Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:15

Klopt, dus het beste is om te blijven zitten, op dit moment.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:17

sterregoud schreef:
Polar schreef:
Toch ben je bevoorrecht als je een hypotheek kunt krijgen.
Genoeg mensen die soms wel 1000 of 1200 euro in de maand aan huur betalen, maar geen hypotheek van 900 euro per maand krijgen...

Als eigenaar ben je ook verantwoordelijk voor het onderhoud van je huis. Soms vind ik mogen huren tegen sociaal tarief een luxe.
Sommige koophuizen hebben best wat onderhoud nodig (dat je mogelijk niet doorhad toen je het kocht etc..) en als maar klusjesmannen vinden die willen komen, en het werk redelijk goed doen, is ook nog best een klus. En dan die rekening nog betalen.

Maar dat ligt ook aan de woningbouw. Hier wordt er toch minder onderhoud gedaan als dat nodig is. Ik heb nog enkel glas op meerdere plekken, waardoor ik net hele winter maximaal 15 graden in huis wel 125 euro of meer per maand moet betalen. En niet elke dag douchen bijvoorbeeld. De schuur is volledig voor eigen rekening, die is nu lek maar dak vervangen kan ik niet betalen. Badkamer is ooit verbouwd en nu dus ook voor eigen rekening, ook al is de verbouwing met toestemming geweest. Op de een of andere manier is die toestemming kwijt geraakt en heb ik dus pech. Die schuur kon ik kiezen uit of het volledige gebouw houden en laten staan en dan zelf onderhouden of laten slopen, maar dan zou de betonnen vloer blijven liggen in de tuin en er zou geen andere 'originele' schuur terug gezet worden. Ook lekker makkelijk, het dreigement dat je bepaalde aanpassingen terug zou moeten brengen naar originele staat hebben ze niet doorgevoerd bij oude bewoners en dat had mij wel enorm veel werk en geld gescheeld als ze dat wel gedaan hadden. Maar goed, die hadden elektra ook enorm slecht zelf aangepast en heeft de woningbouw ook verder niks aan gedaan toen. Alleen had ik toen de mazzel dat een vriend elektricien was en dat dus allemaal aangepast en veilig gemaakt heeft. Was groot brandrisico toen...

Er is paar jaar geleden geschilderd,maar verhuurder heeft niet beste bedrijf ingehuurd waardoor er toch nu alweer lelijke plekken komen. Dan hebben mijn ouders met koophuis het beter, die huren in wie ze willen en hoeven dat maar 1 keer in de zoveel jaar. Als ik hier kijk zal het hier veel sneller herhaald moeten worden en er zitten dingen onder de verf wat er niet meer afgaat omdat ze te laks waren om netjes te werken. Plus dat je 0 inspraak hebt op wanneer en wat.
Net als de reparatie van lekkage in dak, dat zou 5 jaar geleden al volledig vervangen moeten worden maar dat doen ze niet. En de schade die ik daardoor binnen heb moet ik zelf betalen. Verhuurder zegt dat zij niet aansprakelijk zijn voor schade binnen, mijn verzekering betaalt niet omdat het door achterstallig onderhoud komt. Dat is ook zo beneden met schimmel en vocht wat telkens in de buitenmuur en vloer daar trekt. Dat moet ik zelf overschilderen en eventueel vloer vervangen als die kapot is door het vocht.

Heb servicekosten bij de huur waardoor de huurtoeslag lager is, maar het zijn andere servicekosten als wat de belastingdienst mee laat tellen bij huurtoeslag. Dus ik kan het niet eens invullen bij de berekening. Ik betaal dus meer als waar de toeslag op berekend en uitbetaald wordt.

Laatste jaren zijn zowat alle reparatie verzoeken afgewezen hier omdat het spontaan eigen verantwoordelijkheid zou zijn, net als dat bepaalde dingen veranderd zijn sinds ik er woon. Er zou al nieuwe keuken in moeten komen ergens de afgelopen 5 jaar. Maar ze hebben die afspraak/belofte overal verwijderd en negeren het als je ernaar vraagt, terwijl het wel een pluspunt was om voor dit huis te kiezen toen. Enorm slechte staat en veel dingen die je zelf moest doen, maar met de beloftes leek dat slimme keuze voor niet te veel geld. Net als groot onderhoud/verduurzamen, er is nog niks bekend wanneer wij aan de beurt zijn, terwijl andere dorpen die onder dezelfde verhuurder vallen al meer als 5 jaar geleden aangepakt zijn.

Elk jaar gaat de huur omhoog, maar ook de energiekosten voor mij. Terwijl ik zuiniger ga leven, maar het huis wordt gewoon steeds minder ook.

Dus zat huurhuizen waar ook onderhoud nodig is wat je niet wist of wat je ineens zelf moet gaan doen. Die sociale huur kom je juist in omdat je geen koophuis kan betalen, laat staan het onderhoud wat daarbij komt kijken allemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:21

Bij kopen is ook de gedachte dat je geen of weinig woonlasten (dus vaste lasten) hebt als je met pensioen gaat en je inkomen veelal zakt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:27

Marcella schreef:
Heb wel hoge huurkosten van 680 euro en energie 75 euro.

En dan heb je nog huurtoeslag?

Onze huur is ruim 1100 euro en wij krijgen geen huurtoeslag.. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:30

Mwm, misschien een mogelijkheid ( moet je willen en kunnen betalen als ouders) maar is een mantelzorg woning bij hun huis geen oplossing voor jou?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:31

BigOne schreef:
Mwm, misschien een mogelijkheid ( moet je willen en kunnen betalen als ouders) maar is een mantelzorg woning bij hun huis geen oplossing voor jou?

Verlies je dan niet je recht op bijstand en dus je inkomen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:32

xPabloBokt schreef:
En dan heb je nog huurtoeslag?

Onze huur is ruim 1100 euro en wij krijgen geen huurtoeslag.. :+

Dat is bijna mijn volledige ww uitkering. :+

Grote kans inderdaad dat je bijstand kwijt raak, want dan zijn ze heel simpel dat ze zeggen je ouders moeten je maar onderhouden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:36

moonsparkle schreef:
Ik vind dat een koophuis wel lonend is, als je versneld aflost of over 30 jaar het huis hebt afbetaald dan zijn die vaste lasten weg. Dat is toch fijn als je met pensioen bent.

Je kunt dan ook nog eens een deel van het huis weer opnemen(weet niet precies hoe dat heet), als je mee safe blijft dus laag waardoor je eventuele nabestaanden of je zelf bij verkoop niet in de problemen komt.

Dat eerste doen wij ook, vooral omdat het laatste stukje hypotheek net in onze eerste pensioenjaren valt. Wij hopen over 4 jaar hypotheek vrij te zijn.

Polar schreef:
Dat de rente hoger is geweest, betekent niet dat het nu laag is.
Genoeg mensen die 10 jaar geleden nog een hypotheek konden krijgen voor een huis van 400.000 euro die dat door de renteverhoging nu niet meer krijgen.

Zoveel verschilt het nu ook niet. In 2014 tegen 3.45% gekocht (inclusief 0.2% korting, stand was toen 3.65%), en in 2015 was de rentestand 2.57%. En nu zit je op ongeveer 3.6%.

Maar toen we het huis kochten stond het oude huis wel voor 50K onder water wat we zelf konden financieren.

En als de rente stijgt kom je wellicht weer in dezelfde situatie. Erg fijn voor mensen die hun huis moeten verkopen door bijvoorbeeld scheiding maar het niet kunnen omdat de het deel onder water niet kunnen financieren. Dat was vanaf 2010 echt wel een issue in dit land.

Veronica2 schreef:
Nou, een afbetaald huis gaat gewoon in box 3 en dan mag je er belasting over betalen, ik zou dat toch anders doen.

Niet helemaal waar, een afbetaald huis wat niet voor eigen bewoning gebruikt wordt valt in box 3, want daar haal je opbrengsten uit. Maar een afgelost huis waar je zelf in woont gaat niet naar box 3.
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/eigen-w ... e-onbelast
https://www.linkedin.com/posts/ministry ... 6081-Fl5s/
Was een voorstel van DNB maar overheid heeft het nooit aangenomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:42

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Verlies je dan niet je recht op bijstand en dus je inkomen?

Dit en het is bij hun huis idd niet mogelijk, ook niet qua geld. Plus dat zij zelf ook op leeftijd beginnen te komen (laat het ze maar niet lezen) en met vlagen al te veel problemen met eigen gezondheid hebben. Ze zijn beide al in de 70, de ene met allerlei slijtage in rug en heupen, kapotte longen en een mislukte heupvervanging.

Zij hebben met de crisis toen ook enorme tik gehad. Ik ook, want wij hadden aandelen en die waarde was inn1 klap weg :') Zo verwend was ik toen, ouders hadden aandelen voor ons die aardig wat waard waren en de bedoeling was dat we dat kregen als we bepaalde leeftijd hadden. Maar hun eigen aandelen waren ook in 1 klap niks meer waard. Had toen nog niet door hoe heftig dat was. Ze hebben het alsnog niet slecht, maar schrok wel toen ik ooit hoorde wat zij verloren waren.

We grappen wrl altijd dat als zij nog een prijs winnen we inderdaad iets kopen met 2 huizen op 1 terrein. :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:50

Veronica2 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vind dat een koophuis wel lonend is, als je versneld aflost of over 30 jaar het huis hebt afbetaald dan zijn die vaste lasten weg. Dat is toch fijn als je met pensioen bent.

Je kunt dan ook nog eens een deel van het huis weer opnemen(weet niet precies hoe dat heet), als je mee safe blijft dus laag waardoor je eventuele nabestaanden of je zelf bij verkoop niet in de problemen komt.

Nou, een afbetaald huis gaat gewoon in box 3 en dan mag je er belasting over betalen, ik zou dat toch anders doen.

De tweede alinea begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je precies? Nabestaanden moeten belasting betalen over wat ze aan vastgoed erven en dat is de waarde -/- de restschuld.

Nee een afbetaald huis gaat niet naar box 3.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:46

verootjoo schreef:
paddington schreef:
Ik weet van onze zalm als het bevroren is geweest dat het maar 1x geweest. :j

Die van ons ook, maar die uit de supermarkt niet :)
Idem met vlees.
Meer keer invriezen doet enorm af aan de smaak, maar je wordt er niet ziek van ofzo :)

Die van ons ligt ook o.a in de Nederlandse supermarkt. :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:15

Wij wonen in drenthe en het huis is nu 18 jaar van ons. We hadden een hypotheek van 158000 euro en daar is nog 40000 van over, de rest is afbetaald. We hebben 1,3%rente en betalen bruto 450 euro.
Het huis is getaxeerd op 375000 euro. Dus in theorie een boel overwaarde. Maar goed als we verkopen, moeten we ook een ander huis.
En dan stijgen de maandlasten enorm. Dus we blijven lekker zitten in ons kleine huisje!

Ook al hebben we best wat woonwensen die hier niet te vervullen zijn. Wellicht win ik ooit de loterij!

Al met al mogen we niet klagen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:20

net even bij supermarkt in het dorp waar dingen gehaald:
een gerookte kipfilet
500 gram shoarma
2 flessen drinken waren 1+1
2 zakjes chips
2 pizza's waren 1+1
€19,00 :wow:

had je 1 klein opvouwbaar tasje vol :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:43

Afbetaald huis is geen box 3 maar je betaalt er wel belasting over. Je eigen woningforfait heet dat dacht ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:44

Dat blijf ik een raar iets vinden, omdat je braaf je schuld hebt weggewerkt wordt je gestraft voor het feit dat je graag schuldenvrij bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:46

karuna schreef:
Dat blijf ik een raar iets vinden, omdat je braaf je schuld hebt weggewerkt wordt je gestraft voor het feit dat je graag schuldenvrij bent.

Is het ook. Maar ze plukken overal van. Van schenken, van doodgaan, afgeloste huizen, als je werkt, als je wat koopt, als je op de weg rijdt etc noem maar op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:17

Suzanne F. schreef:
karuna schreef:

Is het ook. Maar ze plukken overal van. Van schenken, van doodgaan, afgeloste huizen, als je werkt, als je wat koopt, als je op de weg rijdt etc noem maar op.

Alleen de verhouding tussen belasting over arbeid en bezit is behoorlijk krom.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:31

Neonlight schreef:
Polar schreef:
Dat de rente hoger is geweest, betekent niet dat het nu laag is.
Genoeg mensen die 10 jaar geleden nog een hypotheek konden krijgen voor een huis van 400.000 euro die dat door de renteverhoging nu niet meer krijgen.

Zoveel verschilt het nu ook niet. In 2014 tegen 3.45% gekocht (inclusief 0.2% korting, stand was toen 3.65%), en in 2015 was de rentestand 2.57%. En nu zit je op ongeveer 3.6%
Ja, het ligt een beetje aan de tijdslijn die je neemt.
Hoe hoog de rente was toen je je huis kocht en hoe hoog de rente is als je een ander huis wil kopen.
Wij betalen momenteel ongeveer 300 euro meer per maand voor hetzelfde hypotheekbedrag als ons vorige huis.
Dat lijkt niet zoveel, maar is toch weer 3600 euro per jaar die je onder de vorige rente aan andere dingen uit had kunnen geven of had kunnen sparen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:35

Suzanne F. schreef:
Afbetaald huis is geen box 3 maar je betaalt er wel belasting over. Je eigen woningforfait heet dat dacht ik.

Ja maar je krijgt ook weer een of andere korting in verband met 'lage of geen eigen woningschuld'. Details weet ik niet want ik ben daar nog even niet :+

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:40

Tiggs schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja maar je krijgt ook weer een of andere korting in verband met 'lage of geen eigen woningschuld'. Details weet ik niet want ik ben daar nog even niet :+
Da´s de Wet Hillen, die wordt helaas afgebouwd zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ningschuld

Eigen woningforfait heb je altijd bij een koopwoning (in Box 1), maar daar staat aftrek van hypotheekrente tegenover.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:41

Ik betaal alleen en krijg er geen korting over ergens

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:58

Polar schreef:
Mee eens. (Met MarlindeRooz)
Ik vind het ook belachelijk dat sommige mensen wel 800 euro of meer per maand aan huur moeten betalen, maar niet voor datzelfde bedrag een hypotheek kunnen krijgen.

Mvdende: Het kunnen krijgen van een hypotheek is een luxe.

Met €800 per maand heb je geen huis. Onze hypotheek is het dubbele en ons huis stond 2 jaar terug te koop voor 295.000. Ik denk helaas niet dat je heel veel goedkopere huizen vindt, zeker niet in deze regio..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:01

800 euro is inderdaad heel laag, maar in dit topic zijn al meer mensen geweest die hebben aangegeven erg hoge huurkosten te hebben, ruim boven de 1000 euro.
Maar goed, die discussie is wel een beetje afgerond. :o

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:53

Suzanne F. schreef:
Polar schreef:
Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.
Dat is echt bizar laag... :x

Klopt. Daar koop je geen huis van.
Vroeger kon je van 2 ton nog een huis kopen. Nu kan je op 1 salaris gewoon geen huis kopen. Echt bizar. Geen idee waar dit heen gaat.

Hier haak ik even op in. Want dit is precies als single waar ik me zorgen om maak. Ik moet blijkbaar eerst een man gaan vinden wil ik een huis kopen. Bizar gewoon. Als ergotherapeut kan ik beter verdienen dan wat ik nu doe, maar slecht is mijn salaris niet. En dan breng ik ook nog best wat eigen geld in.

En ik wil heel graag kopen. Huren vind ik zo zonde van mijn geld elke maand.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 07:57

Zertab als je kijkt
het modaal jaarinkomen is € 46.500 incl vakantiegeld.
daar kun je een hypotheek van 216.000 mee krijgen net berekend.
Als je geluk hebt kun je een huisje van 350.000 vinden ( ja ze zijn er ook goedkoper) daar komt nog overbieden bij, dan zou je al rond de 1,5 a 2 ton eigen geld nodig hebben om te kunnen kopen incl. overbieden en inrichten.