Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:51

Wat ruik je als er gegraven wordt?

Ik fietste net langs een graafmachine, en ik had een stukje daarvoor al de typische geur van 'grond' geroken.
Maar wat ruik je precies?
En hoever moet je graven tot het dat ruikt? Want bij schoffelen of spitten ruik ik het niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:56

gerlindie schreef:

Ik fietste net langs een graafmachine, en ik had een stukje daarvoor al de typische geur van 'grond' geroken.
En hoever moet je graven tot het dat ruikt? Want bij schoffelen of spitten ruik ik het niet.

Denk bepaalde stoffen zoals plantenresten of mineralen die in de klei of leem lagen zitten?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:32

Goedele Liekens is aan het vechten tegen huidkanker dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:40

gerlindie schreef:

Als de grond vochtig is ruik je het geloof ik vooral. Dieper is de grond vochtiger, dus ruik je het eerder :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 14:42

Brittneyx schreef:
Goedele Liekens is aan het vechten tegen huidkanker dacht ik

Klopt melanoom, en het zat niet meer alleen in de huid.
Fikse behandelingen gehad, en ook vocht vasthouden in het gezicht en rest van het lichaam kan daar zeker door komen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:06

Als een mens of dier onverwacht geopereerd moet worden, en dus niet nuchter kan blijven van tevoren, pompen ze dan de maag leeg of zijn ze gewoon extra alert op braken?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:29

Ik weet dat er medicijnen die de maag lediging versnellen en dat het ook gewenst is om te wachten tot er voldoende nuchterheid is, maar ik ken niet het precieze protocol

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:20

marley93 schreef:
Als een mens of dier onverwacht geopereerd moet worden, en dus niet nuchter kan blijven van tevoren, pompen ze dan de maag leeg of zijn ze gewoon extra alert op braken?

Pfoe, vooral het risico ivm eventueel verslikken of voedsel in de longen is hoog als er net gegeten is.

Voor zover ik er verstand van heb.

Toen ik 2019 mijn arm had gebroken had ik ook al direct aan de ambulance broeders verteld hoelaat ik voor t laatst had gegeten en hoeveel _O-

Ik wist al hoe laat het was :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:00

[***] schreef:
gerlindie schreef:

Als de grond vochtig is ruik je het geloof ik vooral. Dieper is de grond vochtiger, dus ruik je het eerder :)

Lekker, he. <3 Ik heb het laatst ook gevraagd aan een collega. Je ruikt het vooral als er 'zwarte grond' wordt vergraven, want daar zit het bodemleven in. Dieper (richting het 'gele zand/schone grond') ruik je het niet meer. Ik begreep dat je eigenlijk 'bacteriescheten' ruikt (geosmine) van specifieke bacteriën. Die zitten vooral in de bovengrond. Na een regenbui of inderdaad in vochtige omstandigheden gaan ze hard aan de slag en ruik je het dus beter. De mens is heel gevoelig voor de geur (petrichor). Ik vind het erg lekker ruiken!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 21:05

Bacterie scheten klinkt wel mooi :+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:31

marley93 schreef:

Als het spoed is dan gaan we bij mensen voor een rapid sequence intubatie. Dat houdt in dat je na het in slaap maken direct de spierverslappers geeft en 1 minuut later de beademingsbuis plaatst. Je gaat dan ook niet beademen op de ballon (want dan kun je ook lucht in de maag blazen met hogere kans op braken).
Risico op verslikken is er altijd, maar met een maagsonde krijg je de maag nooit volledig leeg en blijkt in onderzoeken risico op verslikken juist groter. Je zult bij deze patienten ook voor een beademingsbuis kiezen en niet voor bijv. een larynxmasker (want dan kun je je bij braken alsnog verslikken). En als het mogelijk is o.b.v. de ingreep is lokale verdoving natuurlijk het meest aantrekkelijk.

Bij dieren weet ik het niet precies, paarden kunnen iig niet braken dus daar zal het niet zo'n issue zijn verwacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:42

gomir schreef:
marley93 schreef:

Als het spoed is dan gaan we bij mensen voor een rapid sequence intubatie. Dat houdt in dat je na het in slaap maken direct de spierverslappers geeft en 1 minuut later de beademingsbuis plaatst. Je gaat dan ook niet beademen op de ballon (want dan kun je ook lucht in de maag blazen met hogere kans op braken).
Risico op verslikken is er altijd, maar met een maagsonde krijg je de maag nooit volledig leeg en blijkt in onderzoeken risico op verslikken juist groter. Je zult bij deze patienten ook voor een beademingsbuis kiezen en niet voor bijv. een larynxmasker (want dan kun je je bij braken alsnog verslikken). En als het mogelijk is o.b.v. de ingreep is lokale verdoving natuurlijk het meest aantrekkelijk.

Bij dieren weet ik het niet precies, paarden kunnen iig niet braken dus daar zal het niet zo'n issue zijn verwacht ik.
Hoe gaat dat normaal dan in z'n werk als een operatie gepland is en iemand wel nuchter is, wat is het verschil? Ik heb daar echt 0 verstand van of ervaring mee namelijk. :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:50

gomir schreef:
marley93 schreef:

Vandaar de keelpijn na de spoedoperatie aan mn arm. Interessant tnx

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:30

Bij paarden die met spoed een koliekoperatie moeten ondergaan wordt er gerefluxt. Dit wil zeggen dat we een sonde doorheen de neus naar de maag brengen en dan met een soort vacuümslang proberen de vloeibare inhoud in de maag eruit te pompen. Het klopt dat paarden niet kunnen braken maar vloeibare inhoud kan natuurlijk wel terug omhoog komen, zeker wanneer het paard opgetakeld wordt of op zijn rug ligt gedurende de operatie.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:42

Nav het luguber topic... Als iemand overlijdt in huis en ze daar pas na jaren achter komen...

Wordt diegene zijn inkomen dan "teruggevorderd" tot de vermoedelijke overlijdensdatum? Ik neem aan dat er gewoon inkomsten zijn want als de huur niet betaald wordt staat er al veel eerder iemand op de stoep. Maar zodra je overlijdt vervalt vast het recht op AOW/pensioen oid. Zou dat dan betekenen dat er in 1 klap opeens veel schulden zijn, al zal zo iemand ook niet echt een erfgenaam hebben, of wel...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 01:01

Mkango schreef:
Hoe gaat dat normaal dan in z'n werk als een operatie gepland is en iemand wel nuchter is, wat is het verschil? Ik heb daar echt 0 verstand van of ervaring mee namelijk. :o

Dan ga je er vanuit de de maag grotendeels leeg is en dat maakt het risico kleiner, maar nooit nul. En er zijn altijd groepen die je per definitie als niet-nuchter beschouwt ook al hebben ze niet gegeten. Hoog zwangere patienten of ernstig zieke patienten op IC bijvoorbeeld.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:46

Dank julliewel, Gomir en Emilyslaluna! Heldere uitleg. :j

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:38

Wat is 1/3e?
Hoe bereken je dat zeg maar uit, ik kan niks makkelijk vinden en ik heb dyscalculie en al die andere stappen snap ik niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:41

1/3e van 9 = 3
1/3e van 10 = 3,33
1/3e van 60 = 20

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 21:42

Als je ergens 1/3 van berekend deel je het door 3.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:48

Dus
1/3 x 2480 is dus
3 : 2480 =
Of heb ik het nou fout?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:48

Nee 2480 : 3 haha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 21:49

fotolijstje schreef:
Dus
1/3 x 2480 is dus
3 : 2480 =
Of heb ik het nou fout?

Andersom
2480 : 3

Dus 1/3 van 2480 = 826,67 (afgerond)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:50

Oooh, dankjewel!! :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 21:51

MarlindeRooz schreef:
Nee 2480 : 3 haha

Ja dat is het nare van dyscalculie, het omdraaien en de logica niet kunnen zien.

Een collega van mij heeft het ook, het is echt best lastig.
Dyslectie met cijfers als het ware.