeft. Dus dan neem ik dat mee in mijn overwegingen.

Goed om te horen dat je je er goed in verdiept hebt. Het is uiteindelijk jouw keuze wat je doet. Wel snap ik wat men er tegen heeft (al zie ik dat niet als 'in de nek springen'), en ik vraag mezelf ook af of ik het een goed idee zou vinden. Soms moet je wensen opzij zetten als het niet op een goede manier kan. Ik zou er zelf niet voor kiezen in ieder geval. Dat geldt ook voor mensen die kippen op 3m2 houden. Niet mijn keuze.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 16:58

Houden we het even gezellig? Ik denk dat roepen dat is 'wreed' is wel een hele lompe manier is om te brengen dat je het zelf anders zou aanpakken. Snap zeker dat dat aanvallend overkomt.

Ik denk dat je in dit topic veel verschillende meningen hebt over wat goede dierenwelzijn is. Daar kan natuurlijk over gediscussieerd worden maar laten we het een beetje gezellig houden? Een groot deel van de bevolking vind ons allemaal wreed omdat we onze eigen dieren slachten en eten :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:09

Waarom heb ik nu dat als ik een haan kuiken ziet lopen eigenlijk gewoon een kipfilet zie lopen. := :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:11

Ik weet wel gelijk waarom je geen kippen op maar enkele vierkante meters moet houden... alles is modder en ze vervelen zich dood.
Maar we hebben van een kersenteler 4m hoge palen en een net gekregen, dus we zijn druk bezig om ze iig weer een 100-200m2 te geven en dan stukje bij beetje de rest.
Zijn ze in ieder geval veilig voor de roofvogel die er drie te pakken heeft gehad ;(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 23:00

Goeie vondst century! De kippen zullen er vast blij mee zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 23:09

Dat weet ik wel zeker! Was heel fijn dat we deze palen en net konden krijgen, kostte even wat moeite, maar straks zit tenminste alles veilig.
De tuin is hier verder vrij verwaarloosd, veel te druk allemaal. Hoe gaat dat bij jullie?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:11

Veel verbrand hier met de hitte van vorige week. Dus proberen nu alles weer een beetje te reanimeren al is het voor een aantal planten gewoon klaar.